پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

پاک کردن لکه شمع از فرش

گاهی اوقات ممکن است شمع بر روی فرش ریخته شود و افراد به دنبال راهکار هایی برای از بین بردن لکه ی شمع از روی فرش باشد.
پاک کردن لکه ی شمع مقداری سخت و زمان گیر است و بهتر است زمانی که تصمیم به از بین بردن لکه شمع می گیرید حوصله و صبر زیادی داشته باشید.پاک کردن لکه شمع از فرشبرای پاک کردن لکه ی فرش روش های مختلفی را می توانید امتحان کنید، برخی از روش ها شامل موارد زیر می باشد.

شستشوی فرش

یکی از روش هایی که می توانید لکه های شمع را کاملا از سطح فرش از بین ببرید شستشوی فرش ها می باشد ،ولی بهتر است که برای شستن فرش به قالیشویی های معتبر مراجعه کنید و بدون تجربه و تخصصی شروع به شستن فرش ها نکنید‌.
فرش ها در قالیشویی با شوینده های مخصوصی شسته می شوند تا لکه ی شمع از روی فرش به طور کامل پاک شود و اثری از آن باقی نماند.شستشوی فرشبرخی از قالیشویی ها برای از بین بردن لکه ی شمع به صورت تخصصی تر عمل می کنند و از شوینده های دست ساز استفاده می کنند.
روش های دیگری که می توانید لکه های شمع را از سطح فرش پاک کنید امتحان کردن روش های خانگی می باشد:

۱- استفاده از اتو

یکی از روش هایی که می توانید لکه ی شمع را از سطح فرش پاک کنید استفاده از اتو می باشد.
اتو را داغ کنید و بر روی لکه ی شمع یک برگه سفید بگذارید و اتو را بر روی کاغذ قرار دهید و دائما کاغد و اتو را تکان دهید تا شمع ذوب شود و به کاغذ بچسبد و اگر نیاز بود کاغذ را عوض کنید و از یک کاغذ تمیز استفاده کنید.

۲- سرد کردن شمع

یک تکه یخ را در مشما قرار دهید و یخ را بر روی لکه ی شمع بگذارید ،تا کاملا سرد شود تا بتوانید آن را بتراشید.

۳- استفاده از دستمال کاغذی و اتو

یکی از روش هایی که می توانید پارافین شمع را از سطح فرش پاک کنید استفاده از دستمال کاغذی و اتو می باشد.
ابتدا تا جایی که می توانید پارافین شمع را با استفاده از چاقو از سطح فرش بردارید سپس دستمال کاغذی را بر روی لکه قرار دهید و سپس اتو را بدون بخار و دمای بالا بر دستمال کاغذی بگذارید و از تکان دادن دستمال و اتو اجتناب کنید.
پس از یک دقیقه اگر اتو را بردارید و اگر نیاز بود دستمال را تعویض کنید و این مراحل را دوباره تکرار کنید.

۴- استفاده از روغن های گیاهی

یکی از روش های از بین بردن لکه ی شمع استفاده از روغن های گیاهی می باشد که نحوه ی انجام آن به این صورت است ،که پس از آن که پارافین ها را از سطح فرش از بین بردید ،چند قطره روغن گیاهی را بر روی لکه بریزید و با دستمال تمیز شروع به تمیز کردن فرش کنید تا لکه کاملا از سطح فرش از بین برود.

اقدامات لازم بعد از ریختن شمع بر روی فرش

پس از این که شمع بر روی فرش شما ریخته شد با رعایت کردن برخی از نکات به بهتر پاک شدن لکه می توانید کمک کنید:
۱- زمانی که شمع بر روی فرش شما ریخته شد سعی کنید در سریع ترین زمان و در همان لحظه اقدام به از بین بردن آن کنید.
زمانی که پارافین شمع بر روی فرش شما ریخته شد و تا قبل از این که به حالت جامد در بیاید سعی کنید با قاشق یا وسایل دیگر شمع را از روی فرش بردارید و لکه را با استفاده از مواد شوینده و تمیز کننده از بین ببرید.
۲- اگر با استفاده از روش های خانگی موفق نشدید لکه ی شمع را کاملا از سطح فرش پاک کنید،حتما از متخصصین فرش کمک بگیرید و از انجام دادن هر روشی امتناع کنید.۳- برای تمیز کردن لکه ی شمع از هر نوع شوینده ای استفاده نکنید به دلیل این که ممکن است باعث پخش شدن لکه و بزرگ تر شدن لکه شوید.
۴- اگر می خواهید با روش سرد و گرم کردن لکه ی شمع را از سطح فرش از بین ببرید، ابتدا با وسایلی مانند چاقو و قاشق پارافین جامد را از سطح فرش بردارید و سپس اقدام به سرد و گرم کردن کنید.
۵- پس از این که لکه ی شمع را از سطح فرش به صورت کامل از بین بردید حتما فرش را جارو برقی بکشید تا تار و پود فرش به حالت اولیه خود باز گردند و حالت خود را حفظ کنند.
۶- برای برداشتن پارافین از سطح فرش از اجسام تیز مانند چاقو و قیچی استفاده نکنید، به دلیل این که ممکن است باعث آسیب دیدن نخ های فرش شوید و یا نخ های فرش را کوتاه کنید.
۷- اگر می خواهید با مواد شوینده لکه شمع را از بین ببرید حتما از مواد شوینده ی مخصوص فرش استفاده کنید ،تا آسیبی به بافت و رنگ فرش وارد نشود.
برخی از فرش ها نسبت به مواد شوینده حساس هستند و پس از شستشو دچار رنگ پریدگی یا ساییدگی می شوند.
۸- اگر می خواهید با روش گرم کردن، لکه شمع را از بین ببرید، با دمای خیلی بالا این کار را انجام ندهید ،ممکن است باعث ایجاد سوختگی و ساییدگی سطح فرش شوید.

چگونه لکه های شمع را به طور کامل از روی فرش پاک کنیم؟

گاهی اوقات ممکن است با انجام روش های گوناگون شما موفق نشوید، که لکه ی شمع را به طور کامل از بین ببرید و باز هم آثاری از شمع بر روی فرش باقی بماند. برای از بین بردن لکه ی شمع به طور کامل می توانید چند روش را امتحان کنید به طور مثال:

۱- استفاده از ایزوپروپیل
ایزوپروپیل یا الکل مالشی می توانید از عطاری ها یا داروخانه ها تهیه کنید و برای استفاده از آن به یک دستمال تمیز و سفید نیاز دارید. سپس مقداری از الکل را بر روی دستمال بریزید و به صورت ضربه ای بر روی لکه شمع بزنید. از ریختن الکل مالشی به طور مستقیم بر روی لکه خودداری کنید، به دلیل این که باعث جدا شدن نخ های فرش از چسب فرش می شوید.
دستمال را به صورت ضربه ای چند بار به لکه بزنید تا لکه ی شمع کاملا از بین برود و سپس با استفاده از یک دستمال تمیز و نم دار شروع به تمیز کردن فرش کنید.

۲- استفاده از آمونیاک خانگی
مقداری آمونیاک را به پارچه آغشته کنید و پارچه را دقیقا بر روی محل لکه فرش پهن کنید و سپس اتو را در پایین ترین درجه قرار دهید و بر روی دستمال بگذارید تا رنگ لکه به دستمال منتقل شوید.
توجه داشته باشید که از یک دستمال تمیز و سفید استفاده کنید  ،پس از این که لکه به دستمال منتقل شد یک دستمال دیگر را نم دار کنید و سطح فرش را تمیز کنید.

۳- استفاده از مواد شوینده لکه بر
یکی از روش هایی که می توانید لکه شمع را به طور کامل از سطح فرش پاک کنید استفاده از مواد شوینده لکه بر است.چگونه لکه های شمع را به طور کامل از روی فرش پاک کنیم؟سعی کنید از شوینده ای استفاده کنید که به فرش شما آسیب وارد نمی کند.
برای از بین بردن لکه شمع با مواد شوینده ابتدا سطح فرش را مقداری نم دار کنید و سپس مقداری لکه بر را با آب مخلوط و بر روی لکه اسپری کنید و با یک دستمال تمیز شروع به پاک کردن سطح فرش به صورت دورانی کنید.

۴- استفاده از شامپو فرش
برخی از شمع ها رنگی هستند و زمانی که بر روی فرش ریخته می شوند رنگ آن ها به عمق نخ های فرش نفوذ می کنند.
برای پاک کردن لکه شمع از سطح فرش می توانید از شامپو فرش ها استفاده کنید.
مقداری از شامپو فرش را با آب سرد مخلوط کنید و با یک دستمال تمیز محل لکه را کاملا تمیز کنید.
سعی کنید برای استفاده از مواد شوینده مقدار زیادی استفاده نکنید به دلیل این که امکان دارد فرش به آبکشی کامل نیاز پیدا کند.

۵- کمک از متخصصین
در قالیشویی های معتبر و بزرگ افراد متخصص برای کمک و راهنمایی وجود دارند و شما می توانید به قالیشویی مراجعه کنید و از این افراد کمک بگیرید تا شما را راهنمایی کنند و اگر فرش شما نیاز به شستشو داشت فرش را از شما تحویل می گیرند.
بهترین روش برای از بین انواع لکه شستشو فرش ها در قالیشویی زیر نظر متخصصین و با شوینده های مخصوص می باشد.

تماس با ما