پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

چگونه مبل مخملی را تمیز کنیم

یکی از اصلی ترین لوازم دکوراسیون منازل مبل ها هستند ،که نقش بسیار مهمی را همانند فرش ها در منازل دارند و هم چنین مبل ها هم جز لوازم زینتی محسوب می شوند و در جنس ها و طرح های مختلفی وجود دارند.
مبلمان هم همانند، فرش ها به دلیل استفاده ی گسترده دچار آلودگی می شوند و حتی ممکن است لکه هایی از هر ماده و محلولی بر روی آن ها ریخته شود و چون جز لوازم زینتی هستند لازم است که همیشه در حالت تمیز باشند تا جلوه و نمای زیبای خود را از دست ندهند.
در این مقاله قصد داریم به یک سبک از مبل ،که جنسی کاملا متفاوت دارد بپردازیم که مبل های مخمل می باشند.
این مبل ها از همه ی جهات با سایر مبل های دیگر متفاوت هستند و حتی نحوه ی شست و شوی آن ها هم کاملا متفاوت است.
این مبل ها در دیزاین های شیک و سلطنتی ،معمولا مورد استفاده هستند و در طرح و رنگ های بسیار متنوعی وجود دارند.
این جنس از مبلمان به گونه ای زیبا و چشمگیر است که در منزل مرکز توجه اشخاص می شود و با این تفاسیر تمیز بودنشان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.چگونه مبل مخملی را تمیز کنیمپارچه ی مخمل به طور کلی جز پارچه های بسیار پرطرفدار می باشد، که علاوه بر مبل ها در تهیه ی پارچه ی مبل، تاج تخت ها، روکش های صندلی ناهار خوری و حتی پرده مورد استفاده قرار می گیرد.
اگر مبل مخمل دارید و تمیز بودنش برایتان پر اهمیت است لازم است نکات مراقبتی را کامل رعایت کنید تا هم آلوده نشود و هم از آسیب به دور باشد.

یکی از آسان ترین راه ها که می تواند برای این سبک از مبل مناسب باشد، همین روش های خانگی و آسان می باشند که روش انجام آن را در قسمت های بعدی توضیح خواهیم داد.
انتخاب شوینده ی مناسب پارچه ی مخمل نیز از اهمیت ویژه برخوردار است، چرا که این پارچه ها هم جز پارچه های نسبتا حساس هستند که ممکن است با ایجاد یک اشتباه کوچک پارچه از بین برود و مبل دیگر نمای اولیه ی خود را نداشته باشد.
پس اگر قصد شست و شوی ،مبل های مخملی در منزل دارید تمام نکات را باید رعایت کنید و مراحل شست و شویی را به ترتیب انجام دهید.

تمیز کردن مبل مخمل

مبل هایی با پارچه ی مخمل جز محبوب ترین ها هستند، که از گذشته تا به امروز مورد استفاده می باشند و در اکثر دیزاین ها این سبک از مبل حضور دارد.
اما نکات مراقبتی باید در خصوص آن ها رعایت شود چرا که پرز آن ها باعث زیبایی و درخشش می شود و اگر در اثر فشار زیاد له شود ،حالت اولیه ی خود را از دست خواهد داد به همین دلیل سعی کنید از عواملی باعث ایجاد آسیب در آن ها می شود به دور کنید و لازم است به صورت مرتب به آن ها رسیدگی شود.
تمیز کردن پارچه مخمل مبل ها کمی سخت تر است، از سایر پارچه ی مبل ها و دلیل این است که این پارچه ها کمی حساس هستند و شست و شو و تمیز کردنشان نکته هایی دارد که در ابتدا به این نکات می پردازیم و سپس روش هایی متداول را برای تمیز کردنشان بیان می کنیم.

۱- نکته ی اول مخمل ها در انواع مختلفی هستند که اگر جنسی از کتان و پلی استر داشته باشند تمیز کردنشان بسیار آسان است و می توانید در منزل خود انجام دهید که به کمک روش های خانگی انجام می شوند.
 اما اگر مخمل از انواع ابریشم و ریون بود کار بسیار سخت می شود و دلیل این موضوع این است ،که این جنس از پارچه ی مخمل بسیار حساس هستند به گونه ای که با هر روشی تمیز و یا شسته شوند ممکن است آسیب ببینند ،به همین دلیل است که در حین شست و شوی آن ها باید دقت کامل باشد تا کم ترین آسیب به آن ها وارد شود.

۲-  نکته ی دوم که، این نکته قبل از تمیز کردن می باشد که باید از برس های مخصوصی که بدون پرز هستند که معمولا برس لباس مورد استفاده است را بر روی مبل خود بکشید ،که این کار باعث می شود کار تمیز کردن شما راحت تر شود .
چرا که هر گونه گرد و غبار و آلودگی از بین می رود و پارچه ی مبل مخمل شما کاملا آماده ی تمیز کردن می شود.
هم چنین می توانید هرزگاهی این کار را انجام دهید تا گرد و خاک به طور کلی از مبلمان شما به دور باشد چرا که در صورت ماندگاری آن ها بر روی پارچه می تواند آسیب رسان باشد و به مرور پارچه مخمل را کهنه نشان دهد پس این موضوع را حتما در ذهن داشته باشید.تمیز کردن مبل مخمل۳- می توانید از برس جارو برقی برای پاک کردن گرد و خاک استفاده کنید که این کار بسیار کاربردی می باشد و سریع تر هم انجام می شود و تمام گرد و خاک را می گیرد.
اگر این برس را داشتین حتما توصیه می شود این کار را انجام دهید و اگر هم ندارید از نکته ی دوم می توانید استفاده کنید.

۴- در حین انجام کار اصلا به پارچه ی مخمل فشار وارد نکنید چرا که فشار زیاد پرز های پارچه را از بین برده و پارچه نما و زیبایی حالت اولیه ی خود را نخواهد داشت.

۵- و اما نکته ی آخر هم این است که دقت داشته باشید، که همه ی جای پارچه مبل جارو شود و گرد و خاک آن گرفته شود چرا که همان طور که ذکر کردیم گرد و خاک می تواند آسیب هایی را برای پارچه مبل و خود مبل ایجاد کند. انجام کار گرد و خاک گیری بهتر است هفته ای یک الی دو بار انجام شود تا ایجاد آسیب به پارچه ی مخمل به حداقل برسد.
در حین انجام و یا قبل از انجام تمیز کردن حتما این ۵ نکته را رعایت کنید تا پارچه مخمل بدون آسیب تمیز شود.

تمیز کردن مبل مخمل با جوش شیرین و آبلیمو

و اما می رسیم به روش هایی کاملا تضمینی و آسان برای تمیز کردن مبل های مخمل که یکی از آن ها استفاده از جوش شیرین و آبلیمو می باشد، که این روش بیش تر در پاک کردن لکه هایی که بر روی آن ایجاد می شود.
بهتر است به خصوص لکه های چای و قهوه که لازم است به سرعت به برطرف کردن آن ها پرداخته شود چرا که در صورت خشک شدن ممکن است، به طور کامل پاک نشوند و یا حتی به طور کل باقی بمانند به همین دلیل سعی کنید ،در از بین بردن لکه سرعت عمل کافی داشته باشید.
در ابتدا لازم است که با پارچه ای که جذب خوبی دارد محل لکه دار شده را خشک کنید به طوری که رطوبتی باقی نماند و سپس محلول خانگی را تهیه کنید که شامل جوش شیرین، آبلیمو و کمی آب است که مقدار معینی از هر کدام را برداشته و داخل ظرف بریزید و به خوبی هم مخلوط کنید و یک محلول نسبتا کفی خواهید داشت که برای ایجاد کف بیش تر از آبلیمو استفاده کنید.تمیز کردن مبل مخمل با جوش شیرین و آبلیموپارچه ای تمیز را برداشته و مقداری از کف محلول را به کمک دستمال بر روی لکه ی مورد نظر قرار دهید و سپس به آرامی ضربه هایی را وارد کنید  و دلیل وارد کردن ضربه این است که اصلا نباید پارچه را بکشید، این کار فشار وارد می کند و پرزهای مخمل را دچار آسیب می کند و به طور کلی بافت پارچه را از بین می برد. پس از انجام این کار محلول را به آرامی از روی مبل جمع کرده و اجازه دهید، چند ساعت مبل به حال خود باشد تا کامل خشک شود.
پس ازخشک شدن مشاهده می کنید که اثری از لکه باقی نمانده و پارچه کاملا تمیز شده است بدون این که ذره ای دچار آسیب شود.

تمیز کردن مبل مخمل با آب و صابون

و اما روش ساده و تضمینی دیگر استفاده از آب و صابون می باشد ،که تنها کافی است محلولی کفی از آب و صابون ایجاد کنید و با پارچه ی بدون پرز کف محلول را بر روی قسمت کثیف و لکه دار با ضربه زدن تمیز کنید، که روش انجام همانند بالا می باشد اما نکته ای وجود دارد که این است.تمیز کردن مبل مخمل با آب و صابونآب برای برخی پارچه ها ایجاد لکه می کند ،به همین دلیل قبل از استفاده بهتر است حتما در گوشه ای این مورد را تست کنید و در صورت نداشتن واکنشی به انجام آن بپردازید.

تماس با ما