پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

روش های پاک کردن لکه نوشابه از روی فرش و مبل

گاهی اوقات ممکن است به صورت اتفاقی یک لیوان نوشابه یا مایعات دیگری بر روی فرش ریخته شود و ظاهر فرش دچار تغییراتی شود، همچنین نوشابه به دلیل گاز دار بودن خود، زمانی که بر روی فرش ریخته شود، باعث تغییر رنگ فرش می شود. بنابرین پاک کردن لکه نوشابه در سریع ترین زمان به نفع فرش است. برای پاک کردن لکه ی نوشابه از روی فرش و مبل، می توانید روش های متفاوتی را امتحان کنید. ولی همیشه نسبت به جنس و نوع فرش، بهترین روش را برای از بین بردن لکه ها انتخاب کنید، مثلا فرش های دستبافت حساس تر هستند و نمی توان از هر روشی برای پاک کردن لکه های ان استفاده کرد. برای پاک کردن لکه ها از سطح فرش، می توانید روش های زیر را امتحان کنید.

۱- استفاده از شامپو فرش

برای پاک کردن لکه نوشابه از روی فرش یا مبل، می توانید مقداری شامپو فرش را با آب سرد مخلوط کنید و بر روی محل مورد نظر اسپری کنید و چند لحظه صبر کنید تا محلول اثر خود را بر روی لکه بگذارد، سپس با یک دستمال تمیز و مقداری نم دار شروع به پاک کردن لکه ها کنید. با تکرار کردن این مراحل می توانید لکه ی نوشابه را کاملا از بین ببرید. برخی اوقات کف حاصل از ترکیب آب و شامپو فرش را می توان بر روی محل لکه با اسفنج کشید.

روش های پاک کردن لکه نوشابه از روی فرش و مبل

۲- استفاده از محلول های تمیز کننده

محلول های سفید کننده و تمیز کننده لکه ها، در انواع  مختلفی در بازار وجود دارند و می توانید از آن ها برای پاک کردن لکه نوشابه استفاده کنید. مقداری از محلول را بر روی یک دستمال نم دار بریزید سپس شروع به پاک کردن لکه کنید.

۳- استفاده از مایع ظرف شویی

مایع ظرف شویی یک محلول قوی است و می توانید لکه ها، مایعات و چربی ها را به راحتی پاک کند. ابتدا یک دستمال تمیز را نم دار کنید، سپس بر روی آن مایع ظرف شویی بریزید و با دستمال سطح مورد نظر را به خوبی دستمال بکشید، تا لکه کاملا از سطح فرش پاک شود، سپس با یک دستمال تمیز و خشک قسمت مورد نظر را خشک کنید.

۴- استفاده از سرکه

می توانید برای پاک کردن لکه نوشابه از روی فرش و مبل مقدار برابر سرکه و آب را با یک دیگر ترکیب کنید و با یک دستمال تمیز قسمت مورد نظر را به خوبی تمیز کنید. همچنین می توانید به جای سرکه از آب لیمو هم استفاده کنید. اب لیمو و سرکه زمانی که با آب مخلوط می شوند محلولی اسیدی می شوند و می توانند تمامی لکه هایی که به خاطر ریخته شدن نوشابه به وجود آمده اند را از بین ببرد.

۵- استفاده از ماست و جوش شیرین

اگر مدت زمان زیادی از ریختن نوشابه بر روی فرش یا مبل شما نگذشته، می توانید یک لیوان ماست و یک قاشق جوش شیرین را با هم مخلوط کنید و بر روی لکه بریزید. ماست می تواند رنگ نوشابه را به خود جذب کند و رنگ مبل یا فرش به حالت اولیه خود بر گردد. ولی توجه داشته باشید که پس از برداشتن لکه حتما اقدام به خشک کردن محل لکه کنید.

پس از این که لکه ی مبل یا فرش را از بین بردید، حتما اقدام به خشک کردن محل مورد نظر کنید. خیس نگه داشتن مبل یا فرش باعث ایجاد لکه ی جدید و بزرگ تر می شود. به همین دلیل توصیه می شود که حتما با استفاده از دستمال یا سشوار خیسی مبل را از بین ببرید.

نکات کلیدی برای پاک کردن لکه ی نوشابه از روی فرش

زمانی که نوشابه بر روی فرش ریخته شد، شما باید اقداماتی را انجام دهید. البته ریخته شدن مایعات و مواد غذایی و چربی و… در هر زمانی ممکن است رخ دهد ولی از بین بردن لکه ها در سریع ترین زمان و بدون آسیب دیدن فرش بسیار مهم است. به دلیل این که وجود لکه ها بر روی فرش زیبایی ظاهر فرش را از بین می برد و از ارزش و کیفیت فرش کم شود. برای پاک کردن لکه های نوشابه و یا مایعات دیگر می توانید روش های متفاوتی را امتحان کنید. ولی رعایت کردن برخی از نکات باعث حفظ کیفیت بهتر فرش و سالم ماندن فرش می شود. برخی از نکات شامل موارد زیر می شود.

۱- در سریع ترین زمان با یک دستمال تمیز شروع به خشک کردن فرش کنید و یا با استفاده از یک قاشق سعی کنید، ابتدا مایعات را از فرش خارج کنید، سپس شروع به خشک کردن کامل فرش کنید.

نکات کلیدی برای پاک کردن لکه ی نوشابه از روی فرش

۲- حتما پس از پاک کردن لکه نوشابه از روی فرش، آن را جارو برقی بکشید. کشیدن جارو برقی باعث می شود که فرش کاملا خشک شود و الیاف فرش به حالت اولیه خود برگردد. خشک نکردن فرش پس از پاک کردن لکه ها سبب می شود، که الیاف فرش دچار شکستگی شوند و زیبایی و درخشانندگی خود را از دست بدهند.

۳- برای پاک کردن لکه ها از سطح فرش، حتما از بیرون لکه به سمت مرکز لکه بروید. پخش کردن محل لکه باعث می شود که لکه بزرگ تر شود و پاک کردن آن سخت تر می شود.

۴- اگر لکه ی نوشابه مدت زمان زیادی است که بر روی فرش قرار دارد و تصمیم گرفته اید که لکه را از بین ببرید، ابتدا فرش را کاملا جاروبرقی بکشید. تا تمامی گرد و غبار و زباله ها از سطح فرش برداشته شوند، تا برای تمیز کردن فرش مشکلی پیش نیاید، سپس با استفاده از شوینده ی مناسب شروع به تمیز کردن فرش کنید.

۵- اگر روش های زیادی را برای از بین بردن لکه ها امتحان کرده اید، ولی موثر نبوده می توانید اقدام به شستشوی فرش ها کنید. شستشوی فرش ها در قالیشویی، مانند قالیشویی هروی، بهترین روش شستشو است. زیرا در قالیشویی، فرش به صورت کاملا اصولی شسته می شود و تمامی لکه ها از بین می روند. شستشوی فرش ها در قالیشویی با دستگاه های مخصوص انجام می شود و فرش پس از شستشو کاملا خشک می شود.

پاک کردن لکه ی قدیمی از روی فرش

برای پاک کردن لکه های قدیمی از روی فرش می توانید، روش های مختلفی را امتحان کنید. ولی بهترین روش برای پاک کردن لکه های قدیمی و سخت شستشوی درست و اصولی فرش است.

۱- شستشوی فرش در قالیشویی

در مراکز قالیشویی، فرش ها با استفاده از دستگاه ها و شوینده های مخصوص لکه بری شسته می شوند و تمامی لکه ها پس از شستشو کاملا از بین می روند. شستن فرش ها به صورت اصولی و صحیح بسیار مهم است. زیرا باعث حفظ کیفیت و زیبایی فرش می شود و بر دوام و عمر فرش می افزاید.

۲- شوینده های مخصوص لکه بری

برای پاک کردن لکه های خیلی قدیمی می توانید از شوینده های مخصوص لکه بری استفاده کنید. شوینده های مخصوص لکه بری می توانند تمامی لکه هایی که مدت زیادی است، بر روی فرش وجود دارد را از بین ببرد و اثری از لکه ها بر روی فرش قرار نداشته باشد.

پاک کردن لکه ی قدیمی از روی فرش

۳- آب و جوش شیرین

یکی دیگر از روش هایی که می توانید برای از بین بردن لکه های خیلی قدیمی استفاده کنید، مخلوط آب و جوش شیرین می باشد. دو قاشق جوش شیرین را در دو لیوان آب مخلوط کنید و بر روی لکه ی فرش اسپری کنید و با یک دستمال تمیز شروع به تمیز کردن فرش کنید. جوش شیرین به راحتی می تواند لکه های قدیمی را از بین ببرد.

۴- مقدار کمی وایتکس به همراه آب

برای از بین بردن لکه های خیلی قدیمی به هیچ عنوان از وایتکس به صورت مستقیم استفاده نکنید. همیشه مقداری از وایتکس را با مقداری آب مخلوط کنید و بر روی دستمال بریزید و با دستمال شروع به تمیز کردن فرش کنید. استفاده ی مستقیم از وایتکس باعث پوک شدن الیاف فرش می شود و تار و پود فرش دچار تغییر رنگ می شوند.

۵- سرکه و جوش شیرین

یکی دیگر از محلول هایی که می توانید برای از بین بردن لکه های قدیمی فرش از ان استفاده کنید، محلول سرکه و جوش شیرین می باشد. نصف لیوان سرکه را با یک قاشق جوش شیرین مخلوط کنید و بر روی فرش اسپری کنید و چند دقیقه صبر کنید تا رنگ لکه باز شود، سپس با یک دستمال تمیز شروع به تمیز کردن فرش کنید.

۶-  آب و نمک

برای از بین بردن لکه های سخت و قدیمی می توانید، از آب نمک استفاده کنید. آب نمک را به سطح لکه ی مورد نظر اسپری کنید و با دستمال پاک کنید. همچنین می توانید مقداری شامپو فرش و نمک را در آب مخلوط کنید و با این محلول شروع به تمیز کردن فرش یا مبل کنید، تا لکه کاملا از بین برود.

تماس با ما