پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

چگونه فرش را تا یا لوله کنیم؟

برای جا به جایی یا جمع آوری فرش ها، نیاز است که فرش ها را تا یا لوله کنیم. تا بتوان به راحتی آن ها را جا به جا کرد. تا کردن فرش با لوله کردن فرش متفاوت است و برای انجام دادن هر کدام باید نکات خاصی را رعایت کرد. برای لوله کردن فرش، ریشه های فرش را به داخل فرش باید تا کنید و کم کم فرش را به آرامی لول کنید. همچنین برای تا کردن فرش باید به آرامی و بدون فشار آوردن زیاد به فرش، فرش را تا کنید. برای تا کردن فرش، لبه های فرش را باید به سمت داخل و بر قسمت میانی فرش قرار دهید و هیچ فشاری بر گوشه های فرش نباید وارد کنید.

چگونه فرش را تا یا لوله کنیم؟

قبل از تا زدن یا لوله کردن فرش، ابتدا درباره فرش خود اطلاعاتی را به دست بیاورید و از سالم بودن آن مطمئن شوید و سپس فرش را تا یا لوله کنید. به طور مثال فرش های دستبافت یا ابریشمی را نمی توان تا زد به دلیل این که فرش های ابریشمی جنس تار و پود آن ها کاملا حساس است و با تا زدن ارزش فرش کم می شود. همچنین فرش های دستبافت به دلیل طبیعی بودن الیاف و رنگ ها اگر مدت زمان زیادی آن را به صورت لول شده قرار دهید، فرش دچار رنگ دادگی می شود و ظاهر فرش زیبایی خود را از دست می دهد.

چرا باید فرش را لوله یا تا کنیم؟

برای انبار کردن فرش ها یا نگه داشتن فرش ها در طولانی مدت بدون این که هیچ آسیبی ببینند و کیفیت و مقاومت و زیبایی خود را حفظ کنند، باید فرش را لول کنیم. لول کردن فرش ها به صورت اصولی، باعث حفظ فرش می شود و عمر فرش بالا می رود. لول کردن فرش از ورود حیوانات و حشراتی مانند موش به داخل فرش جلوگیری می کند و فرش دچار پارگی نمی شود. برای لول کردن فرش حتما باید به برخی از نکات توجه کنید. به طور مثال:

۱- زمانی که فرش ها را لول می کنید، حتما باید آن ها را در کاور قرار دهید، تا از آسیب های احتمالی فرش حفظ شود. برای قرار دادن فرش در کاور حتما باید از کاور های نخ پنبه ای یا پارچه ای استفاده کنید. زیرا در کاور های پارچه ای هوا به راحتی در آن قابل گردش است و فرش دچار کپک و کیسی نمی شود.

چرا باید فرش لوله یا تا کنیم؟

۲- قبل از لول کردن یا تا کردن فرش حتما الیاف و تار و پود فرش را به خوبی چک کنید و اگر حشراتی مانند مورچه و ساس و… را مشاهده کردید، ابتدا حتما به نابود سازی حشرات بپردازید، سپس فرش ها را لول کنید.

۳- لول کردن یا تا کردن فرش از آسیب دیدن فرش در زمان های جا به جایی یا تغییر دکوراسیون دادن منزل جلوگیری می کند. به طور مثال زمانی که تصمیم به نقاشی کردن دیوار های منزل خود گرفته اید اگر فرش های خود را تا یا لول نکنید، باعث آلوده شدن فرش می شوید.‌

روش صحیح تا زدن فرش

برای تا زدن اصولی فرش، ابتدا باید بدانید که زمانی که فرش را تا می کنید، نباید مدت زمان زیادی فرش را به صورت تا خورده رها کنید. به دلیل این که تا زدن فرش ممکن است گاهی اوقات باعث شکستگی فرش شود، ولی برای تا زدن فرش به صورت اصولی می توانید مراحل زیر را طی بکنید.

۱- ابتدا حتما سطح فرش را تمیز کنید، تا گرد و خاکی بر روی فرش باقی نماند. باقی ماندن گرد و خاک بر زیر و روی فرش، باعث تیره شدن و کدر شدن فرش می شود و فرش زیبایی خود را از دست می دهد.

۲- برای تا زدن فرش سعی کنید، خیلی آرام و با حوصله این کار را انجام دهید، اگر هنگام تا زدن فرش صدایی داد، فرش را دوباره پهن کنید و از تا زدن آن خودداری کنید به دلیل این که صدا دادن فرش به این معنی است که فرش شما دچار شکستگی شده است.

روش صحیح تا زدن فرش

۳- قسمت انتهایی فرش را بر روی قسمت میانی فرش قرار دهید، سپس آن سمت دیگر فرش را دوباره بر روی قسمت میانی فرش و به سمت داخل دوباره تا کنید.

۴- زمانی که فرش را تا کردید، از راه رفتن و قرار دادن اشیا و اجسام بر روی ان خودداری کنید. زیرا باعث ایجاد فرو رفتگی و برآمدگی هایی بر سطح فرش می شود.

روش صحیح لوله کردن فرش

برای لول کردن فرش ها، به صورت صحیح ابتدا باید فرش را بر روی یک سطح صاف و تمیز قرار دهید. سپس فرش را جارو بکشید، تا سطح فرش کاملا تمیز شود‌. باقی ماندن مواد غذایی بر روی فرش و بین الیاف ها باعث ایجاد مورچه و حشراتی می شود که باعث ضرر فرش است و حشرات ممکن است الیاف فرش را نابود کنند. پس از جارو کشیدن فرش، سپس فرش را به آرامی به سمت داخل لول کنید و توجه داشته باشید که زمانی که فرش را لول می کنید، فشار زیادی به فرش وارد نکنید. فرش را در یک راستا و در یک خط صاف لول کنید و پس از لول کردن حتما فرش را با یک طناب یا بند گره بزنید، تا فرش باز نشود و سپس فرش را در کاور مخصوص قرار دهید.

از قرار دادن فرش در محیط های گرم خودداری کنید، زیرا قرار دادن فرش در هوای گرم باعث آسیب دیدن فرش می شود و فرش داغ می کند. همچنین از قرار دادن فرش در محیط های خیلی سرد هم جلوگیری کنید. سعی کنید فرش را پس از لول کردن در یک محیط معتدل و بدون رطوبت قرار دهید.

نکاتی که در زمان لوله کردن فرش باید توجه کرد؟

برای لوله کردن فرش به صورت اصولی و صحیح بهتر است به برخی از نکات توجه کنید، تا فرش شما پس از لول شدن دچار آسیب نشود.

۱- حتما قبل از لول کردن، فرش را به خوبی جارو برقی بکشید، تا گرد و خاک هایی که بر سطح فرش نشسته شده اند، از بین بروند. اگر فرش را بر روی سطح های اهکی، گچی و موزائیکی و… پهن کرده اید، حتما پشت فرش را هم جارو بکشید. به دلیل این که آهک و گچ زمانی که با الیاف فرش برخورد کنند، باعث ایجاد خوردگی سطح فرش می شود.

۲- پس از جارو برقی کشیدن، ریشه ها و گره های فرش را به خوبی چک کنید و اگر فرش نیاز به رفو و ترمیم داشت مانند فرش بید زده، حتما اقدام به رفو آن کنید.

روش صحیح لوله کردن فرش

۳- اگر فرش شما بیش از حد آلوده است و گرد و خاک زیادی بر روی آن نشسته شده است، حتما اقدام به شستن فرش کنید. شستشوی فرش ها در قالیشویی به بهترین روش و در سریع ترین زمان ممکن است انجام می شود. در کارخانه های قالیشویی، شستشوی فرش ها با دستگاه های مکانیزه و شوینده های مخصوص انجام می شود و قبل از شستشوی فرش به شما ضمانت نامه را تحویل می دهند.

۴- برای لول کردن فرش ها، سعی کنید از یک نفر کمک بگیرید و تنهایی شروع به لول کردن فرش ها نکنید.

۵- پس از این که فرش را لوله کردید از قرار دادن اجسام بر روی آن خودداری کنید.

۶- زمانی که فرش را لول کردید، آن ها را در کیسه های پلاستیکی قرار ندهید، قرار دادن فرش در کیسه های پلاستیکی، باعث گرم شدن فرش می شود و فرش عرق می کند و باعث خیس شدن فرش می شود. خیس شدن فرش در کیسه ی پلاستیکی، باعث آسیب دیدن فرش می شود و ممکن است الیاف فرش دچار کپک زدگی شوند.

۷- پس از قرار دادن فرش در کاور، حتما سر و ته کاور را به خوبی گره بزنید، تا از ورود حیوانات و حشرات به داخل فرش جلوگیری کنید. به طور مثال اگر فرش را پس از لول کردن در انباری نگهداری می کنید، باز بودن سر کاور ممکن است باعث داخل شدن حیواناتی مانند موش شود و یا اگر فرش را در حیاط قرار می دهید، ممکن است پرندگان بر روی آن لانه درست کنند به همین دلیل همیشه سر و ته کاور را به خوبی گره بزنید.

۸- اگر تصمیم گرفته اید که فرش های دستبافت خود را لول کنید، قبل از لول کردن بر روی فرش، خود یک پارچه ی سفید و ضخیم پهن کنید که اگر فرش شما دچار رنگ دادگی شد، رنگ فرش بر روی پارچه قرار بگیرید تا طرح و نقش فرش خراب نشود. زمانی که فرش شما دچار رنگ دادگی و تداخل رنگی شد، حتما برای ترمیم و رفوی آن به مرکز های قالیشویی مراجعه کنید، تا فرش زیر نظر متخصصین رفو و ترمیم شود.

تماس با ما