پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

دلایل کدر شدن فرش

فرش ها ضروری ترین و پر استفاده ترین لوازمی هستند که در منزل از آن ها استفاده می شود. بخش های پر رفت آمد مانند پذیرایی و آشپزخانه بیشتر در معرض آلودگی ها قرار می گیرند اما دلایل کدر شدن فرش تنها به مقوله رفت و آمد منوط نمی شود.
گاهی مشاهده می شود فرش اتاق هایی که کمتر استفاده می شوند به دلیل نشستن گرد و غبار بعد از مدتی نیاز به شستشو پیدا خواهند کرد، در نتیجه فرش ها در طول زمان کم کم کدر شود.

دلایل کدر شدن فرش

دلایل زیادی باعث کدر شدن فرش ها می شود که به برخی از موارد اشاره می کنیم:

۱- پهن کردن فرش ها در فضاهای باز

برخی افراد فرش ها را در فضا های باز مانند بالکن، حیاط، ایوان و محیط های دیگر باعث می شود که گرد و خاک به راحتی بر روی فرش بنشیند و در گذر زمان باعث کدر شدن فرش شود پهن می کنند‌.

۲- نور آفتاب

پهن کردن فرش در نقاطی که نور خورشید به طور مستقیم بر روی فرش تابیده می شود زیاد توصیه نمی شود. تابیده شدن نور خورشید به طور مستقیم و مداوم باعث خشک شدن و زبر شدن سطح فرش می شود و در نهایت براقیت فرش را از بین می رود.

۳- جارو نکشیدن فرش

یکی از کار هایی که باعث می شود فرش همیشه براق باشد جارو برقی کشیدن به صورت مداوم است. استفاده از جارو برقی به صورت مداوم و با مکش مناسب باعث می شود گرد و غباری که در طول روز بر روی فرش نشسته می شود از بین برود و از کدر شدن سطح فرش جلوگیری کند.

دلایل کدر شدن فرش

۴- شستشوی نادرست فرش

گاهی اوقات افراد تصمیم می گیرند فرش های خود را در منزل بشورند در صورتی که هیچ اطلاعات درست و اصولی بابت نحوه شستشوی فرش ها ندارند. شسته شدن فرش ها به صورت نادرست آسیب زیادی به الیاف فرش وارد می کند و باعث می شود فرش تغییر رنگ دهد یا دچار رنگ پریدگی شود و سطح فرش کدر شود.

علت کدر شدن فرش

فرش ها انواع مختلفی دارند و افراد با توجه سلیقه و نحوه چیدمان منزل خود فرش را تهیه می کنند. فرش های دستبافت و ماشینی پر استفاده ترین فرش های منزل های ایرانی است.
فرش های دستبافت حساسیت بیشتری نسبت به فرش های ماشینی دارند به همین دلیل رعایت نکردن نکاتی باعث کدر شدن فرش های دستبافت می شود.
فرش های دستبافت با قرار گرفتن در مقابل نور خورشید باعث می شود که سطح فرش کدر شود،فرش های ماشینی به خاطر مصنوعی بودن الیاف و رنگ های آن کیفیت پایین تری نسبت به فرش های دستبافت دارند.

علت کدر شدن فرش
برخی افراد بر روی فرش ها رو فرشی پهن می کنند تا از لکه شدن و کثیف شدن سطح فرش جلوگیری کنند ولی پهن کردن رو فرشی سبب می شود که هوا در بین الیاف فرش در جریان نباشد و گرما ایجاد شود.
این باکتری ها و میکروب ها در بین الیاف فرش تکثیر می شوند و باعث خوردگی الیاف فرش می شود و در نهایت سطح فرش کدر تر و تیره تر می شود.

لکه بری در قالیشویی

گاهی اوقات با ریخته شدن مایعات مانند چای، شیر، آب، نوشابه و… باعث لکه شدن سطح فرش می شود و از بین لکه ها اگر در همان لحظه انجام شود راحت تر است‌ اما اگر مدتی زمانی از آن گذشته باشد مقداری سخت می شود.
یکی از خدماتی که 
قالیشویی در تهران برای راحتی مشتری های خود ارائه داده از بین بردن لکه های سخت است. اگر در زمانی که مایعات بر روی فرش ریخته شد اقدام به پاک کردن آن ها نکنید باعث می شود لکه ها به عمق فرش نفوذ کرده و از بین بردن ها دشوار تر شود.

لکه بری در قالیشویی
قالیشویی با استفاده از مواد شوینده مخصوص و دستگاه های مکانیزه تمامی لکه های سخت را پاک می کند و هیچ اثری از آن را بر جای نمی گذارد.
از بین بردن لکه ها زیر نظر متخصص انجام می شود و هیچ گونه آسیبی به سطح فرش و الیاف فرش وارد نمی شود.

از بین بردن لکه نفت یا روغن در قالیشویی

ریخته شدن روغن های مایع و جامد بر روی فرش ها هر لحظه ممکن است اتفاق بیوفتد و از بین بردن آن ها مقداری سخت است. چرب بودن روغن باعث می شود که از بین بردن آن از روی سطح فرش و الیاف فرش به راحتی انجام نشود و نیاز به تجربه و تخصص دارد.
از بین بردن لکه های روغن در قالیشویی به صورت کاملا پیشرفته و مکانیزه و با استفاده از مواد شوینده های خاصی از روی فرش برداشته می شود و اثری از آن باقی نمی گذارد.

از بین بردن لکه نفت یا روغن در قالیشویی
افرادی هستند که دارای ابزار کار خاصی مانند روغن خیاطی، نفت و … می باشند که ممکن است هنگام استفاده از آنها چند قطره بر روی فرش ریخته شود.
ریخته شدن روغن و نفت بر روی فرش باعث تیره شدن لکه ها و بو گرفتن فرش می شود و برای از بین بردن آن نیاز به شستشوی فرش به صورت تخصصی و اصولی می باشد.
شسته شدن فرش در قالیشویی با استفاده از شوینده های مرغوب انجام می شود تا بوی نفت کاملا از روی فرش از بین برود و لکه هایی از ریخته شدن نفت بر روی فرش به وجود آمده است از بین برود.

لکه بری فرش در منزل

برای از بین بردن لکه ها در منزل روش های متفاوت و گوناگونی وجود دارد به طور مثال:

۱-استفاده از شامپو فرش

شامپو فرش های متنوعی در بازار نسبت به هر نوع فرشی وجود دارد و می توانید نسبت به جنس و نوع فرش خودتان تهیه کنید و طبق دستور العملی که پشت آن نوشته شده استفاده کنید. فقط توجه داشته باشید که در استفاده از شامپو فرش زیاده روی نکنید زیرا نمی توان فرش را آب کشی کرد و مواد شوینده در بین الیاف فرش باقی می ماند و باعث می شود فرش دچار ساییدگی شود.

۲- زمانی که مایعات و مواد غذایی بر روی فرش ریخته می شوند سعی کنید همان لحظه فرش را تمیز کنید. در صورت ریخته شدن مایعات مانند نوشابه و قهوه و… با استفاده از قاشق مایعات را کاملا از الیاف فرش خارج کنید و با دستمال خشک شروع به خشک کردن فرش کنید، همچنین زمانی که مواد غذایی بر روی فرش ریخته شد با استفاده از لوازمی مانند چاقو، قاشق مواد را بردارید و فرش را با دستمال خشک و تمیز خشک کنید.

لکه بری فرش در منزل
همچنین می توانید پس از برداشتن مواد غذایی فرش را با شامپو فرش تمیز کنید.

۳- استفاده از سرکه و مایع ظرف شویی

مقداری سرکه و مایع ظرف شویی را در آب حل کنید و با دستمال تمیز لکه ها را پاک کنید. این عمل را چند بار تکرار کنید تا لکه ها کاملا از روی فرش برداشته شوند.

از بین بردن لکه  مواد غذایی از فرش در منزل

برخی اوقات ممکن است به صورت ناگهانی مواد غذایی بر روی فرش ریخته شود، ابتدا سعی کنید همان لحظه مواد غذایی را از روی فرش بردارید و با دستمال خشک و تمیز شروع به پاک کردن فرش کنید تا فرش تمیز شود.

روش های زیادی را می توانید برای از بین بردن لکه ها امتحان کنید.

۱- استفاده از جوش شیرین و سرکه

چند قاشق جوش شیرین را با سرکه مخلوط کنید و با دستمال بر روی فرش بزنید تا فرش کاملا تمیز شود. ترکیب سرکه و جوش شیرین یک محلول کاملا قوی می باشد و کاملا لکه ها را از روی فرش از بین می برد.

۲- ترکیب جوش شیرین با آب گرم

یکی از روش هایی که می توانید برای از بین بردن لکه ها امتحان کنید ترکیب جوش شیرین با آب نسبتا گرم است. ترکیب این دو با یک دیگر به راحتی می تواند انواع لکه هایی با مواد غذایی یا مایعات ایجاد شده را از بین ببرد.

۳- استفاده از ترکیب شامپو فرش و جوش شیرین و آب گرم

مقداری جوش شیرین و شامپو فرش را در آب گرم مخلوط کنید و بر روی فرش اسپری کنید و با یک دستمال تمیز شروع به تمیز کردن فرش کنید. این محلول می تواند لکه هایی با مواد غذایی چرب بر روی فرش ایجاد شده را از بین ببرد.

از بین بردن لکه  مواد غذایی از فرش در منزل

۴- استفاده از سرکه سفید و مایع ظرف شویی

سرکه سفید به طور کلی یک محلول قوی می باشد و به تنهایی نیز می تواند انواع لکه ها را از روی فرش پاک کند ولی برای اثر گذاری بهتر می توانید سرکه سفید و مایع ظرف شویی را با هم مخلوط کنید و بر روی لکه ها اسپری کنید. سپس با استفاده از فرچه شروع به تمیز کردن فرش کنید و در آخر با یک دستمال تمیز شروع به پاک کردن برش کنید تا فرش کاملا خشک شود. توجه داشته باشید که برای پاک کردن فرش از دستمالی استفاده کنید که رنگ پس ندهد.
در صورت ریخته شدن مواد غذایی و مایعات حتما در همان لحظه اقدام به تمیز کردن فرش کنید و با زمان دیگری موکول نکنید زیرا لکه ها به عمق فرش نفوذ می کنند و پاک کردن آن ها از روی فرش دشوار می شود.

راه های جلوگیری از کدر شدن فرش

به هر منزلی که ورود می کنیم همیشه اولین چیزی که متوجه ی آن می شویم فرش ها هستند به همین دلیل فرش ها در دیزاین و دکور منازل نقش بسیار مهمی دارند. سالم و تمیز بودن فرش ها در این موضوع بسیار پر اهمیت تر است چرا که در صورت آسیب دیده بودن فرش ها، به طور کلی تمام دیزاین منزل به هم خورده و شکلی نامرتب را در منزل ایجاد می کند. در این مقاله قصد داریم در خصوص رنگ پریده و کدر شدن فرش ها صحبت کنیم و عواملی که باعث ایجاد این آسیب می شوند و همین طور عواملی که می تواند از این مورد جلوگیری کند را بیان کنیم تا با این موضوع آشنایی کامل را داشته باشید. برخی موارد که باعث کدر شدن رنگ فرش ها می شود شامل موارد زیر می باشد:

۱- مورد اولی جز ابتدایی ترین موارد است که قبل از شست و شوی فرش اگر فرش دارای گرد و غبار باشد و گرد و خاک از فرش به طور کامل پاک نشده باشد در این شرایط پس از شست و شو فرش به صورت کاملا کدر دیده می شود و جدا از این موضوع فرش با آسیب هم رو به رو می شود چرا که این غبار به عمق فرش نفوذ خواهد کرد و در لا به لای تار و پود و ریشه ی فرش قرار می گیرد که در طول زمان فرش با آسیب رو به رو خواهد شد.

۲- مورد دوم در خصوص شست و شوی نامناسب است که البته در بخش آب گیری که لازم است آب در درجه ی حرارت مناسبی باشد چرا که با کم و زیاد بودن درجه ی آب فرش حالتی کدر به خود می گیرد. برخی بر این باورند که اگر فرش با آب داغ شسته شود، تمیز تر خواهد شد اما این باور کاملا نادرست است و نه تنها فرش تمیز نمی شود بلکه دچار آسیب هم می شود و این آسیب بیش تر در قسمت ریشه های فرش که همان اصل فرش است، ظاهر می شود و فرش در این حالت دچار تغییر رنگ می شود و به حالت کدر دیده می شود. و نکته ی دیگر در این خصوص این است که قبل از شست و شو فرش نباید به مدت طولانی خیسانده شود به خصوص در فرش های دستبافت چرا که مدت طولانی، خیساندن فرش می تواند باعث کدر شدن و تغییر رنگ در فرش ها شود.

راه های جلوگیری از کدر شدن فرش

۳- مورد بعدی در خصوص مواد شوینده های نامناسب است که می تواند آسیبی جدی در فرش ها ایجاد کند چرا که خاصیت قلیایی و اسیدی که در مواد شوینده ها وجود دارد می تواند در تغییر رنگ فرش ها تاثیر گذار باشد و لازم است جهت شست و شو از مواد شوینده ی مخصوصی استفاده شود تا فرش با این آسیب رو به رو نشود.

این موارد از سری عوامل معمول و رایج است که ممکن است اتفاق بیفتد که برای هر کدام به راحتی راه حل هایی وجود دارد و با رعایت نکات ساده می توانید از این آسیب جلوگیری کنید. همان طور که مشخص است بیش ترین آسیب و علت کدر شدن مرتبط با شست و شوی و خشک‌کردن فرش ها است به همین دلیل یکی از آسان ترین و کاربردی ترین روش ها برای جلوگیری از کدر شدن، قالیشویی های معتبر هستند که با رعایت تمام نکات مربوط به شست و شو و فرش ها از ایجاد این آسیب تا حد بسیار زیادی جلوگیری می کنند.

تماس با ما