پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

مرمت پارگی فرش

فرش ها جزء پر کاربردترین لوازم منزل هستند و بیشتر افراد ترجیح می دهند، زمان استراحت و اوقات فراغت خود را بر روی فرش های خود بگذرانند. به همین دلیل ممکن است برخی اوقات دچار صدمه رساندن به فرش ها شوند. برخی اوقات ممکن است در هنگام جا به جایی منازل یا حمل فرش ها یا تغییر دکوراسیون در منزل، فرش ها دچار پارگی شوند. پاره شدن فرش ها باعث می شود، گره های فرش باز شوند و فرش، استحکام و مقاومت خود را از دست بدهد و به رفو و مرمت نیاز پیدا کند.

مرمت پارگی فرش

پارگی فرش ها، فقط با انجام مرمت و رفو، مانند روز اول می شوند. مرمت فرش ها از اهمیت بالایی برخوردار است و انجام آن باید توسط افراد حرفه ای و با سابقه ای انجام شود. مرمت فرش ها در مراکز معتبری انجام می شود و با استفاده از ابزار آلات مخصوص و مکانیزه اقدام می کنند. مرمت فرش ها، یک کار بسیار مهم است و به توجه و دقت زیادی نیاز دارد. مرمت پارگی فرش های دستبافت، با دست انجام می شود، تا کیفیت اولیه فرش حفظ شود و مرمت پارگی فرش های ماشینی، با استفاده از دستگاه های مکانیزه و پیشرفته انجام می شود. مرمت فرش ها با دستگاه ها کاملا سریع و در اسرع وقت انجام می شود.

پارگی قالی

قالی ها در بازار انواع متفاوتی دارند و افراد بسته به نیاز خود آن ها را خریداری می کنند و استفاده می کنند، ولی بیشترین نوع فرشی که در اکثر خانه ها از آن استفاده می کنند، فرش های ماشینی هستند. فرش های ماشینی مقاومت کمتری دارند و با هر گونه ضربه ای ممکن است دچار پارگی شوند. همچنین یکی دیگر از فرش هایی که طرفداران زیادی دارد، فرش های دستبافت است. فرش های دستبافت، طرح و نقش های گوناگونی دارند.

پارگی قالی ها به دلایل گوناگونی ممکن است رخ دهد. به طور مثال شستشوی نادرست آن ها، حمل و نقل نادرست، وارد کردن ضربه، کشیدن فرش زمانی که اجسام سنگینی بر روی آن قرار دارد و … .

پارگی قالی

حمل فرش ها زمانی که اجسام سنگینی مانند مبل، کمد، میز و… بر روی آن قرار دارد، ممکن است باعث پارگی آن به صورت کاملا ناگهانی شود. به همین دلیل همیشه سعی کنید، وقتی تصمیم به جا به جایی فرش ها می گیرید، اشیاهایی که بر روی فرش هستند را جا به جا کنید و از روی فرش بردارید. سپس اقدام به جا به جایی فرش ها کنید. همچنین برخی افراد، طبق آداب و رسوم و یا برای از بین بردن گرد و غباری که بر روی فرش می نشینند، تصمیم می گیرند، فرش ها بر روی طناب یا نرده پهن کنند و با یک وسیله ای مانند چوب یا میله به پشت آن ضربه می زنند، تا گرد و خاک از روی سطح فرش بلند شود. ضربه زدن فرش ها به صورت محکم و مداوم، ممکن است باعث شکستگی فرش و در نهایتا پارگی می شوند.

مرمت پارگی کنار قالی

گاهی اوقات ممکن است کناره های فرش دچار پارگی شوند و فرش نیاز به مرمت دارد. شیرازه دوزی یکی از فعالیت هایی است که برای کناره های فرش صورت می گیرد. مرمت فرش ها در مرکز های معتبری مانند قالیشویی جنت آباد جنوبی انجام می شود، که یک کار تخصصی است و نمی توان آن را به هر کسی سپرد؛ زیرا با انجام هر گونه خطا، ممکن است فرش دچار آسیب بیشتری شود. مرمت فرش ها در قالیشویی ها توسط افراد حرفه ای و با استفاده از دستگاه های مکانیزه انجام می شود.

مرمت پارگی کنار قالی

برای مرمت پارگی قالی ها باید به نکات خاصی توجه شود:

۱- قبل از انجام مرمت، فرش باید کاملا غبار زدایی شود.

۲- انجام مرمت فرش باید بر روی یک سطح کاملا صاف و تمیز انجام شود.

۳- پارگی قالی ها ممکن است کوچک یا بزرگ باشد ولی مرمت این گونه از فرش ها زیر نظر متخصص به راحتی انجام می شود و مانند روز اول خود می شود.

۴- برای مرمت پارگی فرش، حتما باید از رنگ های دقیقا مشابه استفاده کرد، تا ظاهر و نمای فرش تغییری نکند.

۵- حتما پس از اتمام مرمت، فرش را پرداخت کاری می کنند، تا پرز های اضافی و بلند از بین بروند و سطح فرش هموار شود.

ترمیم پارگی وسیع و کوچک

فرش ها و قالیچه ها جزء مهم ترین لوازم خانگی هستند و افراد توجه ی زیادی به آن ها می کنند. همچنین همیشه به دنبال تمیز نگه داشتن و سالم نگه داشتن فرش ها هستند، تا کیفیت اولیه فرش های خود را مانند روز اول نگه دارند؛ اما گاهی اوقات ممکن است فرش ها صدمه ببینند و دچار پارگی شوند. ترمیم پارگی فرش ها در مرکز های حرفه ای یا قالیشویی های معتبر انجام می شود. ترمیم فرش ها یک هنر خاصی است و هر کسی در ترمیم فرش ها تخصص ندارد. ترمیم فرش ها برای رفع پارگی، جای سوختگی، از بین بردن چروکی فرش ها و… انجام می شود. 

اگر پارگی فرش کوچک باشد، می توان با دست یا با دستگاه اقدام به ترمیم پارگی فرش کرد. ولی اگر پارگی فرش بزرگ باشد، برای ترمیم آن نیاز به نقشه کشی دوباره و قرار دادن در قاب های مخصوص برای بافتن دوباره آن بخش نیاز است. پارگی فرش ها به دلایل زیادی ممکن است رخ دهد. به طور مثال کپک زدگی فرش ها، بید زدن فرش ها، خیس بودن فرش ها، نم و رطوبت، پوسیدگی و ساییدگی، سوختن فرش ها و… باعث پارگی فرش ها می شود. ترمیم فرش هایی که دلیل پاره شدن ان ها به خاطر افتاده شدن ذغال یا پوسیدگی و ساییدگی باشد، برای مرمت این گونه فرش ها نیاز است که قسمت آسیب دیده را برش بزنند و دوباره شروع به بافتن فرش کنند. ولی فرش هایی که در صورت جا به جایی یا ضربه پاره می شود و به دو قسمت تقسیم می شود، راحت تر و سریع تر است و زیر نظر متخصص بافت فرش، مرمت فرش ها به راحتی و در سریع ترین زمان انجام می شود.

وسایل مورد نیاز سوزن کاری

سوزن کاری آخرین مرحله بعد از ترمیم و مرمت پارگی فرش ها می باشد. فرش ها را پس از مرمت، سوزن کاری می کنند، تا تمامی الیاف و گره ها محکم شوند. سوزن کاری در اطراف قسمت هایی که ترمیم و مرمت شده اند، انجام می شود. همچنین فرش هایی که دچار شکستگی می شوند، برای این که به حالت اولیه خود برگردانند، آن ها را از قسمت طولی و عرضی سوزن کاری می کنند. سوزن کاری فرش باید زیر نظر متخصصین انجام شود تا فرش آسیبی نبیند.

وسایل مورد نیاز سوزن کاری

برای انجام سوزن کاری فرش ها به لوازم خاصی مانند سوزن مخصوص، نخ چله آماده، درفش، دم باریک و موم احتیاج است. سوزن کاری فرش ها به این صورت است که ابتدا فرش را بر روی یک سطح صاف و هموار قرار می دهند و بر زیر فرش یک وسیله ای خاصی قرار می دهند و چند رج پایین تر از محل ترمیم شده، سوزن را وارد می کنند و از پشت فرش، دوباره سوزن را وارد می کنند و این کار را آن قدر تکرار می کنند، تا دور تا دور محل ترمیم شده، سوزن کاری شود‌. سپس وسیله ای که پشت فرش قرار داده شده را بر می دارند و با قیچی، نخ های اضافی را قیچی می کنند و بر روی سطح فرش، موم قرار می دهند تا پرز های اضافی از روی سطح فرش برداشته شود و سطح فرش صاف و یک دست شود.

سوزن کاری فرش ها با یک دیگر متفاوت است. به طور مثال فرش های با ارزشی مانند فرش های ابریشمی و دستبافت، به دلیل ارزشمند بودن و نفیس بودن آن، سوزن کاری آن ها متفاوت تر است و طبق اصول خاصی سوزن کاری می کنند و نکات خاصی را رعایت می کنند. همیچین فرش هایی که کهنه است و کیفیت خود را از دست داده اند، برای سوزن کاری از روش های ساده تری استفاده می کنند. زیرا فرش هایی که کهنه شده اند، کیفیت و مقاومت خود را از دست داده اند و نمی توان زیاد بر روی آن ها کار کرد. ولی سوزن کاری این نوع فرش ها باعث می شود فرش ها مقاومت خود را به دست بیاورند و گره های پشت فرش محکم شوند.

تماس با ما