پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

تفاوت فرش ۵۰۰ شانه با ۷۰۰ شانه کدامیک بهتر است؟

کشور ایران از دیرباز تا کنون یکی از کشور های بافنده فرش بوده و است. قدمت بالای ایران در زمینه فرش بافی باعث شده تا فرش های ایرانی شهرت جهانی پیدا کنند. صادرات فرش و همینطور تقاضای بالای خرید فرش در ایران نیز سبب شده تا فرش های ایرانی به تعداد انبوه تولید شوند و به فروش برسند. این فرش های تولیدی درطرح فرش، تراکم، تعداد شانه، طرح و نقش، رنگ، الیاف و غیره از یکدیگر تمایز یافته اند. اصلی ترین تفاوت فرش های ماشینی تولیدی در ایران اما، تفاوت در تعداد شانه و میزان تراکم است.

تراکم فرش در واقع نشان دهنده تعداد گره ها در واحد های اندازه گیری طولی فرش است. تعداد گره ها در واحد های یک متری از فرش هستند، که تراکم اصلی فرش را تعیین می‌کند.

تفاوت فرش ۵۰۰ شانه با ۷۰۰ شانه کدامیک بهتر است؟

شانه فرش نشان دهنده تعداد گره هایی است، که در یک متر از فرش به صورت عرضی سازمان یافته اند. برای مثال وقتی می‌گوییم فرشی ۷۰۰ شانه است، یعنی در هر یک متر از عرض آن تعداد گره ها ۷۰۰ عدد است. امری که هنگام خرید نزد مردم خریدار فرش بسیار حائز اهمیت است، تعداد شانه های فرش است. هر چه تعداد شانه های فرش بیشتر باشند، فرش متراکم تر است و قیمت آن نیز بالاتر.

 فرش های ۷۰۰ شانه و ۵۰۰ شانه از جمله پرفروش ترین فرش ها هستند، که در کشور ما نیز خریداران بسیار دارند. این فرش ها با اینکه در سبک های قدیمی بافته می‌شوند، ولی همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده اند. این فرش ها به دلیل صرفه اقتصادی و کیفیت مناسبی که دارند، همچنان مورد توجه مردم قرار دارند. جالب است بدانید شهر کاشان از تولید کننده های برتر فرش های و ۷۰۰ شانه و ۵۰۰ شانه است و سالانه فرش های بسیار عالی با این تعداد شانه ها تولید و عرضه می‌کند. اگر شما هم از متقاضیان خرید فرش های و ۷۰۰ شانه و ۵۰۰ شانه هستید، حتما تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

ویژگی های فرش های ۵۰۰ شانه

فرش های ۵۰۰ شانه از کمترین تعداد شانه هایی هستند، که در فرش به کار گرفته می شوند. فرش های ۵۰۰ شانه در ابعاد متفاوتی و اکثرا بزرگ بافته می‌شوند و در اماکنی همچون راهرو های عمومی، سالن ها، هتل ها و غیره بیشترین کاربرد را دارند.

ویژگی های فرش های ۵۰۰ شانه

فرش های ۵۰۰ شانه، از ارزان ترین فرش ها در کشور ما هستند و امکان بهره مندی از آن تقریبا برای همه وجود دارد. فرش های ۵۰۰ شانه همچنین ضخامت و  قطر بسیار بالایی دارند و این ضخامت و قطر بالا باعث شده تا حجیم تر و سنگین تر شوند و از آن ها جهت زینت دادن به برخی اماکن عمومی استفاده کنند. فرش های ۵۰۰ شانه همچنین عنوان بهترین کف پوش را از آن خود کرده است و مقاومت بیشتری در برابر سایش، پا خوردگی و شستشو از خود نشان می‌دهد و از مناسب ترین فرش ها برای امکان پر رفت و آمد و شلوغ به حساب می آیند.

فرش های ۵۰۰ شانه با ظرافت بسیار کمی بافته می‌شوند و نخ خواب بلندی دارند و اکثرا به صورت های ساده، یکرنگ و قدیمی در بازار یافت می‌شوند. این فرش ها همچنین در ابعاد ۹ متری، ۱۲متری و ۶ متری نیز بافته می‌شوند.

ویژگی فرش های ۷۰۰ شانه

فرش های ۷۰۰ شانه از فرش های بسیار عالی و محبوب نزد مردم ایران هستند. تراکم فرش های ماشینی ۷۰۰ شانه از فرش های ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ شانه کمتر است و این موضوع باعث شده تا قیمت آن بسیار مناسب به نظر برسد. فرش های ۷۰۰ شانه اما برخلاف فرش های ۵۰۰ شانه در طرح ها و نقش هایی بسیار عالی بافته و تولید می شوند. در فرش های ۷۰۰ شانه معمولا از ۸ تا ۱۰ رنگ استفاده می‌شود و این موضوع تقاضای خرید اینگونه فرش ها را بیشتر کرده است. فرش های ماشینی ۷۰۰ شانه دارای تراکم عرضی ۵۰۰ و تراکم طولی ۱۰۰۰ می باشد که این موضوع سبب شده تا از نظر کیفیت در رده بالاتری نسبت به فرش های ۵۰۰ شانه قرار بگیرند. به طور کلی هر چه تعداد تراکم و شانه یک فرش بیشتر شود، آن فرش استحکام و مقاومت بیشتری پیدا کرده و همینطور ظریف تر و ضخامت آن کمتر می‌شود. لطافت و ماندگاری الیاف فرش های ۷۰۰ شانه به جنس الیاف بستگی دارد. بهتر است بدانید به طور کلی بهترین نوع الیاف، میان الیافی که در بافت فرش های ماشینی به کار می روند، اکریلیک است. الیاف اکریلیک بدون پرز دهی بوده و ماندگاری و دوام بالایی به فرش می‌بخشد، همچنین این الیاف از ایجاد حساسیت و آلرژی جلوگیری می‌کنند.

ویژگی فرش های ۷۰۰ شانه

بنابراین طبق نکاتی که خدمت شما ذکر شد، در هنگام خرید فرش، بیشتر به تراکم و تعداد شانه فرش دقت کنید. هرچه تراکم فرش و تعداد شانه های فرش بیشتر باشد، آن فرش از کیفیت مناسب تری برخوردار خواهد بود. همچنین الیاف به کار رفته در فرش های ماشینی در این راستا سهم بسزایی دارند.

منظور از شانه فرش چیست؟

تعداد شانه های یک فرش، معمولا یکی از اصلی ترین ویژگی های یک فرش است، که هنگام خرید بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. به تعداد نخ های خواب در فرش های ماشینی و یا تعداد گره های موجود در یک متر عرض ماشینی، شانه فرش گفته می‌شود. نخ های خواب در فرش های ماشینی به نخ هایی گفته می شود، که در سطح فرش می توان به خوبی مشاهده و لمس کرد. نخ های خواب در فرش های ماشینی در واقع نخ هایی هستند، که روی سطح فرش به صورت آشکار وجود دارند و به نوعی جنس فرش را تعیین می‌کنند. بهترین نخ خواب که در بافت فرش های ماشینی می‌توان در نظر گرفت، نخ خواب اکلیریک است.

مهمترین تفاوت های فرش ۵۰۰ شانه و فرش ۷۰۰ شانه

 فرش های و ۷۰۰ شانه و ۵۰۰ شانه، هر کدام ویژگی هایی دارند، که آن ها را از یکدیگر متمایز ساخته است و این تمایز هنگام خرید فرش ها بسیار مهم است. همانطور که قبلا به آن اشاره شده فرش های ۵۰۰ شانه بافت ظریفی ندارند و ضخامت بالایی دارند و بسیار حجیم هستند. این ضخامت و حجم بالای فرش های ۵۰۰ شانه، شرایط قرار گیری در مکان های پر رفت و آمد و شلوغ مثل مکان های عمومی همچون هتل ها، راهرو ها، مراکز مهم و غیره را مهیا کرده است. فرش های ماشینی ۷۰۰ شانه نسبت به فرش های ماشینی ۵۰۰ شانه ظریف تر و با دوام تر هستند. فرش های ۷۰۰ شانه به دلیل تراکم و تعداد شانه های بیشتر ماندگاری بالایی دارند و همچنین از ظرافت بالایی در بافت برخوردارند. این تراکم و دوام بالا در فرش های ۷۰۰ شانه باعث شده تا همواره متقاضیان زیادی برای این فرش ها وجود داشته باشند. فرش های ۷۰۰ شانه از طرح ها، نقش ها و همینطور رنگ های زیبایی برخوردارند.

مهمترین تفاوت های فرش ۵۰۰ شانه و فرش ۷۰۰ شانه

رنگ های مورد استفاده در فرش های ماشینی ۷۰۰ شانه شامل ۸ تا ۱۰ رنگ زیبا است. در بافت فرش های ۵۰۰ شانه، اما به طور کلی از حداکثر در ۲ الی ۳ رنگ استفاده می‌شود و این فرش ها بیشتر در ابعاد بزرگ بافته می‌شوند. بافتن فرش های ۵۰۰ شانه در ابعاد بزرگ باعث می‌شود، بتوان از آن ها در سالن های بزرگ و مکان های پر رفت و آمد به عنوان کفپوش استفاده کرد. به طور کلی فرش های ۷۰۰ شانه، زیباتر از فرش های ۵۰۰ شانه هستند. و این موضوع باعث شده تا بیشتر در منازل از آن ها استفاده کنند. تراکم کمتر و شانه کمتر در فرش های ۵۰۰ شانه همچنین سبب شده تا از قیمت پایین تری نسبت به فرش های ۷۰۰ شانه برخوردار باشند. در هر صورت هر دو نوع فرش در کارخانه ها و با دستگاه های پیشرفته بافته می‌شوند. در بافت هر دو نوع فرش بسته به انتخاب شما از الیاف اکریلیک استفاده شده است و همینطور از هر دو نوع فرش می توان در منازل، سالن های تاتر یا هتل، راهرو ها و غیره استفاده کرد.

کدام یک از فرش های ۷۰۰ شانه و ۵۰۰ شانه بهتر است؟

اگر شما هم قصد خرید یکی از فرش های و ۷۰۰ شانه و ۵۰۰ شانه را دارید، حتما باید بدانید که فرش هایی بهتر هستند، که از تراکم و شانه بیشتری برخوردار باشند. فرش های ۷۰۰ شانه، در کنار تعداد شانه بالاتر و تراکم بیشتر از ظرافت و حجم کمتری برخوردارند و می‌توان گفت در این امر از فرش‌ های ۵۰۰ شانه بهتر هستند. اما این موضوع تا حدود زیادی به مکان قرار گیری فرش مرتبط است. فرش های ۵۰۰ شانه برای قرار گیری در مکان های بزرگ مثل رستوران ها، هتل‌ ها و غیره بسیار مناسب هستند و به راحتی می‌توان آن ها را در ابعاد بزرگ خریداری کرد. همچنین فرش های ۵۰۰ شانه قیمت ارزان تری نسبت به فرش های ۷۰۰ شانه دارند.

تماس با ما