پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

حساسیت به فرش ماشینی

برخی مواقع پیش می آید که پس از خریداری فرش ماشینی مورد نظر و پهن کردن آن در منزل، دچار عطسه و سرفه ی ناگهانی و بی دلیل می شوید؛ که در این صورت ممکن است در اثر حساسیت به فرش ماشینی باشد و فرشی که خریداری کرده اید علاوه بر این که زیبایی و جلوه ی بسیار زیبایی را ایجاد کرده، مشکلاتی را با خود به همراه آورده است. هم چنین لازم است بدانید که با هر بار راه رفتن بر روی فرش، مواد حساسیت زایی که بر روی فرش وجود دارند. در هوا پراکنده می شوند و افرادی که آلرژی و حساسیت های شدید دارند را درگیر می کند که این موضوع در تمام منازل ممکن است ایجاد شود و به هیچ وجه ربطی به تمیز بودن یا نبودن منازل ندارد. چرا که اگر هر روز هم فرش خود را جارو بکشید، باز هم مواد حساسیت زا هستند که بر روی فرش هستند و این مواد در تار و پود های فرش وجود دارند و به این که با جارو زدن بر طرف می شوندف اصلا ربطی ندارد.

حساسیت به فرش ماشینی

این مورد در هر فرشی با هم متفاوت است، که در حین خرید باید این موضوع را گوشه ی ذهن خود داشته باشید. معمولا فرش هایی که دارای پرزهای بلند هستند، مکان بسیار مناسبی برای مواد آلرژی زا می باشند. به همین دلیل در این سبک از فرش ها بیش تر است و حتی این فرش ها محل مناسبی برای کپک ها هم هستند، که این مورد می تواند ناخوشایند باشد. اما نگران این موضوع نباشید، چرا که به کمکی روش هایی قابل حل می باشند و هم چنین لازم به ذکر است فرش هایی که تراکم بسیار بالایی دارند به دلیل این که بافتی محکم و نزدیک به هم دارند، مواد آلرژی زا، کم تر قادر به نفوذ کردن هستند و می توان گفت جایی برای لانه کردن ندارند و اگر هم داشته باشند، بسیار کوچک است و به صورت گسترده نیست. در این مقاله قصد داریم در این مقاله به عوامل حساسیت زا در فرش های ماشینی اشاره کنیم و راه حل هایی را ارائه دهیم.

فرش ماشینی چگونه حساسیت زا می شود؟

تعدادی موجودات میکروسکوپی هستند، که به ایجاد آلرژی و حساسیت شدت می بخشند، که این موجودات ممکن است هم از خود فرش باشد و هم از بیرون منزل وارد شوند و به فرش نفوذ کند. چند مورد از مواردی هم هست که این موجودات را به فرش وارد می کند، که شامل موی حیوانات خانگی است. که هم پرزهای آن و هم شوره های سر آنان، کپک ها و گرد و خاک هایی که به طور طبیعی در خارج و بیرون منازل هستند، می توانند عواملی در ایجاد حساسیت در فرش ماشینی باشند و همین طور هنگامی که پنجره باز است، برخی آلاینده هایی که در هوا وجود دارند، به راحتی وارد منزل می شوند و بر روی فرش می نشینند و حتی علاوه بر تمام این مواردی که ذکر کردیم؛ برخی از تار و پود های فرش به خود به خود می توانند برای برخی افراد ایجاد حساسیت و آلرژی کنند. این موارد بیش تر در خصوص فرش های ماشینی است، به خصوص این که فرش از تراکم کم و یا پرزهای بلندی برخوردار باشد و همین طور موادی که در تولید فرش های ماشینی دخالت دارند، هم می توانند حساسیت ایجاد کنند که معمولا دستگاه تنفسی اشخاص را مورد هدف قرار دهند و تاثیر منفی ایجاد کنند که یکی از این بیماری ها آسم است.

فرش ماشینی چگونه حساسیت زا می شود؟

 به طور کلی فرش ها دارای لایه ی پرزهای زیرین هستند، که دیده نمی شود و دارای لایه ی پرزهای بالایی که به راحتی قابل مشاهده است و در هر دو لایه مواد آلرژی می توانند وجود داشته باشند. و اما در قسمتی بعدی در خصوص آلرژی که توسط فرش تولید می شود، صحبت می کنیم که به چه صورت ظاهر می شوند و چه روش هایی وجود دارد که بتوان علائم آن ها را از بین برد.

علائم حساسیت به فرش ماشینی

 این مواد آلرژی زا به هر نحوه ی ممکن است ایجاد شوند و به فرش نفوذ کنند و هوا یکی از عوامل انتقال دهنده ی ذرات آلرژی زا به فرش ها هستند که با حرکت بر روی فرش ها، این ذرات به آسانی در محیط پراکنده می شوند. آلاینده هایی که در مواد غذایی تازه خریداری شده هم می توانند به راحتی نفوذ کنند. به طور کلی علائمی که حساسیت از خود نشان می دهد شامل موارد زیر می باشد:

۱- خارش و آبریزش بینی و قرمز شدن آن که یکی از شایع ترین علائم است که در صورت بروز به راحتی می توان تشخیص داد.

۲- پس از این موارد عطسه و خارش گلو و تحریک آن است، که پس از مورد اول این علائم شایع ترین هستند.

۳- کهیر که شامل تکه های قرمز رنگی که بر روی صورت و بدن و یا کل بدن ممکن است ایجاد شود که یا با خارش همراه است و یا بدون خارش.

علائم حساسیت به فرش ماشینی

۴- احساس فشار در قفسه ی سینه و تنگی نفس، که این مورد در مواقع بسیار شدیدتر بروز می دهد، که در این صورت لازم است به سرعت پیگیری شود تا اتفاقات بدتری حاصل نشود.

۵- خس خس سینه هم مورد دیگر است، که جز علائم حساسیت در اشخاص بروز می دهد.

هر کدام از این علائم را داشتید، لازم است به سرعت بررسی و پیگیری کنید؛ چرا که در صورت ماندن طولانی این مواد آلرژی زا، می تواند خطراتی را به دنبال داشته باشد و آسیب هایی را نیز ایجاد کند.

نحوه ی درمان حساسیت به فرش ماشینی

مواردی هم در خصوص بهبود بخشیدن وجود دارد، که شما می توانید با آن ها از میزان حساسیت فرش جلوگیری کنید:

۱-  می توانید از جارو برقی هایی که راندمان بالای فیلتر ذرات بسیار ریز است استفاده کنید، تا مواد آلرژی زای پنهان شده را تا حدودی جذب کند.

۲- اگر حیوان خانگی در منزل خود دارید، موی آن ها را جمع آوری کنید.

۳- هم چنین بهتر است رطوبت منزل خود را تا حد زیادی کاهش دهید، چرا که این مورد باعث می شود مواد آلرژی زا و کپک ها و حتی گرد و غبار بیش تر نشود

۴- اگر آلرژی شما شدید است، از فیلتر های تصفیه هوا در منزل خود نصب کنید، که مواد آلرژی زا در منزلتان تا حد زیادی کاهش یابد.

۵- شسشوی فرش ها

شاید بهترین گزینه در خصوص الرژی شستن فرش ها باشد، تا بتوان تمامی مواد الرژی زا را از سطح فرش پاک کرد. البته گاهی ممکن است شما به فرش های تازه خریداری شده خود الرژی پیدا کرده باشید و به دلیل تمیز بودن فرش نخواهید ان را شستشو دهید، راه حل جهت از بین بردن الرژی، از استفاده از بخارشوی برای فرش استفاده کنید. سطح بخار داغ موجب از بین رفتن مواد الرژی زا می شود.

برخی روش هایی که می توانید با استفاده از آن الرژی خود را تا حدودی فروکش کنید و یا درمان کنید. در این قسمت از مقاله بیان می کنیم که این روش ها را تنها در صورتی استفاده کنید، که یکی از علائم های ذکر شده قسمت بالا را داشته باشید. این روش ها شامل موارد زیر می باشد:

۱- استفاده از داروی آنتی هیستامین خوراکی، که این دارو ها به دلیل این که عوارض جانبی ندارند، بدون نسخه و به راحتی در داروخانه ها به فروش می رسد. که این دارو می تواند واکنش هایی را که در حین آلرژیک بروز بدهد، را تا حدی کاهش دهد و شما هر گونه علائمی که داشتید می توانید در کوتاه ترین زمان این دارو را تهیه کنید که هزینه ی زیادی هم ندارد.

۲- و اما اگر در بدن شما کهیر و سایر قرمزی های تیکه ای ایجاد شد، لازم است از پماد های موضعی استفاده کنید، که این پماد هیدروکورتیزون می باشد و این دارو هم به دلیل نداشتن عوارض خاص بدون نسخه در داروخانه عرضه می شود و با مالیدن این پماد به مناطق قرمز و کهیر زده می توانید، به طور کامل از بین ببرید؛ که البته با یکبار زدن فایده ای حاصل نمی شود و باید تا زمانی به کار ببرید که پوست فاقد از هر گونه قرمزی و کهیر باشد.

نحوه ی درمان حساسیت به فرش ماشینی

۳- اگر درگیر آسم است، حتما باید دارو هایی را زیر نظر پزشک معالج مصرف کنید. که یکی از معمول ترینِ این دارو ها، اسپری های استنشاقی می باشد، که لازم است افرادی که مبتلا هستند، این دارو را همیشه با خود به همراه داشته باشند؛ تا از حملات آسم جلوگیری کند و اتفاقات بدتری برایشان ایجاد نشود و اگر این اسپری ها نبود، از دارو های ضد التهابی که از نوع خوراکی است، لازم است استفاده شود و توصیه هم می شود به همراه خود داشته باشند.

۴- و اما روش آخر هم استفاده از ایمونوتراپی است، که همان تزریقات است و این مورد برای زمانی استفاده می شود که شما مجبور باشید. به عنوان مثال حیوان خانگی در منزل خود دارید، از جمله گربه،سگ و خرگوش که با تزریق داروی ضد آلرژی می تواند شما را خوب کند و هم چنین اگر مایل باشید، می توانید برای در امان ماندن از آلرژی فرش ها از این مورد استفاده کنید.

تماس با ما