پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

ترفند های ساده برای پاک کردن لکه از فرش

ایجاد لکه های مختلف بر روی سطح فرش به صورت ناگهانی ممکن است اتفاق بیفتد و پاک کردن لکه در سریع ترین زمان به حفظ کیفیت و زیبایی فرش ها کمک زیادی می کند. برای پاک کردن لکه از سطح فرش ترفند های مختلفی را می توانید امتحان کنید به شرح زیر:

۱- از بین بردن لکه ها با شوینده های تمیز کننده

یکی از ترفند های پاک کردن لکه ها استفاده از شوینده های تمیز کننده می باشد. شوینده های تمیز کننده به راحتی انواع لکه های چای، قهوه، میوه، آب میوه و… را از بین می برد. برای از بین بردن لکه ها با این شوینده ها سعی کنید فقط محل لکه را با آن تمیز کنید و برای دیگر نقاط فرش از ان استفاده نکنید.

ترفند های ساده برای پاک کردن لکه از فرش

۲- استفاده از شامپو فرش

شامپو فرش ها می توانند به راحتی انواع لکه ها را از بین ببرند. شامپو فرش ها انواع مختلفی دارند و استفاده از شامپو فرش ها هیچ ضرر و آسیبی به فرش وارد نمی کند. برای استفاده از شامپو فرش ها باید توجه داشته باشید که در مصرف آن ها زیاده روی نکنید اگر بیش از اندازه از آن ها استفاده کنید، فرش نیاز به آبکشی کامل دارد و مجبور می شوید اقدام به شستشوی کامل فرش کنید.

۳- استفاده از بخارشوی

برای پاک کردن لکه ها می توان از بخارشوی استفاده کرد. این مورد نیز به دلیل بخار آب داغ برای استفاده زیاد توصیه نمی شود.

پاک کردن لکه های فرش

برای پاک کردن لکه های فرش بهتر به برخی از نکات حتما توجه کنید:

۱- اگر زمانی مایعات یا مواد غذایی و.‌‌.. بر روی سطح فرش شما ریخته شد، در سریع ترین زمان اقدام به پاک کردن آن کنید. رها کردن لکه ها بر روی فرش در زمان طولانی، باعث ماندگار شدن لکه می شود و پاک کردن آن از فرش به راحتی انجام نمی شود.

۲- برای پاک کردن لکه از سطح فرش بهترین روش ممکن را انتخاب کنید و اگر می خواهید لکه را با روش های خانگی و محلول های خانگی از بین ببرید، حتما گوشه ای از فرش را با محلول تست کنید و اگر مشکلی برای سطح فرش به وجود نیامد، شروع به پاک کردن فرش کنید.

پاک کردن لکه های فرش

۳- پس از این که لکه ی فرش را از بین برید حتما فرش را خشک کنید. خیس و نم دار باقی ماندن فرش باعث پوسیدگی و یا ایجاد کپک در بین تار و پود فرش می شود.

برای انواع پاک کردن لکه  فرش سعی کنید، بهترین روش را برای از بین بردن آن ها انتخاب کنید. به طور مثال اگر فرش شما دستبافت باشد، پاک کردن لکه ها را نمی توانید با روش های خانگی در منزل انجام دهید و باید به متخصص لکه بری در قالیشویی از جمله قالیشویی جنت آباد مراجعه کنید. پاک کردن لکه های فرش های ماشینی آسان تر از پاک کردن لکه های فرش های دستبافت می باشد. به دلیل این که فرش های ماشینی کمتر حساس هستند و با نوع تار و پود آن ها به گونه نمی باشد، که مایعات و … را در خود جذب کند و اگر جذب کند زمانی که با مواد شوینده برخورد کند.

آشنایی با تکنیک های پاک کردن لکه های فرش

برای پاک کردن لکه های فرش می توانید از تکنیک های زیر استفاده کنید:

۱- اگر زمانی که مایعات بر روی فرش شما ریخته شد، ابتدا سعی کنید با قاشق یا وسیله های دیگر مایعات را از فرش خارج کنید. سپس برای این که نم فرش را کاملا از بین ببرید، یک دستمال ضخیم یا حوله ی نازک بر روی فرش پهن کنید و بر روی آن یک وسیله سنگین‌ قرار دهید تا آب فرش را جذب کند.

۲- اگر لکه ها قدیمی و سخت است و نمی توانید پاک کنید، می توانید از جوش شیرین برای از بین بردن آن استفاده کنید. ابتدا یک قاشق جوش شیرین را در آب سرد مخلوط کنید و فقط بر روی لکه اسپری کنید. با یک دستمال ضخیم شروع به پاک کردن فرش کنید و می توانید در حین پاک کردن فرش محلول را دوباره بر روی فرش اسپری کنید، تا فرش به خوبی تمیز شود. پس از این که لکه را از بین بردید حتما فرش را خوب خشک کنید.

پاک کردن لکه قدیمی چای از روی فرش

ریخته شدن چای بر روی فرش باعث ایجاد لکه های قهوه ای بر روی فرش می شود و اگر رنگ اصلی فرش شما روشن باشد، این لکه به راحتی قابل دیدن است. به همین دلیل اگر زمانی چای بر روی فرش شما ریخته شد، خیلی سریع اقدام به پاک کردن آن کنید. برای پاک کردن لکه ی چای می توانید ترفند های زیر را استفاده کنید

۱- مقداری مایع ظرف شویی را در آب گرم مخلوط کنید و صبر کنید محلول خنک شود. سپس محلول را بر روی سطح فرش اسپری کنید و با یک دستمال تمیز شروع به پاک کردن لکه فرش کنید. با این روش به راحتی می توانید لکه ی چای را از روی فرش از بین ببرید.

پاک کردن لکه قدیمی چای از روی فرش

۲- یکی دیگر از ترفند های از بین بردن لکه ی چای، استفاده از شامپو فرش است‌، که طبق روشی که پشت بر چسب آن نوشته شده است باید استفاده کنید.

پاک کردن لکه قهوه از روی فرش

ریخته شدن قهوه بر روی فرش سریعا باعث به وجود آمدن لکه می شود. لکه ی قهوه به راحتی قابل از بین بردن نیست و بهترین روش برای از بین بردن لکه ی قهوه، شستشو فرش می باشد. شستشوی فرش ها را حتما به قالیشویی های معتبر بسپارید. شستشوی فرش ها در قالیشویی با شوینده های لکه بر و مناسب فرش انجام می شود و پس از شستشو، لکه ی قهوه کاملا از سطح فرش پاک می شود‌. شستشو فرش ها را می توانید هم در منزل هم در قالیشویی انجام دهید. اگر تصمیم به شستشوی فرش ها در منزل گرفته اید ابتدا نکاتی را رعایت کنید:

۱- ابتدا سعی کنید قبل از شستشو، لکه ی فرش را با دستمال نم دار تا جایی که می شود، تمیز کنید تا هنگام شستشو بتوانید لکه ی قهوه را به راحتی پاک کنید‌.

پاک کردن لکه قهوه از روی فرش

۲- هنگام شستشوی فرش سعی کنید، ابتدا محل لکه را تمیز کنید و سپس اقدام به شستشوی کلی فرش کنید.

۳- شستشوی فرش را با شوینده های تمیز کننده و براق کننده انجام دهید، تا فرش پس از شستشو کاملا تمیز و براق شود.

۴- شوینده ای که برای شستشوی فرش خود انتخاب می کنید، مطمئن باشید که فرش شما نسبت به آن حساس نیست و دچار آسیبی نمی شود. اگر شوینده قوی و اسیدی باشد، باعث ایجاد رنگ پریدگی و پوسیدگی سطح فرش می شود و ممکن است فرش نرمی و لطافت خود را از دست بدهد.

از بین بردن لکه زرد سوختگی از فرش

گاهی اوقات ممکن است سیگار، ذغال، اتو، قرار دادن وسیله های داغ بر روی فرش و…  که باعث سوخته شدن سطح فرش می شود. زمانی که فرش می سوزد، تار و پود آن دچار تغییر رنگ می شود و اطراف آن زرد و تیره رنگ می شوند. از بین بردن لکه ی سوختگی از سطح فرش با چند روش قابل اجرا می باشد

۱- ترمیم و رفو فرش در مرکز های تخصصی

یکی از روش های از بین بردن سوختگی فرش، ترمیم و رفوی آن قسمت می باشد. ترمیم و مرمت فرش ها توسط افراد ماهر و با تجربه انجام می شود و محل سوختگی فرش کاملا ترمیم می شود.

۲- ترمیم محل سوختگی فرش در منزل

اگر سوختگی فرش خیلی کم باشد، و در حدی نباشد که فرش کاملا آسیب دیده باشد و دیگر قابل استفاده نباشد، می توان از این روش استفاده کرد. با استفاده از یک قیچی کوچک قسمت های سوخته شده تار و پود فرش را قیچی کنید تا قسمت های زرد شده از بین برود.

از بین بردن لکه زرد سوختگی از فرش

برای قیچی کردن فرش توجه و دقت و حوصله ی زیادی داشته باشید و توجه کنید که سطح تار و پود فرش را بیش از حد قیچی نکنید. به دلیل این که اگر خیلی کوتاه شود، باعث ایجاد فرو رفتگی در سطح فرش می شود و ظاهر و نمای فرش را ناقص می کند.

۳- استفاده از شوینده های سفید کننده

 اگر سطح سوختگی فرش کم باشد و فقط فرش دچار تغییر رنگ سطحی شده باشد، می توانید از شوینده های سفید کننده استفاده کنید‌. برای سفید کردن قسمت های زرد شده با شوینده های سفید کننده، ابتدا محل سوختگی را مقداری نم دار کنید و مواد شوینده را با مقداری آب مخلوط کنید، سپس بر روی فرش اسپری کنید و پس از چند دقیقه فرش را تمیز کنید. زردی فرش چند درجه روشن تر می شود و با تکرار کردن این عمل می توانید تا حد زیادی رنگ فرش را به حالت اولیه در بیاورید.

تماس با ما