پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

آیا می توانیم از سرکه سیب برای شست و شوی فرش استفاده کنیم؟

شست و شوی فرش به طور کلی هم می تواند داخل قالیشویی های معتبر و هم در منزل به صورت دستی انجام شود، که به هر حال روش و مراحلی وجود دارد که انجام دادنشان کاملا ضروری است، تا فرش ها بدون آسیب و در بالاترین کیفیت شسته شوند.  فرش ها به دلایل مختلفی کثیف می شوند، که یا شست و شوی فرش سالیانه دیر به دیر بوده و یا در اثر ریختن مواد و محلول های مختلف بوده است. به همین دلیل همیشه توصیه می شود که هر ساله به تمیز کردن و شست و شوی فرش ها پرداخته شود؛ چرا که خود آلودگی هم آسیب هایی را می تواند ایجاد کند و به تار و پود فرش برسد، که در این زمان ریشه ها و به طور کل خود فرش با آسیبی جدی به رو می شود، به خصوص این که فرش بیش از حد کثیف باشد.

آیا می توانیم از سرکه سیب برای شست و شوی فرش استفاده کنیم؟

اما شست و شوی فرش ها امری طبیعی است، که هر از گاهی باید به آن پرداخته شود، که امروزه برای شست و شوی خانگی، مواد شوینده های متنوعی در فروشگاه ها عرضه می شود، اما جالب است که نوعی محلول خانگی و کاملا در دسترس وجود دارد، که در تمام منازل موجود می باشد و به عنوان محلول ضد عفونی کننده و پاک کننده ی خانگی استفاده می شود. که این محلول سرکه سیب می باشد. که با مقدار بسیار کمی از آن می توان فرش را کاملا تمیز کند، بدون این که ذره ای آسیب به فرش وارد شود و هم چنین این محلول هم سطح فرش را کامل ضد عفونی می کند و هم گند زدایی می کند.

آیا می توانیم از سرکه سیب برای شست و شوی فرش استفاده کنیم؟

این محلول قیمتی ارزان و مناسب دارد و شما می توانید با پرداخت کم ترین هزینه این محلول را تهیه کنید و در خصوص تمیز کردن فرشتان استفاده کنید. سرکه سیب را برای سایر لوازم منزل هم می توان به کار برد و به عنوان پاک کننده ی قوی محسوب می شود. اما با برخی لوازم که از جنس گرانیت، مرمر، آهک است اصلا سازگاری ندارد؛ چرا که خاصیت اسیدی دارد و به طور کلی هم در مصرف آن باید محدودیت هایی داشته باشد. چرا که استفاده ی زیاد حتی در خصوص فرش ها هم می تواند آسیب هایی ایجاد کند، که همان طور که گفتیم روش های مختلفی جهت تمیز کردن فرش های کثیف وجود دارد، که با استفاده از آن ها می توانید، همیشه فرشتان را در حالت تمیز نگه دارید. که در این مقاله قصد داریم در خصوص یکی از این روش های آسان صحبت کنیم.

نحوه ی شست و شوی فرش با سرکه سیب

۴ روش برای استفاده از شست و شوی فرش با سرکه سیب وجود دارد، که قبل انجام هر کدام از آن ها باید تست رنگ از فرش گرفته شود تا در صورت استفاده با تداخل رنگ مشکلی پیش نیاید و این کار نوعی آزمایش و تست است که لازم است انجام شود و نحوه ی انجام این کار به این صورت است که دستمال و یا حوله ای را آغشته به سرکه می کنید و سپس بر روی قسمتی از فرش قرار می دهید و زمانی را اجازه می دهید تا سرکه بر روی فرش اثر کند. که این قسمت می تواند گوشه یا پشت فرش باشد که در این صورتی که فرش واکنشی نسبت به سرکه نشان دهد، استفاده از آن برای پاک کردن و تمیز کردن فرش جایز نیست و این واکنش در طی ۲۴ ساعت نشان داده می شود، چرا که برخی از جنس های فرش سازگاری با سرکه سیب ندارند. پس از انجام این تست اگر فرش سالم باقی ماند، می توانید از هر کدام از روش هایی که در ادامه بیان می کنیم استفاده کنید و فرشتان را تمیز و ضد عفونی کنید. روش های تمیز کردن فرش با سرکه سیب شامل موار  زیر است:

۱- استفاده از دستگاه بخارشوی

طرز استفاده از بخارشوی برای فرش این گونه است که ابتدا فرش را کامل باید جارو کنید، تا عاری از هر گونه اجسام خارجی شود و سپس دستگاه بخارشوی از سرکه سیب و آب پر کنید، که این دستگاه می تواند از هر ماده و مواد شوینده ای پر شود. که در این قسمت به استفاده از سرکه سیب می پردازیم. این نکته را در نظر بگیرید که مخزن بخارشو که قرار است، محلول آب و سرکه در آن قرار بگیرد کاملا تمیز باشد. چرا که در صورت الودگی با محلول مخلوط می شود و در حین استفاده فرش را کثیف تر می کند. پس از انجام این کار ها نوبت به تمیز کاری می رسد، که بر روی فرش به خصوص قسمت هایی که لکه دارد می کشید و بخاری که حاصل از آب و سرکه سیب است می تواند فرش را تمیز و ضد عفونی کند. نحوه ی حرکت با این دستگاه باید کاملا اهسته و آرام باشد، تا فرش در تمیز ترین حالت و بدون آسیب قرار بگیرد.

نحوه ی شست و شوی فرش با سرکه سیب

۲- استفاده از سرکه سیب و دستمال

 از سرکه سفید و دستمال برای پاک کردن لکه ها استفاده می شود، که هنگامی که لکه بر روی فرش ایجاد می شود، بهتر است در همان لحظه دستمالی تمیز را آغشته به سرکه کنید و سپس بر روی لکه بکشید، تا لکه از بین برود و توجه داشته باشید که مدت طولانی از لکه نگذرد چرا که لکه سرسخت می شود و دیرتر به این روش پاک می شود. اگر لکه پاک نشد تا چند بار این کار را انجام دهید تا لکه کامل از بین برود.

۳- از بین بردن بوی بد فرش

نحوه ی استفاده دیگر از سرکه سیب برای از بین بردن بوی نامطبوع فرش است، که در قسمت بعدی مقاله به نحوه ی استفاده از این روش می پردازیم.

۴- از بین بردن رطوبت فرش

و در اخر هم از سرکه سیب می توانید برای گرفتن رطوبت فرش استفاده کنید، چرا که اگر رطوبت داخل فرش باقی بماند علاوه بر این که بویی نامطبوع را ایجاد می کند، تار و پود فرش را با آسیب رو به رو می کند. به همین دلیل می توانید با اسپری کردن سرکه و قرار دادن در هوای آزاد رطوبت را کاملا از فرش بگیرید و از بروز مشکل و آسیب جلوگیری کنید. این چهار مورد بسیار کاربردی می باشد که می توانید در هر شرایط که لازم داشتید استفاده کنید.

از بین بردن بوی بد فرش با استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب علاوه بر این که برای پاک کردن و ضد عفونی کردن استفاده می شود، برای از بین بردن بوی نامطبوع هم به کار می برد، که نحوه ی استفاده از آن به این صورت است، که باید ابتدا مقداری سرکه سیب را با جوش شیرین و آب گرم مخلوط کنید و این مقدار باید به اندازه ی کافی باشد که معمولا در حد ۱ الی دو قاشق چای خوری مناسب است و سپس به ظرفی انتقال دهید، تا بتوانید آن را اسپری کنید. وقتی به خوبی مخلوط کنید، محلول حالت کفی به خود می گیرد و به کل فرش اسپری کنید و تا زمانی که کاملا فرش خشک نشده بر روی فرش راه نروید تا تاثیر مثبت خود را بگذارد. این روش بسیار کاربردی است که در این شرایط پیشنهاد می شود، که حتما استفاده کنید. این نکته را در نظر بگیرید که برای خشک کردن فرش از سرکه از لوازم حرارت دهنده استفاده نکنید و اجازه دهید تا فرش در مجاورت هوا کامل خشک شود.

در چه مواردی از سرکه سیب استفاده نکنیم؟

به طور کلی سرکه به دلیل این که خاصیت اسیدی دارد، برای همه سطوح و تمیز کردن لوازم مناسب نیست و تنها باید در خصوص لوازمی استفاده شود، که با این محلول سازگاری کامل را داشته باشد. که در خصوص فرش ها هم به این صورت است، که برای فرش های دستباف معمولا از سرکه استفاده نمی شود. به دلیل این که این فرش ها از حساسیت بالایی برخوردار هستند و سرکه با اسیدی بودنش می تواند، فرش را با آسیب رو به رو کند.

در چه مواردی از سرکه سیب استفاده نکنیم؟

برای این که از سالم بودن فرش اطمینان کامل داشته باشید، می توانید از سرکه تنها در زمانی استفاده کنید. که لکه ای بر روی فرشتان است و تنها در خصوص همان از سرکه استفاده شود، این گونه که مقداری از سرکه بر روی آن ریخته و با دستمالی تمیز بکشید. اگر قصد دارید که بر روی کل فرش استفاده کنید، لازم است که سرکه را با مقداری آب مخلوط کنید، تا خاصیت اسیدی که دارد از بین برود و به حالت خنثی باشد و در این صور نمی تواند آسیبی ایجاد کند.

تماس با ما