پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

رفوگری فرش پاره

فرش ها در تمام منازل موجود بوده و در اکثر منازل نیز حجم گسترده ای را می پوشانند و به همین دلیل بیش تر در معرض آسیب هستند که به منظور جلوگیری از آسیب رسیدن به فرش لازم است از برخی نکات نگهداری در خصوص فرش ها رعایت شود.
یکی از ساده ترین روش ها که می توان به کار برد تا فرش ها از هر گونه آسیب به دور باشند استفاده از رو فرشی می باشد. رو فرشی ها امروزه در انواع متنوع و مختلفی هستند که به راحتی با اکثر دیزاین ها هماهنگ شده و حتی جلوه ای زیبا هم ایجاد می کنند.
استفاده از رو فرشی می تواند از اسیب هایی از جمله سوختگی و پارگی که جز آسیب های مهم هستند جلوگیری می کند.
در این مقاله قصد داریم در خصوص پارگی فرش ها صحبت کنیم که در اثر عوامل مختلفی ممکن است ایجاد شوند. همان طور که می دانید فرش ها از جمله لوازمی مهم و زینتی در منازل محسوب می شوند و به دلیل گسترده بودنشان و این که بیش تر حجم منازل را فرش ها پوشانده اند نسبت به سایر لوازم دیگر بیش تر در دید هستند به همین دلیل لازم است همیشه در حالت تمیز و مرتب باشند تا جلوه ی خاص و زیبای خود را حفظ کنند. یکی از آسیب های مهم که به وضوح قابل مشاهده است پارگی فرش است که در اثر برخی عوامل شامل :

۱- بریده شدن فرش توسط اجسام تیز و برنده که ظاهری ناخوشایند در فرش ها ایجاد می شود.

۲- پارگی فرش در اثر کهنه و فرسوده شدن ریشه ی فرش ها که با پوسیدگی ریشه ی فرش به طور کلی فرش از بین خواهد رفت به همین دلیل با ایجاد ذره ای آسیب در ریشه بهتر است سریعا به رفع آن پرداخته شود تا مشکلی ایجاد نشود.

رفوگری فرش پاره

۳- پارگی فرش در اثر بیدزدگی که فرش هایی در معرض بید زدگی هستند که اولا دستبافت هستند و دوما قدمت بالایی دارند به این معنی که اکثر فرش های قدیمی و کهنه که غالبا عتیقه ای هستند دچار این آسیب می شوند که فرش به قدری نازک می شود که به حد پارگی می رسد.

این سه مورد از معمول ترین موارد در پارگی فرش ها هستند که با مواجه شدن با این آسیب به راحتی می توانید از خدمات رفوگری و مرمت فرش ها بپردازید. رفوگری فرش ها غالبا در مراکز مخصوص و توسط مهارت دیده انجام می شود و تجهیزات به کار رفته کاملا مدرن و امروزی است.
خدمات رفوگری امروزه بسیار کاربردی و پرطرفدار است چرا که با توجه به هزینه های بالای تعویض و خریداری فرش با ایجاد آسیب با کم ترین هزینه می توانید به ترمیم فرش بپردازید.
رفوگری فرش می تواند آسیب را برطرف کند اما آسیبی که خیلی عمیق نباشد و قابل جبران باشد. در ادامه بیش تر در خصوص رفوگری فرش های پاره می پردازیم و لازم به ذکر است که این کار در منازل قابل انجام نیست چرا که هم نیازمند تخصص است و هم ابزار و تجهیزات مخصوص در منزل موجود نیست و اگر افرادی بی تجربه به انجام بپردازند ممکن است آسیبی بیش تر به فرش ها وارد شود.
فرش ها لوازمی مهم و کاربردی هستند که بهتر است در حفظ سلامت آن کوشا بود و نکات مراقبتی را اجرا نمود. اگر آسیب بیش از حد معمول باشد شخص مجبور به تعویض می شود چرا که فرش آسیب دیده در منزل جلوه ی نامرتب و ناخوشایند ایجاد می کند. و اما رفوگری در خصوص تمام آسیب های ایجاد شده در فرش است که امروزه جز خدمات قالیشویی ها هم محسوب می شود.

چگونه از پارگی و آسیب فرش جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از پارگی فرش ها راه های مراقبتی موجود است که این راهکارها کاملا ساده و خانگی و در دسترس می باشند که می توان به راحتی اجرا کرد. از جمله این راهکارها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- مورد اول گردگیری روزانه ی فرش ها است که این کار توسط جاروبرقی قابل انجام است چرا که جارو با مکشی که دارد هرگونه آلودگی و گرد و خاک را به سمت خود جمع می کند و تماما از روی فرش برداشته می شود و همان طور که می دانیم گرد و خاک از جمله آسیبی است که با نفوذش به عمق فرش می تواند ریشه ها را با پوسیدگی و فرسودگی مواجه کند پس بهتر است روزانه به انجام این کار پرداخته شود و همان طور که مشخص است با پوسیدگی فرش ها ایجاد پارگی در آن ها حتمی است و پارگی در اثر پوسیدگی در برخی شرایط قابل جبران نخواهد بود.

۲- استفاده از روفرشی های امروزه که در طرح ها و رنگ های مختلف هستند و با تمام سبک و دیزاین ها هماهنگ بوده و حتی نما و جلوه ی زیبایی هم ایجاد می کنند و جدا از محافظت از فرش ها، مانع از ورود آلودگی و گرد و خاک به فرش ها می شوند و فرش ها همیشه به حالت سالم و تمیز باقی می مانند و از پوسیدگی زودرس آن ها هم جلوگیری می شود.

چگونه از پارگی و آسیب فرش جلوگیری کنیم؟

۳- و اما مورد سوم در خصوص تمیز کردن لکه ها است که در صورت ریختن هر گونه لکه لازم است بلافاصله به تمیز کردنش پرداخته شود تا لکه با نفوذش آسیبی به فرش وارد نکند چرا که نفوذ لکه ها به عمق فرش بازم پوسیدگی فرش ها را به دنبال دارد و پوسیدگی هم پارگی فرش ها و جدا از آسیب لکه جز سرسخت ها نیز قرار می گیرد و تمیز کردن لکه های سرسخت هم مشکل است و حتی غیر ممکن .

۴- دور نگه داشتن ابزار و تجهیزات تیز و برنده از فرش ها چرا که می تواند در اثر سهل انگاری فرش ها را دچار پارگی کند و این پارگی اگر خیلی عمیق باشد با مشکل رو به رو خواهد شد.

این موارد از جمله روش های مراقبتی محسوب می شود که بهتر است به منظور جلوگیری از پارگی فرش ها مورد استفاده قرار بگیرند. پارگی فرش ها توسط رفوگری قابل جبران هستند اما اگر این پارگی بیش از حد باشد رفوگری و ترمیم نمی تواند پاسخگوی مناسبی باشد. روش ها و نکات ذکر شده می تواند بسیار کاربردی باشد و تا حد زیادی از پارگی و سایر آسیب های دیگر جلوگیری می شود و اما در ادامه به نحوه ی تعمیر فرش ها که در اثر پارگی به آن ها آسیب دیده اند می پردازیم.

چگونه پارگی فرش را تعمیر کنیم؟

برای ترمیم پارگی فرش لازم است تمام تجهیزات و ابزار آلاتی که لازم است در دسترس باشد به همین دلیل است که انجام این کار در مراکز مخصوص انجام می شود. برای انجام این کار ناحیه ای که دچار پارگی شده است را توسط قیچی های مخصوص و تیز برش می دهند و سپس توسط تکه ی دیگر که مشابه فرش است و از فرشی که قابل استفاده نیست تهیه می شود را به همان تکه متصل می کنند‌. این اتصال با دوخت و دوز انجام می شود و سوزن و نخ های مخصوصی در این بین استفاده می شود.
این اجزایی که گفته شد جز مهم ترین ها محسوب می شوند که همگی مخصوص هر فرش وجود دارد و ابعاد مختلفی هم دارند تا دقیقا مطابق فرش باشند و هم چنین برای انجام این کار تخصص و مهارت کافی لازم است که افراد عادی قادر به انجام نمی باشند به همین دلیل بهتر است انجام رفوگری در این مراکز مخصوص و توسط افراد مهارت دیده انجام شود.

چگونه پارگی فرش را تعمیر کنیم؟
معمولا رفوگری را در قالیشویی های معتبر نیز انجام می دهند و فرش هایی که آسیب دیده هستند را قبل شست و شو ترمیم و رفو کرده و سپس به شست و شوی آن ها می پردازند تا آسیبی بیش تر به فرش ها وارد نشود.
روش ترمیم دیگر در قسمت های پاره ی فرش این است که با توجه به رنگ هایی که به کار رفته نخ مخصوص را انتخاب کرده و دقیق مطابق رنگ و طرح فرش به دوختن آن می پردازند و همان طور که گفتیم نخ دقیقا مطابق جنس فرش است و سوزن هم باید مطابق تراکم فرش انتخاب شود تا کار به صورت کاملا تمیز و سالم به اتمام رسد و اثری از پارگی فرش باقی نماند.
در صورت ایجاد آسیب برای فرش، هر آسیبی که باشد تفاوتی نمی کند بهتر است به مراکز مخصوص رفوگری سپرده شود و این آسیب اکثرا در خصوص پارگی، بید زدگی، سوختگی فرش ها است که افراد متخصص با تکنیک های مدرن و امروزی به ترمیم فرش می پردازند.

تماس با ما