پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

منظور از فرش ذرع و نیم چیست؟

از دیگر تقسیم بندی های فرش ذرع و نیم است که در این تقسیم بندی اندازه و سایز و ابعاد فرش ها مدنظر است. همان طور که می دانیم فرش ها ابعاد متنوعی دارند به خصوص این مورد در فرش های دستبافت بیش تر است و به طور کلی فرش ها از نظر ابعاد و اندازه با نام های زیر معروف هستند:

۱- قالی که به فرش هایی گفته می شود که ابعادی حدود ۲ در ۳ متر را دارند و غالبا فرش های تولیدی به آن ها گفته می شود و جنس های مختلفی هم از این قالی ها موجود است چرا که بسیار محبوب و پرطرفدار می باشند.

۲- قالیچه که به فرش هایی گفته می شود که ابعادی حدود ۱.۵ در ۲.۵ هستند و اگر بخواهیم دقیق تر بیان کنیم حدود ۴ متر مربع می باشند که این قالیچه ها به طور معمول از قالی کوچک تر هستند و این سبک هم بسیار پرطرفدار می باشد و در طرح ها و رنگ های متنوعی از آن ها در بازار عرضه می شود.

۳- پرده ای که به فرش هایی گفته می شود که معمولا بزرگ تر از ۴ متر می باشند و به طور دقیق تر ۶ متر مربع می باشند که این نوع را با قالیچه معمولا یکی می دانند چرا که به طور تقریبی مشابه هم می باشند.

این موارد تعدادی از قالی و فرش ها است که ابعاد مختلفی دارند که البته منظور از ابعاد همان ذرع و نیم است که متنوع هستند و هر کدام کارایی و کاربرد مخصوص به خود را دارند.

منظور از فرش ذرع و نیم چیست؟
اگر بخواهیم به طور دقیق ابعاد و اندازه ی ذرع و نیم را بگوییم این گونه است که به ابعاد ترکی شامل ۱۶۸ در ۱۱۲ است که این ابعاد در فارسی ۱۵۶ در ۱۰۴ سانتی متر می باشد. امروزه این ابعاد در بازار در حدود یک در یک و نیم است که ذرع و نیم می گویند. ذرع و نیم ابعادش به طور طبیعی بین مردم شهرت کامل ندارد و اکثر افراد از این مورد اطلاعات کافی در اختیار ندارند اما کارشناسان به طور کامل می توانند توضیحاتی لازم را در این خصوص در صورت نیاز ارائه دهند.
لازم به ذکر است که این ابعاد بیش تر در فرش های دستبافت مهم است چرا که این فرش ها دستی است و در صورت بروز خطا در محاسبه ی اندازه و ابعاد فرش در نهایت کار با مشکل و خطا رو به رو خواهد شد و حتی می تواند ضرر مالی هم ایجاد کند. برای جلوگیری از خطا در ابعاد و اندازه گیری از پارچه ی مدرج شده استفاده می شود و تا پایان کار این پارچه موجود خواهد بود. در ادامه بیش تر در خصوص این ابعاد ذرع و نیم توضیح خواهیم داد.

ذرع چیست؟

و اما می پردازیم به این که به طور کلی ذرع به چه معنی است، ذرع در واقع همان واحد اندازه گیری طول می باشد که در فرش ها به کار می رود و در اصل اندازه ی آن ۱۰۴ و یا ۱۱۲ سانتی متر می باشد. در واقع ذرع معیاری برای اندازه گیری و محاسبه کردن تراکم فرش می باشد که برای درک بهتر می توان گفت مانند رجشمار می باشد.
در این اصطلاح چیزی که مدنظر است و شمرده می شود تعداد گره های فرش است و با اندازه گیری و محاسبه ی ذرع فرش می توان به میزان تراکم خفت فرش پی برد. این موضوع مهم و لازم است حتما محاسبه شود تا در انتهای کار خطایی ایجاد نشود. جالب است که بدانید میزان ذرع در دو شهر ممکن است متفاوت باشد به همین دلیل بین دو عدد همیشه گفته می شود.

ذرع چیست؟
دو شهری که در ذرع آن ها تفاوت وجود دارد تبریز و اصفهان می باشد که در تبریز میزان ذرع را ۱۱۲ سانتی متر می دانند و در اصفهان این میزان ۱۰۴ سانتی متر می باشد. هم چنین اگر در فرشی گفته شود رجشمار ۷۰ است یعنی در فرش مورد نظر ۷۰ گره وجود دارد. به طور کلی ذرع به همین تفسیر می باشد و بیش تر در فرش های دستبافت مورد توجه است چرا که فرش ها ماشینی تمام موارد ضروری اش توسط دستگاه چک می شود اما در دستبافت به علت این که هنر دست است توسط فرد مورد محاسبه قرار می گیرد و نیازمند دقت بسیار بالا می باشد چرا که اگر فرش از لحاظ ذرع و نیم دچار مشکل شود در انتهای کار از نظر طول و عرض همخوانی نخواهد و فرش حتی ممکن است قابل استفاده هم نباشد. افرادی که بافنده ی فرش های دستبافت هستند از این نظر دارای تخصص و مهارت کافی می باشند و تمام ابعاد و اندازه ها را با دقت بالا اندازه گیری کرده و می دانند تا در انتهای کار فرشی زیبا و خوش نقشه تولید کنند‌. دانستن اندازه و محاسبه ی ذرع برای افراد بافنده بسیار پر اهمیت می باشد تا بتوانند بر این اساس به بافتن فرش بپردازند.

قیمت فرش ذرع و نیم ابریشم

با اصطلاح ذرع و نیم آشنا شدیم و متوجه شدیم که به طور کلی در فرش به چه صورت هستند و چه اهمیتی دارند. در این قسمت به قیمت فرش ذرع و نیم در ابریشم می پردازیم و همان طور که می دانیم هر چیزی که قیمت دار باشد با توجه به عواملی قیمتشان تعیین می شود و در فرش ذرع و نیم ابریشم هم به همین صورت می باشد و تعیین کننده ی قیمت در این فرش ها شامل موارد زیر می باشد:

۱- دستمزد بافنده ی فرش که با توجه به زحمتی که می کشد و زمانی که می گذارد مبلغی را دریافت می کند.

۲- طرح فرش که برخی فرش ها دارای نقش های فراوان هستند و زحمت بیش تری برای آن ها صرف می شود و هم چنین ابعاد و اندازه ی فرش ها هم هست که بر ذرع و نیم آن ها هم افزوده می شود و همه ی این عوامل در تعیین قیمت دخیل هستند.

۳- برندی که طراح دارد هم در قیمت تعیین کننده مهم است.

قیمت فرش ذرع و نیم ابریشم

این عوامل از مهم ترین ها هستند که تعیین کننده قیمت در فرش ذرع ابریشم هستند اما این فرش ها به دلیل این که نسبت به سایر فرش ها از ابعاد کوچک تری برخوردارند از لحاظ قیمتی هم کم تر هستند اما لازم به ذکر است که با توجه به نوسانات قیمتی در تولید و تهیه ی مواد اولیه در بازار وجود دارد ممکن است قیمت کلی این فرش ها هم تغییر کند.
و اما فرش های ابریشمی به دلیل این که الیاف طبیعی هستند و ابریشم است این مورد هم در تعیین قیمت مهم است و از همه مهم تر این که دستبافت بودن فرش های ابریشم ذرع و نیم هم تا حد زیادی در تعیین قیمت تاثیر گذار می باشد.

قیمت فرش دستبافت ذرع و نیم ابریشم

همان طور که در قسمت قبل گفته شد عوامل متعددی تعیین کننده ی قیمت در فرش های ذرع و نیم بودند که یکی از مهم ترین این عوامل همان دستبافت بودن فرش است چرا که فرش دستبافت با توجه به این که هنر دست می باشد طبیعی است که از نظر قیمت هم بالا تر باشد چرا که هم زمان بیش تری نسبت به تولید سایر فرش ها می برد و هم زحمت بیش تری دارد به همین دلیل میزان هزینه هم بیش تر می باشد و در تهیه ی این جنس از فرش از الیاف کاملا طبیعی به کار می رود و هر چه الیاف طبیعی تر باشد هزینه بیش تر می شود.

قیمت فرش دستبافت ذرع و نیم ابریشم
الیاف طبیعی به تبع نسبت به الیاف مصنوعی از مزایای بیش تر و بهتر و صد البته کاربردی تر برخوردارند و هر فرشی که کارایی بیش تری داشته باشد طبیعی است که هزینه شان هم بیش تر باشد. یکی دیگر از عوامل مهم این است که فرش در کدام شهر بافته می شود چرا که همان طور که ذکر کردیم در برخی شهر ها میزان ذرع متفاوت است و همین میزان در تعیین کننده ی قیمت مهم است به همین دلیل این که در کدام شهر بافته شده را می توان جز عوامل تعیین کننده ی قیمت فرش دستبافت ذرع و نیم قرار داد.
فرش های دستبافت ذرع و نیم جز فرش های بسیار با کیفیت هستند که جلوه و نمای متفاوت و بسیار زیبایی دارند و در هر شهری که بافته شوند زیبایی ظاهری خود را حفظ کرده و کیفیتی بالا دارند و جدا از این موارد ابریشم بودن این فرش بر کیفیت آن ها هم می افزاید چرا که همان طور که گفتیم الیاف طبیعی محسوب می شوند.

تماس با ما