پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

شست و شوی فرش نمدی

فرش ها امروزه در انواع طرح ها و رنگ ها و همین طور جنس های مختلف است که هر کدام به روش های مختلفی شسته و خشک می شوند.
فرش ها جز لوازم مهم در منزل هستند که تمیز و سالم بودنشان بسیار پر اهمیت است. همان طور که گفتیم فرش ها جنس های مختلفی دارند که در این مقاله قصد داریم در خصوص فرش نمدی که یکی از انواع جنس فرش است صحبت کنیم و نکاتی را ارائه دهیم تا با آشنایی بیش تر به شست و شوی فرش نیز بپردازید.
فرش های نمدی همانند سایر فرش های دیگر در انواع طرح های مختلفی است که استفاده از این فرش ها بسته به سلیقه ی شخص است چرا که کاملا متفاوت با سایر فرش ها می باشد و با توجه به جنسی نمدی که دارد شست و شوی آن هم کاملا متفاوت است.
لازم به ذکر است که فرش های نمدی بهتر است خیلی شسته نشوند و اصلا از ماشین لباس شویی برای انجام این کار استفاده نکنید چرا که آسیبی جدی به فرش وارد خواهد شد و هم چنین ماشین لباس شویی شکل و فرم نمد را به طور کلی از بین می برد.

شست و شوی فرش نمدی
نمد جنسی حساس است که در وهله ی اول بهتر است توسط قالیشویی های معتبر و توسط دستگاه های مخصوص شسته شود و البته مواد شوینده ی مخصوص هم بسیار برای این جنس فرش پراهمیت است.
شست و شوی فرش نمدی توسط مواد شوینده های کاملا رقیق شده و ملایم می باشد چرا که مواد شوینده ی غلیظ با توجه به آنزیم هایی که دارد نمد را می تواند دچار آسیب کند و هم چنین در شست و شو از برس های فرش و فرچه استفاده نمی شود چرا که به راحتی کار را با آسیب رو به رو می کند.
این نکات بسیار پر اهمیت است تا شست و شویی کاملا سالم و بدون آسیب داشته باشید و لازم است تماما رعایت شود. استفاده از فرش های نمدی معمولا برای افرادی است که سبک سنتی را برای منزل خود می پسندند مناسب است چرا که نمد به تنهایی سنتی است و فرشی که از آن تهیه می شود کاملا سنتی با طرح های قدیمی می باشد.
نمد جنسی از پشم است که در تهیه ی فرش نمدی اصلا از دار استفاده نمی شود و کار بافت هم نمی باشد. این جنس از فرش ها جز کارهای کاملا طبیعی است چرا که الیاف به کار رفته اصلا مصنوعی نبوده و از پشم گوسفنده و بز و شتر تهیه می شود و هم چنین به دلیل گرمای خوبی که دارد اکثر عشایر مورد استفاده قرار می دهند. از جمله مزایایی که برای نمد و فرش نمدی می توانیم بگوییم شامل موارد زیر می باشد:

۱- ایجاد گرما و نگهداشتن گرما که این مورد در منزل می تواند محیطی گرم را ایجاد کند که بسیار کاربردی است.

۲- نمد با توجه به جنسی که دارد اصلا قابل اشتغال نیست و حتی اگر کبریتی روشن بر روی آن بیفتد به راحتی خاموش می شود.

۳- طول عمر مناسبی دارند چرا که الیافی طبیعی هستند.

۴- از انتقال صدا کاملا جلوگیری می کند که این مورد بسیار کاربردی است به خصوص برای افرادی که آپارتمان نشین هستند و کودک در منزل دارند.

این موارد بخشی از مزایای فرش نمدی است که مزایایی کاربردی و مهم دارند. در ادامه به نحوه ی شست و شوی این جنس از فرش ها خواهیم پرداخت تا آشنایی لازم را شخص داشته باشد. به طور کلی نمد خواص درمانی هم‌ دارد و بسیار از درد های مفصلی را به راحتی درمان می کند البته که نوع طبیعی نمد این گونه است و نوع مصنوعی آن اصلا این مزایا را نخواهد داشت.

نحوه ی شست و شوی موکت نمدی

در خصوص فرش های جنس نمدی مواردی را ذکر کردیم که در این قسمت نوبت به موکت های نمدی می رسد و نحوه ی شست و شوی آن ها. همان طور که ذکر کردیم نمد توسط اجسام زبر شسته شود دچار آسیب شده و از بین می رود پس برای شستن بهتر است از دست و یا اسفنج های نرم استفاده شود.

روش های ساده و خانگی برای شست و شوی موکت های نمدی وجود دارد که در این قسمت به تعدادی از این موارد اشاره می کنیم:

۱- یکی از ساده ترین روش ها استفاده از پودر ذرت است که در عین ناباوری، پودر ذرت می تواند به راحتی موکت نمدی را تمیز و عاری از آلودگی کند به این صورت که مقداری از پودر ذرت را با مقداری جوش شیرین ترکیب کرده و سپس بر روی موکت نمدی بریزید مدتی را بگذارید بر روی موکت بماند و سپس توسط پارچه ای مرطوب که هم می تواند دستمال باشد و هم اسفنج نرم بر روی موکت بکشید. رطوبت دستمال حالتی نمناک را در موکت ایجاد می کند و موکت در این حالت توسط این روش و ترکیب خانگی به راحتی تمیز می شود.

۲- اگر بر روی موکت نمدی لکه ای ایجاد شد می توانید از سرکه و نمک استفاده کنید که لازم است این دو ماده را به حالت خمیری در آورده و بر روی لکه قرار دهید و پس از گذر مدتی کوتاه روی آن را توسط دستمالی مرطوب بکشید تا لکه به طور کامل پاک شود و از بین برود.

نحوه ی شست و شوی موکت نمدی

۳- استفاده از دستگاه بخار شور هم نوع دیگری از روش های تمیز کردن موکت است که به وسیله ی بخار و درجه حرارت مناسب و البته مواد شوینده ای که دارد موکت را به طور کامل تمیز می کند و هر گونه لکه ای که موجود است را از بین می برد.

و در نهایت هم می پردازیم به خدمات قالیشویی های معتبر که توسط دستگاه های مخصوص و مواد شوینده ی متناسب هر فرش انجام می شود و فرش های نمدی را نیز با جدید ترین و بروز ترین تکنیک ها شسته و خشک می کنند و جدا از فرش نمدی، موکت های نمدی را هم مورد شست و شو قرار می دهند. در صورت داشتن فرش و موکت نمدی که آلوده و کثیف شده است بهتر است توسط قالیشویی شسته شود اما در صورت وجود آلودگی کوچک از روش های خانگی استفاده شود، مشکلی ندارد اما بر طبق دستورالعملی که دارد لازم است انجام شود.

طریقه از بین بردن بوی نمد

به طور کلی الیاف نمد با توجه به این که الیاف طبیعی است بویی نامطبوع دارد اما این بو به راحتی با یکبار شست و شو از بین می رود.
بافت فرش از جنس نمد معمولا در مناطقی که کم آب هستند انجام می شود به همین دلیل پس از بافته شدن کامل شسته نمی شوند. نمد اگر طبیعی و خالص باشد بوی پشم گوسفند را می دهد که جدا از بوی آن یکی از راه های تشخیص طبیعی و فیک بودن فرش نمدی است که وقتی فرش این بو را داشته باشد نشان از طبیعی بودن آن است و به راحتی می توانید خریداری کنید. همان طور که ذکر کردیم نمد دارای بویی نامطبوع است و برای از بین بردن آن لازم است مورد شست و شو قرار بگیرد و بر طبق مراحل زیر عمل شود:

۱- ابتدا فرش نمدی را به طور کامل با آب سرد و یا ولرم آبگیری کنید تا کامل خیس شود.

۲- سپس با پا بر روی فرش راه رفته تا آبی زرد رنگ خارج شود.

۳- مقداری نمک و یا مواد شوینده ای که آنزیمش کم باشد را بر روی فرش بریزید و اصلا از برس و فرچه برای شست و شو استفاده نکنید چرا که نمد حساس است و به آسانی دچار آسیب می شود.

طریقه از بین بردن بوی نمد

۴- با پا بر روی فرش راه رفته تا مواد شوینده بر روی نمد قرار بگیرد و به عمقش هم نفوذ کند تا هم تمیز شود و هم بوی نامطبوعش گرفته شود‌.

۵- در نهایت هم فرش را آبگیری کامل کرده تا تمام کف و مواد شوینده اش خارج شود و در مکانی مناسب قرار دهید تا کامل خشک شود.

اگر بر طبق این موارد فرش را بشویید به راحتی و بدون آسیب بوی آن را گرفته و حتی تمیز هم می کنید و هم چنین در خصوص مواد شوینده هم می توانید از نرم کننده در خصوص این جنس از فرش ها استفاده کنید چرا که نرم کننده ها هم آنزیمی کم دارد و هم نوعی نرمی و لطافت را در فرش نمدی ایجاد می کند. این فرش های سنتی جنسی خاص دارند که نگهداری و شست و شوی آن ها هم خاص است و بهتر است از این روش های ذکر شده استفاده شود تا فرش طول عمر بالایی داشته باشد و مدت ها بتوان از آن استفاده کرد.

تماس با ما