پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

آیا قالیشویی فرش را خراب می کند؟

فرش یکی از مهم ترین اساس خانه است که وجود آن برای هر خانه ای ضروریست و به خانه رنگ و درخشش خاصی می‌بخشد و از آنجایی که ارزش بالایی دارد شستشوی آن کمی نگران کننده است و اغلب افراد به دنبال یافتن قالیشویی معتبر و با سابقه هستند چرا که قالیشویی اگر تازه تاسیس  باشد و از افراد با سابقه و آموزش دیده و متخصص برای شستشو استفاده نکند ممکن است به فرش آسیب جدی وارد کند.
امروزه با پیشرفت تکنولوژی کارخانه های بسیاری در سطح شهر هستند که به خدمات شستشوی فرش و قالی می پردازند.
این قالیشویی ها دائم در حال تبلیغات هستند اما تعداد کمی از آن ها شناخته شده و عالی هستند اگر قالیشویی با دستگاه های قدیمی فرش ها را شسته و با روش های سنتی به خشک کردن آن بپردازد و یا از شوینده ی نامناسب استفاده کند پس از مدتی بافت های فرش از بین می رود و فرش پوسیده می شود.

آیا قالیشویی فرش را خراب می کند؟
باید توجه داشته باشید که فرش‌هایی که هنرمندانه و توسط افراد بزرگ بافته شده باشد تار و پود آن دارای ارزش زیادی است که شستشوی آن را به کاری مهم و سخت تبدیل کرده است و اغلب افراد سعی می کنند فرش های منزلشان را خودشان شستشو دهند تا از بابت سالم بودن فرششان راحت شود اما شستن فرش در منزل هم آنقدر راحت نیست.
همچنین تضمینی برای سالم ماندن فرش هم وجود ندارد امروزه قالیشویی هایی در سطح شهر به وجود آمدند که کار آنها توسط صنف قالیشویان تایید شده و دارای مجوز های رسمی می باشد و به شما تضمین می دهند که فرشتان را صحیح و سالم به شما بازگرداند.

حال روش شستشوی فرش در قالیشویی چگونه است؟

برای شستشوی فرش در قالیشویی از روش مکش خشک استفاده می شود که رطوبت در آن کنترل می‌شود و فرش تا حدی مرطوب می شود اما به صورت کامل خیس نمی شود. و به نوعی شستشوی خانگی صورت می‌گیرد اما از وسایل بزرگتر و تکنولوژی پیشرفته استفاده می شود.
در این روش از مواد شیمیایی خانگی برای شستشو استفاده می شود ولی در مکش خشک مقدار و چگونگی آن به درستی بررسی می شود سپس مواد شستشو به صورت یکدست پخش می شود و جی تواند تمامی لکه ها و آلودگی ها را از بین ببرد و باعث خشک شدن سریع فرش می شود و فرش برای جارو کشیدن آماده می شود.
در قالیشویی هایی که سابقه دار هستند مواد کربن دار بر روی فرش ریخته می شود که شوینده ها با کمترین مقدار نفوذ آب، به بافت فرش می روند. و تمام لکه هایی که نتوانستند از بین بروند با ماشین از بین می رود.
قالیشویی ها به دستگاه های امروزه دسترسی ندارند و به همان روش خانگی فرش را شستشو می دهد اما از آن جهت که کار آنها هر روز بوده بر اساس تجربه ای که دارند به شما تضمین می دهند که به فرشتان آسیبی وارد نکنند قالیشویی ها می دانند که چه نوع شوینده مناسب چه نوع فرش می باشد و از آن جهت خیال شما راحت است که شوینده مناسب و قوی برای فرشتان به کار برده می شود.
همه اینها برمی گردد به سابقه کاری و تجربه قالیشویی که اگر شما قالیشویی معتبر را برگزینید هرگز امکان آسیب دیدن فرشتان وجود نخواهد داشت و اگر یک درصد فرش آسیب دید قالیشویی تمامی مبالغ رفوگری آن را بر عهده می گیرد.

دلایل خراب شدن فرش

فرش هم مانند دیگر اجزای خانه ممکن است که آسیب ببیند و یا در معرض آسیب قرار بگیرد می خواهیم بررسی کنیم چه عواملی ممکن است که باعث خراب شدن فرش منزلتان  شود.

۱- رطوبت

از عواملی که ممکن است باعث خراب شدن فرش تان شود رطوبت می باشد و در مدت زمان کمی هر نوع آسیبی را به فرش وارد می کند اگر فرش تان به مدت طولانی در معرض رطوبت قرار بگیرد قسمت های مختلف آن چون ریشه، بافت، الیاف، دچار پوسیدگی و کپک می شود حتماً هنگام استفاده از فرش منزل تان به این مورد توجه داشته باشید و از قرار دادن فرش در معرض رطوبت (مکان های مرطوب) خودداری کنید.
اگر فرشی توسط قالیشویی یا همان در منزل شست و شو داده شده است تا زمانی که کاملا خشک نشده آن را وارد خانه نکنید چرا که ممکن است پوسیده شود پوسیدگی فرش از رطوبت ممکن است قابل ترمیم نباشد و یا ترمیم آن بسیار هزینه‌بر و دشوار باشد.

۲- نور خورشید

عامل دیگری که آسیب جدی به فرش وارد می کند نور خورشید می باشد. اگر فرش شما مدت زمان طولانی در معرض نور قرار بگیرد تغییر رنگ می دهد و ظاهر و زیبای فرش دگرگون می‌شود در واقع فرش کاملاً ظاهر خود را از دست می دهد شما می توانید با نصب روکش کاهش امواج فرابنفش یا استفاده از شیشه با پنل های مقاوم و استفاده از رو فرشی از فرشتان در برابر این آسیب محافظت کنید.

دلایل خراب شدن فرش

۳- وارد شدن فشار

فرش ظریف است و اگر به آن فشار زیادی وارد شود ممکن است آسیب های جبران ناپذیری به آن وارد کند اجسامی که نوک تیز دارند و برنده هستند نباید روی فرش قرار بگیرد اجسام سنگین اگر برای مدت طولانی بر روی فرش قرار بگیرند و فرش در سطوح ناهموار قرار بگیرد به فرش آسیبی جدی وارد می شود بنابراین هر کجا می خواهید فرش خود را پهن کنید به این عوامل توجه داشته باشید باشید چرا که این آسیب ها قابل ترمیم نیست در و هزینه زیادی را به بار می آورند.

۴- رنگ و مواد شیمیایی

همچنین فرش می تواند با رنگ ها و مواد شیمیایی مختلف آسیب ببیند که این دسته آسیب ها سنگین تر از بید خوردگی می باشد و تعمیر آن توسط افراد عادی امکان پذیر نمی باشد مواد شیمیایی رنگ و بافت فرش را از بین می برد و ممکن است واکنش شیمیایی صورت بگیرد استفاده از مواد شوینده نامناسب می‌تواند آسیب جدی را به فرش وارد کند و عمر فرش را تا حدودی کاهش دهد بنابراین بهترین راه برای شستشوی فرش استفاده از خدمات قالیشویی می باشد چرا که این شرکت ها با استفاده از نیروهای متخصص و تجهیزات مدرن و پیشرفته در مواد شوینده مناسب با توجه به جنس فرش آزرده خاطری را به وجود نمی آورند.

عوامل خراب شدن فرش

۱- رطوبت و آب

فرشی که در معرض آب قرار بگیرد دارای رطوبت می شود و شما نمی توانید به راحتی فرش را جابجا کنید چرا که باعث پارگی می شود بنابراین توجه داشته باشه تا حد امکان فرش خود را در جاهای مرطوب پهن  نکنید و یا هنگامی که آب روی فرش ریخت حتماً آن را خشک کنید و اگر فرش خود را شستشو دادید حتما پس از خشک شدن داخل منزل بیاورید چرا که اگر رطوبت داخل فرش باقی بماند آسیبی جدی به فرش وارد می‌کند و بافت و الیاف فرش از بین می رود.

۲.حشرات

یکی دیگه از عواملی که می‌تواند به فرش آسیب جدی وارد کنه حشرات هستند سوسک، بید و چرم خوارها که چنین حشراتی ممکن است در خانه شما وجود داشته باشد و شما از وجود آنها خبر نداشته باشید و اما این حشرات کار خودشان را انجام می دهند و روی فرش شما تخم گذاری می کنند و هنگامی که از تخم خارج می شوند به آسیب رساندن به فرش مشغول می شوند و اگر چیزی روی فرش بریزد و تمیز نشود این حشرات در آن ها سرایت می کند و بافت فرش را با معضلی بزرگ روبرو می کند.
برای جلوگیری از وجود این حشرات و آسیب فرش باید حداقل هفته ای یک بار فرش را جارو بکشید و حتما این کار را با مکش کم انجام دهید و سر چند ماه یکبار فرش خود را برگردانید و زیر آن را تمیز کنید.
برای از بین بردن حشرات از روی فرش از ماده های مختلف چون نفتالین استفاده نکنید چرا که خودش نیز عامل ضرر زدن به فرش است.

۳- حیوان خانگی

افرادی که حیوانات خانگی در خانه نگهداری می کند همچون سگ های کوچک یا گربه باید مراقب فرش شان باشند. ممکن است حیوانات خانگی حتی اگر آموزش دیده باشند به صورت ناخودآگاه بر روی فرش مدفوع کنند و مدفوع حیوانات برای فرش مضر است و باعث آسیب رسیدن به بافت فرش می شود. همچنین ریزش موی بدن حیوانات موجب جمع شدن پرز و الودگی در فرش می شود.

عوامل خراب شدن فرش

۴- اشعه فرابنفش آفتاب

خورشید با تمام فوایدی که دارد اما برای فرش ها می تواند مضر باشد. بنابراین بهتر است از پرده در خانه خود استفاده کنید و نگذارید و نور خورشید به صورتم مداوم بر روی فرشتان بتابد چرا که اگر فرش مدت طولانی در معرض این نور قرار بگیرد باعث از بین رفتن بافت و رنگ فرش میشود.

۵- لکه های موجود

هنگامی که چیزی بر روی فرش ریخته می شود همان لحظه اقدان به پاک کردن کنید تا لکه ماندگار نشود چرا که هر زمان از ماندگاری لکه بگذرد پاک کردن آن دشوار تر و باعت از بین رفتن تار و پود فرش می شود از مقداری محلول جوش شیرین یا شامپو فرش استفاده کنید و همان لحظه لکه را پاک کنید.

تماس با ما