پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

کارگاه قالیشویی

راه اندازی قالیشویی

امروزه با گرایش مردم به آپارتمان‌نشینی و نبودن فضای کافی در منزل خدمات شغل قالیشویی بیش‌ازپیش اهمیت پیدا می‌کند و شاهد افزایش راه اندازی قالیشویی در شهرهای بزرگ و کوچک هستیم. در روزگاران گذشته مردم وقت بیشتری داشتند و هر خانه یک حیاط بزرگ داشت؛ بنابراین فرش  در خانه شسته می‌شد. فرش به‌عنوان قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین زیرانداز در منطقه خاورمیانه به‌ویژه ایران شناخته می‌شود. فرش نیز مانند هر کالای دیگر نیازمند تعمیر و نگهداری و تمیز کردن می‌باشد. امروزه صفر تا صد خدمات شستشوی تعمیر و رفوی فرش توسط کارگاه‌های قالیشویی یا در ابعاد بزرگ‌تر آن کارخانه قالیشویی انجام می‌شود.

کارگاه قالیشویی

به‌خصوص در بین کلان‌شهرها که به دلیل هزینه بالای زندگی، ممکن است مردم چند شغل داشته باشند، خیلی‌ها اصلاً وقت انجام کاری مثل شست‌وشوی فرش را ندارند. مثلاً قالی شویی تهران با قالی‌شویی یک شهر کوچک تفاوت دارد. به خاطر اینکه شیوه زندگی در آن‌ها متفاوت است. یعنی تغییر در شیوه‌های زندگی می‌تواند در ترویج شغل قالیشویی و دیگر مشاغل خدماتی مؤثر باشد.

پس همانطوری که گفتیم امروزه با گرایش مردم به آپارتمان‌نشینی و نبودن فضای کافی در منزل خدمات قالیشویی بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند.  بنابراین بازار کار شغل قالیشویی می‌تواند صاحبان خانه، اجاره‌نشین‌ها، صاحب‌خانه، صاحبان املاک تجاری، صاحبان مشاغل، هتل‌ها و غیره باشد.

تاسیس کارگاه که اغلب بین سه تا پانزده هزار متر می باشد و قسمت های مختلف آن از سالن شستشو و سالن دارکشی و سالن گرم خانه تشکیل شده و یک دفتر کار و یک انبار بزرگ و یک انبار ابزار و یک مجتمع کارگری که شبها در آن استراحت می کنند.

راه اندازی انواع متفاوت قالیشویی

راه اندازی قالیشویی تمام سنتی

۹۰ درصد از قالیشویی های فعال در ایران از نوع سنتی می‌باشند.

قالیشویی تمام سنتی

تجهیزات قالیشویی دستی بیشتر شامل دستگاه شلاق‌زن برای شستشو و دستگاه خشک‌کن دیگی برای خشک کردن فرش می‌باشند.

راه اندازی قالیشویی نیمه اتوماتیک

در راه اندازی قالیشویی نیمه اتوماتیک معمولاً به علت کمبود فضا جهت بهره‌برداری از شستشوی دستی و خشک‌کن قوی مانند خشک‌ کن لوله‌ای استفاده می‌شود.

نیمه اتوماتیک قالیشویی

خشک‌ کن قوی باعث خواهد شد تا فرش در زمان کمتری به مشتری تحویل داده شود. دستگاه‌های خشک‌کن لوله باعث کاهش زمان تحویل، چروک نشدن فرش و جلوگیری از زردی مؤثر است.

قالیشویی تمام اتوماتیک

برای احداث یک قالیشویی تمام اتوماتیکی نیاز به سرمایه‌گذاری بالاتری دارید.

تمام اتوماتیک.png

دستگاه‌های شستشوی فرش تمام اتوماتیک عبارت‌اند از: دستگاه‌های خشک‌کن تمام اتوماتیک، دستگاه‌های پرزگیر اتومات، دستگاه‌های گردگیری تمام اتوماتیک ، دستگاه‌های ریلی اتوماتیک، دستگاه تصفیه و بازیافت آب و دار اتوماتیک می‌باشد. مساحت لازم برای قالیشویی و کارگاه مکانیزه ۲۰۰ مترمربع و یا بالاتر می‌باشد.

کارگاه تشکیل شده است از یک چاه آب و انبار یا تانکر آب یا پمپ و ابزار مربوط به آن که سالن شستشو وصل است و فرش ها در ابتدا در آنجا تحویل و شسته شده و به گرم خانه می رود و پس از خنک شدن و آماده شدن به انبار فرش تحویل و تقسیم بندی می شود و کاور شده تحویل مشتری می شود یک سالن هم بابت رفوگری و لکه برداری و تعویض ریشه و شیرازه یا ماشینی وجود دارد که همگی تشکیل یک کارگاه قالیشویی می شود .

قالیشوئی مادر و قالیشوئی اعلاء و قالیشوئی سالار دارا ی تمامی امکانات با سرویس دهی مرتب بیش از سی سال است که به فعالیت خود را ادامه می دهند.

مجوز های ضروری جهت احداث کارخانه قالیشویی

کارخانه های قالیشویی جزء مکان‌ های مهم در کشور هستند به دلیل این که مراجعین به این مکان زیاد است و افراد زیادی خواهان شستشوی فرش، موکت، پرده، مبل و..‌ خود هستند. برای احداث کارخانه قالیشویی مجوز هایی نیاز است.

۱- یکی از مجوز های ضروری جواز کسب قالیشویی می باشد. برای دریافت جواز کسب قالیشویی، قالیشویی باید شرایط خاصی داشته باشد. به طور مثال مساحت قالیشویی باید بزرگ تر از ششصد و پنجاه متر باشد، همچنین در آن یک دفتر کار حدود پانزده متر وجود داشته باشد. وجود دفتر در کارخانه بسیار ضروری است و نمی توان از ساخت آن صرف نظر کرد. نکات بهداشتی و امنیتی در کارخانه برای شستشو فرش و موکت و… حتما باید رعایت شود تا کارخانه بتوانید جواز کسب را دریافت کند.

۲- یکی دیگر مجوز هایی که قالیشویی برای فعالیت در سطح شهر، باید دارا باشد پروانه کسب قالیشویی می باشد. دریافت پروانه کسب قالیشویی حدود ده روز کاری طول می کشد.

مجوز های ضروری جهت احداث کارخانه قالیشویی

۳- یکی دیگر از مجوز هایی که مورد نیاز قالیشویی می باشد مجوز کسب حمل و نقل خودرو های مخصوص قالیشویی برای حمل فرش ها می باشد. حمل و نقل فرش ها در سطح فرش با وجود مجوز امکان پذیر می باشد و اگر کارخانه ای برای مجموعه ی خود سرویس حمل و نقل فرش ها را در نظر گرفته باشد ابتدا باید مجوز حمل و نقل را از اتحادیه داشته باشد در این صورت اجازه ی حمل و نقل فرش ها را ندارد.

۴- همچنین قالیشویی برای به فعالیت در آوردن مجموعه ی خود و استخدام نیرو ها به مجوز نیاز دارد و نمی توان نیرو و متخصصین را در مجموعه ی خود مشغول به کار کند به همین دلیل علاوه بر کسر مجوز های دیگر، در این زمینه نیز باید مجوز های لازم را دارا باشد تا استخدام کارکنان به صورت قانونی و مجاز صورت بگیرد. پروانه کسب قالیشویی و جواز کسب قالیشویی جزء مهم ترین مجوز هایی می باشد که برای تاسیس یک قالیشویی مورد نیاز است و اگر فردی تصمیم به تاسیس قالیشویی گرفته باشد حداقل باید حدود شش الی هشت ماه قبل برای گرفتن مجوز ها اقدام کند تا در آینده دچار مشکلاتی نشود. کسب مجوز ها بسیار مهم است.

شرایط آب و هوایی برای تاسیس کارخانه قالیشویی

برای تاسیس کارخانه قالیشویی علاوه بر کسب مجوز ها به شرایط دیگری نیز باید توجه کرد. یکی از شرایط مهم برای تاسیس کارخانه، توجه به شرایط آب و هوایی منطقه است. ساخت کارخانه بهتر است که در هوای آفتابی صورت بگیرد تا هیچ عجله و بی احتیاطی در هنگام ساخت انجام نشود. گاهی اوقات برای ساخت یا تعمیر نیاز به برق کشی، بازسازی و… نیاز داشته باشد. این گونه عملیات باید در هوای آفتابی صورت بگیرد تا هیچ آسیب و ضرری به شما وارد نشود. عملیاتی که در داخل مجموعه انجام می شود با آب و هوا ارتباط زیادی ندارد و می توان به تاسیس دستگاه ها و…. پرداخت.

شرایط آب و هوایی برای تاسیس کارخانه قالیشویی برای تاسیس یک کارخانه قالیشویی باید همه ی شرایط را در نظر گرفت، معمولا برخی از افراد نوع شستشو فرش های خود را به صورت سنتی انتخاب می کنند و شستشو فرش ها به صورت سنتی باید مانند قدیم در فضای باز انجام شود به همین دلیل برای تاسیس قالیشویی باید محلی برای شستشو فرش ها به صورت سنتی را ایجاد کرد. برخی از افراد اعتقاد دارند که فرش ها فقط زمانی که به صورت سنتی شسته شوند تمیز و عاری از هر گونه آلودگی و لکه می شوند و تاکید دارند که فرش هایشان حتما به روش سنتی شسته شوند به همین دلیل قالیشویی های معتبر و حرفه ای توانایی شسشتو انواع فرش ها را به روش های متفاوتی را دارند. اگر کارخانه قالیشویی در شرایط آب و هوایی بارانی و کوهستانی تاسیس می شود حتما باید راه آب های آن هر چند وقت یک بار بررسی شود و راه آب های مخصوص و بیشتری را در هنگام تاسیس آن در نظر بگیرند تا در گذر زمان و در شرایط خاص مشکلاتی مانند بالا زدن آب و… برای کارخانه پیش نیاید. بررسی راه آب و.. بهتر است که هر چند وقت یک بار توسط افراد با تجربه انجام شود تا از ایجاد هر گونه مشکل و خسارت های مالی و جانی جلوگیری شود.

تماس با ما