پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

نظافت عمومی فرش

فرش ها، یکی از مهم ترین کالای هر خانه ای محسوب می‌شوند، و به طور حتمی در همه منازل وجود دارند، افراد با توجه به متراژ منزلی که در آن سکونت دارند، فرش مناسب را انتخاب و سپس آن را خریداری می نمایند. انتخاب برخی از افراد، فرش های بزرگ می باشد، به طوری که همه قسمت های کف خانه پوشیده شود، برخی دیگر فرش های کوچک را انتخاب می کنند، که قسمت هایی در اطراف فرش، خالی بماند‌. فرش ها در ابعاد و جنس های مختلف با تنوع بسیار بالا و گوناگون به بازار های فروش فرش عرضه می شوند تا افراد با توجه به سلیقه شخصی خود، فرش مورد نظر برای منزل خود را انتخاب و سپس تهیه نمایند. به طور کلی فرش ها به دو دسته،

۱- فرش های دستباف، و

۲- فرش های ماشینی

تقسیم می شوند، که هر کدام از این دو دسته دارای انواع گوناگونی می‌باشند. هر یک از ما برای داشتن یک فضای داخلی دنج و چشمگیر در منزل خود به انتخاب و نگهداری از فرش هایمان اهمیت زیادی می‌دهیم.

نظافت عمومی فرش

فرش ها از دو لحاظ برای ما خیلی مهم می‌باشند:

۱- به طور معمول از زمانی که وارد خانه می شویم، اولین چیزی که چشمان ما را به تماشا کردن دعوت می کند، فرش ها می باشد، پس طرح و نقش و همه موارد دیگری که به فرش ها مربوط است، در نمای داخلی خانه ما تاثیرگذار خواهند بود.

۲- مورد دیگری که نشان دهنده اهمیت فرش ها برای ما می باشد، این است که زمانی که هر یک از ما برای منازل خود فرش های جدید تهیه می کنیم، سعی و تلاش می‌کنیم که با انجام راهکار های مختلف آنها را تمیز و سالم نگه داریم، چراکه تمیز بودن فرش ها در سلامت همه اعضای خانواده تاثیرگذار خواهد بود. این مسئله نشان می دهد که پس از خرید فرش ها باید اهمیت ویژه ای برای نظافت آنها داشته باشیم، و از نظافت عمومی فرش ها غافل نشویم، چراکه هر فرشی با هر جنس و ابعادی پس از گذر مدت زمانی دچار کثیفی های خواهد شد، که در این صورت ضروری است که اقدامی برای نظافت و تمیزی فرش ها انجام دهیم، به طوری که آنها همیشه مانند روز اول تمیز و بدون هیچ گونه کثیفی باشند.

گردگیری فرش های کوچک و بزرگ

برای اینکه پاکیزگی و تمیزی فرش های خود را حفظ نمایید، باید از این مسئله مطلع باشید که چگونه باید فرایند نظافت فرش های خود را انجام دهید، در صورتی که پاکیزگی و تمیزی فرش های شما حفظ شود، آنها جلوه و نمای زیبای روز اول خود را خواهند داشت، و همچنین کثیفی ها و میکروب های موجود در فرش ها باعث بروز بیماری های مختلف برای شما و سایر افراد نخواهد شد. از مهم ترین علت های کثیفی فرش ها می توان به  تجمع گرد و خاک در آنها اشاره کرد که یکی از اصلی ترین عامل هایی که در کثیف شدن فرش ها نقش خواهد داشت، گرد و غبار می‌باشد، فرش ها محلی خواهند بود برای جذب انواع گرد و غبار و آلاینده ها و کثیفی ها، شما با هر بار رفت و آمدی که از بیرون به داخل منزل انجام می دهید، بدون آنکه خودتان متوجه شوید مقدار زیادی گرد و خاک را با خود به داخل خانه می آورید و به محض ورود به خانه آنها را به فرش ها انتقال می دهید، حتی هوایی که در طول روز در داخل خانه جابه‌جا می‌شود نیز، باعث می‌شود تا مقدار زیادی گرد و خاک و آلاینده های موجود در هوا بر سطح فرش وارد شوند و با هر بار تماس شما با فرش ها آنها به تار و پود فرش وارد شوند.

گردگیری فرش های کوچک و بزرگ

کشیدن جارو برقی ویا به اصطلاح گردگیری فرش ها، روشی برای انجام نظافت فرش ها می باشد. زمانی که شما به صورت متداوم و مرتب کشیدن جارو برقی بر روی فرش های خود را انجام دهید، گرد و خاک موجود در فرش را از آن خارج خواهید کرد و مانع از این می‌شوید که آنها به تار و پود فرش ها وارد شده و سبب پوسیدگی آنها شوند. با انجام این کار در واقع به نوعی فرش های خود را گردگیری کرده اید، و فرقی نمی کند که فرش های شما دارای ابعاد بزرگی باشند و یا اینکه ابعاد و متراژ آنها کم باشد، کشیدن جاروبرقی به روش اصولی باید انجام شود. البته از این موضوع غافل نشوید که کشیدن جارو برقی باید به روش اصولی انجام شود، به این صورت که برای جارو کشیدن فرش ها میزان مکش جاروبرقی را بر روی درجه حداکثر قرار دهید، و سپس دقت کنید که همه قسمت های فرش را به آرامی جارو بکشید.

نظافت فرش و موکت

 فقط فرش ها نیستند که در خانه ها به عنوان کف پوش وجود دارند، بلکه در کنار انها از انواع موکت ها نیز برای پوشاندن برخی از قسمت های منزل استفاده می شود، و به همان میزان که نظافت فرش ها امری مهم به شمار می رود، نظافت و پاکیزگی موکت ها نیز بسیار مهم می‌باشد. راهکارهای مختلف برای نظافت فرش ها و موکت ها وجو دارد که به برخی از ان ها می پردازیم:

۱- معمولا یکی از ویژگی های بدی که موکت ها از آن برخودار هستند، این است که  مو و پرز زیادی را به خود جذب می‌کنند. که باعث می شود تا آنها جلوه خوبی نداشته باشند، از این رو شما باید پیش از کشیدن جارو برقی با استفاده از پرزگیر های دستی، مو و پرز های موجود بر روی موکت ها را از بین ببرید.

۲- دومین عاملی که می تواند در کثیف شدن فرش ها و موکت ها نقش موثر باشد، لکه ها هستند که  ممکن است بر اثر ریختن انواع مایعات و یا مواد غذایی لکه هایی بر روی فرش ها و یا موکت ها ایجاد شوند. که سبب شود تا آنهایی جلوه ای زشت به دست آوردند. پس یکی از اصلی ترین اقداماتی که باید برای نظافت فرش ها و موکت ها انجام دهید، از بین بردن لکه های موجود بر روی آنها می‌باشد.

نظافت فرش و موکت

روش ها و اقدامات مختلفی برای لکه بری فرش ها موجود است که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

۱- در اولین گام پس از اینکه لکه ای بر روی فرش های شما ایجاد شد این است که، اجازه ندهید تا لکه ایجاد شده بر روی فرش ها خشک شود، بلکه سریعا برای پاک کردن آن اقدام نمایید.

۲- سپس شما می بایست با توجه به لکه ایجاد شده، مثلا اگر بر روی فرش شما یک نوشیدنی ریخته شده است، ابتدا باید تمام آن نوشیدنی را از فرش خود خارج کنید، چرا که در هر نوشیدنی به جز آب مواد دیگری همچون قند و … نیز وجود دارد که باید آنها نیز از فرش خارج شوند، برای انجام این کار از پارچه ابریشمی سفید که با آب ولرم مرطوب شده است استفاده کنید.

 ۳- در مرحله بعدی باید لکه ایجاد شده را از بین ببرید، که در این خصوص لکه بر های مخصوص وجود دارند. که می توانید از آنها کمک بگیرید. اما چنانچه دارای لکه بر نبودید، می توانید با روش های خانگی، محلولی بسازید که شبیه به یک لکه بر عمل کند. موادی که می‌توانیم با استفاده از آنها یک لکه بر برای فرش ها درست کنیم: مخلوط کردن سرکه و جوش شیرین برای پاک کردن خودکار از روی فرش ، سرکه سفید، مایع ظرفشویی به همراه مقداری آب گرم ، استفاده از شامپو فرش می باشد. توجه فرمایید که پس از استفاده از هرگونه محلول و یا مواد برای انجام لکه بری فرش ها، سریعا با استفاده از پارچه های پشمی و یا ابریشمی آن محل را پاک کرده و اجازه ندهید که محلول در فرش باقی بماند.

اهمیت افراد به نظافت فرش

هر یک از ما به نظافت و تمیزی فرش ها اهمیت ویژه ای خواهیم داشت، و به طور مداوم و پیوسته به دنبال انجام راهکار هایی برای تمیز نگه داشتن فرش ها می‌باشیم. چرا که ما در طول شبانه روز همه ساعاتی که در منزل حضور داریم، در تماس مستقیم با فرش ها هستیم و همه فعالیت های خود را در حالی انجام می‌دهیم که با آنها به نحوی در حال برقراری تماس پوستی می باشیم، پس تمیزی آنها مسئله ای است حائز اهمیت فراوان، زیرا چنانچه برای نظافت فرش ها اقدامی انجام ندهیم با مشکلاتی روبه رو خواهیم شد:

اهمیت افراد به نظافت فرش

۱- در ابتدا، چنانچه فرش ها دچار کثیفی باشند، همه میکروب و کثیفی های موجود در آنها از طریق پوست و یا مجرای تنفسی ما به داخل بدن ما نفوذ پیدا خواهد کرد و سبب ایجاد بیماری در ما خواهد شد پس برای اینکه در محل زندگی خود و خانواده خود تمیز و پاکیزه باشد، باید نسبت به نظافت فرش ها اقداماتی انجام دهید.

۲- مسئله بعدی در مورد عمر و دوام و زیبایی فرش ها خواهد بود، چنانچه هر یک از ما نظافت فرش ها را به خوبی انجام ندهیم، هم فرش ها دچار پوسیدگی خواهند شد و هم ظاهر آنها کهنه به نظر خواهد رسید.

تماس با ما