پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

انواع طرح فرش

طرح فرش ایرانی همواره آینه ای از عقاید، فرهنگ و آداب و رسوم ایرانیان بوده است. انواعی از طرح های فرش وجود دارد که هر کدام از این طرح ها جذابیت خاصی را برای تماشاگر به ارمغان می آورند. باید گفت امروزه یکی از پرطرفدارترین انواع طرح های فرش، طرح های ایرانی می باشد. طرح فرش ایرانی فقط نقش و نگار نیست بلکه باید گفت خود زیبایی زندگی است. در این مقاله سعی بر این شده که به انواع طرح فرش بپردازیم.

۱-انواع طرح فرش اسلیمی

طرح اسلیمی انواع فرش زیادی دارد و معمولا همین طرح در شکل های مختلف اجرا می شود. طرح اصلی اسلیمی ، شاخه های دورانی در میان برگ هاست و درخت پرپیچ وخمی را در ذهن ها نمایان خواهد کرد.


از معروف ترین طرح فرش اسلیمی، اسلیمی دهان اژدر است. در این طرح  فرش اسلیمی، انتهای هر شاخه به دو بخش متقارن تبدیل شده، انگار که اژدها دهان بازکرده است. روی شاخه های این طرح ، جوانه هایی هم وجود دارد  که آن ها را اسلیم می گویند.

۲- انواع طرح فرش افشان

در طرح فرش ایرانی به طور معمول همه اجزای طرح به هم پیوسته هستند و مانند این است که  نقاش قلم خود را از ابتدا تا انتهای طرح حتی برای یک لحظه از روی کاغذ برنداشته است.

ولی در طرح افشان، گل و برگ ها و شاخه ها به طور پراکنده و بدون پیوستگی باهم، در دل فرش افشانده شده اند. بیشتر این طرح در فرش های کاشان دیده می شود.

۳- طرح ایلی

این طرح از اصیل ترین انواع طرح فرش های ایرانی است و از ایده  قالیبافان بومی این فرش طراحی شده است.
طبیعت و محیط زندگی آن ها به ساده ترین شکل ممکن در دل این فرش نمایان شده است.

طرح ماهی درهم نیز از طرح های بومی و ایلی است. بافت آن به طور ذهنی و بدون نقشه انجام می شود. این طرح بیشتر در بیرجند بافته شده است.غالبا در طرح های ایلی از نقشه های مدونی پیروی نمی کنند و معمولا به صورت کلی بعد از بافت این فرش ها دارای جذابیت زیادی هستند.

۴- طرح بته جقه

طرح بته از درخت سرو پیروی می کند. بته های سرکج این طرح، به بته جقه شهرت یافته و در طرح های فرش ایرانی در اندازه ها و شکل های متفاوت دیده می شود.

لازم به ذکر است شناخت هر یک از انواع طرح فرش در نگهداری وعمر آن فرش به ما کمک میکند همچنین برای شستشوی آن  ها میتوانیم از قالیشویی کمک بگیریم که یکی از معتبرین آنها قالیشویی در واوان می باشد.

۵- طرح  ترکمن

طرح فرش ترکمن از نظر هندسی و شکستگی خطوط، جزو طرح های ایلی و مخصوص کوچ نشین ها می باشند. این طرح ها را به طور ذهنی و بدون نقشه بافته می‌شود.

۶- طرح تلفیقی

طرح های تلفیقی به مرور و با ترکیب طرح های متفاوت به وجود آمده اند. چندین طرح های مختلف را در مناطق گوناگون کشور می توان پیدا کرد. بعضی طرح های تلفیقی، از جذابیت بالایی در تلفیق درست نقش های مختلف دارا هستند.


۷- طرح درختی

در طراحی این فرش، پایه طرح را شاخه ها و برگ ها تشکیل می دهند، اما در طرح های درختی، سعی شده تا شباهت فرش با طبیعت، بیش از همیشه حفظ شده باشد.

در بیشتر طرح های درختی، درخت ها و درختچه های کوچک و بزرگی، به ویژه به صورت انفرادی طراحی شده و با اجزای دیگری ترکیب می شوند.

۸- طرح  شاه عباسی

این طرح به خاطر گل هایش به نام شاه عباسی مشهور شده و گل های فرش شاه عباسی جلوه اصلی را در طراحی این فرش دارند؛

چرا که  شاخه ها، برگ ها، طرح های اسلیمی و نقوش  اسلیمی و ختایی فرش هم در متن و حاشیه آن قابل رویت می باشد.

۹- طرح  گل فرنگ

طرح گل فرنگ ترکیبی از طرح های اصیل ایرانی با گل های طبیعی، به ویژه گل سرخ است. در این طرح فرش ایرانی از رنگ های تند و روشن، به ویژه رنگ سرخ استفاده می شود.


۱۰- طرح اصیل گلدانی

در این طرح، شکل گلدان در اندازه های مختلف مشاهده میگردد. گاهی گلدان بزرگی پر از گل تمام فرش را پوشانده و گاهی چند گلدان کوچک به طور متقارن در اطراف متن یا دنبال هم ، سرتاسر فرش را گرفته اند.

۱۱- طرح محرابی

طرح فرش محرابی از شکل محراب مسجد الگو گرفته است و تزئیناتی مانند قندیل، ستون، سرستون و گل و برگ به آن اضافه شده است.

۱۲- طرح محرمات

در این طرح، همه فرش به صورت طولی به چند ردیف موازی تقسیم خواهد شد و درون این ردیف ها با نقش هایی مانند بته جقه، انواع اسلیمی یا ختایی و گل و برگ های دیگر تزیین شده است.

محرمات بته جقه ای معروف ترین طرح این گروه میباشد. این طرح در بعضی نقاط ایران به نام قلمدانی هم مشهور است.

۱۳- طرح های واگیره ای

این واژه به معنی اینه که یک قطعه کوچک از طرح مشخصی، سرتاسر فرش تکرار شده است. چون این قطعات در مرحله تکرار به هم می پیوندند، آن را بندبندی یا واگره می نامند.

۱۴- طرح  هندسی

همه نقش های طرح فرش ایرانی هندسی، به صورت هندسی و با استفاده از خطوط زاویه دار به وجود خواهند آمد.

۱۵- طرح شکارگاه

طرح شکارگاه مانند طرح درختی است با این توضیح که بخش شکارگاه نیز به آن اضافه شده است.

۱۶-فرش فانتزی

این دسته از فرش‌ها را می‌توان جدیدترین نوع فرش نامید که اکثر مردم به دلیل مناسب و شیک بودن، این دسته از فرش‌ها را انتخاب می‌کنند.

این دسته از فرش‌ها برای آشپزخانه، اتاق خواب و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. چراکه دارای طرح و نقش‌های فانتزی هستند. و البته این فرش ها به دلیل استفاده ار الیاف مصنوعی، حساس تر هستند و در معرض آسیب و شکستگی قرار دارند. برای اطلاع در مورد اینکه شکستگی فرش را چگونه از بین ببریم، می توانید به سایت قالیشویی مادر مراجعه کرده و در مورد عیوب فرش خود اطلاعات کسب کنید.

 

تماس با ما