پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

نقش فرش شکارگاه چیست؟

فرش ها از مهمترین اجزای دکوراسیون هر خانه ای به شمار می‌روند. فرش ها فضای زیبا، گرم و صمیمی در خانه ایجاد می کنند و به اصطلاح به خانه روح و نشاط می‌بخشند. مزایای بالای فرش ها باعث شده تا عده ی بسیاری از مردم جهان همواره خواستار خرید فرش ها باشند.
کشور ما ایران یکی از بزرگ ترین و پیشرفته ترین کشور ها در زمینه تولید فرش است به طوریکه از آن به عنوان مهد فرش خاورمیانه یاد می‌شود. بافت و تولید فرش از دیرباز تاکنون در کشور ما ایران رواج داشته است و این موضوع سبب شده تا سالانه فرش هایی در رنگ ها و طرح های متفاوت و زیبا تولید و بافته شوند و این هنر هیچ وقت رو به افول نرود.

نقش فرش شکارگاه چیست؟
مردم ایران فرش را عضو جداناپذیر دکوراسیون خانه خود می‌دانند و همواره در ساخت دکور خانه خود از فرش استفاده می کنند. فرش های ساده و بی نقش و طرح مخصوص دکوراسیون شلوغ و رنگی و فرش های دارای طرح های شلوغ در دکوراسیون کلاسیک به کار می روند. حضور فرش در دکوراسیون هر خانه ظاهری زیبا و پر نشاط در آن به وجود می آورد و به اصطلاح به دکوراسیون خانه روح می بخشد.
همانطور که گفته شد هنر قالی بافی از برترین و آشناترین هنرهایی است که به واسطه علاقه و استفاده بالای مردم از فرش ها در کشور ما توسعه یافته است. همچنین در سال‌های اخیر تعداد کارخانه ها و کارگاه های تولیدی فرش در کشور ما رو افزایش بوده و همواره فرش هایی با طرح های بسیار زیبا تولید می‌شوند.
همانطور که گفته شد فرش ها در طرح های متفاوتی تولید می‌شوند، این طرح ها از گذشته تا کنون همواره به عنوان نوعی نقش اصیل ایرانی در فرش ها به کار برده می شوند و چهره تاریخی بسیار زیبایی نیز به این فرش ها داده اند به طوریکه هر طرح بافته شده یا قرار گرفته شده روی فرش نشان دهنده نوعی آثار تاریخی یا تمدن فارسی و حتی اتفاقات تاریخی و بزرگ است.
ایران از گذشته های دور تاکنون وجود داشته است و هنرمندان مستعد زیادی در دامان خود پرورش داده است‌. تمدن کهن ایران باعث شده تا ایده های بسیاری در ذهن هنرمندان تراوش کند و هنرمندان بافنده نیز آن ها را به عنوان طرح بر روی فرش های
زیادی پیاده کنند.
در نتیجه این طرح ها و نقش هایی که روی اکثر فرش های ایرانی می‌بینیم هر کدام نشان دهنده و یا نوعی نماد از حوادث تاریخی، زیبایی های ایران، آداب و رسوم مردم ایران، جنگ ها، صلح، آداب و رسومات مردم شهر و غیره می‌باشند.
یکی از انواع فرش هایی که نشان دهنده گذشته دور کشور ما و نوعی آداب و رسوم در کشور ما هستند، فرش های شکارگاه می باشند. این فرش ها نیز مانند بسیاری از فرش هایی که در کشور ما تولید و بافته می شوند، نمادی از آداب و رسوم مردم ایران بوده و هستند.
نقش های فرش شکارگاه یکی از کهن ترین و اصیل ترین نقش ها بر روی فرش می‌باشند. این نقش ها معمولا نمادی بزرگ از شکار حیوانات می‌باشند که با ظرافت بالا و زیبایی بسیار بر روی فرش ها بافته می‌شوند. هنگام مشاهده اینگونه فرش ها معمولا حیواناتی مانند آهو، گوزن، قوچ و سایر حیوانات و همچنین مردانی با تیرکمان و شمشیر بر دست را می توان دید. با کمی تامل و نگاه به طرح های این فرش ها می توان به راحتی به نوع فرش پی برد.
در طرح ها و نقش های بافته شده روی این فرش ها می توان مردانی سوار بر اسب با تیر و کمان و همینطور شمشیر را دید که روی بوته ها، جنگل ها و کوهستان ها ایستاده اند و یا در حال تاختن و شکار کردن حیواناتی همچون قوچ، گوزن، آهو و یا حیوانات وحشی می‌باشند. این تصاویر هر یک نمادی از سنت شکار در گذشته های دور می‌باشند که روی فرش های امروزی نقش بسته اند و طرفداران بسیاری نیز پیدا کرده اند.

زمینه پیدایش نقش فرش شکارگاه

در گذشته های دور معمولا کار بسیاری از افراد به صورت نقاشی کردن، طراحی کردن، حکاکی کردن و یا بافت اتفاقات زمان خود بر روی پوست های حیوانات، فرش ها و گلیم ها و سنگ ها بوده است.
یکی از بزرگ ترین و شناخته شده ترین تصویر ها که بر روی دیوار غارها، فرش ها و گلیم ها و سنگ ها طراحی شد، طرح شکار بوده است.
جلوه خاص و جالب و همینطور آسان این طرح موجب شده تا عده ی بسیاری از انسان ها در گذشته به طراحی این نقش ها روی بیاورند و این طرح ها را در زندگی خود وارد کنند.

زمینه پیدایش نقش فرش شکارگاه
شکار کردن در گذشته های دور نمادی از شجاعت به حساب می آمده است و انسان‌ها علاقه بسیاری به ثبت این پدیده در تاریخ داشته اند. طرح جذاب و زیبای این پدیده امروزه نیز علاقه مندان خاص خود را دارد و این امر موجب شده تا بسیاری از شکارچیان و علاقه مندان به شکار از این طرح ها استقبال کنند و همواره خواستار حضور این رویداد ها و تصاویر جالب آنها در زندگی خود باشند.
جالب است بدانید فرش های شکارگاه از قدیمی ترین و در عین حال پر تقاضا ترین فرش های بازار هستند که طرفداران خاص خود را دارند. این طرح ها و فرش هایی که با این طرح ها تولید می شوند،  همچنین در شهر هایی که شکار در آنها امری رایج و نوعی آداب و رسوم بوده، رواج بیشتری دارد، به طوری که از آن ها در تابلو های فرش نیز استفاده می‌شود.

نقش فرش شکارگاه در دوره هخامنشیان

همانطور که گفته شد نقش های شکارگاه از گذشته های دور تا کنون بر روی انواع فرش ها و مکان های تاریخی نظیر غارها و سنگ ها رواج داشته است. جالب است بدانید یکی از نخستین نقش های شکارگاه در دوره هخامنشیان و بر روی تخت جمشید نقش بسته شده است. در این‌ دوره شکار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و عده ی زیادی از مردان به این منظور تعلیم می‌دیدند.
هنرمندان بافنده فرش شکارگاه نیز از گذشته تا کنون به خوبی این موضوع را بر روی فرش ها آورده اند و تصاویری زیبا و در عین حال تاریخی در فرش های اصیل شکارگاه بافته اند. در دوره هخامنشیان معمولا زنان هنر فرش بافی را گسترش دادند و فرش های شکارگاه نیز از آثار دست و هنرمندی بانوان می‌باشند.

نقش فرش شکارگاه در دوره هخامنشیان
در این دوره معمولا مردان به امر شکار می‌پرداختند و به همین دلیل است که تصاویر انسان‌هایی که روی این فرش ها وجود دارد، مرد می باشد. همینطور از آنجایی که می دانید حیوانات قابل شکار در فضاهای سبز و کوه ها زندگی می‌کردند و مردان مجبور بودند برای شکار به این مناطق بروند. به همین دلیل است که روی این فرش ها معمولا مردانی سوار بر اسب و در مناطق سرسبز و کوهستانی می‌بینید.
در دوره هخامنشیان علاوه بر هنر فرش بافی، هنر های دیگری نظیر سنگ تراشی نیز رایج بوده و ابن طرح ها علاوه بر فرش و گلیم روی سنگ ها نیز نقش بسته اند.

تنوع نقش شکارگاه

همانطور که گفته شد فرش های شکارگاه  همانند فرش نقوش اسلیمی طرفداران بسیاری دارند. طرفداران زیاد و همینطور تقاضای بالای مردم سبب شد تا تولید و بافت این فرش ها در کارخانه ها و کارگاه های فرش بافی افزایش پیدا کند و میزان زیبایی و جذابیت، رنگ های اصیل و شاد و تنوع در طرح در اینگونه فرش ها بیشتر شود.
امروزه سبک های جدید و جذابی از اینگونه فرش ها به روش های دستباف در کارگاه های فرش بافی و ماشینی در کارخانه ها بافته و تولید می شوند.
سبک های متفاوتی از این فرش ها که شامل نقش های شکارگاه در مناطق کوهستانی، نقش های شکارگاه در مناطق جنگلی و نقش های شکارگاه در مناطق سرسبز و زیبا می باشند. مناطق متفاوت نقش های این فرش هاست که سبک های آن و حتی رنگ های اینگونه فرش ها را تغییر می‌دهد و به نوع خاصی به آنها جذابیت می‌بخشند.

تنوع نقش شکارگاه
همچنین نقش های فرش های شکارگاه را می توان به صورت طرح های قابی، شکارگاه های لچک، شکارگاه های ترنج دار و سنتی تقسیم بندی کرد.
فرش های شکار گاه در طرح ها و نقش های اصیل هستند که به دکوراسیون کلاسیک و ساده اکثر خانه ها زیبایی و گرمی بسیاری می‌بخشند و فضای خانه را دلنشین تر می کنند.
فرش های شکارگاه دستباف و ماشینی را همچنین می‌توان به عنوان تابلو فرش نیز استفاده کرد.
فرش های نقش شکارگاه از گذشته های دور و از زمان هخامنشیان تا کنون طرفداران بسیاری داشته اند و این موضوع سبب شده است تا بافت و تولید این فرش ها نیز افزایش پیدا کند و این فرش ها در طرح ها و رنگ های متفاوت و بروز تری نسبت به گذشته تولید شوند. این نوع فرش ها نیز مانند سایر فرش ها با انواع تراکم و تعداد شانه در بازار وجود دارند.

تماس با ما