پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

فرش وینتج چیست ؟

فرش‌های ماشینی انواع متفاوتی دارند و یکی از جدیدترین نوع فرش‌های ماشینی فرش‌های وینتج  می ‌باشد فرش‌ های وینتج فرش ‌هایی هستند ،که کاملاً نو هستند ولی در ظاهر حالت کهنه و قدیمی بودن دارند.
فرش ‌های وینتج فرش ‌هایی قدیمی هستند که در گذشته‌های دور نیز وجود داشتند و اگر افراد تصمیم می گرفتند، فرش های خود به حالت وینتج در بیاورند با استفاده از روش های مختلفی حالت فرش خود را تغییر می دادند که حالت فرش ‌ها به صورت قدیمی ‌تر و کهنه ‌تر دیده شود.فرش وینتج چیست؟در گذشته افراد علاقه ی زیادی به این نوع از فرش ها نشان می دادند، همچنین امروزه نیز فرش های وینتج طرفداران خاص خود را پیدا کرده است.
فرش ‌های قدیمی ‌تر ارزش و اصالت آن ‌ها بیشتر و بالا تر است، به ‌همین دلیل افراد علاقه زیادی به این نوع فرش ها نشان می دهند.

فرش کهنه نما چیست؟

فرش کهنه نما فرش‌هایی هستند، که سبک طرح و نقش و نمای ان ‌ها کاملاً قدیمی است و به وسیله دستگاه‌های بافت مخصوصی بافته می شود‌ و پس از اتمام مراحل بافت اقدام به کهنه نما کردن یا وینتج کردن فرش ها می کنند.
اگر تصمیم گرفته اید که فرش های خود را به حالت فرش های کهنه تبدیل کنید به دو روش می توانید اقدام کنید.
۱-کهنه نما کردن فرش ها در منزل
با انجام برخی از روش ها می توانید فرش های خود را وینتج ،یا کهنه نما کنید.
۲- مراجعه به مراکز قالیشویی
در مرکز های قالیشویی متخصصین فرش با استفاده از شوینده های مخصوص یا انجام روش های گوناگونی اقدام به کهنه نما کردن فرش های شما می کنند.
همچنین امروزه با پیشرفت هنر فرش بافی، هنگام بافت فرش از الیاف و تار و پود خاصی استفاده می کنند،که فرش پس از بافت حالت کهنه نما دارد و نیازی به وینتج کردن آن ها نمی باشد.

کهنه کردن فرش در گذشته

در گذشته ها برای کهنه کردن فرش های خود از چند روش استفاده می کردند که شامل موارد زیر می شود:
۱- قرار دادن فرش ها در حوضچه ی مواد شوینده
در گذشته ها اغلب خانه ها ویلایی بودند و در حیاطشان حوضچه های کوچک یا بزرگی وجود داشت.
اگر تصمیم به کهنه کردن فرش های می گرفتند ابتدا حوضچه را با آب سرد پر می کردند، سپس مواد شوینده هایی که قوی و اسیدی بودند را با آب حوض ترکیب می کردند و فرش را به مدن چند ساعت درون حوضچه قرار می دادند، تا فرش الیاف طبیعی خود را از دست بدهد.
پس از این که فرش را از حوضچه خارج می کردند با استفاده از کیسه ی حمام یا فرچه های زبر فرش شروع به شستن فرش می کردند و فرش پس از خشک شدن حالت اصلی خود را از دست می داد و به حالت کهنه بودن در می آمد.کهنه کردن فرش در گذشته۲- قرار دادن فرش در برابر نور خورشید به مدت طولانی
یکی از روش هایی که برای کهنه نما کردن فرش های خود امتحان می کردند ،این بود که فرش ها را ابتدا می شستند و سپس فرش را به مدت یک تا سه روز در برابر نور خورشید قرار می دادند.
قرار دادن فرش در برابر نور خورشید باعث می شود که فرش حالت تیز بودن خود را از دست دهد و دچار ساییدگی شود.
۳- استفاده از خاکستر
در گذشته ها برای کهنه کردن فرش های خود از خاکستر استفاده می کردند.
ابتدا فرش را با آب و خاکستر و پارو مورد شستشو قرار می دادند ،تا فرش براقیت خود را از دست بدهد، سپس فرش را با مواد شوینده های اسیدی می شستند، تا فرش دچار ساییدگی شود و سپس فرش را در برابر نور خورشید قرار می دادند تا کاملا حالت کهنه بودن به خود بگیرد.

روش های کهنه نما کردن فرش

برخی افراد ترجیح می‌دهند که فرش‌ های سالم و نوی خود را کهنه یا وینتج کنند و قبل از این که اقدامی کنید ابتدا باید فرش خود را بشورید و سپس اقدام به وینتج کردن ان کنید.
برای وینتج کردن فرش‌ های ماشینی روش‌های مختلفی وجود دارد به‌طور مثال:
۱- قرار دادن فرش در پر رفت و امد
اگر تصمیم به وینتج کردن فرش های خود گرفته اید می توانید فرشتان را در محل های پر از رفت و آمد قرار دهید تا افراد با کفش بر روی فرش شما رفت و آمد کنند تا فرش حالت کهنه و وینتج بگیرد.
۲- قرار دادن فرش در خیابان
یکی از روش هایی که می توانید فرش خود را وینتج کنید قرار دادن فرش در خیابان یا کوچه می باشد ،تا ماشین های سنگین‌ و سبک از روی فرش رد شوند.
رد شدن ماشین های سبک و سنگین بر روی تار و پود فرش فشار وارد می کنند و باعث می شود که فرش حالت کهنه ای به خود بگیرد.روش های کهنه نما کردن فرش۳- دوا شور کردن فرش
دوا شور کردن فرش به این معنی است که فرش را با شوینده های قوی و اسیدی و با فرچه های زبر سطح فرش را بشورید تا تار و پود فرش براقیت و زیبایی خود را از دست بدهد. 
دوا شور کردن فرش سبب می شود که فرش دچار ساییدگی شود و پس از خشک شدن نمای آن به صورت فرش های کهنه نما می شود
۴- کلرینه کردن فرش
یکی از روش هایی که می توانید فرش های خود را تبدیل به فرش های وینتج کنید، کلرینه کردن آن ها می باشد.
برای این روش به کلر نیاز است ، کلرینه کردن فرش باعث می شود که تار و پود فرش حالت ایستادگی و خود را از دست بدهد و حالت آن ها به حالت صیقلی تغییر کند.

کاربرد فرش وینتج چیست؟

فرش های وینتج به دلیل حالت قدیمی و کهنه ای که دارد امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده اند.
فرش های وینتج کاربرد های مختلفی دارند به طور مثال:
۱- استفاده از فرش های وینتج در رستوران های سنتی
در رستوان های سنتی به دلیل دکوراسیون و چیدمان قدیمی ای که دارد ترجیح می دهند از این نوع فرش ها استفاده کنند تا دکوراسیون فضای رستوران کامل شود. احتمال کثیف شدن و لکه شدن فرش ها در رستوران ها زیاد است به همین دلیل ترجیح می دهند از فرش های وینتج استفاده کنند تا نیازی به شستشوی مداوم آن ها نباشد.
۲- استفاده در فضا های مذهبی
مانند مسجد ها، نماز خانه، هیئت ها و … که مکان های پر رفت و آمدی هستند و افراد زیادی بر روی آن ها رفت و آمد می کنند به همیت دلیل ترجیح می دهند از این گونه فرش ها استفاده از بیشتری کنند.کاربرد فرش وینتج چیست؟۳- استفاده از فرش های وینتج در منزل 
فرش های وینتج فرش هایی هستند که زیبایی خاص خود را دارند و خاص پسند هستند و ممکن است برخی از افراد از این نوع فرش ها خوششان نیاید ولی فرش های وینتج را به راحتی می تواند با لوازم منزل ست کرد و در چیدمان و دکوراسیون منزل از آن ها استفاده کرد و با انواع دکوراسیون های مختلف سازگار می شوند. فرش های وینتج طرح و نقش های مختلف و زیبایی دارند و قیمت آن ها نسبت به بقیه فرش ها مناسب تر است.

نحوه نگهداری از فرش های کهنه نما

برای نگهداری فرش های کهنه رعایت کردن نکاتی باعث حفظ فرش می شود.
اگر فرش وینتج شما نو است و به تازگی خریداری کرده اید با رعایت نکات زیر باعث حفظ مقاومت و زیبایی فرش می شود.
۱- قرار ندادن اجسام سنگین بر روی فرش
از قرار دادن اجسام سنگین‌ بر روی فرش های وینتج خودداری کنید ،به دلیل این که فرش های وینتج حساس تر هستند و قرار دادن اجسام سنگین‌ باعث آسیب دیدن سطح آن می شود.
۲- قرار ندادن در مقابل نور خورشید
فرش های وینتج را اگر در برابر نور خورشید قرار دهید ،امکان پوک شدن تار و پود آن ها بالا می رود.
فرش های وینتج در کل به دلیل مراحل ساخت و بافت خود حساس هستند و قرار گرفتن آن ها در برابر نور خورشید باعث نابودی آن ها می شود.نحوه نگهداری از فرش های کهنه نما۳- اگر تصمیم به شستن فرش های وینتج گرفته اید حتما به قالیشویی های معتبر مراجعه کنید.
فرش های وینتج نسبت به فرش های دیگر حساس تر هستند و شستشو آن ها به صورت اشتباه باعث نابودی آن می شود.
فرش های وینتج در قالیشویی توسط متخصصین و نیرو های ماهر و با تجربه شسته می شود و فرش پس از شستشو دچار آسیب و خدشه ای نمی شود.
فرش های وینتج سطح آن ها نسبت به فرش های دیگر حساس تر است و شستشوی آن ها با شوینده های نادرست باعث نابودی کامل فرش می شود.

تماس با ما