پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

راهنمای انتخاب سایز مناسب فرش و قالی

فرش و قالی ها از مهم ترین اجزای هر خانه ای به حساب می آیند و نقش پر رنگی به همراه دارند.فرش ها در دکوراسیون داخلی منازل تاثیر گذار  هستند و با توجه به عوامل مختلفی که وابسته به اعضای آن خانه می‌باشد، انتخاب می شوند، از فرش های دستباف قدیمی با نقوش ختایی و اسلیمی گرفته که نشانگر هنر دست هنرمندان ایرانی است ، تا فرش های ماشینی که امروزه با هزاران نوع و شکل به بازار عرضه می شوند.

اما پس از اینکه مسئله انتخاب نوع فرش ها مهم و تاثیر گذار است، که البته امریست که با توجه به سلیقه افراد بستگی دارد، سایز فرش و قالی ها نیز یکی دیگر از مسائل حائز اهمیت در هنگام خرید می‌باشد. در کمی پیش تر در سال های گذشته رایج بود که با فرش ها تمام کف خانه را می‌پوشاندند،و فضای خالی باقی در زمین باقی نمی‌ماند، یعنی ابعاد فرش به اندازه ای بود که وقتی فرش را روی کف خانه قرار میدادند تمام کف خانه را فرا می‌گرفت ؛این عادت رایج بود و به طور کلی در همه خانه ها صدق میکرد.

در مقایسه با گذشته برای کف منازل از کف پوش های جدیدی به کار برده می شود ، سرامیک هایی با طرح های خاص، پارکت های مختلف و.. که چنانچه ابعاد فرش ها نسبت به کف خانه کمتر باشد، کف پوش خانه نیز یک نما و جلوه زیبایی به دکوراسیون داخلی منزل می‌بخشد.

نکات اندازه گیری برای همه فضاهای خانه

برای اینکه بخواهیم همه فضاهای خانه را اندازه گیری کنیم و سپس اقدام به خرید فرش کنیم باید به نکاتی توجه کنیم، که یک خرید سودمند در خصوص فرش ها کرده باشیم. برای این امر باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرید، اول از همه باید اطلاع کافی از ابعاد هر کدام از فضاهای خانه که قصد فرش کردن آنها را دارید را به دست آورید.
و برای اینکه آن را فراموش نکنید حتما آن را یادداشت نمایید که دچار خطا و اشتباه نشوید.

سپس با توجه به مشخص کردن ابعاد هر فضایی از خانه این مسئله را در نظر داشته باشید که اجسام مختلفی قرار است روی آنها قرار بگیرد، به طور مثال در خصوص اتاق نشیمن، پس از آگاهی از ابعاد کف اتاق نشیمن چنانچه منزل شما دارای مبل بود، باید حجمی که مبل ها خواهند گرفت را در نظر داشته باشید و به آن دقت کنید. در خصوص اتاق ها و فضا های دیگر نیز همین مسئله صدق خواهد کرد.

انتخاب سایز فرش

یکی از ابعاد استاندارد مختص فرش ها فرش ابعاد ۱۵۰ در ۲۱۰ می‌باشد، علاوه بر این ابعاد فرش ها در ابعاد های مختلفی مثل ۱۲۰ در ۱۸۰ و یا ۱۸۰ در ۲۷۰ که سایز بزرگ فرش می‌باشد و….تولید می شود.

انتخاب سایز مناسب فرش برای اتاق ها

برای انتخاب فرشی که سایز آن مناسب اتاق های شما باشد، قبل از آنکه اقدام به خرید نمایید، اندازه فرشی را که شما به آن در اتاق خود نیاز دارید را مشخص کنید، یا آن را سعی کنید تجسم کنید، در همین حال از فرم و فضای اتاق خود غافل نشوید، به طور مثال اگر اتاق شما طولانی است نباید به دنبال فرش هایی با ابعاد بسیار بزرگ تر از عرض اتاق خود بروید، بلکه باید فرش های طویل متناسب با طول اتاق خود را انتخاب نمایید.
سعی کنید همه ابعاد کف اتاق را فرشی که قرار است خریداری کنید نپوشاند! بلکه قسمت هایی که پرت هستند در اتاق و لزوما شما در آن مکان حضور پیدا نخواهید کرد و برای نشستن مناسب نیستند را خالی قرار دهید. مثلا اگر در اتاق خود تخت قرار میدهید، باید فرشی که بر روی زمین قرار گرفته است جوری باشد که وقتی قصد خروج از تخت را دارید پاهای شما روی فرش گذاشته شود.

انتخاب سایز فرش اتاق خواب
با تغییر دادن چیدمان سعی به عمل آورید تا ابعاد فرشی که قصد خرید آن را دارید خیلی بزرگ نباشد، و جاهای مهم اتاق را بپوشاند. به این ترتیب هم فضاهای خالی موجود در اطراف اتاق را حفظ کرده اید و همچنین در خرید خود صرفه جویی کرده اید و علاوه بر آن چیدمان اتاق شما مطلوب تر خواهد شد.

انتخاب سایز مناسب فرش برای حال یا نشیمن

طرز چیدمان دکوراسیون داخلی منزل نقش مهمی در فضای موجودی که در خانه به چشم می‌رسد دارد، در واقع شما باید چیدمان نشیمن یا حال منزل خود را با مبل و فرش ها جوری انجام دهید که حتی فضا بزرگ تر و دلباز تر از آنچه که هست نیز به چشم بیاید.
 با توجه به اینکه معمولا یکی از اصلی ترین محل های هر خانه ای نشیمن یا حال هر منزلی می‌باشد ،پس انتخاب فرش مناسب نقش بسزایی در نمای دکوراسیون حال یا نشیمن به همراه خواهد داشت، فرشی که برای نشیمن یا حال منزل خود انتخاب می کنید، باید از لحاظ رنگ با مبلمان تناسب داشته باشد، تا شاهد یک فضای دنج و چشمگیر باشیم.
در کنار مهم بودن اهمیت طرح و رنگ فرش که باید با مبلمان و سایر اجسام موجود در نشیمن یا حال همخوانی داشته باشد ابعاد فرش است، که باید بر حسب اصول انتخاب شود.
شما باید با توجه به حجمی که مبل های شما در نشیمن اشغال خواهند کرد، ابعاد فرش را مشخص نمایید، یکی از این نکاتی که به اندازه حجمی که مبل اشغال میکند بستگی دارد این است که، به طور معمول پایه های جلویی مبل شما باید بر روی فرش قرار بگیرند و پایه های عقبی مبل ها نباید روی فرش باشند و باید روی زمین قرار داشته باشند.

فرش نشیمن یا حال
اما چنانچه شما از فضایی زیادی برخوردار هستید می‌توانید چینش مبل ها را به این صورت انجام دهید که هیچ کدام از پایه های مبل ها روی فرش قرار نگیرد و مبل ها در اطراف فرش قرار داده شوند، به این ترتیب فرش به طور کامل جلوه خود را به نمایش خواهد گذاشت.

سایز فرش مناسب برای اتاق ناهار خوری

فرش ها می توانند در جداسازی مکان های مختلف منزل تاثیر گذار باشند. مثلاً شما می توانید به راحتی با قرار دادن فرش های جداگانه نشیمن را از اتاق ناهار خوری و یا آشپزخانه جدا سازید.
در این صورت باید برای اتاق ناهار خوری ابعاد فرش مورد نظر از ابعاد میز و صندلی بزرگ تر باشد، که پایه های صندلی ها روی زمین قرار نگیرند و پایه های جلویی و عقبی هر دو بر روی فرش مستقر شوند. پس نباید تنها ابعاد میز ناهار خوری را در نظر بگیرد بلکه فاصله پایه های صندلی ها تا رسیدن به حاشیه فرش حائز اهمیت است.

فرش ناهار خوری
علاوه بر این مسئله سعی کنید هماهنگی ایجاد نمایید که کاملا فضای اتاق ناهار خوری مشخص باشد و در آن هماهنگی میز و صندلی و فرش وجود داشته باشد.

اندازه مناسب فرش در اتاق خواب

برای انتخاب اندازه مناسب فرش اتاق خواب پس از بررسی اندازه اتاق ، یابد بر حسب اینکه تخت یک نفره در اتاق قرار میگیرد یا دو نفره ابعاد فرش مورد نظر را مشخص نماییم. معمولاً برای اتاق خواب ها گزینه مناسب در خصوص اندازه فرش ها، قرار گرفتن فرش در بخشی از کف اتاق خواب است. اما درست است که قرار است تنها بخشی از اتاق را بپوشاند، ولی با این حال می‌بایست فرشی نرم و با کیفیت باشد.
چنانچه فرشی که قصد خرید آن را دارید تنها بخشی از اتاق خواب را به طور معمول کانون اتاق را بپوشاند، یک دکوراسیون بسیار زیبا خواهید داشت، چرا که بهتر است اجسام مختلفی که در اتاق خواب وجود دارند همچون میزهای پاتختی، میز آیینه، میز تحریر، و… بر روی کف پوش قرار بگیرند و دور تا دور اتاق را فرش نپوشاند.

فرش اتاق

به این ترتیب هم در تمیز کردن و  براق کردن فرش اتاق نیز راحت تر خواهد بود یا اینکه شما می توانید با توجه به محل قرار گرفتن تخت ( چنانچه در کانون اتاق قرار گرفت ) به جای استفاده از یک فرش بزرگ‌ از دو قالیچه برای فضای هر دو سمت تخت تهیه نمایید.

سایز مناسب فرش ورودی خانه

برخی از خانه ها نقشه ی آن ها به این صورت است که قسمت ورودی آن ها جدا می باشد و فرشی که برای قسمت ورودی منزل انتخاب می شود بهتر است که با منزل شما هماهنگی داشته باشد. سایز مناسب فرش ورودی منزل را باید با توجه به برخی نکات انتخاب کرد.

۱- برای انتخاب سایز مناسب ورودی منزل خود به متراژ ورودی خود توجه کنید. اگر ورودی منزل به صورت مستطیل است بهتر است که سایز فرش را مقداری کوچک تر از متراژ ورودی انتخاب کنید تا نمای خوبی بگیرد.

۲- اگر فضای کافی در قسمت ورودی خانه وجود داشته باشد می توانید فرش های مختلفی را در ابعاد مختلف انتخاب کنید.

فرش های مختلفی را می توان برای پوشش ورودی منزل خود انتخاب کنید تا نمای خوبی داشته باشد به شرح زیر:

۱- یکی از فرش هایی که سایز مناسبی برای ورودی منزل را دارد پادری ها می باشد. پادری ها در ابعاد مختلف و در طرح های مختلفی وجود دارد و می توانید نسبت به دکوراسیون خود انتخاب کنید.

۲- قالیچه

قالیچه ها یکی از فرش های مناسب ورودی منزل می باشد و می توان برای چیدمان منزل از آن ها استفاده کرد. قالیچه ها در ابعاد و متراژ های مختلفی وجود دارند و می توان نسبت به متراژ موجود در قسمت ورودی منزل قالیچه ی مناسب را انتخاب کرد.

سایز مناسب فرش ورودی خانه

۳- فرش های رانر

فرش های رانر یکی از فرش های جدیدی است که به تازگی در بازار ها موجود شده اند. فرش های رانر نوع متراژ ان ها دقیقا مناسب ورودی و راهرو ها می باشد و می توان از آن ها استفاده کرد. اگر قسمت ورودی منزل عرض مناسبی داشته باشد انتخاب فرش های رانر بهترین گزینه است ولی اگر قسمت ورودی پهنای بسیار زیادی دارد فرش رانر نمای بدی را ایجاد می کند به دلیل این که فرش های رانر طول بیشتری نسبت به عرض خود دارند و در کل جزء فرش های مستطیلی شکل می باشند.

 

تماس با ما