پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

دلیل نازک شدن فرش ها چیست؟

فرش ها از لحاظ جنس و نوع متنوع هستند و در انواع و اقسام طرح ها وجود دارند.
برخی از فرش ها طرح برجسته هستند و نگهداری آن ها مهم تر است به دلیل این که اگر به خوبی نگهداری نشوند، طرح ها برجستگی خود را از دست می دهند و نازک تر می شوند، همچنین انواع دیگری از فرش ها لحاظ ضخامت، دارای ضخامت بیشتری هستند.
فرش هایی که ضخامت بیشتری دارند نگهداری آن ها سخت تر و مهم تر است، به دلیل این که در صورت نگهداری اشتباه، ضخامت خود را از دست می دهند و نازک تر می شوند.
همچنین کیفیت و زیبایی خود را از دست می دهند.
فرش ها زیبایی طرح خود را به وسیله ضخامت طبیعی خود فرش نمایان می کنند به همین دلیل نگهداری این گونه فرش ها سخت تر است.دلیل نازک شدن فرش ها چیست؟همچنین فرش ها انواع مختلفی دارند مانند فرش های دستبافت، ابریشمی، ماشینی، کنفی، قالیچه، چسبی و… ولی گاهی اوقات فرش ها پس از مدتی نازک می شوند و مانند روز اول کیفیت و زیبایی خاص خود را ندارند.
فرش ها به دلایل مختلفی نازک می شوند که برخی از این دلایل به شرح زیر است:
۱- شستشوی نادرست
شستن فرش ها به صورت اصولی بسیار مهم است به دلیل این که شستشو به صورت نادرست آسیب های زیادی به فرش وارد می کند، به طور مثال به وجود آمدن کیسی، ایجاد بوی بد، زرد شدن ریشه ها، تغییر خواب فرش، تغییر رنگ، از بین رفتن مقاومت، شل شدن گره های فرش، نازک شدن فرش و…. همگی به دلیل شستشوی فرش به صورت نا درست می باشد.
۲- استفاده از شوینده های اسیدی و قوی
شستشوی فرش ها با شوینده های اسیدی و قوی بزرگ ترین آسیب را به فرش وارد می کند.
شستن فرش ها با این نوع شوینده ها باعث تغییر رنگ و ساییدگی فرش می شود و ساییده شدن سطح فرش باعث نازک شدن سطح فرش می شود.
۳- نگهداری فرش در مکان های اشتباه
برخی افراد فرش ها را در فضا های باز و در مقابل نور آفتاب قرار می دهند و فکر می کنند که این کار به نفع فرش است و ضد عفونی می شود در حالی قرار دادن فرش در فضای باز با تابش مستقیم نور خورشید باعث نازک شدن سطح فرش می شود.
۴- رعایت نکردن نکات نگهداری فرش در منزل
نگهداری فرش ها در منزل به صورت اصولی باعث حفظ کیفیت فرش می شود.
رعایت نکردن برخی نکات مانند جارو کشیدن فرش با مکش بسیار قوی، قرار دادن اجسام سنگین‌ بر روی فرش و … باعث نازک شدن سطح فرش می شود.

چرا فرش ها نازک شده اند؟

فرش ها به دلایل مختلفی نازک می شوند و عمده ترین دلایل نازک شدن فرش ها شامل موارد زیر می شود
۱- توجه نکردن به برخی نکات هنگام خرید فرش
شستن فرش ها به صورت اصولی بسیار مهم است به دلیل این که شستشو به صورت نادرست آسیب های زیادی به فرش وارد می کند به طور مثال به وجود آمدن کیسی، ایجاد بوی بد، زرد شدن ریشه ها، تغییر خواب فرش، تغییر رنگ، از بین رفتن مقاومت، شل شدن گره های فرش، نازک شدن فرش و…. همگی به دلیل شستشوی فرش به صورت نا درست می باشد.
۲- استفاده از شوینده های اسیدی و قوی
شستشوی فرش ها با شوینده های اسیدی و قوی بزرگ ترین آسیب را به فرش وارد می کند. شستن فرش ها با این نوع شوینده ها باعث تغییر رنگ و ساییدگی فرش می شود و ساییده شدن سطح فرش باعث نازک شدن سطح فرش می شود.
۳- تغییر ندادن محل فرش
اگر فرش خود را در نقاط پر رفت و امد پهن می کنید و پا خور ان زیاد است، بهتر است هر چند وقت یک بار فرش ها سر و ته کنید یا در یک مکان دیگر فرش را پهن کنید تا از نازک شدن سطح فرش جلوگیری کنید.
۴- بخار شویی فرش
بخار شویی فرش یکی از روش های تمیز و براق کردن و از بین بردن لکه های فرش می باشد ولی اگر بیش از اندازه و با دمای بالا انجام شود ،باعث ساییدگی فرش می باشد و در نهایت فرش نازک می شود و کارآیی خود را از دست می دهد.
۵- نشستن فرش هاچرا فرش ها نازک شده اند؟یکی از روش هایی که می توانید جلوی نازک شدن فرش ها را بگیرید شستشو فرش ها به صورت اصولی در قالیشویی می باشد.
شستن فرش ها در منزل بدون هیچ گونه آگاهی و تخصص بزرگ ترین آسیب را به فرش وارد می کند. شستشو فرش ها در قالیشویی به صورت اصولی و با شوینده های مخصوص انجام می شود و از آسیب دیدن و نازک شدن فرش جلوگیری می شود.

فرش چند شانه خوب است؟

فرش ها در متراژ و شانه های متفاوتی وجود دارند و هر چقدر متراژ و تعداد شانه ها بالا تر باشد بر روی قیمت فرش تاثیر می گذارد.
بالا بودن تعداد شانه های فرش تاثیرات مختلفی بر روی فرش دارد:
۱- بالا بردن مقاومت فرش
بالا بودن تعداد شانه های فرش بر مقاومت فرش تاثیر خواهد گذاشت.
اگر مقاومت فرش برای شما مهم است به تعداد شانه های فرش توجه کنید.
۲ -نمای فرش
تعداد بالای شانه های فرش علاوه بر این که بر مقاومت فرش تاثیر می گذارند ،باعث می شود طرح و نقشه ی فرش به خوبی دیده شود. دیده شدن نمای فرش تاثیر زیادی بر روی فرش دارد.
۳- بالا تر رفتن قیمت
بالا بودن تعداد شانه های فرش بر روی قیمت فرش نیز تاثیر گذار هستند، به دلیل این که باعث افزایش کیفیت و ارزش فرش می شوند.فرش چند شانه خوب است؟برای بافت فرش ها معمولا تعداد شانه ها به صورتی انتخاب می شود، که فرش پس از بافت باز هم مقاومت خود را داشته باشد و در نتیجه پایین بودن تعداد شانه های فرش به این معنا نیست، که فرش هیچ گونه مقاومتی از خود نشان نمی دهد، بلکه به این معنا است که مقدار مقاومت ان در مقایسه با فرش های تعداد شانه بالا، کمتر است.
فرش ها هر چقدر متراژ ان ها بالا تر رود، تعداد شانه های آن نیز بالا تر می رود، البته فرش های متراژ بزرگ دارای تعداد شانه های کم نیز بازار وجود دارد.

فرش نازک بهتر است یا ضخیم؟

فرش ها از همه لحاظ دارای تنوع هستند و یکی از تفاوت های فرش در مقدار ضخامت فرش می باشد.
فرش های نازک و ضخیم با یک دیگر تفاوت های زیادی دارند به شرح زیر:
۱- وزن فرش ها
فرش های نازک وزن کمتری دارند و به راحتی جا به جا می شوند، در صورتی که فرش هایی که ضخیم هستند وزن آن ها بالا تر است و نمی توانید به راحتی فرش را جا به جا کنید.
۲- تار و پود
برای بافت فرش های نازک از تار و پود و نخ های نازک تر و کوتاه تری استفاده می کنند ولی برای فرش های ضخیم از نخ های ضخیم تر و بلند تر استفاده می کنند، به همین دلیل تراکم فرش های نازک و ضخیم با یک دیگر متفاوت است.
۳- محل استفاده
معمولا هنگام خرید فرش ابتدا به دکوراسیون منزل خود توجه می کنند ،تا فرشی را انتخاب کنند که با سبک منزل خود هماهنگی داشته باشد.
از فرش های نازک معمولا با همه سبک ها هماهنگی دارد ولی فرش های ضخیم فقط با سبک های خاصی هماهنگی دارند.فرش نازک بهتر است یا ضخیم؟هر کدام از فرش ویژگی های خاص خود را دارند و برای نگهداری هر کدام باید نکات خاصی رعایت شود که شامل موارد زیر می شود:
۱- جارو کشیدن فرش ها
فرش ها نازک به دلیل این که نازک هستند نمی توان با مکش قوی و فشار زیاد دست جارو کشید، زیرا باعث آسیب دیدن سطح فرش می شود، ولی فرش های ضخیم به دلیل این که پرز های آن بلند تر و ضخیم تر هستند، برای جارو کشیدن به مکش بیشتری احتیاج دارند و نمی توان با مکش کم جارو کشید.
۲- شستشوی به موقع
شستشوی فرش های نازک بهتر است زود به زود انجام شود و اگر  لکه هایی بر روی سطح فرش های نازک به وجود آمد در سریع ترین زمان اقدام به از بین بردن لکه ها کنید.
همچنین فرش های ضخیم به دلیل این که ضخیم هستند و تراکم آن ها نسبت به فرش های نازک بیشتر است زود به زود کثیف می شوند و زباله های ریز در درون تار و پود قرار می گیرند ،به همین دلیل شستن به موقع این نوع فرش ها نیز به نفع فرش می باشد.

تماس با ما