پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

تمیز کردن مبل

می دانیم که مبلمان منزل در دکوراسیون و زیبایی منزل بسیارمهم است. ولی اگر مبل ها کثیف شده باشند، ظاهر منزل و دکوراسیون آن زشت و نامرتب می شود. دراین مواقع نگران تمیزی مبل ها هستیم که چگونه آن را نظافت و تمیز کنیم. البته تمیز کردن مبل کار ساده ای نیست؛ اگر بتوانیم خودمان مبل را بشوییم، چگونه درمنزل بدون امکانات آن را خشک کنیم و مطمئناً اگر خشک نشود بوی بدی می گیرد.

تمیزکردن مبل پارچه ای

 تمیز کردن مبل های غیر پارچه ای راحت است. مثلا مبل های چرمی را به راحتی می توان تمیز کرد؛ بدون اینکه آسیبی به پارچه وارد شود. تمیز کردن مبل مخمل و پارچه ای ممکن است به نظر آسان بیاید ولی کار بسیار حساسی است. زیرا ممکن است موادشوینده ای که استفاده می کنیم مناسب شستشوی این نوع از پارچه مبل نباشد و نه تنها نتیجه رضایت بخشی ندهد، بلکه بدتر شود واز موادشوینده لکه های زرد رنگی به جای بماند.


البته اگر مراحل شستشو را اصولی وبا اطلاعات وآگاهی وتحقیق انجام دهیم، می توانیم نظافت رضایت بخشی داشته باشیم.
قبل از هرکاری باید مبل رو جارو نمود وکاملا ذرات گرد وغبار و آشغال را از روی مبل برطرف کرد؛ برای این کار می توانیم از جارو برقی وبرس نرم استفاده نماییم. برای برطرف کردن لکه ها روش های مختلفی وجود دارد. مثلا مواردی از قبیل بخارشوی، جوش شیرین،سرکه  ویا شامپو فرش. هم چنین می توان در این زمیینه، می توان به قالیشویی های معتبر مانند قالیشویی اندرزگو اعتماد کرد.

تمیزکردن مبل رنگ روشن

اگرچه مبلمان رنگ روشن برای دکوراسیون بسیار زیبا است؛ ولی این تازمانی است که کثیف نگردد. وقتی مبل رنگ روشن کثیف شود، چهره منزل بسیار زشت می شود ونگرانی برای تمیز کردن آن زیاد است. مبل های رنگ تیره دیرتر کثیفی را نشان می دهند.


قبل از کثیف شدن مبل، بهتر است از کاور برای آن استفاده کنیم و هنگامی که کثیف شد به راحتی روکش را جدا کرده وآن را درلباسشویی وبا مواد شوینده شسته وتمیز کنیم، بدون اینکه خود مبل کثیف شود. با جوش شیرین می توانیم لکه زدایی کنیم. به این ترتیب که ابتدا با جاروبرقی، سطح مبل را عاری از هرگونه آشغال وگردوغبار کنیم وسپس بایک برس نرم سطح مبل را کاملا تمیز می کنیم. با این کارسطح مبل  پاک شده ومبلمان کاملا آماده برای لکه زدایی می شود.

تمیزکردن مبل با مواد نانو

در روش تمیز کردن مبل با مواد نانو هیچ آسیبی به بافت پارچه وارد نمی شود. لکه گیری مواد نانو سرعت عمل زیادی دارد ودر زمان وانرژی صرفه جویی می شود. برای نظافت مبلمان پارچه ای وغیر پارچه ای می توان از مواد نانو استفاده کرد.


لکه بری در این روش ماندگاری بسیار بالایی دارد و با بوی بسیار خوبی که دارند مبل را خوشبو می کنند. دراین روش از به وجود آمدن قارچ وباکتری  جلوگیری می شود.

روش های تمیز کردن انواع لکه از روی مبل

برای تمیز کردن مبل روش های مختلفی وجود دارد که البته به جنس پارچه بستگی دارد؛ که بدانیم از کدام روش برای کدام پارچه استفاده کنیم.

  • یک روش برای تمیزکردن مبل استفاده از شامپو فرش وبخارشوی هست که این روش احتمالا آسیب کمتری به پارچه مبل وارد می کند.
  • روش دیگر برای تمیز کردن مبل استفاده از شوینده خشک است که این نوع شوینده بخاطر اینکه در ترکیباتش از آب استفاده نشده است به این نام معروف می باشد. برای استفاده از آن ابتدا مقداری از این مواد را روی پارچه ریخته ولکه های مبل را با آن برطرف کرده وسپس با دستمال خیس چندین بار روی آن کشیده وبا دستمال خشک آن را خشک می کنیم.
  • برای از بین بردن لکه آب باید از دستمال خیس استفاده کرده ومحکم روی مبل بکشیم ولی اگر پاک نشد با محلول الکل ونمک این کار را انجام می دهیم.
  • برای ازبین بردن لکه خودکار از روی مبل باید ابتدا آن قسمت را کمی خیس کرده سپس روی آن نمک بپاشید. بعداز مدتی آن را تمیز کنید. 

  • برای از بین بردن لکه چربی می توانیم یک کاغذ خشک را روی آن قرارداده واتورا روی کاغذ به مدت چند ثانیه بگذاریم دراین صورت لکه به کاغذ جذب شده ومبل تمیز می شود.
  • برای از بین بردن لکه خون ابتدا کمی نشاسته را با آب مخلوط کرده وخمیر درست می کنیم واین خمیر را روی لکه خون قرار می دهیم؛ تا زمانی که خمیر خشک شد، آن را جدا می کنیم ومحل را با برس ودستمال کاملا تمیز می کنیم.
  • برای ازبین بردن لکه میوه اگر مبل روشن باشد از آب وصابون استفاده کرده ومحل را کاملا تمیز وخشک می کنیم.
    ولی اگر پارچه مبل ما پشمی است باید از محلول آب اکسیژنه وآمونیاک استفاده کنیم.

تمیز کردن  مبل پارچه ای با جوش شیرین

یکی از راه های تمیز کردن مبل، جوش شیرین می باشد. برای این کار جوش شیرین را باسرکه ویک شوینده خانگی مخلوط می کنیم؛ این محلول می تواند حتی بدترین لکه ها را هم از بین ببرد. ولی برای استفاده از این محلول ابتدا یک دستمال آغشته به این محلول را روی  گوشه کوچکی از مبل می گذاریم بعد از چند دقیقه اگر رنگ مبل تغییر نکرد، می توانیم از محلول استفاده کرده وسپس با دستمال خشک مبل راخشک کنیم.

تمیزکردن مبل پارچه ای باسرکه

این روش به طور کلی توصیه نمی گردد. زیرا سرکه علیرغم اینکه پاک کننده است ولی خاصیت اسیدی دارد و ممکن است به بافت بعضی از پارچه ها آسیب بزند ونتیجه برعکس بدهد. اگر لکه روی مبل از گروه چربی وروغن باشد با سرکه می توان آن را برطرف کرد.


البته بهتراست سرکه را با جوش شیرین ویک ماده شوینده مخلوط کرده واستفاده کنیم. ولی در حالت کلی باید کار را به کاردان سپرد و از مبل شویی استفاده کرد.

تمیز کردن لکه شیر روی مبل

برای از بین بردن لکه شیر ابتدا از  آب خالی استفاده می کنیم. به این ترتیب که با یک دستمال خیس روی لکه می کشیم؛

 اگر لکه پاک نشد از روش بعدی استفاده می نماییم. به این ترتیب که ابتدا مقداری مایع ظرفشویی را با آب مخلوط کرده وبا یک پارچه نخی روی لکه مبل می کشیم وبعد با یک دستمال خیس  آن را آبکشی نموده  که ذره ای از مواد شوینده روی مبل باقی نماند. درآخر بایک حوله یا دستمال خشک محل را خشک می کنیم. اگر بازهم لکه پاک نشد در چند مرحله این کار را انجام می دهیم تا لکه کاملا پاک شده واز بین برود.

پاک کردن چسب روی مبل

گاهی درحین کار کردن باچسب رازی، قطره ای، حرارتی وآکواریوم ممکن است مقداری از آن روی مبل یا فرش بریزد و  شما را بسیار نگران کند. ولی جای نگرانی نیست ومی توانیم با روشهای مختلف آن را برطرف کرد. ما دراین مقاله این روش ها را توضیح خواهیم داد.


برای پاک کردن  چسب رازی از روی مبل، ابتدا چسب های اضافی را از روی مبل برطرف کرده وسپس مقداری سرکه سفید، مایع ظرفشویی وآب گرم مخلوط کرده وپارچه ای را به آن آغشته نموده وروی لکه چسب می کشیم. بعد از آن با یک پارچه خشک محل را خشک می کنیم. اگر لکه پاک نشد، این مراحل را چندین بار تکرار می نماییم.
روش بعدی استفاده از تینراست که مقداری از تینر را روی لکه چسب ریخته وبا چاقو به آرامی روی سطح کشیده  تا چسب جداشود.در ضمن هنگام انجام این روش مراقب  پاره شدن و آسیب دیدن مبل باشید.

 

تماس با ما