پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

چگونه لکه شیر را از روی فرش و مبل پاک کنیم؟

هنگامی که در حال خوردن مایعات و مواد غذایی هستید، ممکن است مقداری از آن روی فرش بریزد. که این بسیار ناراحت کننده است و باید سریع برای رفع عوارض بعدی آن مثل لکه و بوی نامطبوع اقدام کنید. ریختن شیر روی فرش یا مبل نیز یکی از مشکلاتی است که افراد بخصوص خانواده هایی که بچه خردسال دارند، با آن دست و پنجه نرم میکنند. ریختن شیر روی فرش و مبل هم سبب ایجاد لکه و کثیفی روی آن می شود و هم بوی بسیار بدی ایجاد می کند. از ان جایی که  شیر دارای پروتئین و چربی است، اگر روی فرش ریخته شود هم لکه ایجاد می کند وهم بوی نامطبوع.

چگونه لکه شیر را از روی فرش و مبل پاک کنیم؟

ما در این مقاله سعی داریم که نکاتی را در رابطه با تمیز کردن و رفع لکه و بوی بد شیر از روی فرش و مبل را به شما آموزش دهیم، تا اگر این مشکل برای شما هم پیش آمد نگران نباشید و با اطلاعات کافی اقدام به رفع آن کنید. همانطور که می دانید فرش های دستباف بسیار حساس هستند و از هر نوع موادی نمی توان برای لکه زدایی از  آن استفاده کرد. زیرا ممکن است به تار و پود و ظاهر فرش صدمات جبران ناپذیری وارد کند. بنابراین بهتر است عملیات لکه زدایی از فرش های دستباف را به شرکت های معتبر قالیشویی از جمله بهترین قالیشویی در پرند، بسپارید تا خیالتان از بابت سلامت فرش و زیبایی آن راحت باشد.

چرا شیر باعث ایجاد لکه بر روی فرش ومبل می شود؟

شیر به دلیل وجود ترکیبات پروتئینی دارای چربی است که وجود چربی در هر ماده غذایی حتی به میزان اندک وجود دارد، که سبب لک شدن فرش و مبل می شود. بهترین راهکار برای از برطرف کردن لکه شیر و جلوگیری از ایجاد لکه و بوی بد این است، که سریع برای تمیز کردن و رفع آن اقدام کنید. زیرا ماندن شیر روی مبل و فرش، علاوه بر اینکه ظاهر ان را نامناسب می کند که باعث ایجاد بوی بسیار بد و آزار دهنده شده که همه فضا را پر می کند و غیر قابل تحمل می باشد. البته باید بدانید قبل از اینکه برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش اقدامی انجام دهید، بهتر است یک پارچه ساده سفید نمدار را روی یک قسمتی از فرش بکشید، تا مطمئن شوید که فرش رنگ پس می دهد یا خیر.

چرا شیر باعث ایجاد لکه بر روی فرش ومبل می شود؟

اگر فرش رنگ داد، بهتر است که خودتان اقدام به این کار نکنید و آن  را به قالیشویی های مطمئن واگذار کنید. بخصوص اگر فرش های شما گران قیمت باشند، مثل فرش های ابریشمی حتما به قالیشویی مجرب بسپارید. به طور کلی اگر برای برطرف کردن لکه شیر از فرش یا مبل در منزل سریع اقدام کنید، راحت تر پاک می شود و هر چه لکه کهنه تر گردد از بین بردن آن سخت تر می گردد. توجه داشته باشید که تحت هیچ شرایطی از حرارت بالای سشوار یا آب داغ برای شستشو و خشک کردن مبل استفاده نکنید، زیرا گرما باعث تثبیت لکه می شود.

متدهای تمیز کردن لکه شیر از روی فرش

روش ها گوناگونی برای  تمیز کردن و از بین بردن لکه شیر از روی فرش وجود دارد، که می توانید با کمک گرفتن و اجرای آنها اقدام به رفع این مشکل کنید. برای مثال چند روش تمیز کردن لکه شیر استفاده از محلول های پاک کننده، استفاده از آمونیاک، استفاده از شامپو فرش و استفاده از نوشابه می باشد.

رفع لکه شیر از مبل نیز مانند رفع آن از روی فرش می باشد. این نکته بسیار مهم است که این کار را هر چه سریع تر انجام دهید بهتر است. در صورتی که نمی توانید خودتان این کار را انجام دهید، بهتراست آن را به شرکت های قالیشویی بسپارید و فرش خود را تمیز و بدون آسیب و نگرانی تحویل بگیرید. 

۱- اب و مواد شوینده

برای از بین بردن لکه شیر ابتدا باید شیر ریخته شده روی مبل یا فرش را توسط یک دستمال یا حوله تمیز و به طور کامل جمع آوری کنید. دستمال نخی و حوله باعث جذب شیر می شوند و شیرسریعتر پاک می گردد. سپس یک محلول اماده کنید به این صورت که مقداری از مواد شوینده را با نصف لیوان آب مخلوط کرده و دستمال نخی را به این محلول آغشته کرده و روی لکه بکشید، تا زمانی که لکه کاملا برطرف شود. در مرحله بعدی یک دستمال نخی تمیز نمدار را روی محل مورد نظر بکشید تا کاملا آبکشی شود. سپس با دستمال خشک محل را خشک کنید.

متدهای تمیز کردن لکه شیر از روی فرش

۲- اب و مایع صابون

روش دوم برای پاک کردن استفاده از صابون مایع می باشد، به این ترتیب که در مرحله اول و قبل از شستشوی فرش، شیر ریخته شده روی فرش را توسط یک حوله خشک و تمیز، جمع آوری کنید. حوله، شیر را جذب خود می کند. سپس یک لیوان آب گرم را با یک قاشق غذاخوری صابون مایع مخلوط کنید. بعد بوسیله یک اسفنج لکه روی فرش را از بین ببرید. نهایتا یک دستمال خیس و تمیز را روی آن بکشید، تا کاملا لکه از بین برود. می دانید که شیر یکی از مواد غذایی است که روزانه مصرف بالایی دارد و با بسیاری از مواد غذایی دیگر مثل کاکائو ترکیب می گردد، که طرفداران زیادی دارد بخصوص بچه ها شیر کاکائو خیلی دوست دارند. بنابراین احتمال ریختن آن بیشتر می شود که باید روش پاک کردن آن را هم بدانید.

برطرف کردن لکه شیر کاکائو هم مثل شیر می باشد. به مواد مخصوصی مانند آب سرد، آمونیاک، مواد شوینده آنزیم دار، جوش شیرین، برس نرم، حوله یا دستمال تمیز لازم است. اگر لکه شیرکاکائو روی فرش باقی مانده وخشک شده است و با مواد شوینده آنزیم دار هم نتوانسته باشید آن را برطرف کنید، باید از آمونیاک استفاده کنید. به منظور این کار ابتدا دستکش دست کنید، مقداری آمونیاک را با آب سرد ترکیب کرده و به کمک یک برس یا مسواک این محلول را روی لکه بکشید.

برای آبکشی فرش بعداز مصرف از آمونیاک یا  شوینده های آنزیم دار لازم نیست، فرش را کاملا شستشو دهید. بلکه به وسیله یک تشت و آب سرد آبکشی را انجام دهید، به این صورت که تشت را زیر قسمتی که لکه شده بگذارید وسپس به ارامی آب سرد را روی فرش ریخته و با دست روی لکه را ماساژ دهید تا الودگی ها و مواد شوینده کاملا پاک شوند. نهایتا بوسیله یک حوله، آب فرش را گرفته وسپس سعی کنید به هرشکل ممکن فرش را خشک گردانید. به طور مثال می توانید آن را معرض وزش باد بگذارید یا از پنکه استفاده کنید.

متدهای تمیز کردن لکه شیر از روی فرش

نکته بسیار مهم این است که برای فرش های پشمی و ابریشمی اصلا از امونیاک برای لکه زدایی استفاده نکنید. روش بعد برای از بین بردن لکه شیر از روی فرش ومبل این است که ابتدا با یک  دستمال تمیز، رطوبت فرش راگرفته و سپس تکه ای پارچه یا دستمال تمیز را با آب سرد نم دار کرده و روی لکه بکشید. تا جایی که لکه کمرنگ گردد. سپس کمی نشاسته ذرت روی آن ریخته و نیم ساعت صبر کنید و در نهایت آنها را با جارو برقی جمع آوری کنید تا فرش کاملا تمیز گردد.

مراحل از بین بردن بوی بد شیر از فرش

همانطور که در بالا اشاره کردیم شیر به علت اینکه حاوی پروتئین و چربی است، علاوه بر اینکه لکه ایجاد می کند، بوی بدی هم به وجود می آورد. بنابراین باید مراحل را اجرا کنید تا بتوانید بوی بد شیر هم برطرف می گردد.

۱- برطرف کردن بوی بد شیر با سرکه و جوش شیرین

به منظور این کار ابتدا باید لکه را از بین ببرید. سپس درون کاسه ای سرکه بریزید و به کمک دستمال تمیزی آن را روی فرش بکشید. در مرحله بعد کمی جوش شیرین را روی لکه ریخته، به گونه ای که لکه را به طور کامل بپوشاند. جوش شیرین بوی بد شیررا  جذب می کند. نهایتا برای خوشبو کردن فرش، از عطر وادکلن یا خوشبو کننده استفاده کنید.

۲- برطرف کردن بوی شیر با قهوه

یک روش دیگر برای از بین بردن بوی بد لکه شیر این است که کمی  قهوه تازه را روی لکه ریخته و  یک الی دو ساعت صبر کنید تا قهوه رطوبت فرش را به طورکامل به خود جذب کند.

مراحل از بین بردن بوی بد شیر از فرش

۳- برطرف کردن بوی شیر با اسطوخدوس

روش دیگر برای از بین بردن بوی بد لکه شیر این است که  کمی اسطوخدوس را پودر کرده و سپس کمی جوش شیرین نیز  به آن اضافه کنید و روی فرش بریزید به طوری که لکه را کاملا پوشش دهد واجازه دهید یک شبانه روز روی لکه باقی بماند. سپس با جارو برقی ترکیب را جمع آوری کنید. روش بعدی برای از برطرف کردن بوی بد لکه شیر این است که یک  ترکیبی از آب و سرکه درست کنید و روی دستمال تمیزی ریخته و آن را روی لکه بکشید .علاوه براینکه لکه تمیز می شود بوی بد آن نیز از بین می رود.

تماس با ما