پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

چگونه در منزل ریشه فرش را سفید کنیم؟

ریشه یکی از اجزای اساسی فرش است، که تاثیر زیادی بر روی ظاهر آن دارد، اگر ریشه های یک فرش در اثر  سهل انگاری و بی توجهی آسیب ببیند، کل فرش صدمه خواهد دید. زیرا تمام گره هایی که از ابتدا تا انتها به فرش زده می شود و باعث رشد آن می گردد، توسط ریشه ها  محکم می شوند. ریشه ها در دو طرف فرش یعنی ابتدا و انتهای یک فرش قرار دارند.
اگر یک 
فرش بدون ریشه در نظر بگیریم، چقدر ظاهر آن با زمانی که ریشه دارد، فرق می کند‌. پس ضرورت دارد که همواره در تمیز کردن ریشه ها سعی و کوشش لازم به عمل آید؛ زیرا هنگامی که آلودگی ها روی هم انباشته شوند، علاوه بر این که تمیز کردن را با مشکل روبرو می کنند، باعث پوسیدگی ریشه ها به مرور زمان‌می شوند. دغدغه همه شما هنگام عید، خانه تکونی هست و شستن فرش ها یکی از موارد کلیدی می باشد.
زمانی که با کثیفی فرش خود روبرو می شوید و ملاحظه می کنید که چطور ریشه های سفید آن در اثر برخورد با آلودگی ها رنگ خود را از دست داده است. به فکر فرو می روید که چگونه در منزل ریشه فرش را سفید کنیم؟

چگونه در منزل ریشه فرش را سفید کنیم؟

ممکن است راهکار های مختلف را امتحان‌ کنید و یا از کسانی که در این زمینه تجربه دارند، بپرسید. اما آنچه امروزه مرسوم‌است جستجو در گوگل و گرفتن راهنمایی از آن است. زمانی که ریشه های یک فرش به صورت سطحی کثیف شده باشند، با مقداری آب و پودر می توان آن را تمیز کرد. در برخی از موارد می توان از جوش شیرین برای سفید کردن ریشه ها استفاده نمود. ولی اگر ریشه ها بسیار کثیف بودند، می توان به مخلوط آب‌و پودر، مقداری سفید کننده اضافه کرد. در این شرایط در کمترین زمان‌، سفیدی ریشه ها بر می گردد و مانند روز اول می شود. اما لازم است یادآوری کنیم‌که وجود مایع سفید کننده، باعث کاهش طول عمر فرش شده و به آن آسیب وارد می کند. ثابت شده که ریشه فرش تاثیر چشگیری بر ماندگاری فرش دارد. پس برای این که از آن به درستی مراقبت شود، می توان ریشه های فرش را از آلودگی ها پنهان کرد. به این صورت که روی آن ها پلاستیک کشید یا با چسب های چند سانتی آن ها را پوشش داد. در این صورت علاوه بر این که باعث تمیز ماندن ریشه ها می شود، از شکستن و خم شدن ریشه ها نیز جلوگیری می گردد.

چرا ریشه ها بعد از مدتی زرد می شوند؟

ریشه فرش نیز مانند سایر قسمت های آن مستعد جذب انواع مختلف کثیفی ها و لکه ها است. گاهی زرد شدن ریشه فرش می تواند به دلیل ریختن مواد غذایی و چربی های ناشی از آن باشد و گاهی می تواند به دلیل جذب گرد و خاک و تجمع آن به مرور زمان بر روی ریشه ها باشد. زردی ناشی از مواد غذایی را می توان با برخی از مواد شوینده از بین برد و ریشه ها رو به حالت اولیه ی خود در آورد. اما  زرد شدن هایی که بر اثر گرد و غبار و نفوذ آن ها به نخ رخ می دهد، به سختی قابل تمیز شدن هستند و در برخی از موارد به حالت اولیه خود بر نخواهند گشت.‌ پس باید خیلی مراقب بود تا ریشه ها بعد از مدتی زرد نشوند. با محافظت از آن ها می توان سال ها از یک فرش استفاده کرد، بدون این که ریشه های آن کوچکترین تغییری کنند و یا از رنگ اولیه خود بیفتند.

چرا ریشه ها بعد از مدتی زرد می شوند؟

مورد دیگر که در زرد شدن ریشه ها تاثیر گذار است، شستشوی غیر اصولی فرش ها است، اگر در جریان خیس کردن فرش و ریختن مواد شوینده بر روی آن مراقب ریشه ها نبود، ممکن است بعضی از نخ های موجود در فرش رنگ داده و آن رنگ به ریشه ها سرایت کرده و باعث زرد شدن آن ها شود. در این شرایط کار بسیار  سخت خواهد شد و ریشه سفید وقتی رنگی به خود بگیرد، تمیز کردن آن یک مشکل لا ینحل خواهد شد، گاهی پیش می آید که موقع شستشو بسیار جوانب احتیاط رعایت می شود. اما یک‌ سهل انگاری کوچک در زمان خشک کردن، کار را خراب  می کند.  به این طریق که با آویزان کردن فرش، آب پنهان موجود در فرش به مرور و با صورت قطره ای از راه ریشه ها خارج شده و زمانی که آب رنگی باشد، ریشه نیز رنگی خواهد شد و بیشتر رنگی که ریشه ها در این شرایط به خود می گیرند زرد است. پس اگر شما به عنوان دارنده فرش همواره جواب این سوال که چرا ریشه ها بعد از مدتی زرد می شوند، را بدانید خیلی راحت تر می توانید جلوی زرد شدن ریشه های فرش خود را بگیرید.

علت رنگ کردن ریشه ها پس از شستن فرش در خانه با شامپوفرش

همانطور که می دانید شامپو فرش جز مواد شوینده اصلی در شستشوی فرش است. در برخی از مواقع ممکن است به دلیل استفاده مکرر از شامپو فرش، ریشه ها از رنگ اصلی خود خارج شوند. همین امر می تواند علت رنگ کردن ریشه ها پس از شستن فرش در خانه با شامپو فرش خانگی باشد. برای آن که بتوان جلوه و زیبایی فرش را حفظ کرد، به طوری که با نگاه کردن به آن در ذوق ببینده زده نشود، ضرورت دارد که به رنگ کردن ریشه ها پرداخت. البته باید رنگی به کار رود که با رنگ فرش  زمینه هماهنگی داشته باشد.

شستن ریشه فرش در خانه

تمامی فعالیت هایی که در روز انجام می دهیم، نیازمند دانستن نکاتی است که اگر نسبت به آن ها شناخت داشته باشیم، کارها با کیفیت عالی انجام‌می گیرند. شستن ریشه فرش در خانه نیز دارای یک سری تکنیک هایی است که اگر رعایت شود، خروجی خوبی در پی خواهد داشت. می توان بدون این که اقدام به شست شوی کل فرش کرد فقط ریشه ها را شست. به طور مثال ابتدا فرش شسته شود، سپس خشک گردد. بعد از پایان یافتن مراحل خشک شدن فرش  اقدام به شستن ریشه ها شود، خشک کردن ریشه فرش زمان زیادی نیاز ندارد و خیلی سریع حتی با باز کردن پنجره طی چند ساعت به صورت کامل خشک خواهد شد. امروزه دنیای اینترنت همه چیز را برای خانم های خانه دار راحت کرده است و هر زمانی که برای مباحث مختلف اختصاصا خانه داری با مشکل و یا سوال بر می خورند، با یک سرچ ساده از گوگل می توانند به جواب سوال خود دسترسی پیدا کنند.‌

شستن ریشه فرش در خانه

بنابراین می توانند با یک مطالعه ساده اقدام به شستن ریشه فرش در خانه خود نمایند. بدون این که نیازی به بردن فرش به قالی شویی و مشکلاتی که در پی رفت و آمد است وجود داشته باشد حتی افرادی که در آپارتمان زندگی می کنند، در صورت کثیف شدن و یا زرد شدن ریشه های فرش خود می توانند بدون خیس کردن کل فرش  اقدام به شستن ریشه ها در درون آپارتمان کنند. فقط مشکلی که در این باره ممکن است رخ دهد، طولانی شدن زمان خشک شدن ریشه ها است. البته باید دقت زیادی برای خشک کردن به خرج داد، زیرا اگر قسمتی از آن اندکی رطوبت داشته باشد، کل منزل بوی بد خواهد گرفت و ماندن برای اعضای خانواده سخت خواهد شد.

چطور ریشه فرش را سفید نگه داریم؟

دغدغه ای که اکثر دارندگان فرش با آن روبرو هستند، تغییر رنگ سریع ریشه فرش است. ریشه ها به نسبت دیگر قسمت  های فرش خیلی زودتر کهنه می شوند و رنگ سفیدی خود را از دست می دهند. بنابراین همیشه این سوال  وجود دارد که چطور ریشه فرش را سفید نگه داریم؟ اولین کار این است که ریشه ها را از دسترس خارج کنیم. به همین دلیل نیاز است که از پوششی برای پنهان کردن آن ها استفاده کرد.

چطور ریشه فرش را سفید نگه داریم؟

این پوشش می توانند یک تکه پارچه باشد به این طریق که پارچه ای به  طول و عرض ریشه ها برش زد و با گذاشتن ریشه ها درون پارچه و وصل کردن آن عملا ریشه ها را از نظر پنهان کرد. وقتی ریشه ای در ظاهر وجود نداشته باشد، پس کثیف شدن نیز وجود نخواهد داشت و ریشه فرش سفید نگه داشته می شود. روش دیگر انجام فرآیند چسب کاری بر روی ریشه ها است. چسب ها به دلیل ویژگی هایی که دارند، اگر چیزی بر روی آن ها ریخته شود،  خیلی راحت و حتی با کشیدن انگشت بر روی آن تمیز خواهد شد. اگر این مورد نیز رعایت شود، آلودگی و کثیفی به ریشه ها برخورد نخواهد کرد وآن ها سفید می مانند.

تماس با ما