پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

چه فرشهایی در معرض آلودگی بیشتری هستند؟

می دانیم محل قرار گرفتن فرش ها روی زمین می باشد، که ممکن است قسمت‌هایی از فرش زیر مبل، میز و وسایل دیگر قرار گیرد، که ممکن است باعث آسیب به فرش شود. به علاوه اینکه ممکن است هرگونه مواد غذایی یا مایعات روی فرش‌ها بریزد، که باید سریع تمیز شوند وگرنه باعث رشد و نمو میکروب ها و آلودگی ها می گردد.چه فرشهایی در معرض آلودگی بیشتری هستند؟همچنین بعضی از آلودگی ها بوی بدی ایجاد می کنند، که حس ناخوشایندی را القا می کند. به هرصورت همه فرش ها براساس میزان کارکرد خود باید هر ۱۲ -۱۸ ماه به صورت تخصصی نظافت شوند و از آلودگی ها پاک گردند.

آلودگی فرش ها 

فرش های مرطوب و خیس در معرض آلودگی بیشتری می باشند. زیرا رطوبت، بستر مناسبی برای رشد میکروب ها و باکتری ها می باشد. برای جلوگیری از این موضوع، باید هنگامی که فرش در اثر ریختن مایعات خیس شد، آن را در معرض هوای آزاد قرار داده تا سریعتر خشک گردد و از رشد و نمو میکروب ها جلوگیری به عمل آید.

انواع آلودگی فرش

آلودگی فرش ها انواع مختلفی دارد. مثل گرد وغبار، باکتری ها، بعضی از حشرات، که این آلودگی ها اگر برطرف نشوند، باعث کاهش عمر فرش و خرابی آن می گردند. این حشرات عبارتند از:

بید
همه ما نام بید و اصطلاح بیدزدگی فرش را زیاد شنیده ایم. که این حشره برای فرش، بخصوص فرش دستباف بسیار خطرناک می باشد و آن را نابود می کند. فرش‌هایی که روی هم انباشته شوند، بستر مناسبی برای رشد بید می باشند، به علاوه قسمت هایی از فرش که بلااستفاده مانده و رفت و آمد روی آنها صورت نمی گیرد، نیز بستر مناسبی برای رشد بید می باشند.

ساس
محل زندگی این حشره، در لبه‌های فرش می باشد. یا در لابه لای تار و پود فرش، تخم گذاری کرده و رشد و تکثیر می کند، بنابراین اگر برای نابودی آن اقدامی صورت نگیرد، آسیب جدی به فرش وارد می کند.

پروانه فرش
این حشره آنقدر ریز است، که با چشم غیرمسلح اصلا قابل دیدن  نیست و درمدت زمان ۵ روز از تخم بیرون می آید و از الیاف فرش تغذیه می‌کند.

انواع آلودگی فرش

ماهی نقره فام
رنگ این حشره، نقره‌ای است وبسیار کوچک می باشد و ازگرد وخاک، ابریشم، کتان فرش تغذیه می‌کند. اگر فرش شما سوراخ شده باشد، بیانگر این است که این حشره در فرش موجود می باشد. همچنین آلودگی های دیگری غیر از حشرات وجود دارد، که به فرش آسیب می زنند. مانند:

باکتری  E.CoLi
این باکتری از طریق مدفوع حیوانات خانگی تولید می شود و در بین تار و پود فرش جاگیر شده وباعث بیماری‌هایی مانند اسهال و همچنین بیماری‌های تنفسی می‌ شود. به همین دلیل افرادی که حیوان خانگی درمنزل دارند، باید به تمیزی فرش اهمیت بیشتری بدهند و در نظافت آن بسیار حساس باشند.

باکتری استافیلوکوک اورئوس
نحوه انتقال وگسترش این نوع باکتری، از طریق تماس مستقیم فیزیکی افراد آلوده می باشد و یا از طریق اشیا و اجسام آلوده یا حتی تماس پوست فرد آلوده گسترش پیدا می کنند.

باکتری سالمونلا
این باکتری از طریق حیوانات اهلی و یا وحشی و پرندگان ظاهر می‌گردد، همچنین باعث بیماری‌هایی چون اسهال و مسمومیت‌های غذایی می‌گردند. این باکتری به سرعت از راه پوست و یا سایر وسایل خانه منتشر می‌گردد.

چطوراز آلودگی فرش ها جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از کثیفی وآلودگی فرش ها، روش ها و راهکارهایی وجود دارد، که در ادامه به توضیح آن می پردازیم:

۱- شستشوی منظم فرش ها
شستشوی منظم فرش ها بهترین روش و راهکار مناسب برای جلوگیری از آلودگی فرش ها می باشد. که بهتر است این کار را به قالیشویی ها بسپارید در کارخانه ها از شوینده های قوی و حرفه‌ای و همچنین دستگاه‌های مدرن استفاده می شود و انواع فرش ها توسط پرسنل مجرب و با استفاده از مجهزترین دستگاهها شسته شده و از الودگیها وکثیفی ها زدوده می شوند.

۲- جارو کردن مرتب فرش ها
یکی دیگر از راهکارهای جلوگیری از آلودگی فرش ها استفاده از جارو برقی به طور منظم ومرتب می باشد این وسیله خاک وگرد و غبارعمقی فرش را خارج  می کند، با استفاده از جاروبرقی مواد غذایی و آلودگیهایی که باعث جذب آلودگی و حشرات می شوند از فرش خارج می کنید.

مراقبت از فرش در روزهای اول پس از شستشو

۳- برطرف کردن رطوبت فرش
همه شما می دانید که رطوبت بستر مناسبی برای تخم گذاری ورشد ونمو حشرات و میکروب‌ها است، بنابراین برای جلوگیری از الودگی باید فرش خیس یا مرطوب که به دلیل ریختن مایعات خیس شده را در معرض هوای آزاد قرار دهید تا سریع خشک شده و آلودگی ایجاد نشود

۴- اجتناب از انبار کردن طولانی مدت فرش ‌ها
فرشهایی که مدت طولانی بلااستفاده مانده اند را باید گاهی اوقات پهن کرده و آن‌ ها بررسی کنید و سپس جارو بزنید و همچنین بهتر است برای جلوگیری از ورود حشرات و از بین بردن آنها از نفتالین لابلای فرش استفاده کنید. زیرا در محیط های تاریک و مرطوب مانند انباری شرایط رشد و نمو انواع آلودگی ها وحشرات و میکروب ها مهیا می‌گردد.

۵- از راه رفتن باکفش روی فرش خودداری کنید.
یکی دیگر از راهکارهای جلوگیری از آلودگی فرش ممانعت از راه رفتن با کفش رو فرش می باشد زیرا برطبق تحقیقات رسوبات کف کفش‌ها باکتری‌های بیماری‌‌زای زیادی را دارا هستند که حتی از بدنه توالت هم آلوده تر وکثیف تر می باشند.

۶- استفاده از روفرشی
فرش در زیبایی دکوراسیون منزل یکی از عناصر اصلی می باشد، بنابراین برای جلوگیری از آلودگی فرش ها در مواقع خاص وهنگامیکه احتمال کثیف شدن فرش زیاده می توان از یک روفرشی زیبا استفاده کرد، این کار باعث جلوگیری از کثیفی ولکه ها وآلودگی فرش می شود.

۷- از بین بردن لکه ها
 شاید در نگاه اول یک لکه زیاد قابل توجه نباشد ولی وقتی تعداد لکه ها بیشتر شود باید در اولین فرصت ممکن آنها را برطرف کرد واگر برطرف نکنید به مرور زمان که لکه‌ها زیاد می شوند زیبایی و سلامت فرش را زیر سوال می برند.
به علاوه اینکه هرچه لکه دیرتر پاک شود از بین بردن و پاک کردن آن کاری دشوارتر خواهد بود. بنابراین باید لکه‌ها را هرچه سریعتر و به بهترین روش و استفاده از شوینده های مناسب و دستمال از بین ببرید. علاوه براین اگر می خواهید از شوینده جدیدی استفاده کنید که تا به حال استفاده نکردید باید در گوشه ای از فرش آن را تست کنید اگر مشکلی وجود نداشت از آن استفاده کنید.

۸- زیر فرش را مرتب تمیز کنید وجارو بزنید.
هرازگاهی بهتر است به تمیزکردن زیر فرش ها هم اهمیت دهید، مثلا هر ماه یک بار فرش ها را به کنار بزنید و پشت و زیر آن را جارو بکشید. همچنین اگر کف منزل شما پارکت یاسرامیک است می‌توانید کف منزل را با بخارشوی به طور کامل تمیز کنید. البته هنگامی که کف کاملا خشک شد، فرش را پهن کنید زیرا رطوبت بستر مناسبی برای رشد و تکثیر میکروب ها و آلودگی ها می باشد.

مراقبت از فرش در روزهای اول پس از شستشو

وقتی کارخانه قالیشویی، فرش را به شما تحویل داد. باید حداقل تا چند روز از قطعات محافظ استفاده کنید. بین پایه‌های صندلی ومیز با فرش قرار داده زیر فرشی که تازه شسته شده، بستر بسیار مناسبی برای جذب آلودگی، لکه و رنگ می باشد.

حفظ پاکیزگی فرش و مبل به طورهم زمان

اینکه همه وسایل به صورت هم‌زمان ودر طول دوره‌ای مشخص تمیز شوند، بسیار مهم می باشد. مثلا وقتی فرش و مبلمان همزمان با هم تمیز شوند آلودگی ها را به یکدیگر منتقل نخواهند کرد. ولی بهتر است برای شستشوی مبل و فرش خود از قالیشویی های باسابقه و معتبر استفاده کنید، تا فرش سالم و کاملا تمیز شده و عاری از آلودگی به شما تحویل دهند.
اولین نکته برای نگهداری  از هر وسیله ای، این است که در نظافت وتمیز نگه داشتن آن تلاش کنیم؛ زیرا آلودگی ها از اصلی‌ترین عوامل خرابی و آسیب هر وسیله ای می‌باشند. فرش‌ها با توجه به ساختار بافت خود می‌توانند مکان بسیار مناسبی  برای رشد و نمو انواع آلودگی‌ها باشند.حفظ پاکیزگی فرش و مبل به طورهم زمان

این موضوع بخصوص درمورد فرش‌هایی که دارای تراکم کمتری می باشند و یا پرز بلندتری دارند، بیشتر صدق می کند. جارو کشیدن مرتب یکی از راهکارهای جلوگیری از الودگی می باشد. البته اگر فرش در جایی قرار دارد، که ممکن است آلودگی‌های زیادی به آن وارد شود، بهتر است که روی آن را با ملحفه ای پوشش دهید این موضوع، بیشتر برای مواردی صدق می کند، که مثلا در نزدیکی شما ساختمان جدیدی در حال ساخت می باشد و تا زمانی که امکان  ایجاد گرد و غبار وآلودگی وجود دارد، بهتر است با کاور آن رو بپوشانید که آلودگی ها به عمق آن نفوذ نکنند.
برای جلوگیری از آلودگی های فرش وحفظ سلامت دوستان و خانواده وهمچنین افزایش عمر فرش باید درنظافت ومراقبت فرش ها از آلودگیها کوشا باشید. بیشتر متخصصین فرش، اعتقاد دارند که بهتر است هر چند ماه  یک بار فرش ها را شستشو دهید، تا از هرگونه آلودگی وبیماری عاری شوند و از شر میکروبها وعوامل انتقال بیماری در امان بمانید، ولی شستشو باید اصولی باشد وبهتراست که این کار را به قالیشویی ها بسپارید.

تماس با ما