پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

چرا نباید فرش دستبافت را در خانه شست؟

همانطور که همه می دانید فرش دستبافت یک محصول گران قیمت است ،که بعد از خرید باید همواره نسبت به سلامت آن حساس بود.
زیرا کوچکترین بی توجهی باعث ایجاد خسارت در فرش دستبافت می شود و ظاهر زیبا و نقش های رنگارنگ آن را تحت شعاع قرار می دهد.
فرش دستبافت به دلیل استفاده از نخ های ابریشمی در آن، و به دلیل فرآیند حساس رنگرزی نخ ها، همچنین به دلیل پرزهای خام و بلند آن، در هنگام شستشو باید دقت کافی را داشت ،از این رو بهتر است که فرش دستبافت را در خانه نشست.
از آن جایی که مالکان فرش دستبافت نسبت به فرش اطلاع چندانی ندارند ، ممکن است در جریان شستشو از موادی استفاده کند که برای نخ های ابریشمی فرش ضرر داشته باشد.
بهتر آن است ،که فرش های دست بافت به وسیله متخصصان آشنا به امور شستشوی فرش لکه زدایی شود زیرا آن ها سال ها در این زمینه فعالیت کرده و به مهارت لازم دست پیدا کرده اند و می دانند ، که برای هر لکه باید از چه محلولی برای پاک کردن آن استفاده کنند.
شستن فرش دستبافت در خانه یک ریسک بزرگ است زیرا ممکن است پودری بر روی آن جهت شستشو بریزید که سلامت فرش را به خطر اندازد، البته این اتفاق بر اثر ناآگاهی رخ خواهد داد ،بنابراین باید همواره کوشید ، تا روش های موثر و کارآمدی جهت شستشوی فرش دستبافت پیدا کرد.
نخ های که در مراحل تولید یک فرش دستبافت به کار می روند ، عموما توسط دست رنگ می شوند ، در برخی مواقع به وسیله مواد طبیعی رنگ کردن انجام می شود ، از این رو باید هنگام شستشو دقت کافی را به عمل آورد که رنگ ها با برخورد مواد شوینده زیبایی خود را از دست ندهند.چرا نباید فرش دستبافت را در خانه شست؟افراد شاغل در قالیشویی با شناخت و مهارتی که سال ها در زمینه شستشوی فرش کسب کرده اند می توانند فرش دستبافت را به گونه ای تمیز کنند که هیچ رنگی پس ندهد.
ابریشم نخی حساس و گران است که در اثر یک شستشوی غیر اصولی دچار مشکل خواهد شد و ممکن است ،شما بدون داشتن مهارت اقدام به شستن یک فرش دستبافت کنید، در این میان یک شستشوی غیر اصولی باعث سست شدن نخ های ابریشمی شده تا جایی که ممکن است نخ ها در اثر برخورد با پا از بافت قالی جدا شوند.

فرش دستبافت هر چند وقت نیاز به شستشو دارد؟

تار و پودهای فرش با شستشوی زیاد سست خواهد شد ،بهتر است که فرش دستبافت در سال یک بار غبارزدایی و سپس مورد شستشو قرار گیرد.
شستشوی زیاد فرش سبب می شود که مواد شوینده باعث ضعیف شدن تار و پود ها شده و فرش بعد از مدتی کم رنگ شود.
همچنین اگر در جریان خشک کردن فرش دستبافت سهل انگاری صورت گیرد و مقداری رطوبت درون فرش باقی بماند، رطوبت موجود باعث پوسیدگی فرش خواهد شد.
بنابراین در سال یک بار که فرش دستبافت شسته می شود باید احتیاط کامل نسبت به خروج آب از فرش و خشک کردن آن داشت.
توصیه می شود که هر روز فرش را  جارو کرده تا زباله های ریز موجود در تار و پود آن خارج شده و روی هم انباسته نشود.
همچنین باید مراقب بود که بر روی فرش دستبافت کثیفی های ناشی از ریختن انواع مختلف رنگ، غذا، اسلایم و هر چیزی که باعث ایجاد لکه بر روی آن می شود ریخته نشود ،تا در هنگام شستشوی فرش دستبافت نیاز به مصرف پودر ها ی قوی، سفید کننده ها و دیگر محصولات شوینده دارای ترکیب شیمایی نباشد.
شسشوی سالانه فرش دستبافت بهتر است، که در قالی شویی های با اعتبار که خدمات خود را تضمین می کنند، انجام شود زیرا ،این قالیشویی ها به تمام اصول و قواعد شسشتشوی فرش آگاهی کامل دارند و می توانند در سریع ترین زمان فرش دستبافت را شسته آبگیری و در نهایت دقت خشک کنند و آن گاه در بسته بندی های اصولی و منظم تحویل مشتری دهند.
بهتر آن است که مراقبت از فرش دستبافت بیشتر شود تا به شستشوی آن نیاز چندانی نباشد لازم است یادآوری شود که اگر به فرش دستبافت خود نگاهی انداختید و متوجه شدید ،که نیاز چندانی به شستشو ندارد حتما جلوی وسواس خود را گرفته و از شستشوی فرش دستبافت خودداری کنید.

چرا شستشوی فرش دستبافت اهمیت زیادی دارد؟

با توجه به اهمیت و حساسیتی که فرش دستبافت دارد شستشوی آن دارای اهمیت زیادی است ،زیرا اگر شستشوی فرش دستبافت طبق اصول و قاعده نباشد پیامد های جبران ناپذیری برای فرش به ارمغان خواهد  داشت.
آن چیزی که همواره در ارتباط با فرش دستبافت نظر افراد را به خود جلب می کند، گرانقیمت بودن این محصول است.
پس نمی توان شستن این کالای لوکس را دست کم گرفت و بدون رعایت نکات لازم اقدام به پهن کردن و گرفتن آب بر روی آن کرد.
مورد دیگر که در اهمیت فرش دستبافت تاثیرگذار است اصالت این نوع از فرش هاست ،برای هر ایرانی بسیار مهم است که از فرش دستبافت خود مواظبت کرده تا آسیب نبیند، بنابراین شسشوی فرش دستبافت اهمیت زیادی دارد. چرا شستشوی فرش دستبافت اهمیت زیادی دارد؟برخی از فرش های دستبافت جز سبک های نایاب هستند و همین مورد به تنهایی می تواند وسواس دارنده فرش را زیاد کرده ،به طوری که هنگام شستشو سایت های مختلف را جستجو کند، تا یک‌ مرکز معتبر شستشوی فرش دستبافت پیدا نماید و فرش خود را جهت شستشو با کلی توصیه به آن تحویل دهد.
فرش دستبافت به نسبت فرش ماشینی دارای طول عمر بیشتری است اما متغیرهای زیادی بر روی طول عمر آن تاثیر گذار است اگر در شستشو و نگهداری یک فرش دستبافت  تمام موارد رعایت شود ، می تواند بیشتر از یک قرن عمر کند.
در برخی مواقع ما شاهد فرش های دستبافتی هستیم‌ ،که از قدیم یعنی از زمان پدربزرگ های پدر ما به ارث رسیده است ،بدون این که کوچکترین آسیبی دیده باشند. از آن جایی که شستشو تاثیر زیادی بر کیفیت، رنگ، عمر، پوسیدگی و سست شدن و زیبایی فرش دارد می توان به جرات گفت که شستشوی دقیق یک فرش دستبافت از  ضروریات  است.

مراحل شستشوی فرش دستبافت در قالی شویی

 شستن فرش دستبافت در قالیشویی از مراحل مختلفی می گذرد که در زیر به برخی از این مراحل اشاره خواهیم کرد:

۱- جمع کردن کردن صحیح فرش بدون این که قسمتی از آن شکسته شود.
در این مرحله نیز ممکن است تعجیل داشتن باعث ایجاد خرابی در فرش شود.

۲- انتقال فرش با ماشین به سمت قالیشویی است .
در این میان نیز باید مراقب بود که قالی در حین حرکت و دست اندازی های موجود در خیابان‌ صدمه نبیند.

۳- انتقال قالی به افراد متخصص است.
در هر قالیشویی افرادی وجود دارد که فعالیت آن ها فقط شستن فرش های دستبافت است و به تمام جزییات شستشوی فرش شناخت دارند.

۴- انتخاب شوینده های ملایم و لکه بر به جهت شستشوی فرش است.
برای شستن فرش دستبافت به هیچ عنوان نباید از سفید کننده ها استفاده کرد زیرا باعث ترکیب کردن رنگ های موجود درون فرش می شود.مراحل شستشوی فرش دستبافت در قالی شویی۵- غبارگیری فرش دستبافت است.
غبارگیری اهمیت زیادی دارد چون بدون توجه به آن آب را بر روی فرش دستبافت باز کنید، تمام  غبار های موجود میان تارهای قالی به گل تبدیل خواهد شد و دیگر با هیچ وسیله ای نمی توان آن ها را بیرون آورد‌.

۶- پهن کردن فرش در یک محل سرازیری و یا شیب دار است تا آب به راحتی از روی فرش به سمت پایین سر بخورد.

۷- شستشوی کامل فرش و استفاده از مواد شوینده جهت تمیز کردن فرش است.

۸- یک مرحله مهم و حساس است به خشک کردن فرش دستبافت اختصاص دارد.
بعد از این که  فرش کاملا شسته شد به وسیله دستگاه های مخصوص موجود در قالی شویی اقدام به گرفتن آب درون فرش خواهد شد ،در این قسمت فرد قالیشو باید به این درجه از اطمینان برسد ،که تمام آب موجود درون فرش دستبافت به بیرون هدایت شده و هیچ نوع رطوبتی در آن وجود ندارد.

تفاوت شستشوی فرش دستبافت و ماشینی در قالیشویی

روش هایی که در یک قالیشویی ،برای شستن فرش دستبافت به کار برده می شود، با روش های شستشوی فرش ماشینی متفاوت است.
مواد شوینده از که در قالیشویی ها برای شستن فرش های ماشینی استفاده می شود، با فرش دستبافت تفاوت دارد.در قالیشویی ها شلنگ هایی که برای خیس کردن فرش دستبافت و ماشینی استفاده می شود، نیز مانند یک دیگر نیستند، برای شستن فرش دستبافت آب با ملایمت بر روی فرش ریخته می شود، در صورتی که برای شستن فرش ماشینی از شیلنگ های با سرعت انتقال زیاد آب استفاده می گردد.

تماس با ما