پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

پاک کردن لکه بستنی روی فرش

فرش ها لوازمی مهم و کاربردی می باشند، که در انواع جنس های مختلف تهیه و تولید می شوند و برای داشتن فرشی سالم لازم است، نکات؛ چرا که فرش ها تا سال ها کنار ما خواهند بود، اما به دلیل این که به صورت گسترده در منازل پهن هستند، به آسانی بر روی آن ها اتفاقاتی ایجاد می شود و لکه ها و الودگی هایی در خصوص هر نوع ماده ای بر روی آن ها ایجاد می شود، که اگر بخواهیم هر سری با افتادن لکه بر روی فرش، به سرعت به شست و شوی کامل آن بپردازیم با آسیب جدی تری رو به رو می شویم. به همین دلیل باید در این مواقع از برخی راهکار های مفید استفاده کنیم تا فرش هم در همان لحظه ی افتادن لکه تمیز شود و هم آسیبی به آن وارد نشود. لکه می تواند از هر مواد غذایی، نوشیدنی، رنگ ها و… باشد که هر کدام برای این که سریع تر و آسان تر برطرف کنیم، روش های خانگی و آسانی دارند. در این مقاله قصد داریم در خصوص لکه بستنی و روش هایی برای برطرف کردنش بپردازیم. به طور کلی نظافت منزل به خصوص فرش ها اولین چیزی است که به هنگام ورود به چشم می خورد. به همین دلیل تمیز بودن از اهمیت ویژه ای برخوردار است و هر لکه ای که بر روی فرش ایجاد می شود، می تواند آلودگی را بیش تر کند و حتی با وجود یک لکه فرش به ظاهری کثیف و ناشایسته در آید و اگر هم لکه ی ایجاد شده خشک شود که وضعیت بدتر می شود و حتی زمان بیش تری برای تمیز کردن نیز لازم دارد. اگر بخواهیم دو نکته ی مهم در خصوص پاک کردن لکه ها از جمله لکه بستنی بگوییم این است که:

پاک کردن لکه بستنی روی فرش

۱- تشخیص نوع لکه و ۲- سرعت عمل در پاک کردن. اگر این دو مورد را در حین ایجاد این مشکل رعایت کنیم، لکه به سرعت پاک خوداهد شد و هم چنین این را باید بدانید که در صورت مشاهده ی لکه بستنی باید سریع تر به پاک کردن آن اقدام کنید؛ چرا که این نوع لکه با خشک شدن تبدیل به لکه ی سرسخت می شود، که دیگر به این آسانی ها به روش های خانگی برطرف نمی شوند و حتی در برخی شرایط پیش می آید که شخص به طور اتفاقی و غیر عمد بر روی لکه پا گذاشته و بدون این که متوجه شود به قسمت های دیگر فرش قدم گذاشته است. که در این شرایط لکه بستنی را پخش کرده است که اوضاع بدتر خواهد شد و فرش هم کثیف تر. در این بخش به روش هایی که می توان لکه بستی را از بین برد، می پردازیم و در قسمت بعدی دستور العمل هر کدام را بیان می کنیم.

۱- استفاده از دستمال تمیز و کمی نمدار شده

۲- استفاده از محلول ترکیب شده ی مایع ظرفشویی و سرکه

۳- استفاده از محلول هیدروژن پراکسید

پاک کردن لکه بستنی روی فرش

۴- استفاده از محلول آب گازدار

۵- استفاده از خمیر مخصوص اصلاح ریش

۶- استفاده از محلول آمونیاک

۷- و در نهایت استفاده از لکه بر های شیمیایی و آماده

این موارد در از بین بردن لکه بستی به هر رنگی که باشند، بسیار موثر می باشند و از آن جایی که بستنی ها امروزه به رنگ های مختلفی هستند، پاک کردن بستنی های رنگی و از بین بردن لکه های آن ها کمی سخت تر می باشد، اما جای نگرانی نیست. چرا که در مدت زمان کوتاه می توانید با کمک دستور العمل آن ها که در قسمت بعد بیان می کنیم در هر شرایطی که لازم داشتید به کار ببرید و لکه را به سرعت پاک کنید.

انتخاب روش مناسب برای تمیز کردن لکه بستنی روی فرش

لکه های مختلفی ممکن است بر روی فرش ایجاد شود، که یکی از این لکه ها می تواند در خصوص لکه بستنی و یا لکه جوهر خودکار باشد، که راه هایی را در قسمت بالا ذکر کردیم و حال به هر کدام از آن ها به صورت جداگانه می پردازیم.

۱- مورد اول استفاده از دستمال تمیز می باشد، که هنگامی که لکه بر روی فرش ایجاد می شود، بهتر است از وقت تلف کردن بپرهیزید و به وسیله ی قاشقی تمیز به رفع لکه بپردازید و باید به گونه ای عمل کنید که باعث گسترش بیش تر لکه نشود. هنگامی که لکه برداشته شد، می توانید در نهایت به کمک دستمالی تمیز بر روی آن بکشید. که هم می توانید دستمال را کمی نمدار کنید و یا به صورت خشک بر روی فرش بکشید. این روش بسیار ساده و ابتدایی است و زمانی نتیجه ی خوبی را ایجاد می کند که لکه بستنی رنگی نباشد، یعنی لکه به رنگ سفید باشد. چرا که لکه ی رنگی از بستنی به این آسانی پاک نخواهد شد. به خصوص اگر مدتی از آن گذشته باشد و خشک شده باشد و هم چنین این نکته را در نظر بگیرید که به کشیدن دستمال بر روی لکه هم خودداری کنید، چرا که این مورد به گسترش لکه کمک می کند.

۲- مورد بعدی در خصوص استفاده از محلول مایع ظرفشویی و سرکه می باشد. که ابتدا ظرفی از آب و مواد شوینده را تهیه کرده و مخلوط کنید تا به حالت کف ایجاد شود و سپس به کمک دستمال از آن محلول برداشته و بر روی لکه قرار دهید. از ریختن محلول تهیه شده بر روی لکه خودداری کنید. چرا که به گسترش لکه کمک خواهد کرد. هنگامی که دستمال آغشته به محلول را بر روی لکه قرار دادید به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه اجازه دهید تا به همان صورت باقی بماند و لکه بستنی کاملا حل شود، هنگامی که حل شدن لکه بستنی را مشاهده کردید، لازم است دستمال را برداشته و سپس به کمک دستمال تمیز و خشک دیگر محل را پاک کنید. تا محلول کفی هم پاک شود و در نهایت فرشی تمیز و عاری از لکه خداهید داشت.

انتخاب روش مناسب برای تمیز کردن لکه بستنی روی فرش

اگر از این مورد نتیجه ای حاصل شد، می توانید از سرکه و آب استفاده کنید. که حتما چند قطره سرکه در نیم لیتر آب مخلوط کنید تا خاصیت اسیدی آن از بین برود و همانند روش استفاده از مایع ظرفشویی این روش را هم انجام دهید، که دستمال آغشته به محلول را بر روی لکه به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قرار دهید و پس از آن محل را با آب ولرم تمیز کنید. که در این بین آثاری از لکه مشاهده نخواهید کرد و برای خشک کردن کامل لازم است از دستمالی تمیز و خشک استفاده کنید.

۳- مورد سوم استفاده از محلول هیدروژن پراکسید می باشد و این محلول برای زمانی مناسب است که روش های خانگی نتیجه ی دلخواه را حاصل نکرده باشد و به طور کلی این محلول نه تنها برای لکه بستنی روی فرش موثر است. بلکه برای تمام لکه های دیگر نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش ابتدا محتویات بستنی را باید کاملا از فرش بردارید و سپس مقداری از محلول هیدروژن پراکسید را بر روی لکه ی به جا مانده بریزید و باید اجازه دهید به مدت یک ساعت محلول بر روی لکه باقی بماند. پس از گذشت این مدت لازم است پارچه ای تمیز و سفید رنگ که قدرت جذب بالایی دارد را بردارید و بر روی محل مورد نظر جهت جذب رطوبت فرش قرار دهید و در نهایت هیچ ردی از  لکه باقی نخواهد ماند و پس از اتمام کار، محل را با آب ولرم تمیز کنید و منتظر بمانید فرش به خوبی خشک شود.

۴- مورد چهارم استفاده از آب گازدار است، که روشی دیگر برای از بین رفتن لکه بستنی از روی فرش است که همانند روش های قبلی دستمالی آغشته به آب گازدار را بر روی محل مورد نظر قرار دهید و در نهایت برای این که نتیجه ی بهتری حاصل شود، از مایع ظرفشویی برای تمیز کردن محل استفاده کنید و در آخر هم محل را شسته و خشک کنید.

این موارد از جمله کاربردی ترین ها و آسان ترین ها روش ها است که در صورت لزوم می توانید به کار ببرید.

استفاده از قالیشویی برای پاک کردن لکه بستنی روی فرش

اگر از هیچ کدام از روش های خانگی نتیجه ی مطلوبی حاصل نشد، می توانید از قالیشویی های معتبر استفاده کنید و این مورد در صورتی است که لکه کهنه و سرسخت شده است و در قالیشویی ها از مواد شوینده هایی مخصوص استفاده می شود و فرش در بالا ترین کیفیت شسته و بدون لکه خشک و تحویل مشتری داده می شود.

تماس با ما