پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

پاک کردن خون از فرش

کشورما ایران از دیرباز تاکنون یکی از قطب های بافت فرش در دنیا به حساب می آمده.
این موضوع
باعث شده تا بسیاری از مردم سر تا سر دنیا، ایران را به عنوان یکی از مناطق مهم فرش بافی در جهان بشناسند و همواره از متقاضیان خرید فرش های ایرانی باشند.
صادرات بالای فرش در ایران باعث شده تا علاوه اشتغال زایی، فرش های متنوع و زیبایی از جای جای نقاط ایران بافته شده و به نمایش گذاشته شود.
بافت انواع فرش و تنوع در بافت فرش سبب شده تا بسیاری از مردم ایران همیشه از فرش در دکوراسیون خانه هایشان استفاده کنند. فرش ها علاوه بر جلوه زیبایی که به دکوراسیون خانه می‌دهند، فضای خانه را گرم و صمیمی می‌کنند و نشاط و روح به این خانه ها می‌بخشد و همانطور که می دانید این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است.
بیشتر مردم ایران نیز از این‌ گونه فرش ها در خانه های خود استفاده می‌کنند تا علاوه بر جلوه زیبایی، نمادی از کشورشان ایران در خانه خود به نمایش گذاشته باشند.
فرش ها در هر خانه ای همینطور نیاز به مراقبت نیز دارند، فرش ها به دلیل استفاده مکرر به طور شبانه روزی معمولا دچار مشکلات و آسیب های متعددی می‌شوند.
مشکلاتی که عمدتا برای فرش ها رخ می دهند معمولا شامل پوسیدگی فرش، لکه های میوه، آبمیوه های تیره مثل آب انار، نوشیدنی های داغ از جمله قهوه و چای، لکه لاک، لکه خون، آسیب ها و تخریب فیزیکی، از بین رفتن تار و پود فرش، از دست رفتن شکل اولیه فرش و غیره می‌شوند.
همانطور که گفته شد یکی از آسیب هایی که ممکن است فرش ما را با مشکل مواجه کند، لکه خون است.
لکه های خون ممکن است به هر علتی، خواسته یا ناخواسته روی فرش بریزند. این موضوع بسیار شایع است و در کشور ما این موضوع به دلیل اهمیت بالای پاک بودن خانه ها بسیار نگران کننده است.
اگر فرش شما نیز دچار این مشکل شده است باید بگوییم اصلا نگران نباشید چرا که این مشکل حل شدنی است.
اگر لکه خون روی فرش شما ریخته است و مدت زمان زیادی از ماندگاری آن نگذشته پیشنهاد می کنیم راه حل های زیر را برایش امتحان کنید تا سریع تر از آن چه فکرش را بکنید، لکه از بین برود.
۱- استفاده از مایع ظرفشویی در از بین بردن لکه خون
۲- استفاده از شامپو فرش در از بین بردن لکه خون
۳- استفاده از هیدروژن پراکسید در از بین بردن لکه خون
۴- استفاده از آب سرد و نمک در از بین بردن لکه خون
۵- استفاده از جوش شیرین

مراحل پاک کردن لکه خون از روی فرش

در ابتدا باید بگوییم  اگر خون ریخته شده تازه است ،باید سریع اقدام کنید و جلوی خشک شدن آن را بگیرید.
به یاد داشته باشید اگر خون ریخته شده خشک شود پاکسازی آن کمی دشوار می شود، پس در مراحل ابتدایی سعی کنید خون را از روی فرش به طور کامل پاک کنید.
قدم نخست در پاک کردن لکه خون از روی فرش درست کردن محلول پاک کننده با مایع ظرفشویی و شامپو فرش است.
مقداری آب سرد را با یکی از این دو پاک کننده حل کنید تا کف کند، یک دستمال یا اسکاج نرم تمیز را برداشته و آن را به محلول پاک کننده آغشته کنید و سپس روی لکه خون ایجاد شده بکشید.
به یاد داشته باشید که دستمال را از چپ و راست روی لکه نکشید و سعی کنید دستتان را از خارج به مرکز لکه خون ببرید.
بعد از اجرای این مرحله اگر متوجه شدید که لکه هنوز در جای خود هست ولی کمرنگ تر شده این کار را چند بار دیگر تکرار کنید و هر بار دستمال را تمیز کنید تا خون پخش نشود.
اگر لکه ایجاد شده بزرگ بود و با انجام این مراحل از بین نرفت، کمی سرکه سفید به محلولی که درست کرده اید اضافه کنید.
سرکه سفید به دلیل اسیدی که دارد قدرت پاک کنندگی بالایی به محلول می‌دهد و احتمالا لکه را به طور کامل پاک کند.

پاک‌ کردن لکه خون خشک شده از روی فرش

اگر لکه خون روی فرش خانه شما مدت زمان بالایی گذرانده و خشک شده اصلا نگران نباشید.
راه هایی وجود دارند که بتوان به وسیله آنها لکه ایجاد شده را کامل یا تا حدود زیادی از بین برد.
لکه خون مقاوم شده را می‌توان با محلول های پا‌ک کننده قوی تا حدود زیادی پاک کرد.
برای این که محلول پاک کننده خود را قوی تر کنیم باید به آنها موادی مثل جوش شیرین، سرکه سفید یا نمک اضافه کنیم پس یک یا دو تا از این مواد را به محلولی که قصد دارید به وسیله آن لکه را پاک کنید اضافه کنید ،یا این مواد را روی قسمت لک شده بریزید.
سپس همانطور که خدمتتان عرض شد دستمال  را روی لکه از بیرون به داخل بکشید تا کاملا پاک شود.
مواظب باشید که با تر کردن لکه دوباره آن را پخش نکنید چرا که در این صورت می‌توان گفت لکه را هیچگاه نمی‌توانید به طور کامل پاک کنید. اگر با کشیدن دستمال حاوی پاک کنندگی قوی که ساختید روی لکه، لکه همچنان دیده می‌شد، حتما این کار را برای آن چندین بار تکرار کنید.
پس از اتمام کار مواد ریخته شده در اطراف را با جاروبرقی به طور کامل پاک سازید، به یاد داشته باشید که پاک کردن لکه خون خشک شده کمی دشوار است و در پاک کردن آن صبور باشید.

پاک کردن لکه خون تازه از روی فرش

همانطور که در ابتدا گفته شد سرعت عمل و دقت در پاک‌سازی لکه خون از روی فرش حرف اول را میزند‌.
لکه خون هنگامی که تازه ریخته شده مرطوب است و می‌توان به سادگی آن را پاک کرد.
برای این کار باید محلول پاک کننده خود را که شامل موادی همچون مایع ظرفشویی، شامپو فرش، تاید و غیره است را آماده کنید.
پس از آن با پارچه یا دستمال تمیز آن را روی فرش بکشید و در حین انجام این کار مراقب باشید که لکه به اطراف خود پخش نشود.
پخش شدن لکه به اطراف موجب بزرگ تر شدن و کمرنگ تر شدن آن می‌شود و ممکن  است به خورد فرش برود. پس برای جلوگیری از نجاسات بیشتر حتما در این کار احتیاط کنید و نگذارید لکه پخش شود.

پاک کردن لکه خون از روی فرش ماشینی

اگر فرش شما ماشینی است و لکه خون روی آن ریخته شده، دستتان برای پاک کردن فرش باز است و می‌توانید از هر گونه پاک کننده ای در این راه کمک بگیرید.
البته باید دقت داشته باشید که بعد از پاک کردن فرش حتما مواد را از روی آن به طور کامل پاک کنید.
مواد پاک کننده اگر روی هر فرشی بمانند و به خورد آن بروند، باعث پوسیدگی و از بین رفتن تار و پود فرش نیز می‌شوند و ممکن است صدمات جبران ناپذیری به فرش وارد کنند.

پاک‌ کردن لکه خون از روی فرش دستباف

فرش های دستباف فرش های بسیار ظریفی هستند و همینطور از ارزش اقتصادی بالایی نیز برخوردارند.
در نتیجه برخورد با این فرش ها باید از فرش های ماشینی متمایز باشد‌، در بافت فرش های دستباف ظرافت بالایی به کار رفته و نباید برخی اقدامات را برای آن به کار گرفت.
اگر شما دارای فرش دستباف هستید و روی این فرشتان لکه خون ریخته شده پیشنهاد می کنیم از یک دستمال بسیار نرم و پنبه ای برای پاک کردن آن استفاده کنید و به هیچ عنوان روی آن فرچه یا اسکاج زبر نکشید و‌ فشار زیادی به این گونه فرش ها وارد نکنید.
همچنین برای شست و شوی فرش دستباف و برای عاری نمودن این‌ گونه فرش ها از هر گونه لک مثل لک خون از آب سرد به همراه شوینده نسبتا قوی استفاده کنید.
آب داغ و بخار داغ روی اینگونه فرش ها نتیجه عکس دارد و باعث تخریب زودرس آن ها و از دست رفتن رنگ پارچه و الیاف می شود.
موادی که به عنوان پاک کننده قوی در شست و شوی این فرش ها به کار می‌روند مثل جوش شیرین یا نمک را نباید به مقدار بالا در آنها حل کرد. همینطور استفاده از شامپو فرش، مایع ظرفشویی و صابون های لباس‌ شویی در امر پاک کردن لکه خون از روی فرش دستباف بسیار کاربردی هستند.
در نهایت با گذراندن روش های پیشنهادی که گفتیم، اگر این روش ها برای شما نتیجه بخش نبود حتما قالی و فرش ماشینی یا دستباف خود را به یک قالیشویی معتبر بسپارید و مطمئن باشید که این لکه ها با ابزار و تجهیزات قالیشویی حتما برطرف خواهند شد.

تماس با ما