پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

پاک کردن آدامس از فرش

فرش ها نقش بسیار مهم و ضروری را در منزل به همراه دارند، یا به عبارتی دیگر آنها یک عضو جدا ناپذیر به شمار می روند و بدون استثناء هر خانه ای نیاز به داشتن فرش را دارد. اغلب افراد برای انتخاب فرش مورد نظر برای منزل خود، وسواس بسیار زیادی را به خرج می‌دهند، چراکه آنها معتقدند طرح و نقش و رنگ فرش ها تاثیر بسیار بسزایی در دکوراسیون داخلی منزل خواهد داشت، که این مسئله صحیح می باشد، زمانی که وارد منزل می شوید، اولین چیزی که توجه و نظر شما را به خود جلب می نماید، فرش ها هستند، چراکه آنها بخش زیادی از فضای خانه را در بر می‌گیرند، پس در نتیجه در به وجود آوردن یک فضای دنج و منظم در داخل خانه، موثر می باشند. به طور کلی فرش ها از نظر جنس به دو دسته ماشینی، دستباف تقسیم می شوند. که هر کدام از این دو دسته از فرش ها، طرفدارن های خود را دارند.

پاک کردن آدامس از فرش

یکی از موارد مهم در خصوص فرش ها، ایجاد لکه هم چون لکه جوهر خودکار، آدامس بر روی ان ها و یا ریختن مواد غذایی، چسب، لاک، چسبیدن آدامس و … می باشد، که می تواند زیبایی فرش را به چالش بکشد. توصیه کارشناسان در حوزه فرش در خصوص تمامی لکه ها، پاک کردن سریع آن ها می باشد. در ادامه در خصوص چسبیدن آدامس بر روی انواع فرش دستبافت و ماشینی و هم چنین پاک کردن آن ها مطالبی ارائه می دهیم.

مهم ترین روش پاک کردن آدامس از روی فرش

نگهداری از فرش ها، امری بسیار مهم است. ولی در عین حال بسیار سخت و دشوار، چراکه فرش ها از معدود اجسامی در منازل هستند، که اعضای خانواده و تمام اشخاصی که در آن منزل رفت و آمد دارند، بیشترین تماس پوستی را با آنها بر قرار می‌کنند، در کنار آن موارد بسیار زیادی هستند که در کثیف شدن فرش ها به صورت مستقیم و غیر مستقیم تاثیر می‌گذارند. عواملی که به طور غیر مستقیم در کثیف شدن فرش ها نقش دارند: عوامل مختلفی وجود دارند که به این صورت عاملی به شمار می روند در کثیف شدن فرش ها:

۱- هوایی که در حال تبادل در منزل می باشد، یکی مورد از این عوامل به شمار می‌رود، آلاینده های موجود در هوای آلوده، می‌توانند با وارد شدن به منزل بر روی سطح فرش ها قرار بگیرند و به مرور زمان این آلاینده ها، باکتری ها و موارد دیگری که بر روی سطح فرش قرار گرفته اند، با حرکت ما بر روی فرش ها و فشاری که با هر بار راه رفتن روی فرش وارد می کنیم، به عمق تاروپود فرش می رسند.

مهم ترین روش پاک کردن آدامس از روی فرش

۲- قرار گرفتن گرد و غبار و کثیفی هایی که با خود از بیرون به داخل منزل می‌آوریم. حتما پس از اینکه یک روز خسته کننده را به پایان رسانده ایم، پس از ورود به خانه، اولین چیزی که با آن تماس خواهیم داشت، فرش ها می باشند.

۳- ریختن انواع مواد غذایی و یا خوراکی روی فرش ها که همان طور که در پیش تر به آن پرداختیم، هر یک از ما بیشتر فعالیت های خود را بر روی فرش ها انجام می‌دهیم، از این رو ممکن است در هنگام خوردن و یا نوشیدن انواع خوراکی ها و یا نوشیدنی ها، آنها بر روی فرش ها بریزند و باعث کثیفی فرش ها شوند.

آدامس از جمله تنقلاتی به شمار می رود، که اکثر افراد در هر رده سنی، ممکن است به آن علاقه مند باشند، و در بیشتر مواقع در حال جویدن آدامس باشند، برخی دیگر آدامس را یک گزینه برای ترک برخی از عادت های غیر اخلاقی، همچون کشیدن دخانیاتی چون سیگار می‌دانند، علاوه بر افراد بزرگتر و میانسال، این خوراکی میان کودکان نیز محبوب می باشد. حال تصور کنید، به هر دلیلی، آدامس جویده شده بر روی فرش ها بیوفتد، و قطعا فورا بر روی فرش ها خواهند چسبید. حال باید به دنبال راهکارهایی باشیم تا بتوانیم به کمک آنها آن را پاک نماییم.

سایر روش های پاک کردن آدامس از روی فرش

چسبیدن آدامس بر روی فرش ها، مسئله بسیار ناراحت کننده ای به شمار می رود، اما در ادامه میخواهیم به معرفی روش هایی بپردازیم، که با به کارگیری آنها میتوان به راحتی آدامس و یا هر ماده چسبنده دیگر بر روی فرش ها را از بین ببریم:

 ۱- از بین بردن آدامس چسبیده شده بر روی فرش به کمک قطعه های یخ

استفاده از یخ برای از بردن آدامس از روی فرش بسیار کار آمد می باشد، چرا که زمانی که یخ را بر روی آدامس قرار دهید، باعث می شود، تا از خاصیت چسبندگی آن کاسته شود، پس ابتدا تکه های یخ را درون یک پلاستیک قرار دهید، سپس آن را بر روی آدامس چسبیده شده روی فرش بگذارید، و اجازه دهید که آدامس سفت شود و خاصیت چسبندگی خود را از دست بدهد، حال جدا کردن آن از فرش بسیار راحت خواهد بود، می‌تواند از یک شی تیز برای جدا کردن آن کمک بگیرید، البته فراموش نشود که، در این مرحله باید دقت و توجه فراوانی داشته باشید، تا فرش دچار آسیب نشود‌.

۲- استفاده از سرکه سفید، روش دیگری برای از بین بردن آدامس چسبیده شده روی فرش ها

برای از بین بردن آدامس چسبیده شده در روی فرش به کمک سرکه، ابتدا می بایست مقداری سرکه سفید را درون یک ظرف بریزید، سپس  یک پارچه پشمی را به سرکه آغشته نمایید و آن را بر روی آدامس بکشید، این کار را ادامه دهید تا جایی که آدامس به طور کامل از فرش جدا شود.

سایر روش های پاک کردن آدامس از روی فرش

۳- استفاده از روغن هایی همچون، زیتون

استفاده از روغن زیتون و یا اکالیپتوس نیز می تواند، در این زمینه موثر باشد، اما پیش از استفاده از این روغن ها، حتما بر روی قسمتی از فرش ها آن را امتحان نمایید، تا مطمن شوید آسیبی به فرش وارد نمی شود، در انتها محل چسبیده شدن آدامس را با پارچه خیس تمیز نمایید.

۴- استفاده از سفیده تخم مرغ

ترکیبات سفیده تخم، می‌تواند سبب حل شدن، آدامس درون آن شود، پس می توانید مقداری سفیده تخم را بر روی آدامس چسبیده شده بر روی فرش بریزید، پس از گذشت چند دقیقه آن را از روی فرش پاک نمایید.

۵-  سایر روش ها

استفاده از خمیر دندان،  با درست کردن مخلوط مایع ظرفشویی و نمک، آدامس چسبیده شده بر روی فرش را از بین ببرید، به کارگیری اسپری مو، استفاده از الکل و یا لکه بر.

تماس با ما