پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

نحوه تمیز کردن قالی

فرش یکی از پرکاربردترین وسایل منزل می‌باشد که تمیزی آن از اهمیت زیادی برخوردار است و تاثیر بسیار زیادی بر روی ظاهر و زیبایی منزل دارد بنابراین باید سعی کرد فرش منزل همیشه تمیز باشد. راهکارهایی برای نحوه تمیزکردن قالی یا فرش وجود دارد که در این‌ جا برای شما بیان می‌کنیم.

۱.قبل‌ از این‌ که به تمیز کردن فرش بپردازیم باید از کثیف شدن آن جلوگیری کنیم برای جلوگیری از کثیف شدن فرش بهتر است از  روفرشی استفاده کنیم.
۲. اگر امکان دارد  هر چند مدت یک‌ بار فرش را جا به‌ جا کنیم که باعث می‌شود فقط یک قسمت از فرش بیشتر در معرض آلودگی نباشد و به‌ اصطلاح چرک‌ مرده نشود .
۳. چنانچه بر روی فرش لکه‌ ی چای، قهوه و لکه جوهر روی فرش ریخته‌ شده و  باید سریعاً این لکه‌ها را تمیز کنیم که این لکه‌ فرش بیشتر جذب تاروپود فرش نشود و تمیز کردن آن سخت‌تر نشود.


۴.بهتر است هر چند روز یک‌بار از جاروبرقی برای تمیز کردن فرش‌ها استفاده کنیم؛ که مکش جاروبرقی باعث می‌شود که گرد و غبار به درون فرش نفوذ نکند. چون اگر این گرد و غبار به درون فرش نفوذ کند، باعث می‌شود که حشراتی که در بین این گرد و غبار به وجود می‌آیند باعث بید زدگی فرش شود.

۵.برای این‌ که فرش دارای درخشندگی باشد می‌توانیم از جوش‌شیرین استفاده کنیم در این روش مقداری از جوش‌ شیرین را با سرکه مخلوط می‌کنیم و بر روی فرش اسپری می‌کنیم بعد از مدتی که کثیفی‌ ها جذب جوش‌ شیرین شد توسط جاروبرقی فرش را تمیز می‌کنیم و سپس پنجره‌ها را باز بگذاریم تا فرش خشک شود.

نکته‌ای که در تمامی این موارد قابل‌ذکر است این است که فرش باید به‌گونه‌ ای باشد که تاروپود آن رنگ پس ندهند و اگر فرش رنگ پس می‌دهد، بهتر است که این کار توسط  افراد ماهر انجام شود. چون ممکن است کوچک‌ترین سهل‌ انگاری در این امر باعث شود که ظاهر فرش دچار مشکل شود و دیگر جلوه‌ای نداشته باشد.

نحوه جارو کردن قالی

یکی از نکاتی که در مراقبت از فرش بسیار با اهمیت است، چگونگی جارو کردن فرش می‌باشد. بهتر است که جارو کردن در جهت تاروپود فرش و به‌ اصطلاح در جهت خواب فرش باشد؛  باید برای جارو کردن از جاروهای مخصوص استفاده کنیم. و بهتر است که هفته‌ ای یک‌بار از جاروبرقی استفاده کنیم چون فشاری که به تاروپود فرش وارد می‌کند باعث از بین رفتن تاروپود فرش و کاهش عمر فرش می‌شود.

نحوه جارو کردن قالی
اگر قسمت‌هایی از فرش به‌ خاطر قرار گرفتن وسایل سنگین بر روی آن دچار فرورفتگی شده‌ است می‌توانیم با استفاده از یخ این فرورفتگی را از بین ببریم و فرش را به حالت اولیه برگردانیم و برای این‌ که مشکل دوباره به وجود نیاید هر چند وقت یک‌بار این وسایل را جابه‌جا کنیم و یا از زیر پایه‌ای برای این وسایل استفاده کنیم.

نحوه تکاندن قالی

برای این‌ که گردوغباری که بر روی فرش نشسته‌است را از تاروپود آن جدا کنیم، اقدام به تکاندن فرش می‌کنیم.
اگر بخواهیم فرش را در منزل بتکانیم به روش‌های زیر عمل می‌کنیم.

۱.می‌توانیم برای این کار فرش را تا زده و بر روی آن ضربه بزنیم و این ضربه زدن باعث می‌شود که گرد و غباری که در درون تار و پودها نفوذ کرده از آن‌ جدا شود و بر روی سطح فرش بیاید بعد از این‌ که گرد و غبار بر روی سطح فرش جمع شد آن را توسط جارو برقی تمیز می کنیم.
۲. بعضی از افراد فرش را به‌صورت پشت‌ورو بر روی زمین پهن می کنند که این رفت‌ و آمد بر روی پشت فرش باعث می‌شود که گرد و خاک از آن جدا شود و بر روی سطح فرش بیاید البته بدی این روش این است که امکان برگشت این گرد و خاک  به فرش وجود دارد.
۳.می‌توان فرش را بر روی سطحی که دارای ارتفاع می‌باشد و همچنین منفذهایی  در آن وجود دارد پهن کرده و با ضربه زدن بر روی فرش باعث جدا شدن ذرات گرد و غبار از تاروپود فرش بر روی سطح فرش شویم این روش، روش خوبی برای جدا کردن گرد و غبار و تکاندن می‌باشد.

نحوه تکاندن قالی

تکاندن فرش به روش ماشینی نیز صورت می‌گیرد که این تمیز کردن به‌صورت مکانیکی بهتر می‌باشد؛ چون‌ که به سراسر فرش فشار یکسانی وارد می‌شود و گرد و غبار به‌ خوبی از فرش جدا می‌شود. این دستگاه‌ها به‌ گونه‌ای طراحی شده‌اند که با حرکات لرزه‌ای که ایجاد می‌کنند، باعث می‌شود که گرد و غبار از سطح فرش جدا شود.

لکه برداری سریع و قالی‌شویی

برای تمیز کردن فرش از لکه های گوناگون باید از روش‌های جداگانه‌ای برای پاک کردن لکه‌ها استفاده کنیم به‌عنوان مثال:
اگر لکه‌هایی که بر روی فرش وجود دارد لکه چای و یا قهوه باشد می‌توانیم با کمک ماست این لکه‌ها را پاک کنیم ، ماست را بر روی لکه ریخته و بعد از مدتی آن را با قاشق جمع کنیم.  ماست باعث پاک کردن لکه می‌شود.
لکه‌های خون را می‌توان با استفاده از صابون و آب سرد  با یک مسواک به‌ راحتی از سطح فرش پاک کرد. اگر لکه که بر روی فرش ریخته‌ شده، لاک باشد باید اجازه دهیم تا این لاک خشک شود؛ سپس آن را با کارد از روی فرش جدا کرده و باقی‌مانده آن را با الکل ازروی فرش تمیز کنیم.
لکه‌های شمع را باید ابتدا با کارد تمیز کرده و سپس یک دستمال را بر روی آن پهن کرده و با اتوی داغ بر روی دستمال بکشیم گرمای اتو باعث می‌شود که لکه‌ های شمع جذب دستمال شود و پاک شود.

لکه برداری سریع و قالی‌شویی

گاه انداختن فرش روی فرش، موجب ایجاد صدماتی به فرش می شود. اگر این راه‌ها را امتحان کردید و نتیجه رضایت‌بخش برای شما نداشت؛ حتماً فرش را به قالی‌شویی بسپارید؛ تا با توجه به اطلاعاتی که درمورد فرش دارند، بهترین راهکار را برای تمیز کردن فرش و از بین بردن لکه‌ ها به کار برده و از آسیب بیشتر به تارو پود فرش جلوگیری می گردد.

تمیز کردن فرش بدون شستن

فرش ها هر چند وقت یک بار برای این که تمیز و براق شوند به شستشو نیاز دارند اما گاهی شرایط شستن فرش ها محیا نمی باشد. فرش ها را می توان به روش های مختلفی بدون نیاز به شستشو تمیز کرد. از جمله این روش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- استفاده از شامپو فرش

یکی از روش های تمیز کردن فرش بدون نیاز به شست و شو و آب کشی استفاده از شامپو فرش می باشد. شامپو فرش یکی از شوینده های خوب و پر طرفدار می باشد که بیشتر افراد برای تمیز کردن فرش های خود از آن استفاده می کنند. استفاده از شامپو فرش ها راحت است و روش استفاده از آن بر پشت آن نصب شده است و می توان طبق روش گفته شده از آن استفاده کرد‌.

۲- استفاده از محلول های خانگی

یکی از روش های تمیز کردن فرش ها بدون نیاز به شستشو استفاده از محلول های خانگی می باشد. محلول های خانگی را می توانید خودتان در منزل بسازید. یکی از محلول هایی که کاربرد بسیار زیادی دارد ترکیب آب و سرکه می باشد. این محلول به راحتی سطح فرش را کاملا تمیز و براق می کند و تمامی لکه هایی که بر روی فرش وجود دارد را از بین می برد. چند قاشق غذا خوری سرکه را با سه الی چهار لیوان آب سرد مخلوط کنید و با استفاده از یک اسفنج سطح فرش خود را تمیز کنید.

تمیز کردن فرش بدون شستن

۳- بخارشویی

یکی از روش های تمیز کردن فرش ها بدون نیاز به شستشو، بخارشویی فرش می باشد. بخار شویی فرش ها توسط دستگاه های مخصوص و حرفه ای انجام می شود و فرش پس از پایان کار کاملا تمیز و براق می شود. بخار شویی اگر به صورت حرفه ای و اصولی انجام شود هیچ آسیبی به بافت و مغز فرش وارد نمی کند بلکه سبب افزایش مقاومت و عمر طبیعی فرش می شود.
برای بخارشوی کردن فرش های خود می توانید از قالیشویی های معتبر و حرفه ای در سطح شهر خود کمک بگیرید تا شما را در این باره به طور کامل راهنمایی کنند. برخی افراد در منزل خود دستگاه بخارشوی را دارند و در این زمینه تخصص لازم را دارند و می توانند به راحتی خودشان اقدام به بخارشوی کردن فرش خود کنند.

تماس با ما