پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

مهم ترین نکات شستشوی فرش دستباف

فرش های دستبافت یکی از فرش های زیبا و نفیسی می باشد که در سراسر جهان طرفداران خاص خود را دارد. شستشوی فرش های دستبافت را می توان هم به قالیشویی ها سپرد و هم فرش را در منزل انجام داد. برای شستشو فرش های دستبافت رعایت برخی از نکات بسیار مهم است و اگر رعایت شود به حفظ کیفیت فرش های دستبافت کمک بسیار زیادی می کند‌‌‌. به عنوان مثال:

۱- یکی از نکاتی که برای شستشو فرش های دستبافت رعایت آن حتمی می باشد، استفاده از آب سرد می باشد. برای شستشو فرش های دستبافت باید از آب سرد استفاده شود تا فرش در حین شستشو دچار رنگ دادگی یا رنگ پریدگی نشود. الیاف فرش های دستبافت به دلیل این که به صورت طبیعی رنگ رزی می شوند ا‌گر برای شستشو از آب گرم استفاده شود الیاف به راحتی رنگ را از خود خارج می کنند به همین دلیل از آب سرد استفاده کنید.

۲- استفاده از شوینده های مناسب و مرغوب یکی دیگر از نکاتی است که برای شستن فرش های دستبافت رعایت شود. فرش های دستبافت را نمی توان با شوینده های آنزیم دار و قوس مورد شستشو قرار داد به دلیل این که الیاف فرش های دستبافت مقاومت بسیار پایینی در برابر شوینده های قوی ندارند و به راحتی دچار شکنندگی و شکستگی می شوند به همین دلیل از شوینده های ملایم برای شستشو استفاده کنید.

مهم ترین نکات شستشوی فرش دستباف

۳- یکی دیگر از نکاتی که برای شستشو فرش های دستبافت باید رعایت شود این است که نباید فرش ها را پس از شستشو برای خشک شدن در مقابل نور خوشید قرار دهیم به دلیل این که نور خورشید به راحتی آسیب بسیار بزرگی را به عمق فرش وارد می کند. بهتر است که فرش ها را دور از تابش مستقیم نور خورشید بر روی یک سطحی که هوا زیر آن جریان دارد پهن کنید تا فرش به راحتی و در اثر جریان هوا و بدون هیچ گونه آسیب دیدن خشک شود‌.

نکات شستشوی فرش دستباف

فرش های دستبافت یکی از فرش هایی می باشد که برای شستشو آن باید دقت زیادی داشته باشیم و سعی کنیم نکات لازم را رعایت کنیم تا از کیفیت و ارزش فرش کم نشود‌‌ به عنوان نمونه می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

۱- برای شستشو فرش های دستباف باید از فرچه های نرمی استفاده شود که سبب خراش دیدن الیاف فرش نمی شود. الیاف فرش های دستبافت حساس و ظریف هستند و برای شستشو آن ها باید از فرچه های نرم و لطیف استفاده شود تا فرش را به آرامی تمیز کند.

۲- برای شستشو فرش های دستبافت نمی توان فرش را بر روی هر سطحی مورد شستشو قرار داد و بهتر است که فرش را بر روی یک سطح شیبدار قرار دهیم و سپس اقدام به شستشوی فرش کنیم‌. شستن فرش بر روی سطح شیبدار سبب می شود آب های آلوده و مواد شوینده از فرش به راحتی خارج شود.

۳- هنگام آبکشی فرش های دستباف باید توجه ی زیادی داشته باشید به دلیل این که باقی ماندن مواد شوینده در عمق فرش سبب پوسیدگی و کپک زدگی فرش می شود و فرش در گذر زمان دچار پارگی و ساییدگی می شود‌‌‌. به همین دلیل در حین آبکشی فرش ها، فرش را با فشار مناسب و آب تقریبا سرد آبکشی کنید و از خارج شدن مواد شوینده از فرش مطمئن شوید‌‌.

نکات شستشوی فرش دستباف

۴- اگر اقدام به شستشو فرش های دستبافت خود گرفته اید بهتر است که قبل از شستشو پشت و روی فرش خود را به طور کامل بررسی و چک کنید و اگر با آسیب هایی مانند پارگی، زدگی، شل شدن گره ها و‌‌‌‌… مواجه شدید حتما اقدام به ترمیم و رفوی فرش های خود کنید‌‌. از شستن فرش هایی که آسیب دیده هستند خودداری کنید به دلیل این که در حین شستشو مقدار آسیب دیدگی بیشتر می شود و ممکن دست فرش رو به نابودی برود و زیبایی اولیه خود را از دست بدهد‌. رعایت کردن نکات برای شستشو فرش های دستبافت به ثابت ماندن کیفیت و ارزش فرش کمک بسیار زیادی می کند و سعی کنید برای شستشو فرش های دستبافت در حد توان خود نکات را رعایت کنید تا فرشتان طول عمر بالایی داشته باشد‌.

روش های اصولی برای شستشوی فرش دستباف

شستشوی فرش های دستبافت را به صورت اصولی می توان به روش های مختلفی انجام داد تا فرش کیفیت اولیه خود را حفظ کند. روش های تمیز کردن و شستشو فرش های دستبافت به صورت اصولی شامل موارد زیر می باشد.

۱- شستشو فرش در قالیشویی

یکی از روش هایی که می توان فرش دستباف را به صورت اصولی مورد شستشو قرار داد، سپردن فرش به قالیشویی می باشد‌. در قالیشویی ها فرش های دستبافت توسط افراد متخصص و با تجربه شسته می شود و برای شسشتو فرش ها از دستگاه های خاص استفاده می کنند. در قالیشویی ها شستشوی فرش های دستبافت را به روش های نوین و جدید می شورند و سعی می کنند تمامی امکانات را پیشرفته کنند.

۲- شستشو فرش در منزل

شستشوی فرش های دستبافت در منزل یکی از روش های شستشو می باشد و برای شسشتو فرش در منزل باید اطلاعات لازم را داشته باشیم و باید بدانیم فرش را چگونه مورد شستشو قرار دهیم. شستشو فرش ها در منزل به روش های نا درست و اشتباه آسیب بزرگی را به فرش وارد می کند به همین دلیل اگر می خواهید فرش های دستبافت خود را در منزل به صورت اصولی مورد شستشو قرار دهید بهتر است که آگاهی و اطلاعات خود را بالا ببرید یا از افرادی که در زمینه شستشو فرش های دستبافت اطلاعات کافی دارند کمک بگیرید.

روش های اصولی برای شستشوی فرش دستباف

۳- تمیز کردن یا شستشو فرش با محلول ها

محلول های مختلفی را می توانیم برای تمیز کردن یا شستشو فرش های دستبافت استفاده کرد محلول ها می باشد‌. در این روش می توانیم از محلول های خانگی یا شیمیایی یا شامپو فرش ها استفاده کنیم. شامپو فرش های مناسب با جنس فرش های دستبافت در بازار برای شستشو فرش ها وجود دارد و می توانید با تهیه آن ها فرش را کاملا تمیز کنیم. همچین یکی دیگر از مواردی که می توان برای شستشو فرش های دستبافت استفاده کرد محلول های خانگی می باشد. محلول های مختلفی برای تمیز کردن فرش های دستبافت وجود دارد و شما می توانید با کمی مطالعه بهترین روش و محلول را برای تمیز کردن فرش خود انتخاب کنید.

قالیشویی و مراحل شستشوی فرش دستباف

یکی از روش هایی که می توان برای شستشو فرش های دستبافت انتخاب کرد، شستشوی فرش ها در قالیشویی می باشد‌‌. قالیشویی ها فرش های دستبافت را به بهترین نحوه ممکن مورد شستشو قرار می دهند و فرش پس از شستشو کاملا سالم، تمیز و براق تحویل مشتری داده می شود. مراحل شستشوی فرش های دستبافت در قالیشویی های معتبر به صورت زیر می باشد‌.

۱- در قالیشویی ها برای شستشو فرش های دستبافت ابتدا فرش را بررسی می کنند تا اگر فرش به ترمیم و رفو احتیاج داشت اقدام به ترمیم آن شود.

۲- پس از بررسی فرش اقدام به از بین بردن گرد و خاک های فرش می کنند تا فرش برای شستشو آماده شود‌. معمولا در قالیشویی ها برای از بین بردن گرد و خاک ها از دستگاه خاک گیر استفاده می کنند تا روند از بین بردن گرد و خاک ها سریع تر و اصولی تر انجام شود‌ و سپس اقدام به تست رنگ می کنند تا اگر فرش به تثبیت نیاز داشت اقدام شود‌.

۳- پس از، از بین رفتن گرد و خاک ها فرش را در محل مخصوص قرار می دهند و فرش را خیس می کنند تا برای شستشو آماده شود و سپس افراد با تجربه اقدام به شستشو فرش با شوینده های مناسب می کنند.

قالیشویی و مراحل شستشوی فرش دستباف

۴- پس از شستشو فرش، فرش را کاملا آبکشی و آبگیری می کنند تا تمامی مواد شوینده از فرش خارج شوند. متخصصین سعی می کنند فرایند شستشو و آبکشی را سریع انجام دهند تا رنگ فرش ثابت باقی بماند و ذره ای دچار تغییرات نشود.

۵- پس از آبکشی فرش را درون دستگاه برای خشک شدن قرار می دهند و فرش در سریع ترین زمان کاملا خشک می شود.

در قالیشویی ها فرش های دستبافت را به صورت کاملا حرفه ای مورد شستشو قرار می دهند و شوینده هایی که برای شستشو استفاده می شوند کاملا مرغوب و با فرمولاسیون های خاصی تولید شده اند. برخی از قالیشویی ها برای شستشو فرش های دستبافت از شوینده های دست ساز استفاده می کنند تا فرش ها به صورت کاملا مکانیزه شسته شوند.

تماس با ما