پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

فرش دورو چیست؟

صنعت فرش بافی در کشور ایران از گذشته تا به حال روز به روز پیشرفته تر شده است و روند فرش بافی دچار تغییر و تحولات بسیار زیادی شده است.
فرش های دورو از انواع فرش هایی می باشد که توسط بافندگان بافته می شود و این فرش ها طرح و نقش های بسیار زیبا و نفیسی دارند که آن را با فرش های دیگری که بافته شده اند متمایز می کند. یکی از ویژگی های فرش های دورو که متخصصین فرش بافی عنوان کرده اند این است که بافت فرش های دورو به گونه ای است که می توان به محل بافت فرش به راحتی دست یافت و دردسر های خاصی ندارد. فرش های دورو در داخل کشور ایران و کشور های دیگر طرفداران بسیار زیادی دارد و افراد زیادی برای پوشش منزل های خود فرش های دورو را انتخاب می کنند.
فرش های دورو را می توان در ابعاد و متراژ و طرح های متفاوتی بافت ولی استاندارد تریم اندازه ای که می توان اقدام به بافت فرش کرد ابعاد ۲ متر در ۱/۴۰ سانتی می باشد. اگر فرش های دورو با این ابعاد بافته شوند پس از اتمام بافت کاملا زیبا جلوه می کند و نمای بسیار خاصی دارد به دلیل این که تمامی طرح و نقشه ها در اندازه ی مناسب بافته شده اند.

فرش دورو چیست؟
فرش های دورو با انواع الیاف و تار و پود ها بافته می شوند و نوع کیفیت الیاف درجه بندی می شوند. هر چقدر جنس و کیفیت تار و پودی که برای بافت فرش های دورو مورد استفاده قرار می گیرد با کیفیت تر و خاص تر باشد فرش پس از اتمام بافت کاملا تمیز و یک دست دیده می شود. بافت فرش های دورو معمولا به صورت دستی و توسط افرادی که در زمینه فرش بافی اطلاعات و تجربه کافی را داشته باشند انجام می شود تا ارزشمندی و نفیس بودن فرش ها پس از اتمام بافت حفظ شود به همین دلیل هنگام خریداری فرش های دورو به نحوه بافت فرش و تار و پود فرش دقت کافی را داشته باشید.

معروف ترین طرح فرش دورو

فرش های دورو با طرح ها و نقشه های متفاوتی بافته می شوند و برخی از آن ها معروف تر از طرح های دیگر می باشد و افراد علاقه ی بسیار زیادی به آن ها دارد. برخی از معروف ترین طرح های فرش دورو شامل موارد زیر می باشد.

۱- طرح حیوانات

یکی از طرح های معروفی که برای بافت فرش های دورو انتخاب می شود طرح حیوانات می باشد. طرح حیوانات یکی از طرح های خاصی می باشد که بیشتر افراد به آن علاقه نشان می دهند. در این طرح انواع حیواناتی مانند گوزن، پلنگ، آهو، پرندگان و… به کار رفته می شود و افراد می توانند نوع طرح را انتخاب کنند تا نسبت به سلیقه و مدل دلخواه آن ها اقدام به بافت فرش شود.

۲- طرح گیاهان

یکی دیگر از طرح هایی که برای بافت فرش های دورو انتخاب می شود و معروف هستند طرح گیاهان می باشد. طرح گیاهان یکی از طرح های خوش آب و رنگ و زیبایی می باشد که افراد زیادی این طرح را انتخاب می کنند به دلیل این که نمای بسیار خاص و شادی را برای محیط فراهم می کند. در بافت و طراحی نقشه این طرح از گیاهان و گل هایی مانند درخت بید و کاج، درخت سرو، گل های وحشی، گل بابونه، گل رز و.‌‌… به کار برده می شود تا طرح نهایی فرش بسیار زیبا و دلنشین باشد.

معروف ترین طرح فرش دورو

۳- طرح لیلی و مجنون

اغلب فرش های دورو ابریشمی هستند و یکی از طرح های معروفی که برای بافت فرش های دورو انتخاب می شود طرح لیلی و مجنون می باشد.
اکثر افراد از داستان لیلی و مجنون با خبر هستند یا افراد زیادی به تاریخ و گذشته علاقه خاصی نشان می دهند و ترجیح می دهند که طرح لیلی و مجنون را برای فرش دوروی خود انتخاب کنند. این طرح جزئیات بسیار زیادی دارد و بافندگان فرش را با مهارت بسیار بالا طراحی و می بافند تا فرش کاملا زیبا دیده شود. در این فرش به دلیل این که دو چهره طراحی و بافته می شود به طرح صورت یا رخ نیز شهرت دارد ولی اغلب اوقات از این طرح به عنوان طرح لیلی و مجنون یاد می کنند.

چله کشی فرش دورو

چله کشی فرش های دورو یکی از عملیاتی می باشد که پیش از آغاز شروع بافت فرش انجام می شود تا فرش در یک جهت و به صورت یک دست بافته شود. چله کشی انواع فرش های دورو، دستباف و.‌.‌. باید به صورت کاملا حرفه ای و توسط افرادی که در این زمینه اطلاعات و تخصص لازم را دارند انجام داد.

چله کشی فرش دورو
اگر هر گونه خطایی در حین چله کشی فرش انجام شود نقشه و طرح فرش طبق نقشه و یک دست دیده نمی شود‌. چله کشی فرش های دورو به روش های مختلفی انجام می شود. به عنوان نمی توان می توان انواع چله کشی فرش های دورو را به موارد زیر اشاره کرد.

۱- چله کشی فرش های دورو به روش ترکی

چله کشی فرش ها به روش ترکی یکی از روش های چله کشی فرش های دورو می باشد که برای چله کشی به دو نفر احتیاج است ک نمی توان آن را به صورت تنهایی انجام داد و این نوع چله کشی به طور کاملا مستقیم بر روی دار قالی انجام می شود و برای چله کشی به دار قالی احتیاج است. عملیات چله کشی به روش ترکی باید به صورت کاملا درست و اصولی انجام شود تا در آخر نمای چله کشی به صورت زیگزاگ یا ضربدری دیده شود و اگر نمایی غیر از این داشته باشد به این معنی است که در حین چله کشی خطایی رخ داده است.

۲- چله کشی فرش های دورو به روش فارسی

چله کشی فرش های دورو به روش فارسی نیز انجام می شود ولی با روش چله کشی به روش ترکی یک تفاوت اساسی دارد و این، این است که ابتدا چله کشی بر روی زمین انجام می شود و سپس بر روی دار قالی نصب می شود.
چله کشی به این روش حوصله و دقت بسیار بالایی می خواهد و در هنگام چله کشی باید دقت بسیاری بالایی داشته باشیم تا پس از اتمام چله کشی مشکلی برای چله پیش نیاید. برای نصب چله بر روی دار قالی باید کار را با دقت و ظرافت بر روی چله نصب کنیم تا آسیبی نبیند.

وسایل لازم برای چله کشی

برای چله کشی فرش ها توسط افراد متخصص به ابزار الان و وسایل خاصی نیاز است تا تمامی فرایند کار به بهترین شکل ممکن انجام شود. وسایلی که برای چله کشی احتیاج است شامل موارد زیر می باشد

۱- دار قالی

دار قالی یکی از وسایلی می باشد که برای چله کشی انواع فرش ها احتیاج است. دار قالی همان چهار چوبی است که فرش برای بافته شدن بر روی آن نصب می شود. همانطور که می دانید فرش ها ابعاد و متراژ های مختلفی دارند به همین دلیل برای چله کشی فرش ها به دار قالی با ابعادی که با متراژ فرش تناسب داشته باشد احتیاج است.

۲- نقشه فرش

قبل از شروع چله کشی فرش به نقشه فرش احتیاج داریم تا تمامی مراحل چله کشی با توجه به نقشه فرش انجام شود تا فرش پس از پایان چله کشی کاملا زیبا و یک دست دیده شود. در چله کشی به این دلیل به نقشه فرش نیاز است تا تار هایی که برای چله کشی احتیاج است با توجه به نقشه ی فرش مشخص شود به همین دلیل چله کشی فرش باید توسط افرادی انجام شود که در این زمینه تخصص و اطلاعات بسیار بالایی دارند.

وسایل لازم برای چله کشی

۳- نخ چله

یکی دیگر از وسایلی که برای چله کشی احتیاج است، نخ چله می باشد. با استفاده از نخ چله می توان عملیات چله کشی را آغاز کرد و نخ چله در جنس و کیفیت های مختلفی وجود دارد. از نخ چله های معروف می توان به نخ چله ابریشمی، نخ پنبه ای، پشمی، ماشینی و… می باشد و نوع نخ چله با توجه به جنس فرش شما انتخاب می شود.

۴- نخ و سوزن، قیچی

یکی دیگر از ابزار هایی که برای چله کشی فرش ها احتیاج است نخ و سوزن و قیچی مخصوص می باشد تا بتوان چله کشی را به صورت اصولی و حرفه ای انجام داد. برای چله کشی نمی توان از ابزار های خراب یا آسیب دیده استفاده کرد به دلیل این که ممکن است از کیفیت کار کاسته کند و رضایت کافی را برای مشتری ایجاد نکند.

تماس با ما