پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

عیوب فرش دستباف را بشناسید

فرش های دستباف از جمله فرش هایی هستند، که جهت بافت و تولید آن ها زحمت زیادی کشیده می شود و هنر دست می باشد. به همین دلیل از ارزش معنوی بالایی برخوردار است و البته که ارزش مالی بالایی هم دارد. اما به هر حال این فرش استاندارهای مخصوص به خود را دارد و فردی که این فرش را می بافد بسیار ماهر می باشد و تمام استانداردهای مهم را در این خصوص رعایت می کند. و اما در خصوص عیوب فرش دستباف باید گفت که فرشی که نکات و استانداردهای مهم در حین بافته شدنش رعایت نمی شود، به قطع نقص های زیادی دارد. به همین دلیل است که در حین بافته شدن، کارشناسانی باید حضور داشته باشند. تا در صورت وجود ایراد آن ها را شناسایی کنند، تا در همان لحظه برطرف شود. اما برخی از قالیبافان هستند که از ابتدا تا انتهای کار را به تنهایی به بافت فرش می پردازند و اصلا متوجه عیوب فرش دستباف نمی شوند. که این کار می تواند در پایان نتیجه ی دلخواه را ایجاد نکند. در این قسمت به تعدادی از عیوب فرش دستباف که ممکن است در حین کار ایجاد شود، می پردازیم.

۱- غلط بافی

یکی از عیوب فرش دستباف، غلط بافی است. که این بیش تر برای افرادی است که مبتدی هستند و توانایی کمی در نقشه خوانی دارند. که این عدم توانایی در نقشه خوانی باعث می شود، که در آخر فرش با نقشه و طرح اصلی هم خوانی نداشته باشد و برخی طرح ها اضافه و یا کم باشد. که در نهایت فرش زیبا و چشمگیری نخواهد بود. اگر این مشکل ایجاد شود، راه حلی برای برطرف شدن آن وجود ندارد و باید از همان ابتدا با دقت و تمرکز بالا بافته شود.

عیوب فرش دستباف را بشناسید

۲- شمشیری شدن فرش

عیوب بعدی شمشیری شدن قالی می باشد. که اگر در حین بافت از دستگاه مهار استفاده نشود و یا در قسمت ساده بافی به حالت شل باشد، کناره های فرش به سمت پایین انحنا دارند و در این حالت گفته می شود فرش شمشیری شده است.

۳- عدم ترنج

ترنج داشتن قالی هم دیگر معایب فرش دستباف است، که ترنج زوایایی طرح های فرش را می گویند. که اگر این زوایا دقیق نباشد، شکل ها در جایگاه مناسب خود نخواهند بود.

۴- پشت فرش پر از گره

اگر در حین بافت نخ های شما در اثر اشتباه جا به جا شوند و گره های درستی نزنید و یا مرحله کوبش را به درستی انجام ندهید، پشت فرش ناهموار و بد بافت خواهد شد. این موارد تعدادی از عیوب فرش دستباف هستند که ممکن است به طور معمول ایجاد شود.

دلایل ایجاد عیوب فرش

عیوب فرش دستباف ممکن است در اثر علت های مختلفی ایجاد شود که می تواند در پایان کار نتیجه ی دلخواهی حاصل نشود. از جمله دلایلی که می توان به آن اشاره کرد شامل موارد زیر می باشد:

۱- مورد اول فردی است که فرش را بافته است، که معمولا افرادی که مبتدی هستند، نمی توانند بافتی بدون نقص را داشته باشند و حتی افراد ماهر هم ممکن است در کار خود اشتباهاتی را انجام دهند و خطاهای کوچکی از آن ها سر بزند. اما به طور کلی دقت و تمرکز در این کار از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

دلایل ایجاد عیوب فرش

۲- مورد بعدی این که همیشه این عیب ها توسط فرد بافنده ایجاد نمی شود. بلکه مواد اولیه از جمله نخ و الیاف مورد استفاده هم می تواند در ایجاد عیب در فرش دستباف دخیل باشد.

۳- و در آخر هم نوع حمل و نقل فرش بافته شده هم اگر به درستی نباشد، می تواند آسیب و عیب هایی در فرش ایجاد کند.

متداول ترین عیوب فرش دستباف

در این قسمت قصد داریم تا معمول ترین و رایج ترین ایراداتی که در فرش دستباف ایجاد می شود، بحث کنیم که شامل موارد زیر می باشد:

۱- یکی از معمول ترین عیوب فرش دستباف، ممکن است مشاهده شود، دو رنگی و رگه دار شدن فرش می باشد. که تا حد زیادی می تواند کیفیت فرش را کاهش دهد که این مورد در اثر بی کیفیتی مواد اولیه که همان نخ و الیاف فرش است، ایجاد می شود. که فرد بافنده مجبور می شود در اواسط کار رنگ های دیگری را جایگزین کند و یا نخ را تغییر دهد. و دلیل دیگر این که ممکن است خامه ها یک رنگ نشده باشند که رگه هایی با رنگ های متفاوت ایجاد می کند و صابون شور نکردن پشم ها هم از دیگر دلایل ایجاد این عیوب فرش دستباف می شود. که بهتر است حتما این موارد برای عدم ایجاد این مشکلات رعایت شود.

۲- ایراد متداول دیگر ساده بافی است که اگر نقش و طرح ها با دقت بافته نشوند و سر جای خود قرار نگیرند، ممکن است در آخر فرش دلخواه حاصل نشود و نقش ها در هم شوند و زیبایی خود را از دست می دهد.

دلایل ایجاد عیوب فرش

۳- کجی فرش که وقتی حاشیه های فرش که همان طول و عرض فرش می شوند، در یک خط صاف نباشند و تورفتگی و یا بیرون زدگی داشته باشد، در این صورت گفته می شود فرش دچار ایراد کجی است.

۴- مورد بعدی پودنما شدن فرش است که وقتی در حین کار تار و پود فرش بیش از حد کوبیده شود، در این حالت پودنما شدن فرش ایجاد می شود و از پشت به صورت برجسته دیده می شود.

و در آخر  باید گفت که این موارد از جمله عیوب معمول هستند، که به راحتی قابل مشاهده می باشند و لازم است در حین خرید به خصوص خرید تابلو فرش به این موارد توجه ویژه ای شود، تا فرشی با عیب های متعدد خریداری نکنید و یک اثر با کیفیت با جنسی مرغوب را تهیه کنید و دلیل این که گفته می شود. بررسی باید بسیار دقیق صورت بگیرد، این است که این فرش ها از جمله فرش های قیمتی هستند و در صورت اشکال در کار هزینه ای که پرداخت شده است، به هدر می رود.

بالا زدگی و پایین زدگی

یکی دیگر از عیوب فرش دستباف، بالا زدگی و پایین زدگی است که به معنا می باشد. طول فرش نسبت به رج آن کم و یا زیاد باشد، که جز متداول ترین عیب ها هم محسوب می شود و وقتی این ایراد در فرش ایجاد می شود، نقش و طرح ها از جمله گل هایی که بر روی فرش است، از حالت اولیه و زیبای خود خارج می شوند و شکل های نامنظم و درهمی را به خود می گیرند، که این مورد نیز می تواند مرغوبیت فرش را کاهش دهد و هم چنین این عیب نام دیگری هم دارد که در اصطلاح کوبیدگی است. از جمله دلایلی که باعث ایجاد این ایراد می شود شامل موارد زیر می باشد:

۱- ضخیم و یا نازک بودن خامه ها و نخ های چله می باشد و حتما باید اندازه ی آن ها دقیق و کافی باشد.

بالا زدگی و پایین زدگی

۲- کشش چله ها اگر تنظیم دقیق نشده باشد، هم می تواند این ایراد را ایجاد کند. چرا که الیاف فرش ممکن است خیلی شل و یا خیلی سفت شود.

۳- زیاد از حد کوبیدن فرش نیز می تواند این ایراد را در فرش دستباف ایجاد کند.

به طور کلی اگر مواردی مهم و نکات اصولی در بافت فرش دستباف رعایت شود، این ایرادات ایجاد نمی شود. به همین دلیل است که همیشه گفته می شود استانداردها در بافت فرش دستباف نباید فراموش شود.

لوله شدن لبه فرش

یکی از مواردی که در زیبایی فرش تاثیر بسیار زیادی دارد، عدم وجود برآمدگی و ناهمواری بر روی فرش است اما در برخی مواقع برخی از قسمت های فرش که بیش تر در حاشیه های فرش ایجاد می شود، این است که لول می شوند و در اصطلاح تاب خورده می شوند. که این ایراد بر اثر دلایلی اتفاق می افتد که این دلایل شامل موارد زیر می باشد:

۱- مورد اول در خصوص عدم وجود تعادل در بافت فرش است که ممکن است برخی تار و پود ها سفت باشند و یا شل، نازک باشند یا ضخیم که البته عواملی هم چون شست و شوی زیاد از حد، حرارت زیاد و لول کردن نادرست فرش هم می تواند این آسیب را در فرش ایجاد کند.

لوله شدن لبه فرش

۲- مورد بعدی کوبش فرش است که اگر به میزان زیاد فرش کوبیده شود، از سایر قسمت ها نازک تر می شود و لبه های آن به حالت لول شده در می آید.

۳- هرچه پیچ و تاب الیاف فرش بیش تر باشد، لول شدن لبه ها اتفاق می افتد.

مشکل لول شدن فرش نیز بیش تر در فرش های دستباف اتفاق می افتد و در حین خرید حتما این مسئله را در ذهن داشته باشید و از فروشگاه های معتبر و مطمئن خریداری کنید و هم چنیم اگر پس از گذر زمان دچار این مشکل در فرشتان شدید، می توانید از روش های خانگی نیز استفاده کنید که اگر لول شدن زیاد نبود می توانید، از دستگاه بخارشو استفاده کنید و حرارت ملایم آن می تواند تا حدودی فرش را از حالت لول شدگی خارج کند. مورد بعدی این که فرش را از جهت خلاف لول شدگی تا بزنید و تا چند ساعت به این حالت بگذارید و حتی می توانید از اشیا سنگین هم در این خصوص استفاده کنید. اگر نگهداری درست انجام شود این مشکلات برای فرش به وجود نخواهد آمد ولی در صورت بروز می توانید از این روش های ذکر شده استفاده کنید.

چند چین و یک پود فرش

نوعی دیگر از عیوب فرش دستباف است که تار و پودهای نازک و ضخیم به یکدیگر بافته می شوند و هم چنین برخی بافندگان برای این که در مواد مصرفی و نخ و از همه مهم تر زمان صرفه جویی کنند، پس از دو، سه رج بافتن پودگذاری انجام می دهند که این عیب حاصل می شود.

تماس با ما