پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

عوامل موثر بر تغییر رنگ فرش

فرش های ایرانی انواع متفاوتی دارند و در بازار های خرید و فروش، فرش های گوناگونی به چشم می خورد. به طور مثال فرش های ابریشمی، دستبافت، ماشینی، فرش های کنفی و … . هر کدام از فرش ها نحوه نگهداری و شستشوی آن ها با یک دیگر متفاوت است. فرش ها نسبت به برخی از عوامل حساس هستند و ممکن است تغییر رنگ دهند. برخی از این شرایط به شرح زیر است.

۱- تغییرات آب و هوایی

برخی افراد فرش های خود را در حیاط خلوت یا بالکن ها پهن می کنند و در گذشت زمان و تغییر فصل فرش دچار شوک می شوند به همین دلیل ممکن است فرش ها دچار تغییر رنگ شوند.

۲- شستشوی نادرست فرش ها

گاهی اوقات افراد تصمیم می گیرند، فرش های خود را در منزل بشورند. در صورتی که هیچ گونه آگاهی و تخصصی درباره ی نحوه ی شستشوی فرش ها ندارند. شستشوی فرش ها به صورت نادرست، آسیب زیادی به فرش وارد می کنند و باعث رنگ پریدگی یا تغییر رنگ فرش می شود. به همین دلیل توصیه می شود همیشه برای شستشوی فرش های خود حتما از یک قالیشویی معتبر مانند قالیشویی در سعادت آباد و یا یک فردی که در شستشوی فرش ها تخصص دارد کمک بگیرید.

عوامل موثر بر تغییر رنگ فرش

۳- خشک شدن فرش ها پس از شستشو در مقابل نور خورشید

شستشوی فرش ها در منزل، با داشتن تجربه و آگاهی هیچ ایرادی ندارد. ولی نحوه ی خشک کردن فرش ها پس از شستشو، بسیار مهم است. به دلیل این که خشک شدن فرش به صورتی که فرش کاملا یک دست خشک شود و بوی نم نگیرد، مهم است. خشک کردن فرش ها با نور خورشید به سطح فرش آسیب وارد می کند و باعث تغییر رنگ فرش می شود و به همین دلیل، خشک کردن فرش در مقابل نور آفتاب توصیه نمی شود.

۴- استفاده بیش از حد از شامپو فرش

برخی افراد به جای این که فرش های خود را برای تمیز شدن به قالیشویی تحویل دهند. تصمیم می گیرند با شامپو فرش، فرش های خود را براق، تمیز و سفید کنند. استفاده ی زیاد و بیش از حد شامپو فرش ها باعث می شود، رنگ و تار و پود فرش ها دچار رنگ پریدگی و آسیب شود و یک با شسته شدن فرش در قالیشویی، فرش دچار تغییر رنگ و رنگ پریدگی می شود.

۵- هوا نخوردن فرش

برخی افراد برای این که فرش های خود را تمیز و براق نگه دارند، از رو فرشی ها استفاده می کنند. رو فرشی ها انواع مختلفی دارند. روفرشی ها پلاستیکی، رو فرشی های نخ پنبه و رو فرشی های ابریشمی و… انواع رو فرشی ها می باشد. استفاده از روفرشی های پلاستیکی باعث می شود، که سطح فرش هوا نخورد و بین الیاف و تار و پود فرش گرما ایجاد شود و ایجاد شدن گرما باعث به وجود آمدن باکتری های مضر می شود و فرش دچار رنگ پریدگی یا تغییر رنگ می شود.

علل تغییر رنگ فرش

فرش ها جزء کالا های خاص و ارزشمند هستند و نگهداری آن ها به صورت صحیح، مهم است. فرش ها به دلایل مختلفی دچار تغییر رنگ می شوند. به طور مثال:

۱- نگهداری نادرست فرش ها

فرش ها نسبت به هر چیزی حساس هستند و برای نگهداری آن ها باید توجه و دقت زیادی داشته باشید. به طور مثال از قرار دادن اشیا و اجسام سنگین‌ خودداری کنید، به دلیل این که قرار دادن آن ها بر روی فرش باعث ایجاد فرو رفتگی بر روی سطح فرش می شود و در اثر نرسیدن هوا در آن نقاط، باعث تغییر رنگ سطح فرش می شود.

۲- شستشوی فرش با شوینده های قوی

گاهی اوقات با به وجود آمدن لکه ها و تیره و کدر شدن سطح فرش، افراد تصمیم می گیرند، فرش های خود رادر منزل یا با یک دستمال تمیز و سفید، فرش را تمیز کنند. استفاده از شوینده های قوی و شیمایی مانند وایتکس، سفیده کننده های بسیار قوی و … فقط باعث آسیب دیدن سطح فرش، پوسیدگی الیاف فرش و تغییر رنگ فرش می شود. بنابرین برای تمیز کردن سطح فرش نباید از هر نوع شوینده ای استفاده کرد.

علل تغییر رنگ فرش

۳- تابیدن بیش از حد نور خورشید بر فرش

تابیده شدن نور خورشید به صورت مداوم بر روی فرش، باعث ایجاد رنگ پریدگی و تغییر رنگ فرش می شود. مخصوصا فرش های دستبافت که نسبت به همه چیز حساس هستند و رنگ پریدگی در این نوع از فرش ها بیشتر دیده می شود.

۴- نشستن گرد و غبار بر روی فرش

جارو نکشیدن فرش ها به صورت مداوم و مرتب، باعث می شود که گرد و خاک به داخل تار و پود فرش نفوذ کند و فرش، کیفیت و نرمی و زیبایی خود را از دست دهد. جارو نکشیدن فرش، باعث می شود سطح فرش تیره تر شود و با گذشت زمان فرش دچار تغییر رنگ می شود. به همین دلیل جارو برقی کشیدن فرش با درجه ی مکش مناسب به صورت مرتب یا هفته ای چند بار توصیه می شود، تا از رنگ پریدگی سطح فرش جلوگیری شود.

عوض شدن رنگ فرش با نور مستقیم افتاب

فرش های دستبافت، ابریشمی، ماشینی، کنفی، پلاستیکی و… نسبت به نور خورشید حساس هستند و ممکن است دچار رنگ پریدگی شوند. مخصوصا فرش های دستبافت که تمامی مراحل عملیات بافت آن ها به طور طبیعی انجام می شود و نسبت به بقیه فرش ها حساس تر هستند و ممکن است زود تر آسیب ببینند.

عوض شدن رنگ فرش با نور مستقیم افتاب

تابیده شدن نور خورشید به صورت مستقیم و مداوم باعث پوسیدگی و آسیب دیدن سطح فرش می شود و از کیفیت و زیبایی فرش کم می کند. همچنین فرش، براقیت خود را از دست می دهد و تیره و کدر می شود. همچنین نور خورشید باعث می شود، فرش دچار رنگ پریدگی یا تغییر رنگ می شود. به همین خاطر قرار دادن فرش در مقابل نور خورشید باعث آسیب دیدن فرش می شود و از قرار دادن فرش در مقابل نور خورشید توصیه نمی شود.

انواع تغییرات رنگ در فرش

رعایت نکردن برخی از نکات و اصول های نگهداری از فرش، باعث آسیب دیدن فرش می شود و فرش دچار تغییر رنگ می شود. رعایت کردن برخی از نکته ها به حفظ رنگ فرش کمک بسیار زیادی می کند. به طور مثال:

۱- جارو برقی کشیدن فرش ها به طور مرتب

۲- قرار ندادن فرش در مقابل تابش نور خورشید

۳- شستشوی صحیح و اصولی فرش

۴- پهن کردن روفرشی های مناسب جنس و نوع فرش

۵- اقدام کردن سریع و به موقع برای از بین بردن لکه ها

۶- استقاده از شامپو فرش های مناسب فرش و…

رعایت نکردن این نوع نکته ها باعث تغییر رنگ فرش می شود. تغییرات رنگ فرش انواع متفاوتی دارد، به طور مثال گاهی اوقات نقاطی از فرش رنگ آن ها زرد می شود، یا نقاطی رنگ آن ها قهوه ای یا خاکستری می شوند.

۱- زرد شدن رنگ فرش

یکی از تغییر رنگ هایی که بیشتر فرش ها در اثر شستشوی نادرست و غلط در فرش ایجاد می شود، زرد شدن نقاطی از فرش مخصوص ریشه ها و انتها و ابتدای فرش می باشد. اگر فرش ها با شوینده های نا مناسب و با روشی اشتباه شسته شود و آب کشی آن به طور کامل انجام نشود، و شوینده ها پس از آب کشی در الیاف فرش باقی بماند. فرش پس از خشک شدن دچار تغییر رنگ می شود.

انواع تغییرات رنگ در فرش

۲- قهوه ای شدن رنگ فرش

خشک کردن فرش ها به طور نادرست، مانند قرار دادن فرش در زیر نور خورشید، باعث قهوه ای شدن رنگ فرش می شود.

۳- خاکستری یا توسی شدن رنگ فرش

قرار دادن فرش ها در مکان هایی مانند بالکن، حیاط خلوط یا نقاط پر رفت و آمد که گرد و خاک زیادی در هوای آن وجود دارد، باعث خاکستری شدن سطح فرش می شود و با کشیدن جارو برقی به طور مرتب می توانید، جلوی خاکستری شدن رنگ فرش را بگیرید.

۴- بی رنگ شدن رنگ فرش

بی رنگ شدن یا سفید شدن رنگ فرش، زمانی اتفاق می افتد که شما در مصرف مواد شوینده برای تمیز کردن فرش در منزل زیاده روی کرده باشید. به طور مثال اگر در منزل با شامپو فرش های قوی برای از بین بردن لکه ها اقدام کنید و در مصرف آن زیاده روی کنید، جای لکه ها رو به بی رنگ شدن یا سفید شدن می رود و زیبایی خود را کاملا از دست می دهد.

تغییر دادن رنگ فرش

تغییر رنگ در فرش ها امری طبیعی است که ممکن است در اثر عوامل مختلف ایجاد شود. فرش ها اگر از الیاف طبیعی بافته نشده باشند هم به راحتی رنگ پس می دهند. برخی عواملی که در این موضوع دخیل است که در فرش های مختلف این موارد کاملا متفاوت هستند. فرش ها در انواع مختلفی از جنس و طرح هستند و رنگ پس دادن آن ها گویای آسیب در آن ها است که در برخی شرایط ممکن است دیگر قابل استفاده نباشد.
رنگ دهی فرش ها اکثرا در حین شست و شو مشخص می شود و لازم است حتما قبل از شست و شو به تست کردن آن پرداخته شود.
فرش ها اگر از الیاف طبیعی تهیه شده باشند امکان رنگ دهی آن ها صفر است به همین دلیل این موضوع اکثرا در فرش های ماشینی ایجاد می شود چرا که هر قدر مواد شیمیایی در فرش بیش تر باشد این امکان هم افزایش می یابد.

رنگ دهی فرش ها از عوامل دیگری به جز جنس الیاف فرش هم می تواند باشد که این عوامل شامل موارد زیر می باشد:

۱- استفاده از مواد شوینده ی شیمیایی و نامناسب که علاوه بر این که فرش ها رنگ پس می دهند، فرش ها دچار آسیب هم خواهند شد و در طول زمان با پوسیدگی و فرسودگی فرش همراه خواهید شد.

۲– استفاده از خدمات قالیشویی های نامعتبر که با رعایت نکردن نکات و اصول مناسب شست و شویی باعث رنگ دهی فرش ها می شوند.

۳- استفاده از فرچه ی زبر و ضخیم در حین شست و شو هم امکان رنگ دهی فرش را بالا می برد.

 برای این که از رنگ دهی فرش ها جلوگیری کنیم می توانیم از برخی روش های ساده و خانگی هم استفاده کنیم که این روش ها شامل موارد زیر می باشد:

۱- از قرار دادن فرش مقابل نور خورشید پرهیز کنید چرا که اشعه ی خورشید برای فرش کاملا آسیب رسان است و به راحتی فرش دچار رنگ پریدگی و در آمیختگی رنگ ها می شود و دیگر قابل جبران هم نخواهد بود به همین دلیل برای جلوگیری بهتر است از رویه های مناسب و رو فرش های زیبا که امروزه در طرح ها و رنگ های مختلف هستند استفاده شود‌.

۲- از شوینده هایی که مطرح و برند نیستند به هیچ وجه استفاده نکنید چرا که مواد شیمیایی که داخل این شوینده های نامعتبر است به راحتی می تواند فرش ها را دچار آسیب کند.

تغییر رنگ دادن فرش ها

۳- پس از اتمام شست و شوی خانگی از لول کردن فرش و قرار دادن زیر خورشید به شدت خودداری کنید چرا که امکان رنگ دهی را افزایش می دهد.

با رعایت چند نکته ی ساده به راحتی می توانید از ایجاد رنگ دهی در فرش ها تا حد زیادی پرهیز کنید.

تماس با ما