پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

علت زرد آب فرش

هر یک از ما برای انتخاب فرش های منزل خود، سلیقه بسیار زیادی را خرج می‌کنیم، همچنین وقت و زمان زیادی را صرف می نماییم تا بتوانیم فرش متناسب با متراژ و دکوراسیون داخلی منزل خود را تهیه نماییم.
پس از خرید و انتخاب فرش ها نگهداری از آنهاست که مسئله ای مهم به شمار می‌رود، و هر یک از ما سعی می‌کنیم، تا به روش های مختلف و انجام راهکارهایی، از کثیف شدن فرش ها جلوگیری نماییم.علت زرد آب فرش اما به طور معمول پس از گذر مدت زمانی فرش ها نیاز به شستشو پیدا می‌کنند و باید برای شستن آنها اقدام نماییم.
زمانی که فرش ها نیاز به شستشو پیدا می کنند، افراد معمولا به دو روش اقدام برای شستشوی فرش ها می کنند،
۱- شستشو‌ی فرش ها به روش سنتی
۲- شستشوی فرش ها توسط مجموعه های قالیشویی
 امروزه شستشو‌ی فرش ها به روش سنتی، و به دست اعضای خانواده یک روش قدیمی و غیر اصولی به شمار می رود، و خیلی کم پیش می آید که افراد خود اقدام به شستشوی فرش ها خود نمایند.
چرا که زمانی که فرش ها توسط اعضای خانواده و افرادی که در این خصوص آگاهی کامل ندارند شسته شود، آسیب های جدی به آنها وارد خواهد شد، که بسیاری از این آسیب ها غیر قابل جبران خواهند بود و ممکن است باعث شود که از ارزش فرش شما کاسته شود.
در روش شستشوی فرش ها به صورت غیر اصولی، افراد نه تنها آگاهی، تجربه و سررشته در این بابت ندارند، بلکه از تجهیزات پیشرفته و مخصوص برای شستشو‌ی فرش ها نیز برخودار نمی باشند، پس در نتیجه فرایند شستشوی فرش ها به خوبی انجام نخواهد شد.

چگونه زردآب فرش را از بین ببریم؟

حتما برای هر یک از ما صحنه مواجه شدن با فرش های دچار زردآب شده پیش امده و سریعا به دنبال راه حلی برای برطرف کردن زردآب موجود روی فرش خواهیم بود.
۱- استفاده از مخلوط های خانگی همچون نمک و سرکه سفید
استفاده از مخلوط سرکه سفید و نمک برای برطرف کردن بسیاری از لکه ها موثر خواهد بود و ممکن است که این راه حل به گوشتان خورده باشد، در خصوص از بین بردن زردآب به وجود آمده روی فرش ها نیز می توانید از این مخلوط کمک بگیرید.
برای انجام کار باید مقداری سرکه سفید و نمک را باهم مخلوط کرده، و سپس به کمک یک پارچه توری تمامی قسمت هایی از فرش را که دچار زردآب شده است را پاک نمایید، برای انجام این فرایند باید صبر و حوصله بسیاری را صرف نمایید تا همه قسمت ها را به خوبی پاک نمایید، سپس با استفاده از یک پارچه ابریشمی آغشته به آب فرش را تمیز نمایید و اجازه ندهید که این محلول درون الیاف فرش باقی بماند.چگونه زردآب فرش را از بین ببریم؟
۲-از شامپو فرش و یا انواع شوینده های مخصوص فرش استفاده نمایید.
راه حل دیگری که برای از بین بردن زردآب ایجاد شده روی فرش وجود دارد این است که، از محلول آب و شامپو فرش استفاده نمایید، البته پیش از استفاده از شامپو فرش مشخصات درج شده بر روی آن را به طور کامل مطالعه نمایید.
سپس به کمک یک اسفنج کف به وجود آمده حاصل از محلول آب و شامپو فرش را بر روی قسمت های مورد نظر بکشید.

علت زرد آب زدن فرش پس از شستشو

 در هنگام شستشوی غیر اصولی فرش ها آسیب های زیادی به آنها وارد خواهد شد و ممکن است آنها دچار مشکلات متعددی شوند.
یکی از شایع ترین مشکلاتی که پس از شستشوی فرش ها به روش غیر اصولی پیش می آید، به وجود آمدن زردآب روی فرش ها است ، که باعث می‌شود تا قسمت های از فرش رنگ زرد به خود بگیرد، و فرش دچار تغییر رنگ در نواحی مختلف بشود، البته ممکن است گاهی تمام قسمت های فرش زردآب شود و فرش جلوه اصلی خود را از دست بدهد، عوامل مختلفی در زردآب شدن فرش نقش دارند که برای جلوگیری از وقوع این اتفاق باید از نکاتی که در رابطه با این موضوع حائز اهمیت می باشد مطلع باشید.
 به طور کلی عواملی را که سبب به وجود آمدن زردآب به روی فرش ها می‌شود :
۱- شستشوی غیر اصولی
اولین و اصلی ترین علل به وجود آمدن زردآب روی فرش، شستشوی غیر اصولی فرش ها می باشد، چرا که در این صورت افرادی که اقدام به شستشو‌ی فرش ها می‌کنند، قادر به تشخیص نوع فرش نخواهند بود، در نتیجه نمی‌توانند تشخیص دهند که فرش ها در چه شرایطی باید شسته شوند، در نتیجه در پایان کار، هنگامی که شستشو‌ی فرش ها را انجام می‌دهند، و فرش ها خشک می شوند، خواهند دید که قسمت هایی از فرش زرد شده است.
۲- استفاده از مواد شوینده غیر متناسب با نوع فرش
مواد شوینده ای که برای شستشوی فرش ها به کار برده می‌شود، باید متناسب با نوع فرش باشد، برای فرش های دستباف و گل ابریشم باید مواد شوینده ای مورد استفاده قرار بگیرد، که کمترین ترکیبات شیمیایی موجود را داشته باشد.علت زرد آب زدن فرش پس از شستشوهمچنین برای سایر فرش ها همچون ماشینی و یا اکریلیک باید مواد شوینده ای به کار برده شود که برای جنس فرش مورد نظر مناسب باشد، و در نتیجه در پایان کار با زرد شدن ریشه های فرش و یا به وجود آمدن زردآب مواجه نشویم.
۳- رعایت نکردن مراحل مربوط به شستشوی فرش ها
 شستشو‌ی فرش ها به روش اصولی شامل مراحل از پیش تعیین شده ای می باشند، که چنانچه هر یک از مراحل به درستی انجام نشود، در پایان کار با مشکلاتی روبه رو خواهیم شد.
مرحله اول، گرد و غبارگیری فرش ها می باشد، که چنانچه این مرحله به درستی انجام نشود، باعث به وجود آمدن زردآب روی قسمت هایی از فرش خواهد شد.
در قدم اول باید گردوغبار موجود در فرش ها به طور کامل گرفته شود، چرا که پس از گذر زمان در عمق الیاف فرش ها مقدار بسیار زیادی گرد و غبار قرار خواهد گرفت که با هر بار قدم گذاشتن ما بر روی فرش ها، این گرد و غبار به عمق تاروپود فرش وارد می شوند.
حال تصور کنید که در هنگام شستشوی فرش ها این مرحله انجام نشود، و در قدم اول شستشوی فرش ها با مواد شوینده صورت بگیرد، و این میزان گرد و غبار در داخل تاروپود فرش باقی بماند، بدیهی است که با خیس شدن فرش ها این گرد و غبار تبدیل به گل خواهند شد و در نتیجه باعث به وجود آمدن زرد آب روی فرش می‌شوند.
۴- خارج نکردن آب و مواد شوینده به طور کامل از فرش
 پس از انجام مرحله شستشوی فرش ها، مواد شوینده موجود در فرش باید به طور کامل از درون فرش خارج شود، و همچنین در هنگام آبکشی فرش باید آب موجود درون فرش به طور کامل از آن خارج شود.
گاهی برخی افراد از مواد شوینده زیادی استفاده می کنند که این نیز خود فرش را دچار زردی می کند.
۵- ترکیب رنگ فرش
گاهی به دلیل شستشو با آب گرم و یا عدم تثبیت رنگ، فرش دچار رنگدهی می شود که این نیز خود دلیلی بر زرد شدن فرش بعد از شستشو است.

درچه فرش هایی بیشتر زرد آب رخ می‌دهد؟

چنانچه فرایند شستشو‌ی فرش ها به درستی صورت نگیرد فرش ها دچار زرد آب خواهند شد، و در بسیاری از مواقع نیز آنها بوی بسیار نامطلوبی نیز خواهند داشت، البته ناگفته نماند که فرش های دستباف به مراتب نسبت به فرش های ماشینی حساس تر می باشند و ممکن است به میزان بیشتری زرد آب بر روی سطح آنها به وجود بیاید.درچه فرش هایی بیشتر زرد آب رخ می‌دهد؟از این رو پیشنهاد می‌شود که شستشو‌ی فرش ها حتما به روش اصولی صورت بگیرد، چرا که در غیر این صورت در پایان کار با نتیجه ای ناخوشایند مواجه خواهید شد، و مجبور می‌شوید که مجددا اقدام به شستشو‌ی فرش ها نمایید که در این صورت هم برای شما به صرفه نخواهد بود، و هم شستشوی مکرر فرش ها در مدت زمان کوتاه باعث می‌شود تا از عمر و دوام آنها کاسته شود.

روش های برطرف کردن زردآب فرش

معمولا در بیشتر مواقع هنگامی که فرش ها به روش اصولی شسته می‌شوند، در پایان کار قسمت هایی از فرش ها زرد می‌شوند که به اصطلاح به آنها پس دادن زرد آب می‌گوییم.
 این مسئله به این معناست که شستشوی فرش ها به روش اصولی صورت نگرفته است، اما چه زمانی امکان وقوع این اتفاق به صفر می‌رسد ؟چنانچه شستشو‌ی فرش ها توسط یک مجموعه قالیشویی معتبر صورت بگیرد.روش های برطرف کردن زردآب فرشمجموعه های قالیشویی معتبر دارای کادری کامل از افرادی متخصص و آموزش دیده در خصوص تمامی فرش ها می باشند، آنها قادر به تشخیص هستند که هرگونه فرشی باید طبق چه شرایطی شسته شود که به آن آسیبی وارد نشود، و همچین آنها دارای تجهیزات کامل و پیشرفته می‌باشند، و به کمک آنها می‌توانند مراحل شستشو را به خوبی انجام دهند.
به عنوان مثال، در مرحله آبکشی با کمک ماشین آلات مخصوص آبکشی این فرایند را انجام می‌دهند در این صورت هیچ گونه مواد شوینده و یا آب داخل فرش باقی نمی‌ماند.

تماس با ما