پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

شست و شوی فرش گل برجسته در خانه چگونه انجام می شود؟

یکی از لوازم مهم در منازل فرش ها هستند، که هم بسیار کاربردی می باشند و هم امروزه به علت این که در رنگ ها و طرح های متنوع تهیه و تولید می شوند، جز لوازم زینتی هم می باشند. اما این وسیله ی پر کاربرد همانند سایر وسیله ها آلودگی به خود می گیرد و کثیف می شود چرا که هر وسیله ای که بیش تر از آن استفاده شود، بیش تر کثیف می شود و هرزگاهی باید به شست و شوی آن ها پرداخته شود، به خصوص این که فرش ها اگر الوده شوند، ممکن است این آلودگی به عمق تار و پود آن ها نفوذ کند و آسیب هایی را هم برای فرش ایجاد کند. شست و شوی فرش ها می تواند هم در منازل به صورت دستی انجام شود و هم در قالیشویی ها ی معتبری از جمله قالیشویی در تهران انجام شود و هم چنین جنس های مختلفی هم از فرش ها وجود دارد، که در هنگام شست و شو باید به آن ها توجه شود تا خطایی ایجاد نشود.

شست و شوی فرش گل برجسته در خانه چگونه انجام می شود؟

یکی از فرش های شیک و زیبا که قدمت چند ساله دارد، فرش گل برجسته می باشند که این فرش ها از جمله فرش هایی هستند که به دلیل متفاوت بودنشان در دیزاین های منازل استفاده می شوند و حتی با هر سبکی از دیزاین هماهنگی دارند. هم چنین یکی از پرطرفدارترین فرش ها در کل جهان هم می باشد، چرا که در طرح و نقش همه ی آن ها گل های برجسته دیده می شود و ایرانیان به علت توانایی که در زمینه ی بافت فرش های دستباف، ماشینی، ابریشمی همراه با گل های برجسته و زیبا دارند، حرف اول را می زنند و آوازه ی شهرتشان در شهر پیچیده است؛ اما به هر حال این سبک از فرش ها هم همانند سایر فرش ها نیاز به شست و شو دارند، که در این مقاله قصد داریم به شست و شوی آن ها در منازل بپردازیم.

۱- در اولین مرحله از شست و شو در منزل، گرفتن گرد و خاک از فرش گل برجسته است، که به کمک جارو برقی و دستی انجام می شود.

۲- فرش را اصلا از بر روی آسفالت، زمین های آهکی، سنگ ریزه نگذارید. چرا که باعث آسیب رسیدن به گل های برجسته ی فرش می شود. به همین دلیل برای جلوگیری از آسیب، بهتر است بر روی موزاییک گذاشته شود.

۳- آبگیری و خیس کردن فرش حتما باید به وسیله ی آب ولرم باشد، چرا که آب سرد به خوبی قادر به تمیز کردن نیست و آب داغ هم می تواند به الیاف فرش و رنگ و گل های آن آسیب وارد کند.

۴- پس از آبگیری مواد شوینده ی مناسب را با آب مخلوط و وقتی رقیق و به صورت کفی شد، به بر روی فرش بریزید و به کمک برس مخصوص و نرم بر روی فرش بریزید، تا کاملا تمیز شود.

۵- پس از شست و شوی کامل، بر روی سطح شیب داری قرار دهید تا کامل آبگیری شود و پس از خشک شدن آماده ی استفاده است.

فرش گل برجسته چیست و چه ترکیبی دارد؟

فرش گل برجسته همان طور که از اسمش مشخص است، بر روی آن گل هایی برجسته دیده می شود، که البته علاوه بر گل اشکال دیگری هم هستند. که برجسته باشند و این فرش ها هم به صورت دستباف هستند و هم به صورت ماشینی و هم چنین برای برجسته کردن گل های فرش از دو نوع نخ استفاده می شود که :

۱- نخ آکرولیک

۲- نخ هایبالک

فرش گل برجسته چیست و چه ترکیبی دارد؟

این فرش به دلیل این که برجستگی هایی دارد، مورد توجه بسیار زیادی قرار می گیرد و هم چنین این فرش ها بسیار پر طرفدار می باشند. به طوری که هنگامی که حرف از جذابیت فرش می شود، فرش گل برجسته به ذهن ها می آید. که در مدل های مختلفی در فرش ها بافته می شوند و امروزه با وجود  دستگاه ها و ماشین آلات جدید و مدرن در این صنعت پیشرفت چشمگیری هم صورت گرفته است و در تمام جنس های فرش از بافتن گل های برجسته و زیبا استفاده می کنند. این فرش ها با توجه به ترکیبی که دارند و در رنگ ها و طرح های مختلف وجود دارند، در سبک های مختلف از منازل هم استفاده می شوند و با اکثر دیزاین های منازل سازگاری کامل را دارند.

ویژگی های فرش با طرح برجسته

فرش گل برجسته، همان طور که از اسمشان مشخص است، دارای گل هایی برجسته هستند. که همین گل ها زیبایی خاصی را در این فرش ها ایجاد کرده است، که اگر بخواهیم ویژگی های این فرش را بگوییم این گونه است که بافنده در قسمت هایی از فرش که البته بر طبق نقشه و طرح فرش است، به ضخامت فرش افزوده و به اصطلاح توجه بیش تری کرده است که این قسمت ها برای بهتر دیده شدن هستند و تنها در خصوص گل نبوده و هر چیزی که در نظر بافنده باشد، می تواند برجسته شود همه ی آن ها بسته به نقشه ی فرش دارد. همین ناهمواری هایی که بر روی این سبک از فرش ها دیده می شود، زیبایی خاصی را ایجاد کرده و همین باعث شده مورد توجه همگان قرار بگیرد.

آیا در شست و شوی فرش گل برجسته امکان آسیب وجود دارد؟

همه فرش هایی که از بافت حساسی برخوردار هستند، در حین شست و شوی آن ها امکان آسیب رسیدن وجود دارد، که یکی از این فرش های حساس، فرش گل برجسته می باشند. به همین دلیل است که باید در شست و شو، نکات و اصول کامل رعایت شود، تا فرش بدون آسیب شسته شود. برای شست و شوی این فرش ها همیشه توصیه می شود از قالیشویی های معتبر استفاده شود. چرا که قالیشویی ها از امکانات بسیار بالایی برخوردار هستند و ابزار کاری که جهت شست و شو به کار می برند، مجهز و به روز می باشد و از همه مهم تر این که از مواد شوینده هایی استفاده می کنند. که با فرش ها کاملا سازگار هستند.

آیا در شست و شوی فرش گل برجسته امکان آسیب وجود دارد؟

 شست و شو علاوه بر قالیشویی، در منازل هم انجام می شود. که در قدیم این کار مرسوم تر بود و حتی جز سنت محسوب می شد که هر سال برای خانه تکانی به شست و شوی فرش ها می پرداختند، اما به گذر زمان و روی کار آمدن مراکز مخصوص شست و شوی فرش، این کار به ندرت انجام می شود و دلیل دیگر این موضوع هم آپارتمان نشینی بسیار بیش تر از گذشته می باشد. اما با این حال تعداد کمی از جمعیت ممکن است به شست و شوی خانگی و دستی بپردازند، که در قسمت بعدی مقاله به انجام مراحل آن می پردازیم. به طور کلی اگر از فرش نگهداری درست شود و در حین شست و شو نکات بهداشتی و مراقبتی انجام شود، آسیبی به فرش وارد نمی شود و فرش گل برجسته شما بدون ذره ای آسیب در تمیز ترین حالت قرار می گیرد.

طریقه ی شست و شوی فرش گل برجسته

همان طور که ذکر کردیم شست و شوی فرش گل برجسته به دو طریق انجام می شود، که یا در قالیشویی های معتبر و توسط دستگاه های مخصوص شست و شو انجام می شود و یا در منزل به روش های دستی و خانگی انجام می شود. که البته امروزه با روی کار امدن دستگاه های مخصوص و پرکاربرد از جمله بخارشو به راحتی می توان فرش ها شست و تمیز کرد. که به طور کلی اصول شست و شوی فرش گل برجسته به چند روش ساده است، که شامل موارد زیر می باشد:

۱- مورد اول که در خصوص تمام فرش ها انجام می شود، این است که باید کامل فرش را جارو کرد، تا هیچ گونه اجسام خارجی بر روی فرش باقی نماند و هر قدر که گرد و خاک فرش کم تر باشد، در شست و شوی فرش کار  آسان تر صورت می گیرد و استفاده از مواد شوینده های مخصوص و در نهایت آبگیری است که باید آبگیری با آب ولرم باشد.

طریقه ی شست و شوی فرش گل برجسته

۲- مورد بعدی برای تمیز کردن فرش گل برجسته، استفاده از دستگاه بخارشوی می باشد. که با آب و مواد شوینده ی مخصوص مخلوط می شود و دستگاه با حرارت و بخار آبی که ایجاد می کند، فرش را کاملا تمیز و مرتب می کند. و حتی حرارتی که این دستگاه ایجاد می کند، می تواند هر میکروب و باکتری که در فرش وجود دارد، را از بین ببرد که می توان گفت فرش ضد عفونی هم می شود.

۳- مورد بعدی استفاده از شامپو فرش می باشد، که در این روش احتیاج به جا به جا کردن فرش نیست و در همان مکانی که هست می توانید فرش را با شامپو فرش تمیز کنید. این گونه که کفی را تهیه کرده و بر روی فرش قرار می دهید و با یک دستمال تمیز می کشید و سپس با دستمال دیگر پاک می کنید و این گونه فرش گل برجسته کامل تمیز می شود و این نکته را در نظر بگیرید که تا خشک شدن کامل فرش از آن استفاده نکنید و بر روی آن راه نروید.

مواد شوینده ی مورد نیاز برای شست و شوی فرش برجسته

مواد شوینده ای مناسب است که از برند معروف و معتبری باشد و در خصوص این فرش ها اصلا از برند های متفرقه استفاده نکنید؛ چرا که فرش هایی حساس هستند و به سرعت دچار آسیب می شوند. و در آخر بهتر است جهت شست و شوی فرش گل برجسته به قالیشویی های معتبر مراجعه کنید تا بدون آسیب شسته شود.

تماس با ما