پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

شستن فرش ترک

فرش ها، امروزه جزئی از لوازم کاربردی و مهم هستند، که هم به میزان بسیار گسترده ای از آن استفاده می شود و هم با عنوان لوازم زینتی در منزل یاد می شود. و دلیل این موضوع، تنوع بسیار بالا است؛ چرا که فرش ها در جنس ها و طرح های مختلفی تولید می شوند و برای هر سبک و سیاقی مناسب هستند و تنها لازم است مدل و رنگ مورد نظر را انتخاب کنید، تا به راحتی آن را خریداری کنید. فرش ها دارای جنس های مختلفی هستند که شامل ماشینی و دستبافت و ابریشمی و… می باشند. که امروز قصد داریم در خصوص فرش ترک که یکی از انواع فرش های ماشینی است که با توجه به طرح و نقش زیبا و منحصر به فردی که دارد، نمای بسیار شیکی را به منزل می بخشد. اما به طور کلی چه فرش ترک و چه فرش های دیگر از جمله وسیله ی بسیار کاربردی در منازل هستند، که لازم است در مواقع مناسب به شست و شوی آن ها پرداخته شود؛ چرا که فرش ها، زیبایی و جلوه ی خاصی را به منزل می بخشند. به همین دلیل است که تمیز بودن فرش بسیار پر اهمیت است.

شستن فرش ترک

فرش ها به علت این که رفت و آمد های مکرر در شبانه روز  بر روی آن ها صورت می گیرد و قرار گیری مبل و میز و حتی کمد بر روی آن سبب ایجاد گرد و خاک و آلودگی هایی می کند و حتی این الودگی ممکن است به بخش عمیق تر فرش، که همان تار و پود های فرش هستند، برسد و این موضوع علاوه بر این که از نظر ظاهری می تواند آزار دهنده باشد، می تواند به فرش در طول مدت زمان طولانی آسیب هایی وارد کند. به همین دلیل است که توصیه می شود فرش ها در سال یک الی دو بار شسته شوند؛ تا هم تمیز بمانند و هم زیبایی ظاهریشان حفظ و از همه مهم تر این که به طول عمرشان اضافه شود و دیرتر کهنه شوند. که این در خصوص تمام فرش ها می باشد و تنها فرش ترک مد نظر نیست. برای شست و شوی فرش ها، تبحر و تجربه بسیار پر اهمیت است. چرا که با توجه به وجود جنس های مختلفی از فرش ها، تشخیص این که چه مواد شوینده ای مناسب است و نحوه ی عملکرد باید به چه صورت باشد، تنها توسط اشخاص با تجربه امکان پذیر است. که در این مقاله قصد داریم در خصوص شست و شوی فرش های ترک صحبت کنیم و در این خصوص راهنماهایی را ارائه دهیم، که این راهنمایی در خصوص روش های شست و شوی خانگی و قالیشویی فرش های ترک است.

روش‎ شستشوی فرش ترک در منزل

 همیشه اولین روشی که به ذهن می رسد، روش های کاملا خانگی و در دسترس می باشد، که به کمک جوش شیرین، سرکه، آب ولرم و شامپو فرش انجام می شود. برای شست و شو، اولین کاری که در خصوص تمام فرش ها از جمله فرش ترک انجام می شود، جدا کردن انواع زباله ها و خورده مواد است که این کار را می توان یا به صورت دستی و یا به کمک جارو برقی انجام دهید؛ که تفاوتی وجود ندارد. پس از انجام این کار، نوبت به تهیه ی محلول ضد عفونی کننده وشامپو فرش خانگی می رسد، که سرکه و جوش شیرین و آب ولرم را با یکدیگر ترکیب کرده و محلول یک دستی حاصل شود و هم چنین می توانید مقداری نمک هم اضافه کنید. که این مورد کاملا اختیاری است.

روش‎ شستشوی فرش ترک در منزل

محلول را بر روی فرش ها می گذارید و به کمک برس مخصوص می کشید، لازم به ذکر است که برس باید کاملا مخصوص باشد، تا فرش ترک دچار آسیب نشود و این برس ها نرم است و به تار و پود فرش آسیبی نمی رساند. این محلول می تواند تمام لکه های فرش را به راحتی از بین ببرد، اما نباید بگذارید که محلول به مدت زیاد بر روی فرش بماند؛ چرا که سرکه و جوش شیرین، ضد عفونی کننده ی قوی است و مدت زیاد آن ممکن است فرش را با آسیب رو به رو کند. پس از استفاده از محلول و انجام مراحل باید با آب ولرم فرش را شست و شو دهید، تا کاملا پاک شود و در نهایت هم با پارچه و یا دستمالی تمیز فرش را خشک می کنید و در هوای آزاد قرار می دهید، تا کاملا خشک شود. نتیجه ای که حاصل می شود کاملا مطلوب و تمیز می باشد که البته با رعایت نکات و اصول، تا علاوه بر تمیزی، فرش هم سالم باقی بماند.

شستشوی فرش ترک با شامپو فرش

تمام وسیله ها از جمله فرش ها دچار آلودگی و گرد و غبار می شوند و همیشه در حالت تمیز باقی نمی مانند؛ اما به راحتی و با گردگیری روزانه می توان آن ها را همیشه تمیز و سالم نگه داشت. اما اگر بخواهیم در خصوص فرش ها بگوییم، فرش ها به علت استفاده ی گسترده و رفت و آمدهای مکرر، کثیف شدنشان امری طبیعی می باشد. که حتی با دستمال کشی و گردگیری ساده هم قابل جبران نیست. به همین دلیل برای زیبا و تمیز ماندن آن ها لازم است که در مواقع مناسبی شسته شوند. که فرش ترک همان طور که  گفته شد، از فرش های شیک و خاص است که باید همیشه حالت تمیز خود را برای ایجاد جلوه ی شیک حفظ کند؛ به همین دلیل می توانید به روش خانگی و در منزل، به شست و شو و تمیز کردن فرش ترک بپردازید، بدون این که محیط کثیف شود و یا نیاز به محل خاص داشته باشد. که در این بخش در خصوص شست و شوی فرش ترک توسط شامپو فرش است که در اولین مرحله، جهت شست و شو همانند روش بالا که روشی خانگی بود، فرش را باید عاری از هر گونه اجسام خارجی کنید. تا در حین شست و شو مزاحم کار نشوند. به خصوص مبل که می تواند خیلی هم آزاردهنده باشد و پس از اتمام این کار نوبت به شست و شو می رسد. که بر روی ظرف شامپو فرش ها نحوه ی استفاده درج شده است.

شستشوی فرش ترک با شامپو فرش

و لازم است ظرفی داشته باشید تا محلول را بریزید و سپس مقداری آب هم به آن اضافه کنید و آن قدر بهم بزنید تا کاملا کف کند. سپس دستمال تمیزی بر می دارید و کف را توسط دستمال بر روی فرش ترک می کشید و این کار را باید خلاف جهت پرزهای فرش انجام دهید تا فرش کاملا تمیز شود و هر آلودگی که در لا به لای پرز ها وجود دارد، کاملا تمیز و از بین برود. پس از این که کار شست و شو و دستمال کشی را کامل انجام دادید، اجازه دهید تا کف به مدت نیم ساعت بر روی فرش باقی بماند. پس از اتمام این زمان، کف ها را کامل جمع کرده و اجازه دهید خشک شود که این کار می تواند به کمک جارو برقی هایی که این قابلیت را دارند، انجام دهید و کف ها را جارو بکشید. اما اگر جارو برقی از مدل ساده بود از انجام آن خودداری کنید چرا که جارو می سوزد. هم چنین نکته ای هم در این خصوص وجود دارد، که فرش را از بالا به سمت پایین شست و شو دهید؛ تا مجبور به راه رفتن بر روی فرش نشوید. چرا که این کار در حین شست و شو می تواند لکه هایی را ایجاد کند و در نهایت با این لکه ها مواجه شوید. اگر نکته ها را کامل و اصولی رعایت کنید، فرش ها کاملا تمیز و مرتب البته بدون آسیب خواهند شد.

نگهداری فرش ترک بعد از قالیشویی

قالیشویی از دیگر روش های شست و شو فرش ترک می باشد، که کاملا این کار در کیفیتی عالی انجام می شود و دلیل آن، این است که تجهیزات کامل و مدرن و کادری حرفه ای در قالیشویی فعالیت می کنند. که پس از شست و شوی کامل فرش را لول شده در کاور به مشتری تحویل می دهد که در این قسمت نکته ای وجود دارد، که جز نگه داری قبل از قالیشویی است؛

نگهداری فرش ترک بعد از قالیشویی

که باید حتما پس از تحویل گرفتن فرش ترک، بلافاصله فرش را از کاور خارج کنید و اصلا به کار را به روزهای آتی موکول نکنید؛ چرا که این فرش ها حساس هستند و وقتی داخل کاور باقی می مانند، عرق می کنند و هیچ جریان هوایی داخل کاور وجود ندارد، به همین دلیل دچار نم زدگی می شود و نتیجه ی نم زدگی هم همان طور که مشخص است، پوسیدگی فرش می باشد. به همین دلیل بهتر است این نکته را در نظر داشته باشید تا در لحظه فراموش نکنید.

نحوه شستن فرش ترک

در چندین سال متمادی فرش های ترک مورد انتخاب و توجه دسته ای زیادی از افراد قرار گرفته اند، چراکه هر یک از افراد با توجه به سلیقه و علایق شخصی خود اقدام به انتخاب و سپس تهیه فرش مناسب برای منزل خود می کنند. این دسته از فرش ها جز فرش های ماشینی محسوب می‌شوند. تولید فرش های ترک برای اولین بار در کشور ترکیه انجام شد، الیاف به کار برده شده در این فرش از کتان، ابریشم و پشم می‌باشد.

اگر بخواهیم ویژگی های فرش ترک را مورد بررسی قرار دهیم، می توان گفت که:

۱- قیمت فرش ترک نسبت به فرش‌های دستباف مناسب تر است با توجه به اینکه نوع نه به کار برده شده برای بافت این فرش از ابریشم که یک کالای ارزنده است، می‌باشد به همین سبب افراد راحت‌تر می‌توانند نسبت به خرید این دسته از فرش ها اقدام نمایند.

۲- همچنین اغلب فرش های ترک به رنگ روشن می‌باشند و در طرح ها و نقش های متنوع تولید می‌شوند، پس مناسب برای کسانی است که انتخاب آنها فرش هایی با رنگ روشن که متناسب با سایر اجسام دکوراسیون داخلی منزل آنها نیز باشد. اما این مسئله طبیعی است که همه فرش ها پس از گذر مدت زمانی آلوده به کثیفی های مختلف می‌شوند و همچنین بر اثر استفاده زیاد ممکن است تغییر رنگ دهند، این مسئله سبب می‌شود تا فرش ها ظاهر و نمای اصلی خود را از دست بدهند، که در این صورت ضروری است اقدامی جهت شستشوی آنها انجام دهید.

نحوه شستن فرش ترک

شستشو‌ی فرش های ترک را می توانید به دو صورت انجام دهید:

۱- انجام شستشو‌ی فرش های ترک در خانه

۲- سپردن فرش های ترک به مجموعه های قالیشویی معتبر

که این موضوع به انتخاب خود شما بستگی دارد که کدام گزینه را مورد انتخاب خود قرار دهید.
این فرش‎ها پس از مدتی آلوده می شوند و نیاز به شست و شو دارند. شستن فرش ترک را می توان به دو صورت هم در منزل و هم قالیشویی تهران انجام داد. این امر بستگی به خود شما دارد که فضا یا وقت انجام این کار را دارید یا خیر.

بهترین روش شستشو‌ی فرش ترکیه

پیش تر پرداختیم که برای انجام شستشو‌ی فرش ترک، دو راهکار وجود دارد، در ادامه قصد داریم تا به معرفی هریک از راهکار های موجود بپردازیم.‎

شستشوی فرش ترک در منزل

پیش از انجام هر کاری برچسب نصب شده بر پشت فرش ترک را یافته و آن را مورد بررسی قرار دهید. در این برچسب اطلاعاتی در خصوص جنس فرش و شست و شوی آن درج شده است.

۱- برای شستن فرش ترک در منزل در مرحله اول و قبل از اینکه شستشو را آغاز نمایید باید، روی سطح آن را جارو برقی بکشید و تمیز کنید به طوری که به هیچ میزان از گردوغبار در میان الیاف فرش شما باقی نماند. در این خصوص پیشنهاد می شود که چنانچه فرش شما دارای ابعاد کوچکی است، آن را در یک فضای باز بتکانید.

۲- در مرحله دوم پس از گردوغبارگیری، می بایست محلول هایی جهت لکه گیری آماده نمایید، که در این خصوص می توانید از سرکه، آب ولرم، جوش شیرین و برس استفاده نمایید. از محلول سرکه و جوش شیرین استفاده برای لکه گیری فرش استفاده نمایید . سپس برای خارج کردن محلول از فرش ترک خود از آب ولرم استفاده نموده و فرش را با آن آبکشی نمایید.

بهترین روش شستشو‌ی فرش ترکیه

۳- حال نوبت به شستن فرش ترک با شامپو فرش می‌رسد.

پیش از شروع فرایند شستشو‌ ابتدا دستورالعمل ذکر شده بر روی قوطی شامپو فرش را با دقت مطالعه کنید و طبق آن عمل نمایید.
مقداری از محلول را درون ظرف بزرگی ریخته و آن را با آب مخلوط می کنیم تا محلول به خوبی کف کند. سپس با استفاده از این محلول و یک پارچه تمیز و نرم و یا یک اسفنج شستشوی فرش را انجام می‌دهیم، در این مرحله با کشیدن حرکات ملایم و آرام در جهت خلاف پرزهای فرش عمل میکنیم.پس از اینکه تمام لکه ها و کثیفی روی فرش از بین رفت، باید اجازه دهید کف به مدت نیم ساعت روی فرش باقی بماند.

۴- در مرحله پایانی شستن فرش ترک با شامپو فرش، به کنم یک اسفنج یا حوله تمیز و یک ظرف آب همه کف موجود در میان فرش را از آن خارج نمایید، سپس با باز گذاشتن پنجره ها اجازه دهید تا با تهویه مناسب هوا، فرش به خوبی خشک شود.

تماس با ما