پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

شستن فرش با وایتکس

از گذشته تاکنون کشور ما یکی از کشورهای بزرگ دنیا در زمینه فرش بافی بوده و است. این موضوع سبب شده تا تولیدات فرش در ایران به مقدار چشمگیری افزایش پیدا کند و عده زیادی از افراد به خرید انواع فرش روی بیاورند. البته از این موضوع نیز نگذریم، که انداختن فرش و وجود فرش به عنوان عضوی در دکوراسیون خانه ها در بین ایرانیان بسیار رواج دارد.

شستن فرش با وایتکس

فرش ها با اینکه دلیلی بر زیبایی دکوراسیون خانه هستند، ولی حفاظت و نگهداری مناسب و اصولی از آنها به دلیل استفاده مکرر در خانه تا حدودی دشوار به نظر می رسد. فرش ها ممکن است پاره شوند، دچار پوسیدگی شود، از بین بروند، بو بگیرد، دچار لک و کدری شود، آلوده شوند و… که به دلیل استفاده مکرر فرش ها آلوده می شوند و نیاز به شستشو پیدا می کند. این موضوع سبب شده تا بسیاری از افراد در بازه‌های زمانی نزدیک به هم فرش های خود را بشویند یا آنها را  برای شست و شو به قالیشویی های معتبر از جمله قالیشویی سعادت اباد بسپارند. اما مواقعی نیز وجود دارد که لکه های ایجاد شده روی فرش، اندک هستند و می توان با مواد شوینده آنها را از بین برد و لکه ها را به طور کامل از محو کرد. مواد شوینده ای که کمک می کنند لکه های فرش به خوبی پاک شوند و از روی فرش محو شوند، عبارتند از مایع ظرفشویی، شامپو فرش، تاید به مقدار اندک، وایتکس و غیره، که هر کدام نقش های متفاوتی در از بین بردن لکه ایفا می کنند و بسته به نوع لکه می توان یکی از آنها را برای تمیز کردن فرش انتخاب کرد.

شستن فرش با وایتکس

شامپو فرش و تاید که به صورت مایع درآمده، گزینه‌ای عالی برای پاک کردن لکه های سطحی و کدر هستند. مایع ظرفشویی پاک کننده عالی برای لکه های متعادل مثل ریختن میوه یا آبمیوه های روشن و مواد غذایی مثل خورشت است. استفاده از محلول وایتکس برای لکه های عمقی و تیره و بسیار سخت به کار می رود. این لکه ها شامل لکه های قهوه، میوه یا آبمیوه های مثل انار، آلبالو و … است. این لکه ها بسیار سخت پاک می شوند. وایتکس همچنین به پاک کردن لکه های زرد فرش که بعد از شستشوی غیر اصولی در فرش ماندگار می شود، نیز کمک می‌کند و همچنین اگر مبلمان سفید دارید یا روکش های صندلی شما سفید است. بهترین گزینه برای پاک کردن آنها استفاده از وایتکس است.

روش شستن فرش با وایتکس

اما ابتدا باید بگوییم ما شستن فرش به وسیله وایتکس را به شما عزیزان به هیچ وجه پیشنهاد نمی‌کنیم، چرا که وایتکس محلول پاک کننده بسیار قوی است و این قدرت پاک کنندگی به میزانی است که می تواند موجب از بین رفتن رنگ فرش شما در برخی نواحی آن شود. همچنین وایتکس در برخی موارد ممکن است از خود لکه های سفید بر جای بگذارد و فرش شما را دچار آسیب رنگی نیز بکند.

 به شما پیشنهاد می کنیم از وایتکس فقط برای مبلمان یا فرش هایی استفاده کنید. که رنگ آنها ذاتا یا بسیار روشن و یا سفید است و در صورت شستشو با وایتکس، صدمه ای به رنگ آنها وارد نمی شود. همینطور استفاده از این محلول را برای فرش های رنگارنگ یا قرمز قدیمی اصلا توصیه نمی کنیم.

روش شستن فرش با وایتکس

 با این حال اگر قصدتان برای استفاده از این محلول قوی، جدی است، پس در ادامه با ما همراه باشید تا از روش شست و شوی اصولی فرش آگاهی پیدا کنید. وایتکس، شوینده قوی است که قدرت پاک کنندگی هر فرشی را به تنهایی دارد. اما برای کاهش آسیب‌پذیری فرش لازم به ذکر است قبل از هر گونه شستشو این نکات را رعایت انجام دهید.

۱- باز گذاشتن درب و پنجره

در و پنجره ها را به طور کامل باز بگذارید، تا بوی نامطبوع و گازهای قوی وایتکس از طریق آنها از خانه شما خارج شوند.

۲- استفاده از پوشاک ایمنی

حتماً برای استفاده از وایتکس از دستکش و ماسک استفاده کنید. چون  این محلول بسیار قوی است و ممکن است در صورت عدم رعایت نکات گفته شده موجب بیماری های تنفسی و حساسیت در ناحیه گلو، حنجره، خفگی آسیب های جدی به پوست نظیر اگزما، از بین رفتن چربی پوست و زمخت شدن آن شود. 

۳- شستشو با وایتکس

پس از اجرا سازی مراحل اولیه نوبت به استفاده از وایتکس می رسد .برای اینکه از وایتکس به نحو احسن و اصولی استفاده کنید، مقدار بسیار کمی از آن را به طور مثال یک قاشق غذاخوری با حدود ۲ لیتر آب مخلوط کنید. که وایتکس قدرت اولیه را از دست بدهد و رقیق تر شود. محلولی که از ترکیب آب و وایتکس به دست آمد را درون یک بطری اسپری بریزید و دوباره به خوبی تکان دهید تا آب و وایتکس به خورد هم برود. سپس مقداری از آن را در جایی از فرش که فکر می‌کنید می‌تواند مورد امتحان قرار بگیرد مثل لبه‌های کناری یا گوشه فرش اسپری نمایید.

روش شستن فرش با وایتکس

پس از مدت زمان حدود ۴۵ دقیقه اگر دیدید، صدمه‌ای به فرش شما  نزد، با جارو برقی و چسب تمامی موها و پرز های چسبیده شده روی فرش را بگیرید و محلول آب و وایتکس را به نواحی مورد نظر اسپری کنید و با گذشت حدود بیست دقیقه فرش خود را با آب فراوان شستشو دهید تا دیگر هیچ لکی مشاهده نکنید.

آیا وایتکس رنگ فرش را از بین می برد؟

 همانطور که گفته شد استفاده از وایتکس برای تمیز نمودن فرش، محدودیت هایی دارد و این محدودیت ها بسته به نوع فرش و همینطور رنگ فرش متغیر است. اگر شما فرش های تیره یا رنگی دارید پیشنهاد می‌کنیم هیچ گاه از وایتکس استفاده نکنید. چرا که استفاده از وایتکس برای شستشوی این فرش ها اصلا مناسب نیست و موجب از بین رفتن رنگ ها و روشن تر شدن فرش می شود. همچنین اگر شما در خانه خود فرش پشمی دارید، توصیه می کنیم اصلاً از وایتکس برای شستشوی آن استفاده نکنید. استفاده از وایتکس فقط برای فرش های روشن، کمرنگ و سفید توصیه می شود.

آیا وایتکس فرش را خراب می کند؟

همانگونه که خدمت شما دوستان عرض شد، وایتکس محلولی بسیار قوی است و حتی اگر با آب هم ترکیب شود، باز صدمات جبران ناپذیری به رنگ و بافت فرش می زند. استفاده از وایتکس در فرش هایی که از طرح های رنگی و نقشه های آنها استفاده می‌شود و معمولاً به رنگ‌های قرمز، آجر یا خردلی هستند، بسیار ریسک پذیر است. چرا که ممکن است رنگ های آن را به طور خیلی چشمگیر از بین ببرد و آن را روشن و کدر سازد. وایتکس همچنین قدرت این را دارد که در خورد و بافت فرش نفوذ کرده و پس از مدت زمان نسبتاً کم، تار و پود فرش را نابود کند و از بین ببرد و این موضوع هم در مورد فرش های ماشینی صدق می‌کند، هم دستباف و از آنجا که فرش های دستباف از ارزش بیشتری نسبت به فرش های ماشینی برخوردارند و نگهداری از آنها واجب تر است. پیشنهاد می‌کنیم که در شست و شوی این‌گونه فرش ها حتی اگر فرشتان روشن است، از وایتکس برای تمیز کردن فرش استفاده نکنید.

اگر وایتکس روی فرش بریزد چه کنیم؟

اکنون می خواهیم بررسی کنیم اگر به صورت خواسته یا ناخواسته، وایتکس روی فرش ریخت، چه اعمالی باید روی آن انجام دهیم. متاسفانه باید بگویم در اکثر موارد نمی توان رنگ و الیاف فرش را به طور کامل برگرداند. موقعی که الیاف فرش با وایتکس تماس پیدا می کند، رنگ اصلی الیاف از بین می‌رود و به همین دلیل است که لکه ها را به هیچ وجه نمی توان پاک کرد. تنها در صورتی می توان رنگ فرش را مثل سابق کرد و به روز اول خود برگرداند. که رنگ اصلی به تار و پود و الیاف فرش برگردانده شود‌.

اگر وایتکس روی فرش بریزد چه کنیم؟

 اما می‌توان  با انجام اقداماتی در این راستا تا حد زیادی از روشن‌تر شدن لک ها جلوگیری کرد، سرعت عمل و دقت در انجام این اقدامات فرش شما را نجات خواهد داد. در ابتدای کار و درست چند لحظه بعد از ریختن وایتکس، روی آن را با آب فراوان و خنک بشویید.  در صورت امکان فرش خود را با یکی موارد ذکر شده بشویید. هیدروژن پراکسید، سرکه، دستمال مرطوب، الکل ایزوپروپیل، جوش شیرین

رنگ کردن الیاف فرش با استفاده از رنگ پارچه

 به یاد داشته باشید که در هنگام شستن فرش با این مواد پارچه یا دستمالی را روی لکه نکشید و فقط آن را روی لکه اسپری کنید و با پنبه نرم به آرامی روی آنها ضربه بزنید. چرا که در غیر صورت این عمل باعث نفوذ بیشتر وایتکس به بافت فرش و یا پخش شدن لکه سفید می شود .

تماس با ما