پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

شستشو فرش در خانه یا کارخانه

شستشوی فرش ها به دو روش انجام می شود. اولین روش شستشوی فرش ها در منزل است و دومین روش شستشوی فرش ها در کارخانه می باشد. برای تصمیم نوع شستشو فرش ها در کارخانه یا خانه بهتر است که به برخی نکات توجه کنیم:

۱- قبل از هر چیزی به جنس و نوع فرش خود توجه کنید. اگر فرش شما جزء فرش های ارزشمند و خاص می باشد بهتر است که فرش های خود را برای شستشو به کارخانه ها بسپارید تا فرشتان به صورت حرفه ای مورد شستشو قرار بگیرد.

۲- اگر فرش شما دستبافت می باشد و شما اطلاعاتی بابت نحوه ی شستشوی فرش های دستبافت ندارید بهتر است که از متخصصین کارخانه کمک بگیرید. در کارخانه ها شستشوی فرش های دستبافت به صورت اصولی و با رعایت تمامی نکات انجام می شود و فرش دستباف شما در حین شستشو و پس از شستشو هیچ گونه آسیبی نمی بیند.

شستشو فرش در خانه یا قالیشویی

۳- اگر فرش هایتان آسیب دیده و نیاز به رفو دارند بهتر است که شستشو فرش هایتان را به قالیشویی بسپارید در غیر این صورت می توانید در منزل به راحتی فرش هایتان را مورد شستشو قرار دهید. فرش های آسیب دیده مانند فرش هایی که با ذغال، سیگار، قابلمه و… دچار سوختگی شده اند قبل از شستشو باید ترمیم شوند تا بتوان آن ها را مورد شستشو قرار داد.

۴- شستشو فرش ها در کارخانه درد سر های شستشو فرش ها را در منزل ندارد. در منزل شستشوی فرش ها را نمی توان به تنهایی انجام داد به دلیل این که زمانی که فرش خیس می شود سنگین‌ می شود و وزن آن دو برابر می شود و نمی توان آن را به راحتی جا به جا و لول کرد ولی در قالیشویی ها تمامی مراحل شستشو، لول کردن، جا به جایی و… با دستگاه ها انجام می شود و نیازی به نیروی انسانی نمی باشد.

تفاوت شستن فرش درکارخانه و منزل

شستشو فرش ها در منزل یا کارخانه تفاوت های ویژه ای دارد و از تفاوت های آن می توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- در قالیشویی ها شستشوی فرش های به طور کامل توسط دستگاه های اتومات و مکانیزه انجام می شود و نیروی انسانی هیچ گونه دخالتی را انجام نمی دهد. ولی در شستشو فرش ها در منزل تمامی مراحل توسط افراد انجام می شود و دستگاه هایی که در کارخانه وجود دارد در دسترس افراد نیست.

۲- در کارخانه ها برای خشک کردن فرش ها از دستگاه های مخصوص استفاده می کنند تا فرش ها پس از خشک شدن کاملا هموار، بدون چروکیدگی، ایجاد بوی نم و… باشند ولی در روش شستشوی فرش در منزل برای خشک کردن فرش باید فرش را پهن و در برابر نور خورشید قرار داد به همین دلیل ممکن است پس از خشک شدن دچار ایجاد بوی بد یا چروکیدگی شود.

۳- در شستشو فرش ها در منزل اگر افراد تخصص لازم را نداشته باشند ممکن است فرش دچار شکستگی شود ولی در کارخانه ها به دلیل این که فرش ها به طور حرفه ای و با استفاده از دستگاه ها شسته می شوند احتمال شکستگی و آسیب دیدگی آن ها بسیار پایین می آیند و هیچ گونه آسیبی نمی بینند.

تفاوت شستن فرش درقالیشویی و منزل

۴- در کارخانه ها برای شستشو فرش ها دقیقا از شوینده ای استفاده می کنند که مناسب فرش می باشد و به فرش هیچ آسیبی وارد نکند ولی در شستشو فرش ها در منزل ممکن است افراد از هر شوینده ای برای شستشو استفاده کنند و سبب آسیب دیدن فرش خود شوند. آسیب دیدن فرش ها با مواد شوینده در سریع ترین زمان اتفاق می افتد و فرش دچار رنگ پریدگی یا رنگ دادگی می شود. شستشوی فرش ها با شوینده های مناسب از هر گونه آسیب دیدگی جلوگیری می کند و فرش مانند روز اول خود تمیز و با کیفیت دیده می شود.

۵- در قالیشویی ها افرادی که اقدام به شستشو فرش می کنند کاملا ماهر و با تجربه هستند و فرش ها را به طور اصولی مورد شستشو قرار می دهند و افرادی که اقدام به شستشو فرش خود می کنند ممکن است سر رشته ای بابت شستشوی فرش ها نداشته باشند و فرش پس از شستشو دچار تغییر خواب شود و زیبایی خود را از دست دهد.

روش های شستشو فرش

روش های شستن فرش درحیاط خانه و قالیشویی امروزه به دو صورت دستی و مکانیزه انجام می گردد.

روش های شستشو فرش در منزل که غالباً پس از غبارگیری اولیه با آب خیس نموده و سپس با مواد شوینده اقدام به از بین بردن کثیفی و آلودگی های سطح فرش می شود. سپس دو الی سه بار آبکشی شده تا از لحاظ شرعی نیز پاک شود بعد از آن فرش لول شده و آب اضافه آن خارج می گردد؛ در ادامه نیازمند مکان مناسبی جهت پهن نمودن و خشک شدن کامل فرش می باشد. روش های شستشو فرش در کارخانه یا به صورت دستی است که همانند شستشو فرش در منزل است یا توسط دستگاه های مخصوص صورت می پذیرد.

شستشو فرش در کارخانه و مراحل آن

به شستشوی فرش در کارخانه و روش های آن می پردازیم.

۱.مرحله اول غبارگیری است که در این مرحله خاک فرش ها گرفته میشود که دستگاهی به نام خاک گیر دارد این دستگاه از قدرت فراوانی برخوردار است، فرش ها را حدود دو ساعت می چرخاند که گرد و غباری درون آن و روی آن به هیچ وجه باقی نماند.

۲. شستشوی فرش با مواد شوینده مرحله دوم را به خود اختصاص داده است که در این مرحله فرش‌ ها به‌ صورت هم‌ اندازه و یکسان کنار یکدیگر روی سطحی صاف و هموار پهن می‌ شود و آب با فشار و سرعت فراوانی روی آن‌ ها پاشیده می‌شود. بعد از این‌ که فرش‌ ها کاملاً خیس و یکدست شدند مواد شوینده‌ بر روی آن‌ها ریخته می‌شود و سپس دستگاه‌های شستشو به کار می‌افتند و روی فرش‌ها به حالت مرتب و منظمی حرکت داده می شود. 

۳. آب‌ کشی فرش سومین مرحله است. در این مرحله بعد از شستشوی فرش با مواد شوینده با شلنگ هایی که دوش هایی پخش کننده برای آب هستند آبکشی می‌ شوند در واقع در این مرحله مواد شوینده باید به‌ طور کامل از فرش خارج می شود. آبکشی در دو مرحله صورت می‌ گیرد.

شستشو فرش در قالیشویی

۴. آب‌ گیری فرش چهارمین مرحله است که فرش ها را لول میکنند و در آبگیر قرار میدهند؛ آب‌ گیر دستگاهی است استوانه ای شکل  که دیواره‌ ا ی فلزی دارد و فرش را بر روی آن قرار میدهند. و سپس این دستگاه با قدرت خود با سرعت و با حرکت دایره ای میچرخد و آب داخل فرش‌ ها در کناره ها جمع شده  و از دیواره ای که در پشت فرش‌ ها قرار دارد به بیرون پرتاب می گردد.

۵. خشک‌ کردن فرش مرحله نهایی است؛ برخی ازکارخانه ها گرم خانه دارند و برخی هم آن را زیر نور آفتاب خشک میکنند. کارخانه های مجهز به گرم‌ خانه‌ دستگاه گرماساز بزرگی را در وسط آنجا کار میگذارند سپس فرش ها را از داربست آویزان کرده  تا سریع خشک شود. به همین علت است که بعضی قالیشویی ها سریع فرش را تحویل داده و فرش ها بوی نا نداده و از کیفیت مطلوب تری برخوردار می باشد.

روش شست و شوی فرش در خانه

شستشو فرش در منزل در صورتی که فرش شما کوچک باشد و جای پهن کردن آن  را داشته باشید، گزینه خوبیست. اما در نهایت امری دشوار است؛ اما اگر قصد شستن فرش در خانه را دارید باید مراحل زیر را طی کنید.

۱. ابتدا روی فرش را جارو کنید که آلودگی ها برطرف شود و سپس آن را بر روی پشت بام یا حیاط پهن کنید

۲.برای شستشو باید مقداری از شامپو فرش، پودر دستی و یا پودر صابون  بر روی فرش بریزید. مخصوصا جاهایی که کدر تر و کثیف تر است .

روش شست و شوی فرش در خانه

۳.بعد از ریختن مواد شوینده از وسیله ای مناسب استفاده کنید و به‌ آرامی آب‌ هایی را که داخل فرش مانده‌ است را خارج کنید؛ چرا که ماندن مواد شوینده و آب درون فرش باعث از بین رفتن بافت های فرش میشود.

۴.اما مرحله ای مهم تر باقی مانده، خشک کردن فرش،  فرش را در جایی که نور آفتاب و هوا جریان دارد پهن کنید اما توجه داشته باشید که در مسیر مستقیم نور خورشید نباشد چرا که رنگ را از بین میبرد.

برای از بین بردن لکه های فرش چه باید کرد؟

اگر لکه های روی فرش عمیق نیست. ابتدا به کمک مخلوط شامپو فرش با آب  که  مخلوط بهترین شامپو فرش خانگی می باشد و دستمال تمیز آن قسمت فرش را شستشو دهید. 

برای ازبین بردن لکه های فرش چکار باید کرد ؟
اما اگر عمیق بود و نیاز به شستشو کامل فرش بود در هنگام شستشو آن نقطه فرش، بیشتر 
شامپوی فرش ریخته تا زمانی که مطمئن شوید لکه از بین رفته است؛ البته بستگی به نوع لکه و مقدار آن می باشد؛ اگر لکه از بین نرفت چندین مرتبه اینکار را انجام دهید تا زمانی که لکه کامل محو شود.

لیست قیمت شستشو فرش در کارخانه

در ارتباط با هزینه قالیشویی باید بگویم که بستگی به جنس فرش ماشینی و یا دستبافت بودن آن بستگی دارد. قیمت شستشوی فرش بر اساس متراژ آن می باشد. همچنین به ابعاد فرش، مسیر رفت و آمد و از همه مهم تر اینکه آیا فرش نیاز به قلم زنی، ترمیم و …. دارد یا خیر؛ که هر یک از موارد بالا باعث افزایش قیمت میشود.

تماس با ما