پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

رنگبرداری فرش دستبافت

ایا تا به حال از فرش های دستبافت استفاده کرده‌اید؟ این فرش ها توسط نیروی انسانی و با استفاده از الیاف و نخ های طبیعی بافته می‌شوند و زیبایی منحصر به فرد و خاص خودشان را دارند. امروزه استفاده از انواع فرش های دستباف در جهان به چشم می‌خورد.
در گذشته معمولاً افراد به صورت فردی و گروهی فرش منزل شان را می‌بافتند و از آن استفاده می کردند. با توجه به این موضوع اکثر افراد از فرش های دستباف استفاده می‌کردند. اما با گذشت زمان و کاهش اطلاعات در این زمینه و نیز افزایش قیمت این فرش ها معمولاً مردم امروزه از فرش های ماشینی و موکت ها استفاده می کنند؛ از طرف دیگر نگهداری و شست شوی فرش دستبافت از اهمیت زیادی برخوردار است و باید به روش کاملا اصولی و تخصصی انجام شود.

برای مثال در حال حاضر یکی از شایع‌ترین اختلالات که در فرش های دستباف ایجاد می شود ترکیب رنگ می باشد. در شرایطی ممکن است فرش‌ دستبافت شما با رنگ الوده شده باشد و یا این که در صورت استفاده نادرست رنگ های موجود در آن باهم ترکیب شده باشند. اگر شستشوی فرش دستباف به روش اصولی و تخصصی انجام نشود در حین شست شو فرش دچار ترکیب رنگ می شود. با توجه به این موضوع نیاز به رنگبرداری خواهد داشت.
امروزه اکثر قالیشویی های فعال در سطح شهر، علاوه بر خدمات شستشو، خدمات رفوگری و ترمیم انواع فرش را نیز انجام می‌دهند که رنگبرداری نیز در آنجا انجام خواهد شد.
رنگبرداری فرش ابریشم و فرشهای های دستبافت کمی سخت تر از فرش های ماشینی می باشد به همین دلیل باید به یک مکان کاملا پیشرفته و تخصصی در این زمینه مراجعه کرد.

رنگبرداری فرش دستباف

در حال حاضر برخی از موسسه های فعال در این زمینه رنگبرداری فرش های دستباف را در منزل شما نیز انجام می‌دهند. معمولا از دستگاه های ویژه و تخصصی برای رنگبرداری این فرش ها استفاده نشده و کلیه این کار توسط فرد رفوگر انجام خواهد شد. توجه داشته باشید در صورتی که فرش‌ دستبافت شما دچار ترکیب رنگ شده است هیچ گونه اقدامی در این زمینه انجام نداده و این کار را به یک فرد متخصص واگذار نمایید.

روش های رنگ برداری فرش دستبافت

 روش رنگبرداری فرش دستبافت با توجه به الیاف به کار رفته در ساختار فرش ونیز جنس رنگ آن از هم متفاوت می باشد. در حال حاضر سه روش اصلی برای رنگ برداری فرش ها در نظر گرفته شده است.

  1. روش اول از مواد احیا کننده همانند هیدروسولفیت سدیم برای تغییر فام رنگی پرز فرش استفاده می شود.
  2. روش دوم و موثر در زمینه رنگبرداری فرش با استفاده از مواد اکسید کننده همانند آب اکسیژنه و بی کرومات پتاسیم می باشد.
  3. یکی دیگر از کاربردی ترین روش ها در رنگبرداری فرش دستباف فراهم آوردن حمامی از مواد اکسید کننده می باشد. در چنین شرایطی از شدت رنگی فرش دستباف کاسته خواهد شد.

اگر فرآیند رنگ برداری به شیوه تخصصی و اصولی انجام شود از ارزش فرش‌ دستبافت کم نشده و به حالت اول خود باز می گردد. اما چنانچه فرایند رنگ برداری با دانش وآگاهی لازم صورت نگیرد، علاوه برای این که رنگ فرش از بین نمی رود آسیب ایجاد شده گسترده تر نیز خواهد شد. در حال حاضر افراد متخصص در این زمینه از موادی همانند محلول سدیم محلول آمونیاک پیریدین و کربنات سدیم برای از بین بردن رنگ در فرش های دستباف استفاده می کنند.

رنگبرداری فرش دستباف
محلول استفاده شده با توجه به رنگ فرش و نیز ساختار آن متفاوت می باشد.
برای مثال برای از بین بردن ترکیب رنگی ایجاد شده در فرش های دستبافت با رنگ روشن از هیدروسولفیت سدیم استفاده می گردد. البته در هنگام استفاده از این مواد عوامل محیطی مخصوصاً دما تاثیر بسیار زیادی دارد. در هنگام رنگ برداری فرش های دستبافت از جوش شیرین نیز استفاده های زیادی می شود. پس از انجام مراحل رنگبری از این ماده برای تثبیت رنگ فرش استفاده خواهد شد؛ جوش شیرین رنگ های اضافی باقی مانده را به خود جذب کرده و فرآیند رنگبری را با کیفیت تر می کند.

رنگرزی فرش‌ دستبافت

 رنگرزی فرش، یعنی این که با استفاده از رنگ ها و مواد مخصوص قسمت های رنگ رفته فرش را دوباره رنگ دار کرد. رنگ های استفاده شده در این فرآیند از رنگ های معمولی کاملا متفاوت بوده و ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند زمانی که فرش های دستبافت تحت تاثیر عوامل مختلف رنگ خود را از دست می دهند، از فرایند رنگرزی استفاده خواهد شد. گاه افراد در مرود هزینه رنگرزی فرش دستباف، هستند؛ ولی قالیشویی معتبر مادر، با نرخ مناسب، این دغدغه مشنریان را برطرف کرده است.

رنگ فرش دستبافت تحت تاثیر عوامل مختلف همانند شست شوی نادرست از بین خواهد رفت. با توجه به این موضوع برای حفظ ظاهر و زیبایی فرش نیاز به خدمات رنگرزی خواهید داشت. رنگرزی فرش دستبافت از فرش ماشینی متفاوت می باشد؛ زمانی که فرش های دستباف برای مدت طولانی در مقابل نور خورشید قرار می گیرند، رنگ اصلی خود را از دست داده و نیاز به ترمیم رنگ خواهند داشت. هنگام رنگرزی فرش، نوع الیاف به کار رفته در ساختار آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

رنگرزی فرش‌ دستبافت

برای مثال اگر در ساختار فرش های دستباف از الیاف و تار و پود های طبیعی که منشاء آن ها از حیوانات می باشد استفاده شود، باید در هنگام رنگ کردن آن ها نیز رنگی را استفاده کنید که ساختاری تقریباً متشابه به این مواد دارند؛ در چنین شرایطی از رنگ‌های طبیعی که از گیاهان گرفته شده است استفاده می شود. اما اگر در ساختار فرش از مواد مصنوعی همانند پلی اتیلن ها استفاده شده باشد رنگ به کار رفته در آن نیز متفاوت خواهد بود. برای رنگرزی فرش های دستبافت از رنگ های طبیعی و یا حیوانی استفاده خواهد شد؛ در واقع برخی از حیوانات با داشتن رنگدانه های قرمز می توانند در این فرایند موثر واقع شوند.

رنگبرداری فرش

بهتر است برای رنگبرداری و یا از بین بردن رنگ فرش به یک محل تخصصی و پیشرفته در این زمینه مراجعه کرد، تا رنگ های ایجاد شده در ساختار فرش شما به صورت کامل و تخصصی از بین برود و آسیب بیشتری در این زمینه شکل نگیرد.
در شرایطی شاید شما بتوانید رنگ های سطحی ایجاد شده روی فرش خود را از بین ببرید. برای مثال اگر فرش ماشینی شما توسط جوهر رنگی شد، می‌توانید با استفاده از ماست ترش بخشی از این رنگ ایجاد شده را ازبین برد. برای این کار لازم است مقداری ماست ترش روی لکه مورد نظر بریزید و اجازه دهید به مدت یک الی دو ساعت ماست روی همین محل باقی بماند؛ پس از آن با استفاده از یک قاشق آن را از روی فرش خود جمع کنید؛ توجه داشته باشید که در این میان قاشق را با سایر قسمت های فرش در تماس قرار ندهید.  برای نتیجه گیری بهتر می توانید پس از جمع‌آوری ماست از شامپو فرش و یا یک شوینده مناسب استفاده کنید.
قابل ذکر است که رنگبرداری فرش های ابریشمی و یا دستبافت کار هر کسی نمی باشد پس در صورت بروز چنین حادثه ای روی این فرش ها هیچ گونه اقدامی انجام نداده و این کار را به افراد متخصص در این زمینه واگذار کنید.

آیا با رنگبرداری فرش به حالت اول برمیگردد؟

یکی از رایج ترین سوالات در این زمینه این است که آیا پس از انجام فرآیند رنگبرداری فرش به حالت اول برمیگردد یا خیر؟ اگر رنگ برداری به روش اصولی و تخصصی انجام شود به طور حتم رنگ های جا شده از روی فرش حذف می شوند و فرش ظاهر طبیعی خود را پیدا خواهد کرد.

آیا با رنگبرداری فرش به حالت اول برمیگردد؟
اگر قصد رنگبرداری فرش خود را دارید، ابتدا تحقیقاتی در زمینه ارائه خدمات در موسسه های فعال رنگ برداری در سطح شهر خود انجام دهید تا بتوانید مجموعه ای مناسب و پیشرفته را در این زمینه پیدا کنید.
نحوه استفاده شما از فرش نیز در نتیجه رنگبرداری تاثیرگذار خواهد بود؛ اگر شما به صورت مجدد فرش خود را در شرایطی قرار دهید که دوباره دچار ترکیب‌ رنگ شود، فرآیند رنگ برداری برای بار چندم سخت‌ تر خواهد بود.

رنگرزی فرش دستبافت

شما نمی توانید هیچ یک از مراحل رنگرزی را در منزل خود و بدون داشتن تجهیزات مخصوص در این زمینه انجام دهید. همانطور که گفته شد برای رنگرزی فرش دستباف، از انواع رنگ های گیاهی حیوانی و یا شیمیایی استفاده می شود؛ که هر یک از این رنگ ها قیمت مخصوص به خود را دارد. به طور حتم رنگ هایی که از گیاهان و یا حیوانات گرفته شده است، بهتر بوده و نیز هزینه های ارائه شده برای شما را افزایش خواهد داد.
استفاده از رنگ های طبیعی علاوه بر این که ظاهر زیباتری به فرش شما منتقل می کند، می تواند روی بدن و سلامتی انسان نیز تاثیرات مثبتی ایجاد نماید.

 

تماس با ما