پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

رفوگری فرش بلژیکی

فرش از دیرباز جز ملزومات اصلی یک خانه بوده است و  با توجه به سطح درآمد، مردم اقدام به فروش فرش قدیمی و خرید فرش جدید می کنند. البته در برخی از موارد پیش می آید که یک فرش با مشکلاتی نظیر جدا شدن تار و پودها، در یک قسمت و یا سوختن در اثر ارتباط با وسایل داغ و یا خوردن تاروپود ها توسط جانواران موذی و یا قرار گرفتن در معرض رطوبت روبرو می شود در این شرایط، فرش ها به دلیل قرار گرفتن در معرض آسیب های مختلف نیاز به رفوگری دارند. رفوگر، سعی می کند با تخصص خود مشکل به وجود آمده را برطرف نماید و فرش را مانند روز اول کند. این که بتوان با عمل رفوگری فرش، فرش را نو کرد، همینطوری اتفاق نمی افتد و کار هر کسی نیست. بلکه باید از یک مرکز متخصص کمک گرفت. اگر فرش شما آسیب دید و خودتان برای برطرف کردن آن دست به کار شدید، در صورتی که هیچ مهارتی نداشته باشید، قطعا به جای بهبود، آن را خراب تر خواهید کرد. با توجه به این که برخی از فرش ها بسیار حساس هستند و از جنس های ظریف با تار و پود های نازک ساخته شده اند. مانند فرش بلژیکی، یک اشتباه می تواند باعث نابودی تمام فرش شده و یک هزینه مضاعف بر رو روی دست شما بگذارد.

رفوگری فرش بلژیکی

فرش بلژیکی را به اصطلاح یک فرش ابریشمی می دانند. البته ابریشمی که مصنوعی بوده و نخ آن در کارگاه های مختلف نخ تولید شده باشد. همچنین‌، فرش بلژیکی را نمی توان یک فرش دستبافت قلمداد کرد. بلکه فرشی است که در خارج از ایران و در کارخانه های بزرگ به وسیله دستگاه های غول پیکر تولید فرش، ساخته می شود و بر اساس نیاز بازار و متقاضیان آن وارد ایران می شود، البته میتوان گفت جلوه و ظاهر زیبایی که این فرش ها دارند و  نقش ها و طرح های خیلی جالب، باعث شده که در خانه های خیلی از  دوستانمان شاهد این نوع فرش باشیم. پس ازدیاد این فرش، قطعا نیاز به تعمیرکارهای آن را نیز زیاد خواهد کرد‌. رفوگری فرش بلژیکی باید توسط فردی صورت گیرد که انگشتانش به تعمیر فرش عادت کرده باشند و بدون لرزش قادر به وصل کردن گره های جدا شده این فرش باشد. فرش بلژیکی یک فرش خیلی ظریف است که بعد از انداختن آن بر روی کف منزل، به راحتی نمی توان آن را جمع کرد؛ زیرا به زمین چسبیده است. اما نمی توان‌گفت که  فرش بلژیکی از آسیب های احتمالی در امان است؛ زیرا علاوه بر آسیب های طبیعی یک سری خطاهای انسانی نیز وجود دارد، که باعث صدمه زدن به فرش می شود. مخصوصا در برخی از منازل که تعداد  بچه ها زیاد است و کنترل آن ها سخت، باید شاهد کثیف کاری های زیادی بر روی فرش بلژیکی بود. لازم است این نکته را یادآور بشیم که برخی از لک ها با هیچ مایع شوینده ای از  بین نخواهند و نیاز است دقیقا برداشته شده و به وسیله رفوگر، قسمت برداشته شده ترمیم‌ شود.

چگونگی رفوگری

برای انجام رفوگری فرش به یک سری ابزار و وسایل تخصصی نیاز است. ابزارها و موادی از جمله:

یک تکه کاغذ فرش

نوار لغزش فرش

پیچ‌گوشتی

نخ

چاقو

قیچی

رولر ستاره

برس شانه یا برس طبیعی

مرحله ۱- جمع‌آوری مواد

جایگزینی یک قطعه فرش در یک ناحیه کوچک، ممکن است کم‌تر از یک فوت مربع باشد. برای تعمیر، شما به یک قطعه از فرش و یا نخ های مرتبط با فرش نیاز خواهید داشت. اغلب، هنگامی که کار رفوی فرش تمام شد، باید وسایل باقیمانده برای تعمیرات احتمالی در آینده کنار گذاشته شوند. اگر نخ ها و یا تکه هایی که قرار است با آن ها کار رفو انجام شود، با فرش تطابق نداشته باشند و یا نتوان یک قطعه تطبیق جدید برای آن تهیه کرد، باید یک قطعه از خود فرش تهیه شود. فرش اهدا کننده، یک فرش تطبیق شده باشد و از یک ناحیه پنهان آن نخ و یا یک قطعه جدا شود. برخی از قسمت های فرش نظیر قسمت های در گوشه، داخل کمدها، یا زیر مبل‌ها و یا مبلمان برای جدا کردن خوب هستند.

مرحله ۲- علامت‌گذاری بخش آسیب‌دیده

از پیچ‌گوشتی برای علامت‌گذاری منطقه آسیب دیده استفاده کنید. انتهای نوک ابزار را در فیبرها قرار دهید و به آرامی فیبرها را در یک خط مستقیم جدا کنید. این باعث می‌شود که تیغه از میان‌بر زدن فیبرها جلوگیری کند.

مرحله ۳- حذف بخش آسیب‌دیده

با استفاده از یک کوسن می توانید، مربع آسیب دیده را قطع کنید و خطوط خود را تا جایی که ممکن است صاف نگه دارید. با احتیاط برای جلوگیری از آسیب رساندن به تارو پودهای مجاوربرخورد کنید. به آرامی تکه فرش را بردارید. اگر قسمتی از آن هنوز خوب است، آن را به جای خود بگذارید. اگر آسیب‌دیده است، ممکن است نیاز به حذف و تعویض آن نیز داشته باشید. یک چاقو بهتر برای این مرحله بهتر عمل می‌کند.

چگونگی رفوگری

مرحله ۴- بریدن قسمت اهدا کننده

معین کنید که کدام قسمت فرش برای برش مناسب است. در بیشتر فرش‌ها ( به استثنای برخی از سبک ها)، تاروپودها در یک جهت اجرا می‌شوند. دست خود را روی هر دو تکه فرش قرار دهید، تا بتوانید قطعه اهدا کننده را با دقت برش بزنید. تکه اهدا کننده را به صورت مساوی و تراز بر روی تکه آسیب‌دیده فرش قرار دهید.

مرحله ۵- نصب قطعه اهدا کننده

با گذاشتن تکه ای فرش در محل شروع کنید. اندازه قطعه را آزمایش کنید و اطمینان حاصل کنید که یک جا خالی و یا هیچ فاصله‌ای نداشته باشد. اگر قطعه بسیار بزرگ است، می‌توانید آن را با دقت با قیچی اصلاح کنید. بررسی مجدد جهت تاروپودها روی قطعه جدید نیاز است. اغلب حرفه‌ای‌ها از یک نوار تنظیم حرارتی استفاده می‌کنند، که به یک آهن گرمایی ویژه  نیاز دارد.

مرحله ۶- ترکیب

برای ترکیب تارو پودها در طول درز، از یک غلتک کاری ستاره‌ای استفاده کنید. یک شانه یا برس ساخته‌شده با الیاف طبیعی هم خوب عمل می‌کند، تا قسمت های قدیمی و جدیدفرش  را به هم ترکیب کند و یک رگه نامریی ایجاد کند. مراقب باشید که هر گونه تارها را از لبه فرش بکشید.

مرحله ۷- پایان کار

در صورتی که قادر به انجام رفوگری در منزل بودید، می توانید در هزینه های خود صرفه جویی کنید و اگر نتوانستید افراد خبره ای هستند که می توانند این کار را انجام دهند.

رفوکاری فرش بلژیکی

فرش بلژیکی، فرشی با تار و پودهای نازک و ظریف بوده که رفوکاری آن دارای اصول و قواعد خاصی است و بدون یادگیری و کسب مهارت در آن هر فردی قادر به انجام دادن آن نیست، پس اگر در منزل خود فرش بلژیکی دارید،  مراقب باشید که برای از بین بردن مشکلات پیش آمده، بدون آگاهی اقدام نکنید. زیرا کار را برای فرد متخصص سخت تر خواهید کرد. برای پیدا کردن مراکز تعمیر و رفوکاری فرش بلژیکی، می توانید از اینترنت کمک بگیرید. سایت های زیادی در زمینه خدمات فرش فعالیت می کنند که با یک تماس ساده می توانید از جزییات کار آگاهی پیدا کرده و‌ کار رفوگری فرش بلژیکی خود را به آن ها بسپارید.

رفوکاری فرش بلژیکی

این مراکز در زمینه تعمیرات فرش، تجارب زیادی دارند و کار را در سریع ترین زمان ممکن انجام داده و در اختیار مشتری قرار می دهند. برخی از این مراکز خدماتی، کارشناسان خود را به منازل می فرستند، تا در محل کار، تعمیر و رفوکاری فرش را انجام دهند. در این شرایط، دیگر دغدغه بردن فرش، آن هم فرش بلژیکی که بسیار جابه جایی آن به دلیل جسبیدن به کف سخت است، راحت تر خواهد بود.

ترمیم قالی فانتزی

امروزه طرح های فانتزی طرفداران زیادی پیدا کرده هست. این طرح ها به قالی نیز کشیده شده اند و علاقه مندان به نقش های فانتزی برای خرید قالی آن را ملاک کار قرار خواهند داد. قالی های فانتزی مانند دیگر فرش ها به مرور زمان‌به ترمیم و تعمیر نیاز دارند؛ زیرا آن ها نیز در برابر آسیب ها مستثنی نیستند. پس برای این که کار ترمیم قالی فانتزی شما بر اساس اصول صورت گیرد و در هنگام تعمیر قالی فانتزی، نقش ها از حالت اصلی خود خارج نگردند و رنگ ها جابه جا نشوند، باید با احتیاط عمل کرد.

ترمیم قالی فانتزی

برخی از مجموعه هایی که به صورت تخصصی فعالیت می کنند، و صرفا فقط به ترمیم قالی فانتزی می پردازند، می توانند کمک کننده خوبی در این زمینه باشند. این مراکز تمام وقت و انرژی خود را فقط برای ترمیم قالی فانتزی قرار می دهد و هیچ مدل دیگر فرش را نمی پذیرند. می توانید از طریق دنیای مجازی و سایت های مختلف آدرس آن ها را پیدا کنید.

 

تماس با ما