پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

رفع انواع سوختگی فرش

فرش هر خانه همچون روح و جان خانه می باشد چرا که به خانه روشنی و صفا می بخشد و اعضای خانه باید بسیار از فرش مراقبت کنند چرا که اگر فرش آسیب ببیند در واقع روح خانه آسیب‌دیده است. مخصوصاً اگر جنس خاصی داشته باشد. توجه داشته باشید قیمت فرش دستباف امروزه بسیار بالا بوده و اگر دچار آسیب شود از قیمت و ارزش آن کاسته می شود و این بدترین اتفاقیست که می تواند برای فرش رخ دهد.
‌در این مقاله قصد داریم به مهم‌ترین مشکلی که می‌تواند برای هر فرش رخ بدهد یعنی سوختگی که اثری جبران‌ناپذیر می‌باشد اشاره کنیم.
یکی از مشکلاتی که می‌تواند برای فرش رخ بدهد سوختگی می‌باشد که ممکن است برای شما هم اتفاق افتاده باشد. فرش‌ها در خانه‌های ایرانی اهمیت بالایی دارد به‌ همین‌ علت است که بهتر است همیشه از آن‌ها مراقبت کرد. که باعث به وجود آمدن سوختگی روی فرش نشویم اما وقتی این اتفاق افتاد چه کاری باید انجام بدهیم در واقع باید گفت رفع سوختگی از فرش دست‌بافت و ابریشم در مقایسه با فرش‌های دیگر تخصص بالاتری را نیازمند است و به‌همین خاطر باید به‌دنبال یافتن قالیشویی معتبر بود تا فرش خود را به آن بسپارید تا فرش را در کمترین زمان ممکن ترمیم کند.

رفع انواع سوختگی فرش
روش‌های مختلفی برای از بین بردن سوختگی فرش بیان‌شده است که هر روش برای برطرف کردن این مشکل کارایی دارد اما نگاه کلی که بخواهیم بیندازیم مهم‌ترین علت میزان سوختگی برجای‌مانده بسرعت عملی که شما داشته باشید بسیار مهم است.
درواقع هر چه سوختگی مدت بیشتری روی فرش باقی بماند پرزهای اطراف را از بین می‌برد و به رنگ سوختگی درمی‌آورد و در نتیجه ماندگار می‌شود استفاده از محلول‌هایی همچون سرکه سفید و جوش‌شیرین برای از بین بردن جای لکه سوختگی بسیار کارساز است اما زمانی‌که حرف سوختگی‌های عمیق و وحشتناک می‌شود باید روش‌های تخصصی مورد بررسی قرار بگیرد .
اما برای استفاده از محلولی که گفته شد حتما باید از دستکش استفاده کنید و اطراف محل را با پارچه‌ای بپوشانید تا سوختگی بیشتر نشود در واقع جلوی آن گرفته شود.
ایرانی‌ها در تمامی خانه خود فرش می‌اندازند و به‌ همین‌ علت هر لحظه ممکن است که به فرششان آسیب وارد شود یا کثیف شود ممکن است با سیگار، ذغال، قلیان، اتو و حتی وسایل بزرگ‌تری همچون قابلمه هم دچار آسیب‌دیدگی شود. در این مواقع قبل‌از انجام هر کاری باید اطلاعات کافی را داشته باشید و سپس اقدام به از بین بردن سوختگی کنید چراکه ممکن است به فرش آسیب بیشتری وارد کنید و در این مقاله قصد داریم روش‌های آسیب را برایتان توضیح دهیم که با فرش سوخته چه می‌توان کرد.

رفع سوختگی فرش با سیگار

اگر آسیبی که به فرش وارد شده‌ است با سیگار باشد ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که یکی از دو روش زیر کمک بگیرید البته توجه داشته باشید که عمق سوختگی چقدر است و جنس فرش چیست.

۱- استفاده از موچین یا قیچی

هنگامی‌که باسوختگی زیاد فرش مواجه شدید می‌توانید سطح آن را با استفاده از یک قیچی کوچک یا یک ریش‌تراش از بین ببرید توجه داشته باشید که باید این کار را با دقت فراوان انجام دهید تا هیچ جایی گودی روی فرش یا موکت باقی نماند.

۲- استفاده از سمباده

اگر سوختگی زیاد نیست شما می‌توانید قسمت مورد نظرتان را با استفاده از یک سنباده به‌خوبی سایده و سپس پرزهای جمع‌ شده را با جاروبرقی جمع کنید و بخش سوخته شده را مالش دهید تا پرزها یکدست شود.
پس‌ از انجام دادن یکی از مراحل بالا باید محل به‌ اصطلاح محل تعمیر شده را با محلولی از آب‌ اکسیژنه و آب به میزان ۹۰ به ۱۰ درصد به‌ آرامی ماساژ دهید تا هرگونه سیاهی که روی فرش قرار دارد از بین رود و همچنین مقداری پرز را از قسمت سالم فرش جدا کنید و با استفاده از چسب روی جای سوخته قرار دهید تا آن را بپوشاند و نمایش سوختگی از بین برود .
همچنین می توانید از یخ کمک بگیرید آن را روی فرش قرار داده و به سمت های مختلف بکشانید.
زمانی که دمای پرزهای فرش کمتر شد می توانید با کمک گرفتن از یک شانه پرزهای فرش را برس بکشید و به سمت هم بکشانید‌.
و از راه حل های دیگر استفاده از یک دستمال نرم است که رطوبت فرش را از بین ببرید و مراحل بالا را تکرار کنید.

رفع سوختگی فرش با سیگار
برای از بین بردن زردی فرش بر اثر سوختگی باید از محلول آب اکسیژنه به همراه آب استفاده کنید.
نکته قابل توجه فرش آشپزخانه میباشد که باید در انتخاب جنس آن دقت شود چرا که در معرض سوختگی بیشتری قرار دارد.اگر شما هم نگران از بین بردن سوختگی فرش در منزل هستید به روش های زیر توجه کنید.

چگونه می توان اثر سوختگی با بخاری را از بین برد؟

بخش آسیب‌دیده را سمباده بکشید و با محلول سرکه سفید و آب سرد آن را تمیز کنید. اگر در این کار عجله کنید و از مواد شیمیایی کمک بگیرید  به بافت فرش آسیب جدی وارد می شود و اصلا سوختگی از بین نمی رود.
در تمامی مراحل گفته شده از آب سرد کمک بگیرید چرا که اب گرم باعث به هم خوردن رنگ بندی فرش می شود. همچنین شما می توانید با سرعت از یک قالیشویی معتبر درخواست کمک کنید.

چگونه می توان اثر سوختگی با بخاری را از بین برد؟
سوختگی فرش تنها مشکلی نیست که می تواند برای فرش رخ بدهد بلکه بوی بد فرش که در اثر باقی ماندن رطوبت در فرش می باشد نیز مشکلی می باشد که تنها با کمک گرفتن از قالیشویی قابل حل می باشد.

سوختگی فرش چیست؟

هنگامی‌که در اثر حرارت بالا، تغییر شیمیایی در الیاف فرش رخ بدهد سوختگی اتفاق می‌افتد تغییر شیمیایی تهیه پشم برگشت‌ناپذیر می‌باشد و در نتیجه بهترین راه برای از بین بردن سوختگی فرش پیشگیری از وقوع این اتفاق ناگوار است.
اغلب اتفاقات سوختگی فرش به‌علت حرارت اجسام داغ همچون آتش سیگار، زغال داغ، قابلمه داغ، اتو سشوار و اتو مو، بابلیس مو، حرارت بخاری، گرمای آفتاب و اتفاقات دیگری که در واقع برخورد یک جسم داغ با فرش است.

روش هایی برای پیشگیری از سوختگی فرش

بهتر است ابتدا از وقوع اتفاق جلوگیری کرد. برخی روش های پیشگیری به شرح زیر می باشند.

۱- از قرار دادن قابلمه داغ روی فرش حتما جلوگیری کنید و از عایق چوبی یا پارچه‌ای پلاستیکی کمک بگیرید و قابلمه داغ را روی آن بگذارید.

۲- حتما روی فرش میز اتو قرار دهید و از اتو کردن روی فرش جلوگیری کنید.

۳- از روفرشی استفاده کنید تا احتمال سقوط اشیاء داغ را کاهش دهید.

سوختگی فرش چیست؟

۴- فرشی را انتخاب کنید که الیاف مقاومی داشته باشد و در برابر حرارت مقاوم باشد.

برای ازبین بردن سوختگی نیمه سطحی چه کار باید کرد؟

این نوع سوختگی خسارات بیشتری را به فرش وارد می‌کند و بخشی از الیاف کاملاً سیاه می‌شود و از بین می‌رود در این حالت ابتدا باید مانند مراحلی که گفته شد الیاف سیاه‌ رنگ و سفت شده را از فرش جدا کنید برای جدا کردن الیاف سوخته شده سطح فرش به‌ آرامی و با دقت جدا سازید.
باید سرعت عمل به خرج داده و تا آسیب وارد شده به فرش تشدید نیابد. در ابتدا می‌توانید از آب سرد و شانه کمک بگیرید. اگر سوختگی در حدی بود که توسط شانه کشیدن از بین نرفت می‌توانید با استفاده از محلول نرم‌کننده لباس و آب‌خنک مقداری الیاف را نرم کرده و سپس تلاش کنید اگر که باز هم نتوانستید الیاف سوخته را از فرش جدا کنید می‌توانید از یک قیچی کوچک کمک گرفته و به‌آرامی فقط بخشی از الیاف را از سطح فرش بچینید.

برای ازبین بردن سوختگی نیمه سطحی چه کار باید کرد؟
سخن پایانی فرش کالای بسیار ارزشمندی می‌باشد که هم از لحاظ مادی و هم از لحاظ معنوی دارای ارزش است و در فرهنگ و آداب رسوم ما ایرانی‌ها نگهداری از فرش بسیار مهم است بنابراین باید سعی کنیم به‌هیچ‌ عنوان به فرش تان آسیبی وارد نشود چرا که اگر فرش آسیب ببیند در واقع دکوراسیون منزل به‌هم می‌خورد و آسیب می‌بیند و ظاهر منزل تحت تاثیر قرار می‌گیرد اما اگر به هر علتی فرش تان آسیب دید و باید حتما مقدار سوختگی و نه با اینکه شدید یا کم است و این‌که یک سوختگی ساده و سطحی است یا سوختگی عمقی تر است تشخیص داده شود.
اگر سوختگی فرش از نوع عمیق و شدید باشد بهتر است آن را به متخصصین فرش بسپارید تا آن‌ها با رفوگری و ترمیم کارشناسان عالی‌رتبه‌ای که وجود دارد قالی شما را صحیح و سالم به شما بازگردانند.
اما اگر شانس با شما یار بود و سوختگی سطحی بود می‌توانید از مقاله‌ای که گفته شد کمک بگیرید و فرش سوخته را به‌راحتی بازسازی کنید.

تماس با ما