پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

راهکارها و روش های شستشوی فرش اکریلیک

با توجه به این که  ما ایرانیان به نسبت دیگر مردم جهان بیشترین استفاده از فرش را داریم، آن هم به دلیل علاقه مندی ما به این هنر است، پس می توان به جرات گفت در خانه هر ایرانی یک فرش وجود دارد، که به آن خیلی اهمیت می دهد. در سال های اخیر مدل های مختلف فرش به وجود آمده اند که یک نوع آن اکریلیک است و با توجه به استقامت و کارکرد بالای این فرش بیشترین متقاضیان را دارد.

راهکارها و روش های شستشوی فرش اکریلیک

در این بین ضرورت دارد که با راهکارها و روش های شستشوی فرش اکریلیک آشنا شد، زیرا وجود هر فرش ایجاب کننده شست شوی آن است و یک شست شو اگر بر اساس روش و اصول مخصوص نباشد، قطعا به جای زیبایی، از رنگ افتادگی فرش را در پی خواهد داشت. امروزه نسبت به گذشته روش های جدید برای شستشوی فرش ها به وجود آمده است به طوری که میتوان قالی شویی های مکانیزه را در هر شهر پیدا کرد و با اطمینان خاطر فرش اکریلیک خود را جهت شستشو به آن ها سپرد.

فرش اکریلیک چیست؟

فرش هایی که برای اتاق های خود انتخاب می کنیم‌ باید دارایی ویژگی هایی چون نرمی و لطافت باشد که یک احساس راحت توام با آرامش را برای ما با خود به همراه داشته باشد، به طوری که وقتی برای چند لحظه بر روی آن دراز بکشیم پرزهای نرم آن ما را نوازش دهد.
برخی از فرش ها وجود دارند که فوق العاده نرم هستند و جنس های مخملی دارند این نوع از فرش ها در بسیاری از خانه‌ها در کشورهای مختلف وجود دارد، که کف اتاق‌ها، اتاق‌خواب‌ها و محل زندگی خود را با آن می پوشانند و باعث می شوندکه به هنگام راه رفتن روی پاهای خود، کف پا احساس ناخوشی نکند.

فرش اکریلیک چیست؟

کفپوش فرش اکریلیک، از الیاف مصنوعی ساخته شده و از سال ۱۹۵۰ به عنوان یک کفپوش محبوب در میان انتخاب‌های علاقه مندان قرار گرفته است که به دلیل دوام بالای آن است.با این حال، خام و نرمی گره های فرش اکریلیک به مرور زمان کاهش پیدا می‌کند و صاف می‌شود.

انواع فرش اکریلیک

انواع مختلف فرش اکریلیک با هر نخی که تولید شود خاصیت شستشو داشته و از نظر اقتصادی دارای یک قیمت منصفانه می باشند. موقع خرید فرش اکریلیک، این نگرانی وجود دارد، که مواد نفتی به کار رفته در فرش اکریلیک حساسیت زا باشند و به افراد خانواده آسیب وارد شود اما با اطمینان می توان گفت که به هیچ عنوان اکریلیک حساسیت زا نیست پس در خرید انواع فرش اکریلیک تردید جایز نیست.

انواع فرش اکریلیک

نمی توان انکار کرد که فرش های ماشینی به نسبت فرش های دستبافت عمر کمتری دارند و بعد از مدتی استفاده و چند بار شستشو از رنگ ظاهرآنها تغییر میکند، اما می توان گفت که با  تهیه  انواع فرش اکریلیک می توانید سال ها از آن استفاده کرده  بدون این که رنگ و زیبایی آن تغییر کند‌.

شستشوی فرش اکریلیک

در این قسمت، ما  به بیان‌ چند نکته مهم در مورد نحوه تمیز کردن فرش های آکریلیک با استفاده از تجهیزات و مواد خانگی استاندارد و روش تهیه شامپو فرش خانگی در دستورالعمل‌های مفصل به شما آموزش خواهیم داد. موادی که برای شستشوی این فرش در منزل نیاز دارید شامل عوامل زیر است:
جوش‌شیرین
پودر تمیرزکننده صنعتی یا پودر مایع / فوم استین
برس تمیز کردن فرش (  جارو با دسته بلند توصیه می شود )
جارورقی راه‌حل تمیز کردن فرش ( پیروی از دستورالعمل کارخانه سازنده )
پارچه خشک و یا اسفنجی نرم
کاغذ

تمیز کردن با جارو

جارو، آسان‌ترین و ساده‌ترین راه برای تمیز کردن فرش اکریلیک است. در خانه ها برای قسمت های شلوغ و پررفت و آمد و قسمت های با ترافیک کم مانند راه پله ها، اتاق کودکان توصیه می‌شود، با استفاده از جارو آن را تمیز کرد حتی کثیفی هایی که در طول زمان  رو هم انباشته شده اند، با جاروبرقی تمیز خواهند شد. مکان های کم‌ رفت و آمد، مانند اتاق‌های مهمان می‌تواند هفته‌ای یک‌بار  به وسیله جارو برقی تمیز شوند.

شستشو با پودر

شما می‌توانید از یک پاک‌ کننده نرم فرش استفاده کنید، تا از شر کثیفی در همان زمان خلاص شوید. از پودر برای تمیز کردن استفاده کنید با به کارگیری پودر، کثیفی پنهان در فرش اکریلیک از بین می رود.

عملکرد مرطوب

شما می توانید کار مرطوب کردن فرش را انجام دهید، به این صورت که فرش اکریلیک خود را با ترکیبی از صابون لباسشویی و آب سرد خیس کنید. پس از آن لکه و دوده را با یک برس فرش و یا حوله کاغذی پاک کنید، پس از عملکرد مرطوب کننده از یک تی برای به خارج کردن آب اضافی و از بین بردن کف استفاده نمایید. بعد از آن فرش را پهن کرده تا خشک شود و از استفاده یا قدم زدن روی فرش در حالی که مرطوب است خودداری کنید .

شستشوی فرش اکریلیک

 تمیز کردن به روش خانگی

اگر برای تمیز کردن فرش به پودر دسترسی ندارید، می توانید از روش های خانگی استفاده کنید، به طور مثال جوش شیرین می تواند یک‌ مایع کاربردی در این زمینه‌ باشد. یک فنجان جوش‌شیرین را با مقداری آب مخلوط کنید تا زمانی که جوش شیرین در آب حل شود، از این مخلوط به جای پودر فرش صنعتی استفاده کنید . مخلوط پودر زده را در تمام فرش خود بریزید و از یک برس فرش برای کار کردن پودر به عمق فرش استفاده کنید، در حالیکه در همان زمان فرش در خانه پهن است و می توانید از آن استفاده کنید. از یک جاروبرقی قوی استفاده کنید تا پودر اضافی را جذب کند و عطر جدیدی به جای بگذارید .

روش تمیز کردن با بخار

بخار نه تنها کثیفی را شل می‌کند و تمیز کردن آن را آسان‌تر می‌کند، همچنین، تمام میکروب ها ویروس ها و باکتری هایی که ممکن است در فرش شما کمین‌کرده باشد  را از بین می برند. تمیز کننده‌های بخار به طور معمول با یک محلول مایع پاک کننده کار می‌کنند تا کثیفی را از فرش شما پاک کنند. دستورالعمل‌های سازنده و توصیه‌های سازنده را باید دنبال کرد که در آن راه‌حل  هایی ارایه شده که برای فرش‌های اکریلیک به بهترین نحو عمل خواهد کرد. فرش خود را بخار دهید و مطمئن شوید که بیش از حد بر روی نقاط بخار داده شده حرکت نکنید زیرا در شرایط بخار فرش شما نرم شده و ممکن است به کف زیرین آن آسیب بزنید. بگذارید فرش اکریلیک بخار داده شده یک شب  بماند و با پنجره‌های باز و تهویه مناسب اطراف اتاق خشک شود. خشک کردن فرش با یک حوله یا اسفنج می‌تواند به آن کمک کند تا سریع‌تر خشک شود .

تمیز کردن نقطه‌ای

گاهی اوقات، ما می‌توانیم بر روی فرش اکریلیک که به تازه گی بر روی آن لکه ایجاد شده مواد شوینده استفاده کنیم، در این حالت ممکن است لازم باشد فقط آن ناحیه را با کمی مواد شوینده که در آب گرم حل می‌شوند، محو کنیم. با استفاده از محلول ساخته شده برای تمیز کردن قسمتی که در آن لکه قرار دارد، اطمینان حاصل کنید که لکه را به مناطق بزرگ‌تر گسترش ندهید.
راه حل خانگی که در این باره می توانید امتحان کنید، اسپری سرکه سفید و آب بر روی لکه است. روش دیگری که می توانید برای از بین بردن نقطه ای لک به کار ببرید، این است که صابون لباس‌شویی را  بر روی لکه ریخته و بگذارید برای چند دقیقه روی آن بماند سپس از یک پارچه نرم برای پاک کردن لکه‌ها استفاده کنید. دقت کنید که در اتاق خود تهویه مناسب داشته باشید چون صابون و سرکه بوی تندی دارند.

شستشوی فرش اکریلیک
فرآیند را همان طور که نیاز است تکرار کنید.
به متخصصان زنگ بزنید در برخی از موارد ممکن  است شما با از بین بردن کامل لک ها در فرش اکریلیک با مشکل روبرو بشید و هر روشی را امتحان کنید اما نتیجه نگیرید در این شرایط شما نیاز دارید که فرش را به یک مرکز حرفه ای برای تمیز  شدن ببرید، خدمات تمیز کردن فرش می‌تواند به شما کمک کند، تا درخشندگی باشکوه را به فرش‌های اکریلیک اختصاص دهید.
اگر می‌خواهید از چنین خدماتی استفاده کنید، باید به سراغ بهترین ها بروید، یعنی مراکزی که در این زمینه استاد هستند و تخصص لازم برای کمک به شما را دارند، همچنین فعالیت لکه زدایی فرش را با هزینه مناسب برای شما انجام دهند طوری که مقرون به صرفه باشد. وب سایت های زیادی در اینترنت وجود دارد که می توانید با آن ها تماس گرفته و مشاوره های رایگان دریافت کنید.

معایب فرش اکریلیک

فرش های آکریلیک با توجه به این که ماندگاری و دوام بسیار خوبی دارد معمولا بیش تر مورد توجه هستند و بیش تر هم مورد استفاده قرار می گیرند اما قبل از خرید این فرش ها لازم است به برخی نکات توجه شود که در این مقاله قصد داریم به این نکات بپردازیم.
الیافی که در این جنس از فرش به کار رفته است الیافی مصنوعی و تولید شده از پلی آکریلو است.
نخ آکریلیک مشابه نخ پشمی است اما بسیار نرم تر و لطیف تر می باشد و البته سبک تر. این نخ انواع مختلفی دارد که شامل رنگ نشده و خام، آکروتولید، زرد آهویی می باشد.
نخ های اکریلیک نسبت به سایر نخ های دیگر حجیم تر هستند و به همین دلیل فرش را پر تراکم و حجیم نشان می دهد. این نخ بسیار کاربردی می باشد و علاوه بر فرش در تهیه لباس هم به کار می رود. و اما در خصوص معایبی که این فرش ها دارند در خصوص موارد زیر می باشد:

۱- از بین بردن لکه های چرب و آلودگی از جمله معایب برای این فرش محسوب می شود و دلیل این موضوع این است که نخ این فرش از الیاف مصنوعی می باشد و اگر لکه های چربی بر روی فرش باشد تمیز شدن آن بسیار سخت و دشوار است و لازم است توسط مواد شوینده و شیمیایی مخصوص تمیز شود که البته استفاده ی بیش از حد از این مواد شیمیایی جهت پاک کردن و تمیز کردن می تواند فرش را با آسیب رو به رو کند و لازم است هرزگاهی مورد استفاده قرار بگیرند.

۲- اشتغال پذیر بودن معایب دیگر از این فرش ها است که می تواند بسیار خطرناک هم باشد چرا که با کوچک ترین شعله و حرارت فرش دچار سوختگی و آتش سوزی می شود و هم چنین این فرش ها نباید در معرض حرارت بالا باشند تا مشکلی در این خصوص برایشان ایجاد نشود.

۳- سمی بودن بافت فرش هم جز موارد مضر و معایب فرش محسوب می شود و دلیل این موضوع این است که فرش از الیاف مصنوعی تولید شده و الیاف مصنوعی به خودیه خود سمی است و برای این که فرش ها از لحاظ کیفیتی به درجه بالاترین برسند از موادی شیمیایی استفاده می شود که این مواد خود به تنهایی سمی هستند.

معایب فرش اکریلیک

۴- این جنس نخ به دلیل مصنوعی بودن و تجزیه نشدن برای طبیعت می تواند مضر باشد و در واقع ناسازگار برای طبیعت باشد به همین دلیل در چرخه طبیعی می تواند اختلال ایجاد کند.

۵- و اما معایب آخری که می توان برای این جنس از فرش ها نام برد این است که با هر مواد شوینده ای شست و شو نمی شوند و تنها توسط شامپوهای صنعتی قابل شست و شو و تمیز شدن هستند و این مورد به دلیل نخی است در تهیه ی این فرش ها به کار رفته.

به طور کلی استفاده از این فرش ها نیازمند مراقبت است و قبل از خرید بهتر است تمام این موارد را در نظر بگیرید و از مراکز معتبر هم خریداری کنید تا از نظر کیفیت مورد مناسب را خریداری کنید.

تماس با ما