پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

ذرتی شدن فرش چیست؟

ذرتی شدن فرش ها یکی از مشکلاتی است که گاهی اوقات برای فرش ها رخ می دهد و نمای فرش را از بین می برد. ذرتی شدن فرش تداخل بسیار زیادی بر روی سطح فرش ایجاد می کند به همین دلیل زمانی که فرش ها دچار ذرتی شدن می شوند افراد تلاش می کنند آن را از بین ببرند تا فرش به حالت اولیه خود بازگردد. روش های مختلفی برای از بین بردن ذرتی شدن فرش ها وجود دارد به عنوان نمونه می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

۱-  بهترین روش از بین ذرتی شدن فرش ترمیم و رفوی آن قسمت می باشد. با رفوی قسمت ذرتی شده می توان فرش را به حالت اولیه خود بازگردانند و برای رفو باید تمامی مراحل توسط افرادی که در این زمینه تخصص و اطلاعات بالایی دارند انجام شود به دلیل این که رفوی فرش ها یک کار تخصصی و حرفه ای می باشد و برای این که ذرتی شدن فرش ها را از بین ببریم باید توسط افراد حرفه ای انجام شود.

۲- یکی دیگر از روش هایی که می توان ذرتی شدن فرش را کاهش داد پرداخت فرش می باشد. با روش پرداخت می توان مقداری از ذرتی بودن فرش را کاهش دهیم تا به راحتی نواحی که دچار ذرتی شدن هستند دیده نشوند. پرداخت فرش هایی که دچار ذرتی شدن هستند را می توان به دو صورت دستی و ماشینی انجام دهیم. پرداخت فرش به صورت دستی به این صورت است که تمامی مراحل پرداخت توسط افراد انجام می شود و از هیچ گونه ماشین آلات و‌‌‌‌‌… کمک گرفته نمی شود و روش دیگر پرداخت یعنی پرداخت به روش ماشینی به این صورت است که فرش را درون دستگاه برای پرداخت قرار می دهند یا با استفاده از دستگاه های مخصوص سطح فرش را پرداخت می کنند. برای این که از ذرتی شدن فرش های خود جلوگیری کنیم باید به برخی نکات توجه کنیم تا از ذرتی شدن فرش خود جلوگیری کنیم.

ذرتی شدن فرش چیست

۱- هنگام خریداری فرش ها حتما به الیاف و نوع تار و پودی که برای بافت فرش ها استفاده شده است دقت لازم را داشته باشید. اگر جنس الیاف بی کیفیت باشد فرش به راحتی دچار ذرتی شدن می شود و کیفیت و زیبایی خود را از دست می دهد.

۲- اگر تصمیم به شستشو فرش های خود گرفته اید، فرش های خود را به صورت اصولی و حرفه ای مورد شستشو قرار دهید و هرگز پشت فرش خود را با فرچه یا تور و‌… مورد شستشو قرار ندهید به دلیل این که گره های پشت فرش حالت خود را از دست می دهند و شل می شوند و فرش دچار ذرتی شدن می شود‌‌.

۳- از قرار دادن فرش خود در سطح های نا هموار و آهکی خودداری کنید به دلیل این که سطح های ناهموار و آهکی به راحتی به فرش آسیب وارد می کنند و فرش دچار ذرتی شدن می شوند به همین دلیل فرش های خود را بر روی سطح های صاف، تمیز و کف هایی که پوشش آن ها موزائیک و سرامیک، پارکت و… می باشد استفاده کنید.

ذرتی شدن فرش دستباف

فرش های دستباف یکی از فرش های زیبایی می باشد که بسیار ارزشمند می باشند و کسانی که از فرش های دستبافت نگهداری می کنند تلاش می کنند از آسیب دیدن فرش های خود پیشگیری کنند. یکی از مشکلاتی که برای فرش های دستبافت پیش می آید، ذرتی شدن سطح فرش می باشد. ذرتی شدن فرش های دستبافت نمای زیبای فرش را از بین می برد. برای این که از ذرتی شدن فرش های دستبافت پیشگیری کنیم، می توانیم به برخی موارد توجه کنیم به عنوان مثال:

۱- اگر تصمیم گرفته اید فرش دستباف خریداری کنید یا سفارش دهید بهتر است که الیافی که قرار است برای بافت فرش استفاده شود را چک کنید تا با الیاف کاملا با کیفیت و مرغوب بافته شوند تا فرش دچار ذرتی شدن نشود.

۲- بافت فرش های دستبافت باید توسط افراد حرفه ای و با تجربه انجام شود تا پس از پایان بافت فرش، فرش کاملا مقاوم ک یک دست دیده شود. نمای اولیه و زیبایی فرش ها بسیار اهمیت دارد و باید تمامی مراحل بافت فرش و نحوه ی بافت فرش به گونه ای باشد که فرش دچار آسیب هایی نشود. اگر بافنده در کار خود ماهر و حرفه ای باشد فرش پس از بافت هیچ مشکلی ندارد و ارزش خود را به طور کامل حفظ می کند.

۳- اگر تصمیم به پرداخت فرش خود گرفته اید، به افرادی که در زمینه پرداخت فرش کاملا حرفه ای هستند مراجعه کنید‌‌ تا فرشتان را به صورت حرفه ای پرداخت کاری کنند تا دچار ذرتی شدن نشوند. پرداخت فرش ها باید با قیچی های مخصوص و تیز انجام شود تا پس از پرداخت سطح فرش کاملا یک دست و صاف دیده شود. همچنین برخی از مجموعه های قالیشویی اقدام به پرداخت کاری فرش های دستبافت می کنند بهتر است در زمینه نیز تحقیقات لازم را داشته باشید تا برای شما احساس پشیمانی رخ ندهد.

ذرتی شدن فرش دستباف

۴- برای این که از ذرتی شدن فرش دستباف خود جلوگیری کنید بهتر است که هر وقت تصمیم به شستشو آن گرفتید فرشتان را به صورت اصولی و حرفه ای مورد شستشو قرار دهید تا آسیبی نبیند و دجار ذرتی شدن نشود‌. فرش های دستبافت اگر به صورت اشتباه و با فشار بسیار زیادی شسته شوند پس از خشک شدن به راحتی دچار ذرتی شدن می شوند و ممکن است تار و پود آن دچار ریزش شوند.

۵- فرش های دستبافت به دلیل این که به صورت دستی بافته شده اند، گره هایی که پشت فرش قرار گرفته اند به خوبی قائل مشاهده هستند و بهتر است که هنگام جا به جایی، شستشو و… آن ها را به آرامی جا به جا کنید تا گره های پشت فرش آسیبی نبیند‌. اگر گره های فرش دستباف شل شوند یا باز شوند فرش دچار ذرتی شدن می شود. ذرتی شدن فرش معمولا در برخی از نقاط فرش رخ می دهد و تمام نقاط فرش دچار ذرتی شدن نمی شوند و اگر نقطه ای از فرش دچار ذرتی شدن شود می توان آن را به صورت اصولی و حرفه ای ترمیم و رفو کرد تا دو باره به حالت اولیه خود بازگردد‌. ذرتی شدن فرش های دستبافت برای اکثر افراد ناراحت کننده می باشد به دلیل این که فرش نمای و طرح خود را از دست داده و مانند روز اول ارزش و کیفیت خود را ندارد به همین دلیل زمانی که فرش دچار ذرتی شدن شود تصمیم به ترمیم فرش می کنند.

علل پیدایش ذرتی شدن فرش دستباف

فرش های دستباف حساس و ظریف هستند و به راحتی دچار برخی از مشکلات می شوند و یکی از مشکلات شایع که اکثر فرش های دستبافت دچار آن می شوند ذرتی شدن می باشد. فرش های دستباف به دلایل مختلفی دچار ذرتی شدن می شود و علل های شایع که سبب پیدایش ذرتی شدن می شود شامل موارد زیر می باشد.

۱-  اگر فردی که اقدام به پرداخت کاری فرش می کند از قیچی های نا مناسب و کوتاه استفاده کند فرش پس از پرداخت دچار ذرتی شدن می شود. به همین دلیل برای پرداخت کاری فرش های خود از افرادی کمک بگیرید که از ابزار های سالم و درجه یک استفاده می کنند.

۲- اگر فرش های دستبافت شما کهنه شده باشند زود تر از فرش های دیگر دچار ذرتی شدن می شوند.

۳- یکی دیگر از علل های ذرتی شدن فرش های دستبافت پوسیده شدن فرش می باشد‌. پوسیدگی فرش های دستباف سبب ریخته شدن یا باز شدن گره های فرش می شود و فرش به راحتی دچار ذرتی شدن می شود به همین دلیل اگر فرش دستباف شما دچار ساییدگی، پوسیدگی و… شده است بهتر است که هر چه زود تر اقدام به مرمت و بازسازی آن کن کنید تا از ذرتی شدن ان پیشگیری کنید.

علل پیدایش ذرتی شدن فرش دستباف

۴- اگر تصمیم به شستشوی فرش های دستبافت خود در منزل گرفته اید، پس از شستشو فرش را بیش از حد در برابر نور خورشید قرار ندهید به دلیل این که یکی از علل های ذرتی شدن فرش های دستباف قرار گرفتن فرش به مدت طولانی در برابر نور خورشید می باشد.

۵- یکی دیگر از علل های ذرتی شدن فرش های دستبافت جارو کشیدن فرش با فشار بسیار بالا و وارد کردن فشار زیاد به عمق فرش می باشد به همین دلیل هنگام جارو زدن و… فشار زیادی به فرش خود وارد نکنید و هنگام جارو زدن درجه مکش جارو را در حد معمول قرار دهید تا فرشتان مانند روز اول باقی بماند.

تماس با ما