پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

تفاوت فرش مدرن و کلاسیک

فرش ها از جمله لوازمی هستند که در تمام منازل موجود می باشند و عملکرد و کاربرد آن ها مشابه و تنها در مدل، سبک، طرح و ابعاد با یکدیگر متفاوت هستند.
فرش ها در جنس های مختلفی از جمله ماشینی، دستبافت، فانتزی، ابریشمی و… می باشند. اگر بخواهیم فرش های قدیمی و امروزی را با یکدیگر مقایسه کنیم، در موارد مختلفی دارای تفاوت می باشند به گونه ای که این تفاوت هم حتی در ظاهر کاملا به چشم می خورد. در این مقاله قصد داریم در خصوص فرش های مدرن و کلاسیک صحبت کنیم و تفاوت هایی که با یکدیگر دارند را بیان کنیم.

۱- فرش های مدرن

فرش های مدرن غالبا در جنس های ماشینی هستند چرا که همان طور که از اسمشان مشخص است مدرن هستند و سبک و طرح امروزی را دارند به همین دلیل ایجاد طرح مدرن در فرش های ماشینی که توسط دستگاه های بافندگی مخصوص تهیه می شود بسیار راحت تر است و فرش های دستبافت به دلیل این که کار دست هستند سبک و سیاق سنتی را دارند و نمی تواند طرح های مدرنی بر روی آن ها پیاده کرد.

تفاوت فرش مدرن و کلاسیک
اما لازم به ذکر است که تعداد بافندگان محدودی در تولید فرش های دستبافت با طرح هایی خلوت تر توانسته اند سبک هایی نسبتا مدرن را در فرش های دستبافت ایجاد کنند.
در خصوص مدرن بودن همیشه اولین چیزی که در ذهن ها ایجاد می شود سادگی است که برخی بر این باورند که سبک مدرن بسیار سرد و خسته کننده است که باید گفت خیر! اگر همه چیزبر طبق اصولش باشد کاملا زیبا و خاص خواهد بود که این موضوع هم درخصوص فرش ها نیز صدق می کند.
حسن دیگری که سبک مدرن دارد این است که به دلیل سادگی از ایجاد خرج های اضافه تا حد زیادی کاسته می شود. استفاده از فرش ها با سبکی مدرن نیازمند دکوراسیون مدرن هم می باشد پس در هنگام خرید این مورد را در نظر بگیرید تا از انتخاب و خرید خود در نهایت راضی باشید.

۲- فرش های کلاسیک

در خصوص فرش های کلاسیک هم باید گفت که این فرش ها کاملا مطابق دستورالعمل های قدیمی بافته می شوند و بر روی فرش های کلاسیک بیش تر نقش و نگاره های سنتی دیده می شود.
استفاده از طرح های قدیمی سبک خاصی را ایجاد کرده است که با عنوان سبک کلاسیک معروف می باشد.
اگر شما جز افرادی هستند که با سبک های ساده و خلوت سازگاری ندارید می توانید از سبک کلاسیک استفاده کنید چرا که این سبک جز سبک های نسبتا شلوغ می باشد.
به طور کلی فرش ها هویت منزل هستند و نمای خاصی و فضایی گرم را در منزل ایجاد می کنند به خصوص فرش هایی با سبک کلاسیک که فضای صمیمانه در منزل حاکم است و اگر فضای منزل که در واقع همان لوازم هستند با این سبک همخوانی داشته باشد، محیط زیبا تر و خاص تر می شود.
این دو مورد سبک های مختلفی از فرش هستند که مطابق سلیقه ی افراد مورد استفاده قرار می گیرند و این را باید در ذهن داشته باشید که فرش ها جز لوازم مهمی در منزل هستند که نمای بسیار زیبایی را ایجاد می کنند و به این خاطر از آن ها به عنوان لوازم زینتی هم یاد می شود و لازم است در انتخاب آن ها هنگام خرید دقت شود تا مناسب منزل و سبک منزل باشد.
برای این که محیطی کلاسیک و یا مدرن داشته باشید و تمام لوازم منزلتان را مطابق این سبک ها تهیه کنید و بچینید می توانید از دیزاینر های با تجربه در این خصوص کمک بگیرید تا بتوانید راحت تر به انجام این کار بپردازید و این دیزاینر ها شما را در هنگام خرید راهنمایی هایی می کنند تا بتوانید بهترین گزینه را برای منزلتان انتخاب کنید.

فرش های کلاسیک به چند دسته تقسیم می شوند؟

به طور کلمه ی کلاسیک بودن همان قدیمی و اصیل بودن را می گوید که این سبک بسیار زیبا و خاص می باشد که امروزه طرفداران زیادی هم به خود جذب کرده است.
سبک فرش های کلاسیک جز فرش های زیبایی هستند که هم در جنس های ماشینی هستند و هم فرش های دستبافت. این فرش ها دقیقا نقطه ی مقابل فرش های مدرن هستند چرا که فرش های کلاسیک دارای نقش های قدیمی و اصیل می باشند و در مقابل فرش های مدرن هستند که فاقد نقش های اصیل هستند. و اما می پردازیم به تقسیم بندی این فرش های اصیل که شامل موارد زیر می باشد:

۱- اولین فرش کلاسیک فرش شاه عباسی و نقوش اسلیمی است که  این نقش طرفداران زیادی در بین ایرانیان پیدا کرده است و هم چنین از این فرش بیش تر در مکان های مذهبی استفاده می شود چرا که نقش و نگاره هایی که بر روی این فرش است بیش تر مناسب این مکان ها می باشد.

۲- طرح بعدی طرح افشان است که این طرح جز پرطرفدارترین نقش ها در فرش سبک کلاسیک می باشد و به دلیل این که تقارن خاصی در بین نقش ها وجود ندارد باعث شده که مدرن تر نشان داده شود و با منازل امروزی نیز هماهنگی بیش تری دارد.

فرش های کلاسیک به چند دسته تقسیم می شوند؟

۳- طرح دیگر از سبک کلاسیک می توان به اسلیمی اشاره کرد که این نقش از درختان و گیاهان است و حالت طبیعت را به تصویر کشیده است و نسبت به سایر طرح ها پر پیچ و خم تر می باشد.

۴- طرح چهارم بته جقه می باشد این طرح هم برای فرش ها کاربردی است و هم برای ظرف و ظروف های سفالی و طرح های آن به صورت تکراری بر قسمت های حاشیه ی فرش ها نیز طراحی می شود. جز طرح های بسیار زیبا و خاص یاد می شود.

۵- طرح بعدی خشتی است که این طرح به قدری خاص است که با طرح های مدرن اشتباه گرفته می شود. نام دیگر این فرش ها را لچک ترنج نیز می گویند و اصلا سبک و سیاق سنتی ندارند و بیش ترین چیزی که در این فرش ها دیده می شود، اشکال هندسی می باشد تا این که خطوط منحنی باشد. به دلیل این که اشکال هندسی در آن ها زیاد است بسیار متنوع هستند.
هر کدام از انواع این فرش های کلاسیک که نام بردیم به نوبه ی خود زیبا و خاص هستند که بسته به سلیقه ی شخصی انتخاب می شود و لوازم منزل به هر سبکی که باشند به راحتی می توان با این فرش ها هماهنگ کرد تا نمایی بسیار زیبا و خاص در منزل ایجاد شود.

فرش مدرن به چه فرشی گفته می شود؟

همان طور که ذکر کردیم فرش های مدرن از نقشی ساده تر برخوردار می باشند که اگر بخواهیم بیش تر با آن آشنا شویم به برخی از ویژگی های آن می پردازیم که این فرش های مدرن از طراحی متمرکزی برخوردار هستند و اصلا نظمی در طراحی آن ها وجود ندارد و رنگی که در این فرش ها به کار می رود معمولا دو تا سه رنگ می باشد.
این فرش ها به دلیل این که بهم ریختگی خاصی دارند باعث شده به ظاهری مدرن تبدیل شوند و این ظاهر مدرن با هر سبکی از منزل همخوانی دارد. از نظر ضخامتی این گونه است که در مقایسه با سایر فرش ها کم تر می باشد و بیش ترین رنگی که در این فرش ها دیده می شود، طوسی، نوک مدادی و سرمه ای می باشد. انواع فرش های مدرن شامل:

۱- فرش های عروسکی

۲- فرش های شنل

۳- فرش های فریز و شگی می باشد.

فرش مدرن به چه فرشی گفته می شود؟

در خصوص فرش های عروسکی باید گفت که این فرش های مدرن به دلیل داشتن ظاهری عروسکی، برای اتاق کودکان استفاده می شود و شخصیت کارتون در طراحی این فرش ها مورد استفاده است. رنگ های بسیار شاد در طراحی این فرش ها به کار رفته است و از الیاف طبیعی استفاده شده اند و به همین خاطر کاملا ضد حساسیت می باشند.و اما فرش شنل که از قیمت مناسبی نسبت به سایر فرش ها برخوردار است و شست و شوی آن ها بسیار آسان می باشد و این فرش ها هم همانند نوع عروسکی ضد حساسیت می باشند.
فرش های فریز از وزن کمی برخوردار است و همانند گلیم فرش می باشد و به این خاطر پرزدهی ندارد و از نظر طول عمر، بسیار خوب است و در طول سال امکان سفتی در آن ها وجود ندارد. در ابعاد مختلفی تولید شده اند و به دلیل جا به جایی آسان می توانند گزینه ی مناسبی باشند و فرش های شگی هم از الیاف بسیار نرم و لطیفی برخوردار است که می توان برای اتاق کودک هم استفاده کرد.

تماس با ما