پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

برای رفع کوبیدگی فرش با پایه مبل چه کنیم؟

فرش یکی از وسایل پرکاربرد در هر منزلی می‌باشد و مراقبت صحیح، از فرش دارای اهمیت زیادی می‌باشد. چنانچه امروزه فضای خانه‌ها محدود می‌باشد و اکثر منازل دارای مبلمان می‌باشند، امکان دارد فرش بیشتر در معرض آسیب باشد، زیرا به دلیل محدودیت مکان، افراد مجبور هستند بسیاری از اشیاء را بر روی فرش قرار دهند و قرار دادن اشیاء سنگین بر روی فرش، به‌ صورت مداوم، باعث ایجاد فشار بر روی فرش می‌شود و این فشار، باعث کوبیدگی فرش می‌شود.
یکی از وسایلی که امکان دارد به‌ طور مداوم بر روی فرش قرار گرفته شود، پایه‌های مبلمان می‌باشد، با گذشت زمان جای پایه مبل به‌ صورت فرو رفتگی بر روی فرش باقی می‌ماند و باعث ایجاد جلوه نازیبا بر روی فرش می‌شود و چنانچه این مشکل رفع نشود، الیاف فرش آسیب می‌بیند و باعث پوسیدگی فرش می‌شود.
راهکارهای مختلفی برای جلوگیری از کوبیدگی فرش و همچنین رفع این کوبیدگی وجود دارد، که افراد با یک راهکار ساده می‌توانند این مشکل را رفع کنند تا فرش منزل دچار آسیب نشود.

برای رفع کوبیدگی فرش با پایه مبل چه کنیم؟

قبل‌از این‌ که، به فکر رفع این مشکل باشید، بهتر است از ایجاد کوبیدگی بر روی فرش جلوگیری کنید، جلوگیری از کوبیدگی، با استفاده از راهکارهای زیر امکان‌پذیر است.

۱- جابه‌جا کردن وسایل سنگین و مبلمان از روی فرش هرچند وقت یک‌ بار

درصورتی‌که پایه‌های مبلمان شما، بر روی فرش قرار گرفته‌ است، بهتر است هرچند وقت یک‌ بار پایه‌های مبلمان را جابه‌جا کنید، تا به‌ صورت مداوم، فشار بر روی فرش نباشد و از ایجاد فرو رفتگی بر روی فرش جلوگیری شود.

۲- استفاده از ترمز فرش

یکی از عواملی که باعث ایجاد کوبیدگی بر روی فرش می‌شود، لیز خوردن فرش می‌باشد. برای جلوگیری از لیز خوردن فرش می‌توانید از ترمز فرش استفاده کنید، ترمز فرش از لیز خوردن فرش جلوگیری می‌کند، همچنین با خاصیت ارتجاعی که دارد، از ایجاد فشار زیاد بر روی مبلمان جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود فرش کمتر دچار کوبیدگی شود.

۳- استفاده از ضربه‌ گیر

یکی از وسایلی که باعث می‌شود فشار زیادی بر فرش وارد نشود، ضربه‌ گیر می‌باشد، اکثر این ضربه‌ گیرها از جنس پلاستیک می‌باشد و با خاصیت ارتجاعی که دارد مانع از فشار زیاد بر روی فرش می‌شود و از ایجاد کوبیدگی روی فرش جلوگیری می‌کند.

۴- استفاده از موکت

موکت تاثیر زیادی بر جلوگیری از کوبیدگی روی فرش دارد، در ادامه در مورد این مطلب توضیح خواهیم داد.

۵- استفاده از دستگاه بخارشور

زمانی‌که فرش منزل را جارو می‌زنید، بادقت به فرش نگاه کنید، چنانچه کوچک‌ترین اثری از فرورفتگی بر روی فرش مشاهده کردید، بلافاصله از دستگاه بخار شور استفاده کرده و این اثر را سریعاً از بین ببرید تا میزان آن زیادتر نشود. و این از جمله کاربرد بخارشوی برای فرش می باشد.

رفع کوبیدگی فرش با الیاف مصنوعی

با اینکه راه‌های مختلفی برای از بین بردن کوبیدگی فرش وجود دارد. اما قبل‌ از استفاده از این راهکارها، باید نسبت به برخی از الیاف بکار برده شده در فرش آگاهی داشته باشید تا بتوانید بهترین راهکار را برای رفع کوبیدگی فرش استفاده نمایید و باعث آسیب بیشتر به فرش نشود.

یکی از راهکارها برای از بین بردن کوبیدگی فرش با الیاف مصنوعی استفاده از یخ می‌باشد. برای استفاده از این راهکار به شیوه زیر عمل می‌شود.

۱- قبل‌از استفاده از یخ برای فرش، حتما آن را بر روی قسمتی از فرش تست کنید، تا متوجه شوید که استفاده از یخ باعث رنگ پس دادن فرش نمی‌شود و چنانچه اثری از رنگ بر روی فرش مشخص نشد، می‌توانید از این راهکار استفاده کنید.

۲- درصورتی‌که کف منزل شما پارکت می‌باشد، برای جلوگیری از نفوذ آب به کف منزل، حتما از پارچه ضخیم در زیر فرش استفاده کنید، تا مانع از نفوذ آب شود.

۳- مقداری یخ بر روی محل کوبیدگی فرش قرار دهید و اجازه دهید چند ساعت بر روی آن باقی بماند تا الیاف فرش به حالت اولیه باز گردد.

رفع کوبیدگی فرش با الیاف مصنوعی

۴- بعد از چند ساعت، آب اضافی فرش را کاملاً با حوله ضخیم جمع کرده، می‌توانید از یک برس کمک بگیرید و الیاف فرش را به جهت‌های مختلف حرکت دهید تا سریع‌ تر به حالت اولیه باز گردد.

۵- بعد از جمع کردن آب اضافی اجازه دهید، فرش خودبه‌خود خشک شود. خواهید دید بعد از انجام این روش هیچ اثری از فرورفتگی بر روی فرش باقی نمی‌ماند. اما باید احتیاط کنید، رطوبت در فرش باقی نماند و باعث ایجاد پوسیدگی فرش و همچنین بوی نامطبوع در فرش نشود.

رفع کوبیدگی فرش با الیاف طبیعی

  ممکن است الیاف به کار برده در فرش، از نوع طبیعی باشند و این الیاف از جنس پشم یا پنبه باشد. برای از بین بردن کوبیدگی فرش با این الیاف، می‌توان از راهکارهای مختلفی استفاده کرد این راهکارها عبارت‌اند از:

۱- استفاده از دستگاه بخارشور

استفاده از دستگاه بخارشوی برای از بین بردن کوبیدگی فرش تاثیر زیادی دارد.

۲- استفاده از اتو بخار

یکی از روش‌های از بین بردن کوبیدگی فرش، استفاده از اتو بخار می‌باشد. برای اینکار می‌توانید اتو بخار را در بالاترین درجه بخار قرار دهید و آن را درفاصله ده سانتی‌متری از محل کوبیدگی فرش قرار دهید، بخارهای ایجاد شده در اتو بخار، باعث می‌شود این الیاف مرطوب شوند و با گرمایی که از این بخارها حاصل می‌شود، به حالت اولیه بازگردند.
می‌توانید در این راهکار از برس‌های نرم نیز کمک بگیرید و الیاف فرش را به جهت‌های مختلف حرکت دهید تا سریع‌ تر به حالت اولیه بازگردند.

رفع کوبیدگی فرش با الیاف طبیعی

چنانچه میزان فرورفتگی فرش زیاد باشد، می‌توانید حوله مرطوبی، روی کوبیدگی فرش قرار دهید، و اتو بخار را بر روی حوله بکشید و این کار را آن‌قدر تکرار کنید تا الیاف به حالت اولیه بازگردد و کوبیدگی فرش از بین برود.

۳- استفاده از اسپری آب

در این روش بهتر است یک حوله، زیر فرش قرار داده شود و به محل کوبیدگی، آب اسپری شود به میزانی که آن قسمت فرش خیس شود و با استفاده از برس، الیاف فرش را جابه‌جا کنید تا به حالت اولیه بازگردد. آب اضافی از فرش را توسط حوله تمیز خشک کنید. می‌توانید برای خشک کردن فرش از سشوار کمک بگیرید و با درجه‌ حرارت متوسط فرش را به‌آرامی خشک کنید.

رفع کوبیدگی فرش با پایه مبل به وسیله بخارشور

یکی از راهکارهای از بین بردن کوبیدگی فرش، استفاده از دستگاه بخارشور می‌باشد. برای استفاده از دستگاه بخارشو ابتدا محل پایه مبل را تمیز کرده سپس، دستگاه بخارشور را به‌ آرامی بر روی کوبیدگی فرش بکشید و چند لحظه به آن زمان دهید و بعد از چند لحظه، محل موردنظر را با استفاده از برس به جهات مختلف حرکت دهید.
استفاده از این راهکار تأثیر بسیاری در از بین بردن کوبیدگی فرش دارد، زیرا بخار دستگاه باعث می‌شود الیاف زودتر از حالت خوابیده به حالت اولیه بازگردد.

زیر پایه مبل چی بزاریم؟

اکثر پایه‌های مبل از جنس چوب و یا پلاستیک فشرده می‌باشند و استفاده از این پایه‌ها باعث ایجاد فشار بر روی فرش و همچنین درصورتی‌که کف منزل از پارکت باشد، باعث ایجاد خط و خش بر روی پارکت می‌شود. برای جلوگیری از این موارد، می‌توانید از زیر پایه مبلی استفاده کنید، این زیر پایه‌ها حالت ضربه‌ گیر دارد و در جنس‌های مختلف از جمله ژله‌ای، نمدی، پلاستیکی و کریستالی در بازار در دسترس هستند.
زمانی‌ که قصد خرید مبلمان را دارید بهتر است از فروشنده مبل، کمک بگیرید و یک زیر پایه مبلی مناسب با مبلمان خود انتخاب کنید تا بتوانید از آسیب‌هایی که ممکن است پایه مبلمان به فرش و یا کف منزل شما وارد کند، جلوگیری کنید.
استفاده از این زیر پایه‌ها، علاوه‌ بر جلوگیری از آسیب به فرش باعث می‌شود، مبلمان در اثر جابه‌جا شدن، ایجاد سروصدا نکند.

زیر پایه مبل چی بزاریم؟

همچنین می‌توانید از ترمز فرش، تنها برای قسمت‌هایی از فرش که پایه مبل بر روی آن قرار می‌گیرد، استفاده کنید. استفاده از ترمز فرش‌، تاثیر زیادی بر جلوگیری از کوبیدگی فرش دارد.

از بین بردن کوبیدگی فرش با مبل به وسیله موکت

زمانی‌که کف منزل سرامیک باشد، باعث می‌شود، فشار مبل بر روی فرش بیشتر باشد و در مدت‌زمان کمتری فرش دچار کوبیدگی شود.
چنانچه از موکت برای زیر فرش استفاده شود، خاصیت ارتجاعی موکت، باعث می‌شود فشار وارده از طرف پایه مبل، بر روی فرش کمتر شود و از ایجاد کوبیدگی برروی فرش جلوگیری شود،  همچنین موکت از لیز خوردن فرش جلوگیری می‌کند و مانع از کوبیدگی فرش می‌شود.

از بین بردن کوبیدگی فرش با مبل به وسیله موکت

در این مطلب سعی کردیم، شما را با راهکارهای مختلف آشنا کنیم تا بتوانید با راهکارهای ساده مانع از آسیب‌ دیدگی فرش منزل و ایجاد جلوه نازیبا بر روی فرش شوید. اما چنانچه از این راهکارها استفاده کرده اید و کوبیدگی فرش از بین نرفت، می‌توانید از قالیشویی ها مانند قالیشویی آذری کمک بگیرید.
قالیشویی‌ها با استفاده از متخصصین حرفه‌ای در زمینه رفو کردن فرش، باعث از بین رفتن کوبیدگی فرش می‌شوند.
زیرا امکان دارد، کوبیدگی فرش زیاد بوده و باعث آسیب‌دیدگی زیاد فرش شود و تنها با تخصص افراد حرفه‌ای قابل ترمیم باشد.

تماس با ما