پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

اعلاشویی قالی‌ دستبافت چیست؟

زمانی که یک فرش دستبافت با رعایت تمام موازین و اصول و قواعد شسته شود و در فرآیند شست و شو از مواد شوینده با کیفیت استفاده گردد، به آن اعلاشویی فرش دستبافت گفته می شود.  فرش‌های دست‌بافت همیشه برای ما ایرانیان در بین اثاثیه خانه ارزش زیادی دارند و یک مورد لوکس محسوب می‌شوند.

اعلاشویی قالی‌دستبافت چیست؟

نه تنها به این خاطر که ارزش بالایی از نظر قیمت دارد، می توان فرش‌های دست‌بافت را به عنوان بخشی از اصالت و فرهنگ خود در نظر بگیریم و آن را ارج داده و آن را بالا ببریم. از این رو، برای ما مهم است که آن را حفظ کرده و در زدودن گرد و خاک و شستن آن تلاش کنیم. بنابراین‌لازم است مطالبی مطرح شود که از آن برای شستن فرش‌های دست‌بافت خانگی در خانه استفاده کنید و به راحتی فرش را بدون هیچ آسیبی در خانه خود بشویید. توصیه‌هایی که قبل از شستن فرش به آن‌ها باید توجه کنید:

۱-انواع فرش‌های دست‌بافت

آشنایی با‌ نوع فرش، یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید به هنگام شستن فرش به آن توجه شود. مهم است توجه داشته باشید که نوع رنگرزی که در فرش‌های دست‌بافت طبیعی و یا رنگ‌های شیمیایی استفاده می‌شود، نقطه اصلی است. در زمان شستن اگر به رنگ ها توجه نشود، ممکن است بعد از شست شو و برخورد مواد شوینده با فرش، شاهد مخلوط شدن رنگ ها با همدیگر باشیم. این نکته ای است که در اعلاشویی فرش دستبافت به آن توجه می شود. در فرش‌های دست‌بافت که در آن‌ها بافت دارای رنگ کرم با رنگ‌های شیمیایی است، بیشتر این مشکلات دیده می شوند.

اما برای درک این موضوع، کافی است که بخش‌های رنگی فرش، به خصوص رنگ‌های تیره، با یک پارچه کتان سفید مرطوب امتحان شود. در اعلاشویی فرش دستبافت، قبل از شست شوی کلی فرش این نکته استفاده می شود، به این‌صورت که ابتدا یک پارچه کتان سفید را بر روی فرش قرار داده، اگر رنگ به پارچه منتقل شد، می توان گفت که در حین شست شو با درصد زیاد احتمال ترکیب رنگ ها بالا خواهد رفت. 

۲-نوع بافت در فرش

نوع بافت فرش بسیار مهم است و در صورتی که فرش شما بافت فرسوده داشته باشد، باید در طی شستن بسیار مراقب بود تا بافت فرش باز نشود و فرش شما آسیب نبیند. که در اعلاشویی فرش دستبافت، تمام این نکات ریز و درشت رعایت خواهد شد. شستن فرش‌ها با آنزیم‌های کنترل‌شده، یک اصل مهم در اعلاشویی فرش دستبافت است.

تفاوت بین اعلاشویی وشست و شوی عادی

همانطور که از عنوان می توان متوجه شد، بین یک شست و شوی عادی فرش با یک اعلاشویی، تفاوت زیادی وجود دارد. در قالیشویی آقاجانی دماوند، اعلاشویی با رعایت ریزترین نکات سعی بر یک خروجی عالی خواهد بود؛ اما در یک شست و شوی معمولی،  خیلی از نکات رعایت نمی شود و فقط فرش بایک آب و یک مواد شوینده معمولی شسته خواهد شد اما در اعلاشویی، اگر کوچکترین لکه ای بر روی فرش وجود داشته باشد، باید از بین برود و همواره مراقب بود که خواب و یا تاروپودهای فرش دچار آسیب نشود و مواد شوینده به صورت تمام و کمال از فرش بیرون آمده باشد. کاری که در یک شست و شوی عادی به آن توجه نخواهد شد و خیلی از این مسایل در نظر گرفته نمی شوند.

تفاوت بین اعلاشویی وشست و شوی عادی

در شست شوی عادی به محض تکان دادن کوچک فرش، اعلام می کنند که فرش دارای گرد و غبار نیست و شیلنگ آب را بر روی آن قرار می دهند. اما در یک اعلاشویی، اگر مقدار اندکی غبار وجود داشته باشد، تا زمانی که آن مقدار کم به بیرون منتقل نشود، فرش خیس نخواهد شد. زیرا اعتقاد بر این است که کیفیت کار و کیفیت شست و شو پایین خواهد آمد و گرد و غبار برای همیشه درون فرش می ماند. پس باید دقت کافی داشت. پس کیفیت کار در اعلا شویی، به نسبت یک شست و شوی عادی بسیار بالا است و مشتری از خروجی یک اعلاشویی به نسبت خروجی یک شست و شوی عادی بسیار راضی تر خواهد بود. بهتر آن است که تمام افرادی که در منازل خود فرش دستبافت دارند، از طریق روش اعلاشویی برای شستن فرش استفاده کنند.

مزیت اعلاشویی فرش دستبافت

شستن فرش‌ها یکی از نوستالژی دوران کودکی ما به عنوان یک ایرانی است، به خصوص در روزهای آخر سال و تابستان داغ، و ما تقریبا ً یک پس‌زمینه عقلانی در این زمینه داریم.

۱- جلوگیری از رفتن کوچکترین غبار به درون فرش

مطمئنا شما غبار را بارها بر روی وسایل مختلف موجود در خانه خود نظیر فرش، تلویزیون و… دیده اید. فرش دستبافت به دلیل خواب بلند آن در معرض جذب گرد و غبار قرار دارد. اگر مرحله غبارزایی به خوبی انجام نشود، گرد و غبار به خاطر تماس آب در بین گره های فرش به گل تبدیل خواهد شد، که باعث می‌شود فرش در طول زمان پوسیده شود. از گذشته تا به حال، با یک چوب نسبتا ضخیم و یا تکان دادن فرش، از شر گرد و غبار خلاص شد و فرش دست‌باف خود را در مدت بسیار کم شست. در اعلاشویی قالی دست بافت، همواره این مراقبت وجود دارد که هرگز فرش به زمین زده نشود. این کار پیچ‌وتاب فرش را می‌شکند . البته، با توجه به این واقعیت که امروزه با استفاده مکرر از جارو برقی و مکش آن در طول سال، و به کارگیری آن ها در قالی شویی ها می ‌توان گفت که تقریبا هیچ نیازی به زدودن گرد و غبار فرش به شکل گذشته نیست.

مزیت اعلاشویی فرش دستبافت

۲- عدم نیاز به خیساندن فرش دستبافت

یکی از چیزهایی است که آسیب جبران‌ناپذیری به فرش دست‌باف وارد می‌کند، این یک تصور غلط است که باید فرش را خیساند. در گذشته، باور بر این بود که خیساندن فرش برای یک یا چند روز، به خصوص با آب داغ، فرش را تمیز می‌کند؛ اما واقعیت این است که باعث آسیب جدی به فرش می‌شود، به خصوص باعث ترکیب شدن سریع رنگ ها و تغییر شکل کلی فرش می شود، به نوعی انگار فرش دراز تر از حد معمول خود می گردد.

مزیتی که اعلاشویی دارد، این‌است که فرش ها در زمان کمی شسته خواهند شد. هنگام شستن فرش‌های دست‌بافت، استفاده از آب ولرم، ترجیحا سرد، و به حداقل رساندن خطر ترکیب رنگ‌های فرش، و شستن فرش در عرض ۲ تا ۳ ساعت صورت می گیرد.

۳- تمیز کردن مناسب فرش

همانطور که در بالا ذکر شد، استفاده از مواد شوینده اجتناب‌ناپذیر است، بنابراین باید در تمیز کردن نهایی فرش  و برای حذف این مواد شوینده از بافت فرش بسیار مراقب بود. وجود مواد شوینده به صورت طولانی‌مدت  در  میان بافت ها، موجب پوسیدگی و از دست دادن بافت فرش می‌شود. در اعلاشویی فرش دستبافت، با صبر و دقت کافی تمام مواد شوینده از درون فرش به بیرون منتقل می شود.

۴- خشک کردن فرش

بعد از شستن کامل، باقیمانده آب از فرش با یک وسیله مخصوص  در چند قدم برداشته خواهد شد و سپس فرش را با یک برس نرم و یا پارچه کتان پوشانده می شود . و سپس اجازه داده می شود، که پارچه به مدت یک ساعت در همان موقعیت بماند، تا آب اضافی را از روی فرش پاک کند. سپس فرش را در یک مکان شیب‌دار و ترجیحا در آفتاب پهن کرد، تا در هوای آزاد خشک شود . در قالی بافی، ما فرآیند خشک کردن را در هوای آزاد و ماسه‌های زبر اجرا می‌کنیم، که قدرت جذب آب و گردش هوا را دارند .

هزینه اعلاشویی فرش

هزینه ای که برای یک اعلاشویی پرداخت می شود، قطعا خیلی بیشتر از هزینه پرداخت شده برای یک شست و شوی معمولی می باشد. در یک اعلاشویی از مواد شوینده مخصوص و باکیفیت استفاده می شود. قطعا مواد شوینده ای که با کیفیت باشد، برای خرید آن لازم است که مبلغ بیشتری پول پرداخت شود. به همین دلیل موقع استفاده از آن در حین شست و شوی فرش دستبافت، باید هزینه خرید مواد شوینده به حساب آید. زیرا در غیر این صورت، قالی شویی متضرر خواهد شد. در اعلا شویی فرش، نیاز به صرف کردن وقت بیشتری است. همچنین باید دستمزد افراد شاغل در قالی شویی پرداخت گردد. تمام عوامل بیان شده در هزینه اعلا شویی فرش تاثیرگذار است.

هزینه اعلاشویی فرش

اگر یک‌ قالی شویی درصدد برآید، تا با هزینه های پایین بتواند یک شستشوی اعلای فرش را داشته باشد. قطعا مشتریان زیادی به سمت این قالی شویی سرازیر خواهند شد؛ زیرا قیمت های ارائه شده توسط قالی شویی، بر اساس کیفیت بالای کار نشان دهنده این مورد است، که با یک قالی شویی منصف روبرو هستیم. قالی شویی که با دقت تمام فرش را شسته و هزینه اعلا شویی کمتری را متوجه مشتری کرده است. به افرادی که در منازل خود از فرش استفاده می کنند، پیشنهاد می شود که سالانه مبلغی را برای هزینه اعلاشویی فرش خود در نظر بگیرند.

اعلاشویی فرش چیست؟

چگونگی شستشوی فرش ها همواره یکی از دغدغه هایی است که با هریک از ما همراه خواهد بود، چراکه فرش ها از اصلی ترین کالای اساسی هر خانه ای به شمار می روند، از این رو به طور طبیعی آنها پس از گذر یک بازه زمانی که به عوامل گوناگونی بستگی دارد نیاز به شستشو را پیدا می‌کنند، در این صورت باید سریعا اقدامی جهت شستشوی انها انجام دهیم.

اعلاشویی فرش چیست؟
چراکه هریک از ما ساعاتی را که در خانه حضور داریم، تعامل بسیار زیادی را با فرش ها برقرار می‌کنیم و با آنها تماس پوستی زیادی خواهیم داشت، حال چنانچه فرش ها آلوده به آلودگی ها و کثیفی های مختلفی باشند.
این آلودگی و کثیفی ها با ورود به داخل بدن ما، زمینه ساز بیماری های مختلفی خواهد بود. همواره بهترین و جدید ترین روش موجود برای شستشوی فرش ها، سپردن آنها به مجموعه های قالیشویی معتبر می‌باشد. در مجموعه قالیشویی های معتبر شستشوی هر فرش با هر جنس و ابعادی انجام پذیر می‌باشد.

تفاوت اعلاشویی با شستشوی عادی

شستشو‌ی فرش ها به روش عادی در مجموعه قالیشویی های معتبر به این ترتیب انجام می شود که:

۱- ابتدا مرحله گرد و غبار گیری صورت می گیرد و همه گرد و غبار موجود در میان تاروپود فرش ها از آن خارج می‌شود.

۲- پس از انجام گرد و غبار گیری فرش ها، آنها را خیس می‌نمایند، سپس شستشوی آنها با مواد شوینده متناسب با نوع جنس فرش را انجام می‌دهند.

۳- پس از آن باید آبکشی فرش ها انجام شود و همه مواد شوینده از فرش ها خارج شود، ناگفته نماند که همه این مراحل توسط دستگاه های تمام مکانیزه صورت میگیرد چرا که همه مجموعه های قالیشویی معتبر به صورت مکانیزه عمل می‌کنند، و در همه مراحل متخصصین ناظر بر اعمال آنها خواهند بود.

تفاوت اعلاشویی با شستشوی عادی

۴- در مرحله آخر خشکشویی فرش ها انجام می شود، سپس آنها را به گرمخانه های گازی انتقال می‌دهند تا خشک شوند و سپس کاور کشی آنها انجام و به درب خانه مشتریان ارسال شوند.

اما تفاوت هایی میان شستشو‌ی فرش ها به روش عادی و اعلاشویی وجود دارد، در اعلاشویی میزان کیفیت بیشتری در روند شستشو به کار گرفته می‌شود.

۱- یکی از اصلی ترین تفاوت ها، تعداد دفعات شستشو می‌باشد، در اعلاشویی فرش ها در بیشتر از یک مرحله شسته می‌شوند که همین امر می‌تواند سبب شود تا هیچ گونه آلودگی، کثیفی، و یا لکه بر روی سطح و حتی عمق الیاف فرش نیز باقی نماند.۲- همچنین از مواد شوینده و شامپو فرش ها مخصوص فرایند شستشو به صورت اعلاشویی به کار گرفته می‌شود، که نرمی و لطافت فرش ها حفظ شود.

تماس با ما