پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

از بین بردن لکه ژله از فرش

باید این را پذیرفت که لکه ژله بر فرش به آسانی از بین نمی رود این ماده رنگ های مختلفی دارد و به علت وجود شکر در آن چسبندگی محکمی را ایجاد می کند‌. از ژله بیشتر برای پذیرایی از مهمان به عنوان دسر استفاده می شود.
این ماده به علت درخشش و جذابیت و لغزنده بودن توجه افراد را به خود جلب می کند و در میهمانی ها اغلب کودکان از آن میل می‌کنند و در نهایت ممکن است کمی بر روی فرش بریزند و چسبندگی ایجاد شود. همچنین همانطور که می دانید، مواد شیرین و قندی باعث پوسیدگی فرش شده و بافت فرش را از بین می برد پس بهتر است شما در همان زمان اولیه به پاک کردن لکه ژله اقدام کنید چرا که با گذشت زمان لکه چسبندگی بیشتری ایجاد کرده و پاک کردن آن هم به مرور سخت تر می شود و سر انجام به مواد شوینده ی قوی تری نیاز است که مواد شوینده قوی هم باعث از بین رفتن سریع فرش می شود و یا موجب ترکیب رنگ های فرش می‌شود.

برای پاک کردن لکه ژله باید مراحلی را طی کنید.

۱- در ابتدا ژله ی باقی مانده را از روی فرش پاک کنید

ابتدا باید به کمک قاشق و یا کارد ژله های باقی مانده را از روی فرش جدا کنید این کار باید با حوصله صورت بگیرد چرا که ممکن است با کمی عجله ژله در بافت فرش رسوب کند البته توجه داشته باشید که با کاردک به بافت فرش آسیب نرسانید و تنها با آرامی ژله های باقی مانده را از روی فرش بردارید .

۲- شما می توانید از مخلوط ساختگی جوش شیرین و آب لیمو کمک بگیرید.

ابتدا کمی جوش شیرین را با آب ولرم مخلوط کرده و سپس آب لیمو را به آن اضافه کنید خمیری به دست می آید حال به آرامی خمیر را به کمک یک دستمال بر روی لکه بکشید سعی کنید برای پاک کردن لکه از قسمت های خارجی به مرکز آن بکشید که لکه را از بین ببرید اگر لکه درست و ماهرانه پاک نشود بیشتر و بزرگتر می شود همچنین هر گاه دستمالتان به لکه آلوده شد با قسمت تمیز دستمال به پاک کردن لکه ادامه دهید.

۳- حال سراغ شستشو فرش می رویم.

شما می توانید با کمک یک دستمال تمیز نم دار محلول آبلیمو و جوش شیرین را از روی فرش پاک کنید و یا اگر به آب بیشتری نیاز دارید از یک بطری استفاده نمایید بطری را آب کرده کمی بریزید با دستمال پاک کنید و به مرور این کار را گسترش داده تا آب بطری تمام شود و اثری از لکه نباشد.

از بین بردن لکه ژله از فرش

۴.در آخر باید محل لکه را خشک کنید

در آخرین مرحله باید فرش را کاملا خشک کنید برای این کار می توانید از یک اسفنج و یا دستمال تمیز استفاده کنید تا آب فرش را کامل خارج کنید و در آخر برای نم باقی مانده میتوانید  از نور آفتاب و یا سشوار کمک بگیرید .
اگر نتوانستید لکه را با انجام مراحل بالا از بین ببرید می توانید از بوراکس به همراه آب استفاده کنید و یا از نرم کننده ها کمک بگیرید و یا از محلول خانگی سرکه استفاده کنید شما باید این محلول ها را به تنهایی با آب مخلوط کرده و بر روی لکه اسپری کنید سپس با دستمال تمیز پاک کنید.

لکه ژله روی فرش را چگونه پاک کنیم؟

ژله که به آن در زبان فارسی لرزانک هم گفته می شود آب میوه پخته شده در ژلاتین که دارای شکر است و در دمای سرد تولید می شود این ماده از پوست و استخوان حیوانات ساخته می شود و نحوه تهیه ی آن مخلوط پودر ژله با آب گرم و سرد  و گذاشتن این محلول در یخچال است. این ماده پس از تولید حالت لرزاننده و براقی به خود می گیرد و به علت طعم جذابی که دارد نگاه ها را به سوی خود جلب می کند و به هر علتی ممکن است ناگهان بر روی فرش منزل ریخته شود.
فرش خانه هم بسیار حساس است و تمیز نگه داشتن آن هنر افراد خانه است اما زمانی که قسمتی از ژله ها روی فرش قرار می گیرد، از یک قاشق یا چاقو خالی کمک بگیرد و تا حدالامکان مواد جامد از روی فرش بردارید هرگز از دستمال برای پاک کردن استفاده نکنید چرا که ژله در اثر حرارت آب می شود و لکه بزرگ تر می شود و در الیاف فرش نیز نفوظ می کند‌.
حال باید به کمک مایع ظرفشویی و دو لیوان آب گرم و دستمالی تمیز سعی کنید لکه ی به جای مانده را از قسمت های کنار به مرکز فرش بکشید تا لکه جذب دستمال شود و سپس از بین برود.
لکه ی ژله یک لکه ی رنگی است که با محلول آمونیاک قلیایی و سرکه سفید هم پاک می شود‌. آب گرم با آمونیاک را مخلوط کرده و سپس روی لکه بزنید.
هنگامی که لکه را با این محلول ها شستشو دادید حال باید، فرش را با آب معمولی بشویید تا مواد به کار برده شده در بافت فرش نماند و عمر فرش کم نشود.
یکی از این مراحل شستشو در قالیشویی ها لکه برداری است که قبل از شستشوی فرش باید صورت بگیرد هر لکه با توجه به نوع آن پاک کردن متفاوتی دارد. شستشوی فرش بدون شناخت و پاک کردن لکه باعث آسیب دیدن فرش می شود.

لکه ژله روی فرش را چگونه پاک کنیم؟
اولین قدم هم در پاک کردن لکه شناخت نوع لکه و حلال آن است. هنگامی که لکه شناسایی شد با توجه به قدمت فرش کهنه یا نو بودن آن و جنس فرش دستباف ماشینی یا ابریشم بودن آن حلال مناسب فرش انتخاب شده و به پاک کردن لکه می پردازند
اما پیشنهاد ما این است که در همان زمانی که لکه بوجود می آید به پاک کردن آن اقدام کنید و نگذارید لکه زمان زیادی بر روی فرش باقی بماند حتی اگر می خواهید که در آخر آن را به قالیشویی بسپارید اگر همان لحظه لکه را پاک کنید لکه به خورد فرش نمی رود و یا رنگ آن تثبیت نمی شود. شما باید تا جای ممکن از شامپو فرش و سرکه یا جوش شیرین برای پاک کردن لکه استفاده کنید و سپس آن محل را با پارچه ای تمیز پاک کرده و از سشوار برای خشک کردن آن استفاده کنید.

پاک کردن لکه ژله قدیمی از روی فرش

پاک کردن لکه قدیمی از روی فرش کاری بسیار سخت و زمان بر است و نیازمند شوینده ها و حلال های قوی و مناسب است باید بر روی لکه ی خشک شده کمی آب گرم بریزید و تا ۱۰ دقیقه صبر کنید تا لکه نم دار شود و سپس با استفاده از سرکه و شوینده و آب گرم لکه را تمیز کنید هدف خود را تا خشک کردن و شکل اولیه ی فرش دنبال کنید و فرش را خشک نشده رها نکنید چرا که باعث بوی بد در آن محل و زردی و از همه مهم تر پوسیدگی بافت فرش می شود و اگر موفق نشدید که لکه را از بین ببرید بهتر است فرش را به یک قالیشویی معتبر و با سابقه بسپارید.
فرش جزئی از وسایل گرانبها در خانه است چرا که زمین خانه با آن رنگ می گیرد بنابراین رسیدگی به آن و از بین بردن کثیفی آن وظیفه ی اعضای خانه است اگر به فرش رسیدگی نشود و همانطور رها شود ظاهر اولیه اش حفظ نمیشود و روز به روز کدر می شود و در نهایت از بین می رود.
ما در این مقاله قصد داریم چند روش کلی برای از بین بردن لکه ی فرش بیان کنیم.

۱- ابتدا به دوبطری اسپری نیاز داریم در بطری اول مقداری آب سرد پر می کنیم. و در بطری دیگر مقداری مواد شوینده به همراه آب گرم بریزید

۲- در مرحله دوم محلول شوینده را روی یک پارچه بریزید و با پارچه به فرش ضربه بزنید اما آن را بر روی فرش نکشید هنگامی که لکه از بین رفت با یک دستمال تمیز روی فرش بکشید و آن را خشک کنید این کار را  آنقدر ادامه دهید که دیگر اثری از لکه نبینید.

پاک کردن لکه ژله قدیمی از روی فرش

۳- حال به کمک یک دستمال دیگر مایعی که در فرش باقی مانده را جذب کنید و دستمال را چندین بار شستشو دهید.

۴- در این مرحله به کمک چند دستمال کاغذی رطوبت باقی مانده در فرش را جذب کنید و بگذارید فرش تا صبح روز بعد باقی بماند تا کاملا خشک شود .

۵- در آخر اگر باز هم لکه باقی مانده بود با توجه به نوع لکه و مقدار آن روش هایی به شما پیشنهاد می شود اما بهترین کار سپردن فرش به قالیشویی معتبر است‌.

راه دیگری برای پاک کردن لکه قدیمی ژله از روی فرش تراشیدن قسمت خشک شده به صورتی که به بافت فرش آسیب نرسد و سپس لکه را به مقداری مایع و آب و سرکه آغشته نمایید و بعد با کمک جارو برقی و سشوار محل را خشک کنید.

تماس با ما