پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

از بین بردن لکه فرش

مواد مناسب  برای برداشتن لکه

ریختن هر گونه مایعات بر روی فرش، باعث از بین رفتن زیبایی فرش خواهد شد، برای از بین بردن این لکه‌ها، می‌توان از روش مقرون‌ به‌ صرفه‌ای استفاده کرد؛ که معمولا بعضی افراد از روش خانگی برای پاک کردن لکه ها استفاده می‌کنند.

این مواد تمیز کننده خانگی، باعث صرفه جویی در هزینه‌ها شده و نسبت به مواد شیمیایی ضرر کمتری دارند. و راه دیگر سپردن فرش به فرش شویی مناسب، ارزان و مقرون به صرفه می باشد.

جوش شیرین و پودر بوراکس

بوراکس، تمیز کننده سازگار با همه محیط‌ها بوده و لکه‌ها را به صورت خیلی خوب پاک می‌نماید و گرد و خاک را از فرش جدا می‌کند. جوش شیرین هم باعث شده تا بوی فرش از بین برود. برای تهیه این پاک کننده فقط نیاز به یک فنجان جوش شیرین و یک فنجان پودر بوراکس است. با این ترکیب هیچ لکه‌ای بر روی فرش باقی نمی‌ماند.

جوش شیرین و سرکه سفید

 با ترکیب سرکه سفید و جوش شیرین می‌توان یک پاک کننده عالی برای از بین بردن لکه‌ها درست کرد. سرکه حالت اسیدی دارد و جوش شیرین در ترکیب با  سرکه آن را خنثی می‌کند، وقتی با هم مخلوط می‌شوند دی اکسید کربن و حباب‌های تمیز کننده تولید می‌شود، که این مواد تشکیل شده باعث از بین بردن لکه‌ها خواهند شد.

سرکه و آب داغ

سرکه حالت اسیدی دارد و این ویژگی باعث می‌شود که یک ترکیب خوب برای تمیز کردن فرش باشد. همچنین باعث می‌شود که بوی نامطبوع فرش از بین برود و لکه‌ها تمیز شوند. می‌توان سرکه را به صورت خالص با آب داغ مخلوط کرد و لکه فرش را تمیز کرد.


اما باید در نظر گرفت که به خاطر ساختار اسیدی که سرکه دارد آن را روی قسمتی از فرش اول تست کرده  و بعد روی کل فرش ریخته شود.

 آبلیمو و پروکسید هیدروژن

 این پاک کننده فرش خانگی آسان تهیه می‌شود و موثر است. پروکسید هیدروژن سفید کننده بسیار خوب بوده  که از اکسیژن برای شکستن پیوندها بین باکتری و خاک فرش استفاده می‌شود. با اضافه کردن چند قطره لیمو و مایع این محلول قوی شده و لکه‌ها و ذرات چسبیده به فرش را  به راحتی از بین می‌برد.

 ذرت و جوش شیرین و برگ بو

جوش‌شیرین خواص زیادی دارد که یکی از آن‌ها جذب لکه‌ها است، با ترکیب جوش شیرین با برگ بو می‌توان به راحتی لکه‌های به وجود آمده روی فرش را از بین برد. همچنین می‌توان برای پاک کردن لکه‌ها از جوش شیرین و نشاسته ذرت و پودر تالک معطر هم استفاده کرد.

آمونیاک و سرکه

آمونیاک پاک کننده طبیعی است که لکه را از بین می‌برد. اما شاید بتواند طرح و رنگ فرش را تغییر دهد و باید آن را روی قسمتی از فرش امتحان کرد.اگر مشکلی به وجود نیامد می‌توان از مخلوط سرکه و آمونیاک برای تمیز کردن کل فرش استفاده کرد.

ماست

ماست می‌تواند بهترین پاک کننده رنگ‌ها باشد؛ به طوری که باید مقداری از آن روی قسمت رنگی ریخته شود و بعد از این که با هم مخلوط شدند آن را جمع کرده و تا چند بار این روش باید انجام شود.
 

پاک کردن شمع از روی قالی

با توجه به اینکه از موم برای ساختن شمع استفاده می کنند؛ می توان گفت بهترین راه برای پاک کردن شمع از روی فرش گرم کردن آن است تا به حالت مایع تبدیل شود. برای استفاده از این روش می‌توان از کاغذهایی که قابل بازیافت هستند یا حوله‌های کاغذی به  همراه یک وسیله حرارت دهنده مثل اتو یا  سشوار استفاده کرد.

در این روش باید کاغذ را روی محل قرار داد و سپس با اتو و یا سشوار روی آن گذاشت. البته باید در نظر بگیریم که درجه حرارت اتو و سشوار زیاد باشد پس از  این کار شمع کاملا آب می گردد. و در صورت استفاده از سشوار باید با یک فاصله مشخص روی شمع ریخته شده قرار بگیرد. بعد از این کار مواد به کاغذ یا حوله میچسبد.

پاک کردن لکه جوهر از روی فرش

به طور کلی هر لکه ای و رنگی  که روی فرش ریخته شود ابتدا باید با آب تمیز شود و سپس رنگ بری شود. برای از بین بردن لکه جوهر از روی فرش بهتر است چند قاشق ماست را روی لکه نگه داشت. برای انجام این کاراز ماست کم چرب روی لکه ها ریخته شود. با این کار ماست جوهری می‌شود و فرش تمیز و بدون لکه می گردد و بعد باید ماست ها را از روی فرش جمع کرد. اگر جوهر زیاد باشد، باید این کار را چند بار تکرار کرد و در آخر با یک حوله تمیز و مقداری آب، ماست های باقی مانده را از روی فرش تمیز نمود.


یکی دیگر از روش های  پاک کننده  موثر برای از بین بردن لکه جوهر از روی فرش، اسپری مو می‌باشد.  برای تمیز کردن جوهر از روی فرش، اسپری مو را روی لکه پاشیده و سپس با دستمال حوله ای آن را تمیز می کنیم. برای از بین بردن کامل لکه،  نیاز است این کار چندین مرتبه تکرار کرد؛ بعد از اینکه لکه های جوهر به صورت کامل از روی فرش پاک شد، بهتر است که با یک حوله تمیز و آب ولرم فرش را به طور کامل تمیز کرد.
می توان برای پاک کردن لکه جوهر از روی فرش از شامپوی بچه استفاده کرد. شامپوی بچه اسیب کمتری را به فرش می‌زند در صورتی که لکه مرطوب است چند برگ دستمال حوله ای را روی لکه انداخته تا لکه جوهر را به خود جذب کند. برای پاک کردن لکه جوهر از روی فرش مقداری از شامپوی بچه را به صورت مستقیم روی لکه ریخته و با مقداری آب ولرم لکه را تمیز میکنیم.
 

پاک کرن لاک از روی فرش

برای پاک کردن لاک از روی فرش، تمیز کننده های مختلفی وجود دارد فقط باید از استون یا وایتکس استفاده نشود؛ زیرا به فرش آسیب می رساند. بهترین گزینه برای پاک کردن لاک، الکل مالشی، اسپری مو، آب اکسیژنه و شیشه پاک کن می باشد؛ بهتر است که قبل از اینکه تمیز کننده را به صورت کامل روی فرش بریزیم آن را در قسمتی از روی فرش آزمایش کنیم تا در صورت به وجود نیامدن مشکل لکه ها را از بین ببریم.


تمیز کننده را نباید به شکل مستقیم روی فرش ریخت زیرا این مواد وارد بافت فرش می شوند و به آن آسیب می رسانند پس بهتر است تمیز کننده را به پارچه آغشته کرده و روی لکه لاک گذاشت.
 برای پاک کردن لاک خشک شده از روی فرش بهتر است که با قاشق چاقو یا ناخن لاک خشک شده را از روی فرش برداشت و میتوان سطح نازکی از فرش را که به لاک آغشته شده است، را با قیچی ببرید ولی باید مراقب بود که به فرش آسیبی نرسد.

پاک کردن آدامس از روی فرش

برای پاک کردن آدامس از روی فرش بهتر است یک قالب یخ را در داخل پلاستیک کوچک قرار داده و روی آدامس گذاشت آدامس یخ میزند و از حالت چسبندگی خارج می شود همچنین می توان برای از بین بردن لکه آدامس از اسپری خنک کننده هم استفاده کرد.

پاک کردن لکه چای و قهوه از روی فرش

هنگام ریختن چای یا قهوه روی فرش، بهتر است ابتدا کمی آب روی لکه ریخته تا رقیق شود سپس کمی مایع پاک کننده روی لکه ریخته و بعد از چند دقیقه با  دستمال پاک کرد. اگر لکه از بین نرفت می‌توان از سرکه سفید برای از بین بردن لکه استفاده کرد.


برای از بین بردن لکه چای از جوش شیرین هم می‌توان استفاده کرد؛ به این صورت که جوش شیرین را روی لکه ریخته و بعد از چند دقیقه با دستمال مرطوب جوش شیرین را پاک کرده تا لکه از بین برود. به طور کلی بهتر است برای اینکه به فرش آسیبی وارد نگردد آن را به قالیشویی معتبر واگذار نمود.

پاک کردن چسب قطره‌ای از روی فرش

این لکه یکی از بدترین و سمج‌ترین لکه‌های است که پاک کردن آن بسیار دشوار است. که ممکن باعث آسیب زدن به تار و پود فرش شما شود؛ چرا که وارد آن‌ها شده و به آن‌ها می‌چسبد. استون یا سرکه یکی از ساده ترین روش‌های پاک کردن این لکه است، یک پارچه را به یکی از این مواد‌ها آغشته کرده و روی لکه قرار دهید و به آرامی آن را پاک کنید. دیگر روش انجام اینکار استفاده از اتو بخار است. 

پاک کردن لکه شاتوت، انار و آلبالو از روی فرش

این دسته میوه‌ها دارای رنگ قرمز و قوی هستند و در صورت ریخته شدن روی فرش، باعث ایجاد لکه‌ پر رنگ و قوی خواهند شد. در صورت مواجه با این مشکل سریعا و قبل از خشک شدن آن روی فرش باید آب آن را با یک پارچه سفید و تمیز گرفته و سپس به کمک محلول‌هایی مث آب ولرم، سرکه و شامپو فرش یا آب ولرم و جوش شیرین و … را تمیز کنید.

پاک کردن لکه قدیمی از روی فرش

در برخی مواقع ممکن است فرزند یا میهمانان شما روی فرش چای، شربت و … ریخته باشند و شما متوجه نشده باشید یا فراموش کرده باشید آن را تمیز کنید؛ در این صورت اصلا نگران نباشید، چرا که به کمک یک کف خمیر ریش می‌توانید این مشکل را رفع کنید.

برای پاک کردن لکه، ابتدا مقداری از مواد کف خمیر ریش را روی فرش بریزید و به کمک یک پارچه تمیز که آن را نمدار کرده‌اید روی فرش یعنی قسمتی که لک شده است را پاک کنید؛ زمانی که شاهد تمیز شدن فرش شدید، یک پارچه خشک روی آن قسمت بیندازید و یک شئ سنگین روی آن قرار دهید تا زمانی که دستمال نمدار شود.

پاک کننده لکه نیکوتین و تنباکو از روی فرش

یکی از سر سخت ترین لکه‌ها، لکه نیکوتین و تنباکو است؛ بهترین روش پاک کردن این لکه استفاده از گلیسیرین است. مقداری گلیسیرین روی لکه ریخته و آن را پاک کنید و سپس دوباره این کار را تکرار کنید و در آخر مقداری لکه پاک کن به مدت ۳۰ دقیقه روی آن قرار دهید و سپس با یک دستمال تمیز آن را پاک کنید تا این لکه از بین برود.

باید دانست که وایتکس یک سفید کننده بسیار قوی بوده و استفاده از بر روی فرش باعث می شود که لکه هایی به وجود بیایند و لکه از بین نرود و برای فرش های تیره اصلا مناسب نمی باشد. در ابتدا بهتر است که نوع لکه شناسایی شود و با توجه به نوع لکه می‌توان از روش های خانگی برای از بین بردن لکه هایی چون سوختگی با سیگار استفاده کرد. ولی درصورت پاک نشدن لکه فرش می‌توان از قالیشویی های معتبر کمک گرفت.

نکات لکه برداری از فرش

– استفاده نکردن از مواد شیمیایی بسیار قوی چرا که به فرش و الیاف آن آسیب وارد می‌شود.

– دقت در مراحل اولیه ی لکه بری چرا که اگر کوچکترین اشتباهی رخ دهد لکه به داخل فرش نفوذ می‌کند و دائمی می‌شود که بسیار آزار دهنده است.

– برای رنگ بری فرش دستباف و ابریشمی به علت حساس بودن الیاف فرش ترجیح داده شده که لکه بری در منزل انجام نشود و به قالی شویی برده و توسط افراد متخصص انجام شود.

تماس با ما