پاسخگویی ۲۴ ساعته ۶۲۹۹۹۰۱۰- ۰۲۱

آیا لکه چربی روی مبل پاک شدنی است؟

همان‌ طور که می‌دانیم مبلمان یکی از اجزای اصلی و حیاتی دکوراسیون منزل محسوب می‌شود.
عضو جداناپذیری که تقریباً تمامی اعضای خانواده به‌ صورت مکرر از آن استفاده می‌کنند و ممکن است گاه‌ و بیگاه به‌ صورت ناخواسته یا خواسته آسیب‌هایی به آن برسانند، آسیب‌هایی از جمله لکه‌هایی از نوشیدنی‌ها، بستنی، غذاهای روغنی، لاک، جوهر ،دسر، چای و قهوه ،خون و … که در صورت نادیده گرفته شدن ممکن است تا همیشه این لکه ها به صورت‌های ناپسند روی مبلمان منزلتان نمایان شوند و چهره زشتی برجای بگذارد.

آیا لکه چربی روی مبل پاک شدنی است؟متأسفانه تمیز کردن مبل‌ها به معضلی بزرگ برای خانواده‌ ها تبدیل شده‌ است به‌ طوری‌که آن‌ها حاضرند با وجود تلاش برای زدودن این لکه ها و ناپاکی‌ها و عدم نتیجه مبلمان جدیدی بخرند یا دست به تعویض آنها بزنند.
پس اگر قصد دارید پول و سرمایه‌ تان را ذخیره کنید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
آیا لکه چربی روی مبل پاک شدنی است؟
پاک شدن لکه‌ های بزرگ و کوچک از روی مبلمان منزل به عوامل مختلفی مربوط می‌شود که از این عوامل می‌توان به طول مدت لکه، میزان ماندگاری لکه روی پارچه، دمای اطراف، جنس ماده ریخته‌ شده و نوع مبل اشاره کرد.

مبل‌های پارچه‌ ای و چرمی

باید گفت این‌ موضوع به جنس مبلمان نیز مرتبط است.

۱- مبل های پارچه ای

مبل‌هایی با اغلب رویه پارچه‌ ای، منافذ بازتری دارند و لکه‌ها و گرد و غبار بسیار زیادی را جذب خود می‌کنند، مبل‌های پارچه‌ای معمولاً به دلیل زیبایی و تنوع در طرح و همین‌ طور رنگ‌ بندی زیبا بیشتر مورد توجه مردم قرار می‌گیرند، تقاضای این مبل‌ها در بازار بسیار زیاد است با این‌ حال باید گفت پاک کردن لکه‌ ها از روی آن‌ ها بسیار سخت و دشوار است و باید خیلی از این مبل‌ها محافظت کرد.

۲- مبل‌های چرمی

این مبل ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و حتما آن‌ها نیز آلودگی‌هایی به خود جذب می‌کنند ولی میزان آلودگی جذب‌ شده از سوی آن‌ها بسیار اندک است و می‌توان به‌ راحتی و خیلی سریع لکه‌ های شکل‌ گرفته روی آن‌ها را حتی با یک دستمال نم دار زدود.
به‌ هرحال هر مبلی نیازمند مراقبت است ولی میزان این مراقبت در مبل‌های گوناگون متفاوت است و به جنس و نوع مبل مربوط می‌شود.

پاک کردن لکه چربی از روی مبل

برخی  لکه‌های مواد خوراکی مثل آلوچه ، پفک و … چندان اهمیت ندارند و تنها با یک پارچه نمدار آغشته شده به یک ماده شوینده ضعیف پاک می‌شوند ولی برخی دیگر از آن‌ها مثل لکه‌ های چربی غذاها هستند که به‌ طور کامل باید آن‌ها را زدود به طوری که رد و نشانی از آن باقی نماند به این دلیل است که همیشه توصیه می‌شود روی مبلمان غذا نخورید چون هر بار لکه شدن و پاک کردن مبلمان در صورت تداوم آسیب های جبران ناپذیری بر جای می‌گذارد و موجب خرابی مبلمان شما می‌شود.
برای این‌ که سخت‌ ترین لکه‌های روغن روی مبل را از بین ببرید باید به‌ محض آلوده شدن آن را از روی مبل‌ها پاک کنید.
در قدم نخست یک دستمال‌ کاغذی بردارید و روی سطوح بکشید تا بیشتر چربی و روغن جذب دستمال شوند، می‌توانید با استفاده از یک قاشق روغن اضافی را بردارید.

پاک کردن لکه چربی از روی مبل
برداشتن روغن اضافی باعث می‌شود مقدار بسیار زیادی روغن بدون پخش شدگی از سطح مبل خارج شود، رنگی که برجای نذاشته و به اطراف انتقال پیدا نکند.
به یاد داشته باشید که هرگز نباید دستمال را محکم روی مبل بکشید چون این کار باعث جذب چربی بیشتر می‌شود، روغن‌ها به داخل لایه‌ های پایانی مبل نفوذ می‌کنند و همین‌ طور به‌ هیچ‌ عنوان لکه را روی سطوح دیگر مبل پخش نکنید، زیرا این کار باعث می‌شود قسمت‌های دیگر مبل درگیر چربی و لکه ایجاد شده شوند.
حتماً ماده شوینده خود را با آب آغشته کنید و بعد روی لکه چربی خود بکشید این را بدانید که فقط ماده‌های شوینده هستند که می‌توانند خاصیت چسبندگی بین قطره‌های روغن را از هم باز کند پس حتما از ماده شوینده استفاده کنید و متوجه باشید که با آب خالی  راه به‌ جایی نمی‌برید.

نکات مهم جهت پاک کردن لکه های مبلمان

۱- هرگز به دفعات زیاد از مواد شوینده قوی جهت پاک کردن لکه ها استفاده نکنید این امر موجب پوسیدگی و از بین رفتن پارچه مبل می شود.

۲- حتما بعد از شستشو اجازه دهید تا مبلمان کاملا خشک شوند. مرطوب بودن موجب پوسیدگی پارچه مبل می شود.

۳- از پخش کردن لکه ها بپرهیزید.

نکات مهم جهت پاک کردن لکه های مبلمان

۴-  موضوع پاک کردن لکه‌ ها سرعت‌ عمل بالایی می‌ طلبد و بهتر است در کمترین زمان ممکن پاک شود، اگر این لکه‌ ها برای مدت طولانی بمانند بعدها برای تمیز کردن آن به مشکلات زیادی بر خواهید خورد و نمی‌توانید اثر و رد باقی‌ مانده آن را کاملاً از بین ببرید.

یک روش ساده و عملی برای پاک کردن لکه‌های چربی روی مبل

این موضوع درست است که پاک کردن لکه‌ های چربی بسیار سخت است ولی غیرممکن نیست برای پاک کردن این نوع لکه‌ ها ابتدا نیاز دارید جنس پارچه مبل را بشناسید.
اگر جنس روکش شما چرمی بود برای پاک کردن لکه روغن ایجاد شده از روش‌های زیر استفاده کنید :
اول یک دستمال تمیز بردارید و لکه خود را پاک کنید بعد مقداری آب گرم را به‌همراه صابون مخلوط کرده ( به اندازه‌ای که به‌صورت محلول درآید) سپس پارچه خود را به آن آغشته کنید و روی مبل بکشید و ناحیه‌ ی روغنی را تمیز کنید و این کار را بارها تکرار کنید تا کاملاً تمیز شود.
بعد از آن یک پارچه تمیز خشک آماده کنید و با آن تمامی نواحی که لک شده بود را تمیز کنید به‌طوری‌که هیچ لکی باقی نمانند .
پاک کردن مبلمان پارچه‌ای نیز مانند چرمی قابل‌اجراست و تنها نیاز دارد که سریع پاک‌سازی شود.
روش‌هایی که می‌ توان به وسیله آن‌ها لکه‌ های چربی را از مبلمان پارچه‌ ای زدود به شرح زیر هستند :
یکی از بهترین و درعین‌ حال ساده‌ ترین روش‌ها برای پاک کردن مبلمان خود از لکه‌ های چربی سپردن مبل ها به مبل شویی های معتبر می باشد و در صورت مشکلات مالی یا زمانی می توان از جوش‌ شیرین و سرکه استفاده نمود، در این روش علاوه‌ بر تمیز کردن چربی‌ها می‌توانید بوی نامطبوع از سمت مبل‌ها را نیز از بین ببرید استفاده از جوش‌ شیرین و سرکه یک روش آسان و قابل‌ دسترس است که می‌توان از آن بهره زیادی برد.

یک روش ساده و عملی برای پاک کردن لکه‌های چربی روی مبل

از جوش‌ شیرین می‌توان برای معطرسازی انواع مبلمان پارچه‌ای، مخمل، مبل چرمی و…  استفاده کرد.
جوش‌ شیرین ترکیبی از سدیم هیدروژن کربنات است. بی‌کربنات به شکل جذب‌ کننده رطوبت و بوگیر عمل می‌کند و می‌توان به‌ عنوان پاک‌ کننده لکه‌ها از آن استفاده کرد.
جوش‌شیرین به شکل بلوری است که اغلب به‌ صورت پودر وجود دارد، جوش‌شیرین ماده‌ ای ایمن و غیرسمی است و بسیاری از آلودگی‌ها و باکتری‌های زنده را در بافت پارچه جذب می‌کند همچنین به دلیل دارا بودن بی‌کربنات نم و رطوبت پارچه‌ ای را سریع به خود می‌گیرد  با تمام این موارد جوش‌ شیرین به‌ تنهایی نمی‌تواند لکه‌ هایی که روی مبل وجود دارند را از میان بردارد ازاین‌ رو لازم است با ماده ای مخلوط شود تا قدرتش افزایش پیدا کند و به‌ صورت پاک‌ کننده قوی در دستان شما قرار گیرد.
فرمول زیر را حتما به خاطر بسپارید.
یک قاشق غذاخوری مایع ظرف‌ شویی را با سرکه سفید و جوش‌ شیرین و آب گرم (از هر کدام به مقدار لازم مخلوط کنید) چند دقیقه صبر کنید و سپس آن را روی لکه بزنید و از تأثیرات فوق‌العاده این ترکیب حیرت‌زده شوید به یاد داشته باشید این پاک‌کننده بسیار قوی است به‌ طوری‌ که می‌تواند هر لکه‌ای  اعم از ریز و درشت،  عمقی و سطحی را بزداید و تأثیراتش را به‌طور کامل از بین ببرد.
لازم است بدانید که جوش‌ شیرین برای لکه‌های بدبو بسیار مناسب است زیرا همان‌طور که گفته شد بوی بد را کاملاً از بین می‌برد.
حال اگر به هر علتی نتوانستید ازجوش‌ شیرین استفاده کنید روش‌های دیگر وجود دارند که بتوان به کمک آن‌ها لکه‌ های چربی روی مبل‌ های شما را زدود و از بین برد با ما همراه باشید.

پاک‌ سازی روغن از مبل با پودر بچه
این روش یکی از بهترین روش‌هاست که می‌توان با آن حدود نود درصد لکه موردنظر را از بین برد ابتدا باید مقداری از پودر بچه را روی لکه روغن ایجاد شده بریزید و اجازه دهید حداقل بیست و چهار ساعت روی آن بماند تا روغن کاملاً جذب پودر بچه شود سپس پودر را به‌ آرامی با جاروبرقی پاک کنید و مراقب باشید چیزی روی زمین نریزد یا دوباره پخش نشود.

از بین بردن لکه‌ ی روغن با نوشابه

یک دستمال بردارید روی آن مقداری نوشابه بریزید و سپس روی لکه چربی با دستمال خود به‌ آرامی ضربه بزنید بعد از آن مقداری پودر ماشین لباس‌شویی یا مایع ظرف‌شویی را در آب گرم بریزید به صورتی که با هم مخلوط شوند و حالت خمیری پیدا کنند، سپس با کمک مسواک یا یک فرچه‌ ی تمیز چند بار آن را فرچه بکشید و لکه را پاک کنید بعد از اتمام این موارد با یک پارچه تمیزآنهارا برداشته و مبل زیبای خود را تحویل بگیرید.

از بین بردن لکه‌ ی روغن با نوشابه

از بین بردن لکه‌ ی روغن با استفاده از اتوی داغ

در مبل‌های پارچه‌ ای شما می‌توانید برای از بین بردن لکه چربی ایجاد شده از اتوی داغ استفاده کنید به این نحو که ابتدا قسمت چرب شده را کامل پیدا کنید،  آن را با یک برگه کاغذ تمیز بپوشانید و پس از آن اتوی داغ شده خود را روی آن قرار دهید پس‌از چند ثانیه اتو را بردارید و ببینید که لکه چربی کاملاً پاک‌شده است.

از بین بردن لکه‌ ی روغن با استفاده از اتوی داغ

تمیز کردن لکه روغن از روی مبل با محلول آب و صابون

در این روش برای خلاص کردن مبلمان از شعر لکه نیاز به مقداری آب گرم و مایع ظرف‌شویی دارید.
ابتدا مقدار نسبتاً کمی مایع ظرف‌شویی را با آب گرم مخلوط می‌کنیم به‌طوری‌که کف ایجادشود ، سپس اسفنج را داخل محلول کرده و روی لکه چربی می‌کشیم تا کاملاً پاک شود و بعد آن را با یک دستمال خشک می‌کنیم .
در این مطلب سعی شد تا بهترین اطلاعات در ارتباط با لکه‌ های چربی و زائد روی مبلمان منزل و نحوه کنترل کردن آن در اختیار شما قرار گیرد امیدواریم از این مطالب بهره لازم را برده باشید.

تماس با ما